Március 14-én bezár a világ legismertebb linkkatalógusa a DMOZ. Ezt az oldalon jelentették be. Egy legendával ismét kevesebb.
A DMOZ főoldalán jelentették be, hogy az oldal 2017. március 14-én bezár. A DMOZ 18 éve szolgálja az internetezőket, még 1998 junius 5-én indult akkor még világhódító útjára.
A DMOZ egyedisége abban az időben abban rejlett, hogy még jól használható internetes keresők hiányában jó tájékozódási pont volt, hogy hol mit találhat meg az ember az interneten.
Keresőoptimalizálási szempontból is sokáig igen jelentős hatása volt, hiszen a DMOZ kézzel szerkesztett katalógus volt, amelynek linkjei sokat értek a rangsorolásban is, éppen ezért egész mítosz fonódott köréje, hogy a DMOZ katalóguslinkek milyen jelentős hatással járnak.
Minket is a mai napig megkeresnek, webmesterek, és érdeklődnek, hogy miképpen lehetne bejutni a DMOZ-ba és milyen jelentős hatás várható a link kitétele után.
Sajnos azonban a DMOZ link ma már nem gyakorolt túl jelentős hatást egy oldal helyezésére, egy volt a többi link közül.
Az utóbbi években pedig már igen nehéz volt kikerülni egy DMOZ oldalra, vagy akár szerkesztői státuszt szerezni.
Mivel én magam is DMOZ szerkesztő voltam mondhatom azt is, hogy az oldal iránt érdeklődés is drasztikusan megcsappant az utóbbi időben.
A bezárás időzítése azért is érdekes, mert kevesebb mint egy éve volt a DMOZ arculati megújulása azt követően, hogy a Yahoo bezárta saját katalógusát.
Noha az oldalt még a mai napig is havonta 1 milliónál is több ember látogatta, ez már vélhetően kevés volt az oldal nyereséges üzemeltetésére.
És valljuk be, hogy a katalógusok felett már eljárt az idő, ráadásul a DMOZ nem volt képes megújulni az idők során.
Természetesen a DMOZ bezárása nagy hullámokat keltett a keresőoptimalizálók körében is.
John Mueller, a Google szóvivője így kommentálta a bejelentést:
„Valószínűleg ez nem jelenti a web végét. A SEO nem lesz halott. Szinte biztos”
@merlinox Probably won’t be the end of the web. SEO won’t be dead. Almost certainly.
— John ☆.o(≧▽≦)o.☆ (@JohnMu) March 1, 2017
A fórumokon is sok hozzászólás érkezett:
„WoW, nem fogja megváltoztatni a világot, de azért ez egy nagy dolog volt az internet adott korszakában”
A hazai webmester fórumon is több bejegyzés született a témában:
„Hosszú évek óta a SEO-sokon kívül ember nem nézte a DMOZ-t. Ők is csak akkor, ha éppen linket ajánlottak.
Manapság már csak a magunkfajta „kockák” tudnak arról, hogy valaha létezett ilyen.”
A DMOZ korszaka tehát véget ért. öt évvel élte túl a Google Pingvin algoritmusát, amely elhozta SEO szempontból is a katalógusok alkonyát, amit már a felhasználók rég nem használtak.