Miért linkeli az átlagos felhasználó, vagy szerző a többi weboldalt? 2000 fő válasza alapján kiderült, hogy milyen is a természetes link.
Az elismert ausztráliai DejanSeo nevű cég készített egy kétezernél is több felhasználó válaszán alapuló felmérést, amelynek a célja az volt, hogy feltárják: Miért is linkelünk más weboldalakat?
A tanulmány eredményét a Google szóvivője John Mueller is megosztotta, így még érdekesebbek az eredmények. A kutatásban nem SEO szakemberek, hanem átlagos felhasználók, és bloggerek, portálszerzők adtak válaszokat, így az eredmények jól tükrözik, hogy miért is születnek a természetes linkek.
Döbbenetes adatok
A tanulmány mondhatni megdöbbentő eredményt hozott. A válaszadók 32%-a marketing, hirdetés, vagy éppen bevételszerzési okokból linkel más weboldalakat. Ez az abszolút listavezető ok, amiért más weboldalakat linkelnek.
A második helyen 20%-kal azok a linkek szerepelnek, amelyeket azért helyeznek el, hogy a cikk hátterét megvilágítsák, kontextusba helyezzék, és több részletet nyújtsanak az olvasóknak. Ez ami valóban természetes linknek tekinthető.
A harmadik helyen 1%-kal az „Access & Convenience” szerepel, ami hozzáférési és kényelmi szempontként lehetne fordítani. Azaz, hogy a felhasználók egy adott témához gyorsan és kényelmesen hozzáférjenek.
A negyedik helyen 9%-kal a szponzori, promóciós, és kapcsolatokon alapuló linkek találhatóak.
A SEO célú linkek az ötödik helyen találhatóak, az összes link nagyjából 5 százaléka szolgál keresőoptimalizálási célokat.
A hatodik helyen a kifejezetten bizonyítási, referenciaként szolgáló linkek szerepelnek.
A sor végén a rossz szándékú (ártó, vagy bosszantó célú) linkek szerepelnek.
A válaszadók 17%-a nem tudta meghatározni, hogy miért is linkel más weboldalakat.
Miért furcsa ez?
Nos azért, mert eddig azt gondoltuk, különösen a SEO iparban, hogy a természetes linkek elsősorban azok, amelyek relevánsak és kapcsolódnak a cikk témájához. Gondoljunk csak bele egy hírportál cikkébe, ahol a linkek azt a célt szolgálják, hogy segítsék az olvasó tájékozódását az adott témában.
Ez él bennünk, mint természetes link. De a valóság más. A linkek harmada kifejezetten valamilyen hirdetési, vagy reklámcélt szolgál, és az amit mi természetesnek tekintünk, az csak a linkek ötödét tesz ki.
Természetesen a fenti kategóriák össze is vonhatóak. Például a reklámcél összevonható a SEO célokkal és a szponzori linkekkel. Így végső soron két nagy csoportba vonhatóak össze a linkek. Az egyik kifejezetten anyagi célokat szolgál, míg a másik nem.
Ha ezt az összevonást megcsináljuk akkor azt látjuk, hogy a „természetes” linkek 51%-a anyagi célból keletkezik és csak 34%-a ami nem jár valamilyen anyagi előnnyel.
Mit jelent mindez?
Azt, hogy a weben lévő természetes linkek (és itt a természetes alatt azt értjük, hogy nem tudatos linképítési célokat szolgál) valójában nagyobbrészt valamilyen anyagi-pénzügyi előny is motivál.
De ez természetes! A weben ma teljesen természetes, hogy azért linkeljünk meg egy dolgot, mert népszerűsíteni akarjuk, vagy mert egy ismerősünk oldaláról van szó, vagy mert anyagilag érdekeltek vagyunk a másik oldal népszerűsítésében.
A természetes link ilyen formában mítosz, mert ma már a weben születő linkek többsége valamilyen pénzügyi érdekből születik.
A Google webspam csapata gyakran hívja fel a figyelmet, hogy a fizetett linkeket helyezzük el nofollow címkékkel. Máshol arra figyelmeztetnek, hogy ne linkeljük össze saját oldalainkat, mert ez büntetést eredményezhet.
De gondoljuk csak át, ha a weben születő linkek felének ma már valamilyen anyagi célja is van, akkor ezek a linkek igenis élnek, működnek és hatnak. És ha a Google ezekért a linkekért büntetne, akkor az internet linkhálózatának jelentős részét fel kellene számolnia.
Újra kell gondolni, hogy mit is jelent a természetes link valójában és újraértelmezni a linképítést.