Kezdődik. Egyre többen számolna be arról, hogy gépi tanulás, vagy mesterséges intelligencia által gyártott tartalmakat rangsorol a Google előkelő helyre.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia segítségével előállított tartalmak kezdenek tömegesen megjelenni a Google találati listáján és akár 1. helyezést is képesek elérni a gépek által előállított tartalmak.

A történet alapja az Engadget által írt cikk, aminek lényege, hogy készítettek egy programot, amelynek az volt a feladata, hogy írjon meg egy cikket. A szerző cikke szerint korábban próbálkozott a mesterséges neurális hálózatokon alapuló technikával, de a módszer bár képes volt használható mondatokat előállítani, ám nem volt képes úgy írni, mint a cikk szerzője.

Ezt követően felismerte, hogy más cégek ennél egyszerűbb technikákkal érnek el jobb eredményeket. Az Automated Insights alkalmazás segítségével cégek tucatjai készítenek robotok segítségével cikkeket, amiket aztán fel is használnak. Köztük olyan óriások is, mint az AP hírügynökség.

Az Engadget leírása szerint a feladat igen könnyű volt a gépi tanuláson alapuló módszerhez képest.

Készítettek egy sablon cikket. A főbb jellemzőket (cégnév, terméknév, műszaki adatok) egy Excel táblából nyerte ki a program. Ezt követően nem volt más feladat, mint bizonyos szavakhoz, szókapcsolatokhoz, vagy akár komplett bekezdésekhez variációkat készíteni. Kis munkával az adott szöveg 50 ezer féle variációja lett legyártható.

Hirdetés

hirdetés

synonymexample

Az Engadget tesztelte is a cikket és a „Galaxy Note vs competions” kulcsszóra első helyezést értek el a Google találati listáján.

Természetesen ez ütközik a Google irányelveivel. John Mueller szavaival élve az ilyen tartalom nem elfogadható, és az ilyen tartalmak indexeltetését meg kell akadályozni.

De, ha a Google nem képes megmondani, hogy egy cikket ember vagy gép írt, hogyan lesz képes kiszűrni az automata tartalmakat a netről? Nos, a válasz az, hogy sehogysem. Az ilyen tartalmak bizonyos long tail kulcskifejezésekre képesek jó helyezéseket elérni.

A jéghegy csúcs

A cikk elolvasása után utánanéztünk az Automated Insight szolgáltatásának, és megtaláltuk a referenciák között az AP hírügynökséget is. Nem kis dologról van szó. Az AP hírügynökség előfizetői között több ezer újság és televízió ügynökség található, és újságírói együttesen 51 Pulitzer díjjal is büszkélkedhetnek.

Hogy mire használja az AP az automata tartalmakat generáló eszközt? Nos, az Egyesült Államokban negyedévente több ezer cég adja közzé pénzügyi jelentését. Ezek zömében nem túl izgalmas adatok, az eszköz segítségével a pénzügyi adatokból generálnak kész cikkeket.

Ha rákeresünk a Googleban a „Elements of this story were generated by Automated Insights” szövegre láthatjuk, hogy igen sokan használják ezeket az automata által gyártott tartalmakat. Köztük a CNBC, a CBS-News, a Fox, a DailyHerald és lehetne sorolni a nevesebbnél nevesebb médiákat.

És ezek a tartalmak tömegesen érnek el TOP1-es helyezéseket a Google keresőjében:

„IBM 2Q profit”

„J.C. Penney loss 2Q”

„Kinder Morgan CEO retiring”

gépi tartalom rangsorolása

És lehetne sorolni azokat a kulcsszavakat, amelyre az automatán generált tartalmak vezető helyen rangsorolódnak.

Nyilván ehhez kellenek a megjelenítő oldalak nagy linkereje is, de a jelenség tagadhatatlan: a Google képtelen felismerni a gépek által gyártott tartalmat és jó helyen rangsorolja azokat.

A jelenség nem teljesen új, volt hasonló az internetes korszak hajnalán, de a Google algoritmusai idővel kiszűrte ezeket az automata módon előállított tartalmakat. A mostani jelenség azért teljesen új, mert ezek a cikkek képesek kikerülni a Google rendszereit és ami ennél is fontosabb a cikkek emberi fogyasztásra is tökéletesen alkalmasak, és azokat a nagy portálok is felhasználják.

Kétségtelen, hogy ez a jövő. A gépek által előállított szöveges tartalom egyre nagyobb teret nyer majd. Nyilván ez sokáig még nem pótolja az emberi kreativitást és tudást, de a alacsonyabb rendű szövegírói feladatok egyre inkább átadhatóak lesznek a gépeknek. A gépi tanulás fejlődésével ez a jelenség pedig dimenziót is válthat és a magasabb minőségű szövegek gépek által történő legyártása is lehetséges lesz.

Mit jelent mindez a SEO-ra nézve? Rengeteg változást hozhat természetesen, hogy csak egyetlen példát hozzunk, talán egyszerűbb lesz az egyedi termékleírások legyártása.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

november 3, 2022

57MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Hány karakter egy oldal szöveg? Hány szó

október 24, 2022

57MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebből a cikkből megtudhatód mi az a

október 19, 2021

57MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ahogy ígértem elkészült a második cikk az

október 7, 2021

57MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A szokásos Webmester Hangout-on arról kérdezték John


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!