Kezdőlap » Egyéb » Miért linkelünk más weboldalakat? – Tanulmány
Egyéb

Miért linkelünk más weboldalakat? – Tanulmány

linképítés

Miért linkeli az átlagos felhasználó, vagy szerző a többi weboldalt? 2000 fő válasza alapján kiderült, hogy milyen is a természetes link.

Az elismert ausztráliai DejanSeo nevű cég készített egy kétezernél is több felhasználó válaszán alapuló felmérést, amelynek a célja az volt, hogy feltárják: Miért is linkelünk más weboldalakat?

A tanulmány eredményét a Google szóvivője John Mueller is megosztotta, így még érdekesebbek az eredmények. A kutatásban nem SEO szakemberek, hanem átlagos felhasználók, és bloggerek, portálszerzők adtak válaszokat, így az eredmények jól tükrözik, hogy miért is születnek a természetes linkek.

Döbbenetes adatok

A tanulmány mondhatni megdöbbentő eredményt hozott. A válaszadók 32%-a marketing, hirdetés, vagy éppen bevételszerzési okokból linkel más weboldalakat. Ez az abszolút listavezető ok, amiért más weboldalakat linkelnek.

természetes link

A második helyen 20%-kal azok a linkek szerepelnek, amelyeket azért helyeznek el, hogy a cikk hátterét megvilágítsák, kontextusba helyezzék, és több részletet nyújtsanak az olvasóknak. Ez ami valóban természetes linknek tekinthető.

hirdetés

A harmadik helyen 1%-kal az „Access & Convenience” szerepel, ami hozzáférési és kényelmi szempontként lehetne fordítani. Azaz, hogy a felhasználók egy adott témához gyorsan és kényelmesen hozzáférjenek.

A negyedik helyen 9%-kal a szponzori, promóciós, és kapcsolatokon alapuló linkek találhatóak.

A SEO célú linkek az ötödik helyen találhatóak, az összes link nagyjából 5 százaléka szolgál keresőoptimalizálási célokat.

A hatodik helyen a kifejezetten bizonyítási, referenciaként szolgáló linkek szerepelnek.

A sor végén a rossz szándékú (ártó, vagy bosszantó célú) linkek szerepelnek.

A válaszadók 17%-a nem tudta meghatározni, hogy miért is linkel más weboldalakat.

Miért furcsa ez?

Nos azért, mert eddig azt gondoltuk, különösen a SEO iparban, hogy a természetes linkek elsősorban azok, amelyek relevánsak és kapcsolódnak a cikk témájához. Gondoljunk csak bele egy hírportál cikkébe, ahol a linkek azt a célt szolgálják, hogy segítsék az olvasó tájékozódását az adott témában.

Ez él bennünk, mint természetes link. De a valóság más. A linkek harmada kifejezetten valamilyen hirdetési, vagy reklámcélt szolgál, és az amit mi természetesnek tekintünk, az csak a linkek ötödét tesz ki.

Természetesen a fenti kategóriák össze is vonhatóak. Például a reklámcél összevonható a SEO célokkal és a szponzori linkekkel. Így végső soron két nagy csoportba vonhatóak össze a linkek. Az egyik kifejezetten anyagi célokat szolgál, míg a másik nem.

Ha ezt az összevonást megcsináljuk akkor azt látjuk, hogy a „természetes” linkek 51%-a anyagi célból keletkezik és csak 34%-a ami nem jár valamilyen anyagi előnnyel.

linkek oka

Mit jelent mindez?

Azt, hogy a weben lévő természetes linkek (és itt a természetes alatt azt értjük, hogy nem tudatos linképítési célokat szolgál) valójában nagyobbrészt valamilyen anyagi-pénzügyi előny is motivál.

De ez természetes! A weben ma teljesen természetes, hogy azért linkeljünk meg egy dolgot, mert népszerűsíteni akarjuk, vagy mert egy ismerősünk oldaláról van szó, vagy mert anyagilag érdekeltek vagyunk a másik oldal népszerűsítésében.

A természetes link ilyen formában mítosz, mert ma már a weben születő linkek többsége valamilyen pénzügyi érdekből születik.

A Google webspam csapata gyakran hívja fel a figyelmet, hogy a fizetett linkeket helyezzük el nofollow címkékkel. Máshol arra figyelmeztetnek, hogy ne linkeljük össze saját oldalainkat, mert ez büntetést eredményezhet.

De gondoljuk csak át, ha a weben születő linkek felének ma már valamilyen anyagi célja is van, akkor ezek a linkek igenis élnek, működnek és hatnak. És ha a Google ezekért a linkekért büntetne, akkor az internet linkhálózatának jelentős részét fel kellene számolnia.

Újra kell gondolni, hogy mit is jelent a természetes link valójában és újraértelmezni a linképítést.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg véleményed!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.