A keresőoptimalizálásban ma az egyik legfelkapottabb téma az, hogy milyen lesz a Google Pingvin algoritmusának 3-as verziója. Íme néhány jóslat a jövőre nézve.

Az közismert, hogy a Google semmilyen hivatalos információt nem ad ki arra vonatkozóan, hogy milyen lesz az új algoritmus, azonban a Pingvin egyik testvéralgoritmusának a Pandának köszönhetően mégis megérthetjük milyen logika alapján fejlődhet a Pingvin algoritmus.
A Pandát a Google 2011-ben indította útjára és azóta legalább 30 frissítés zajlott le. A Google stratégiája ez esetben teljesen világos. Kidobtak egy nyers algoritmust, ami drasztikus hatásokkal járt, majd a tanuló algoritmus segítségével folyamatosan fejlesztették azt, és szinte havonta érkeztek a módosítások, ami újabb és újabb oldalakat szűrt ki a gyenge minőség alapján.

Azt is tudjuk, hogy a Google ugyan ezt szeretné a Pingvin algoritmussal is. John Mueller azt elismerte, hogy a jövőben szeretnék, ha Pingvin is sokkal gyakrabban frissülne. Vélhetően nem elsősorban a webmesteri panaszok miatt, hanem mert itt is hasonló tanuló algoritmus alkalmaznának, mint a Panda esetében.

Az is teljesen világos, hogy míg a Panda esetében a Googlenak, csak az adott oldal tartalmát és kódját kellett értékelni, a Pingvin esetén a feladat sokkal nagyobb, hiszen fel kell térképezni egy oldal teljes linkprofilját és annak minőségét.

Az áruló disavow file

Ebben a webmesterek óriási segítséget nyújtottak a Googlenak, hiszen több százezer, vagy millió linket küldtek be a disavow segítségével, ami óriási adattömeg. Ezek az emberek által önkéntesen kiválogatott gyenge link óriási segítség egy olyan algoritmus felépítéséhez, amely éppen részben a disavow fileok segítségével megtanítható, hogy mi minősül gyenge minőségű linknek.

Ezek alapján a jövőre nézve több jóslatot is tehetünk arra vonatkozóan, hogy milyen lesz a Pingvin a jövőben (nem feltétlenül most azonnal, de a fejlesztések révén):

Hirdetés

hirdetés

1. Gyakoribb, de kisebb hatások

A Panda algoritmusnál már megfigyelhető volt, hogy először óriási hatást váltott ki, majd folyamatosan frissülve egyre kisebbet. A rendszeressége is sokkal gyakoribb volt. Ez várható a Pingvinnél is, azaz gyakoribb frissítések, és kisebb hatások. Ennek köszönhetően kevésbé lesz tömeges a hatása. Minden elképzelhető, hogy nem érvényes a mostani frissítésre, hiszen az egy alapjaiban újratervezett algoritmus.

2. A horgonyszöveg jelentősége csökken a relevanciáé és a bizalomé növekszik

Várható, hogy a Pingvin idővel túllép a horgonyszövegen és egyre nagyobb lesz a relevancia és a bizalmi faktor jelentősége. Magyarán szólva egyre kevésbé fognak az olyan linkek számítani, amelyek irreleváns oldalakról, domainekről érkeznek. Ha túl sok ilyet kap egy oldal, az már gyanús lehet a Pingvin szemében. Ez aláaknázhatja a tömeges PR cikkes linképítést is, függetlenül a horgonyszövegektől.

3. Egyedi IP és természetes egyensúly

Az, hogy egy domain egyedi IP címekről kapjon linket mindig is fontos volt, de ez a Pingvin érkezésével még fontosabbá válhat. A linkprofil természetessége még fontosabbá válik, és ami különösen fontos, hogy ami egy témakörben elfogadhatónak minősül, az más témakörben már SPAM jellegű lehet. Éppen ezért nagyon fontos arra is odafigyelni, hogy milyen a versenytársak linkprofilja az adott témakörben.

4. Mélylinkek

A belő oldalakra történő linkelés is egyre fontosabbá válhat. A hírportálok például igen sok mélylinket is kapnak. Fontos azonban itt is különbséget tenni. Ami egy hírportál esetén természetes, az egy webáruháznál már gyanús. Ilyen oldalak esetén a blog és tanácsadó oldalak linkelése tűnhet majd természetesnek.

5. Nofollow, megosztások, márkaemlítések

Ha egy oldal sok linket kap az lehet természetes, ha e mellett gyakran jelenik meg link nélkül is a márkaneves, jelen van a közösségi médián, vagy a nofollow linkjei is gyarapodnak. Ha egy oldal sok linket kap, de hiányoznak a márkaemlítések, a nofollow linkek, vagy a szociális megosztások, az már több mint gyanús.

A Pingvin algoritmus esetén a jövőben már nem lesz elég csak a linképítésre koncentrálni. A márkaépítés nélkül már túl rizikós lesz mindez.

6. Forgalmat hozó linkek

A linkek nem egyformák, de azok a linkek, amelyek forgalmat is hoznak egyre jobban fel fognak értékelődni. A Google tudja követni a felhasználók útját, a visszafordulási arányt. Ha egy link nem hoz forgalmat, ha arra senki sem kattint, és ezek a linkek tömegesek egy linkprofilban, az bizony gyanús lehet a Pingvin szemében.

7. Egyre kevesebb gyanús link

Az is várható, hogy a Pingvin futások gyakoribbá válásával egyre kevesebb gyanús link lesz megengedhető a linkprofilban. Ami korábban elfogadható volt, azaz újabb és újabb frissítésekkel egyre kevésbé lesz elfogadható.

Persze mindez csak feltételezés és találgatás. Azt azonban lehet tudni, hogy a Pingvin algoritmus idővel egyre okosabbá válik majd. Az idei nyár végén és ősz elején a Panda algoritmus a hazai weben is oldalak tucatjait döntötte romba, és ezek csak azok, amelyekről nekünk tudomásunk van. A Panda három éve indult és még ma is szedi áldozatait, mert egyre szigorúbbá vált. Ezt várhatjuk majd a Pingvin algoritmustól is.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Én azt a véleményt osztom, miszerint a 3.0 verzió vissza fog puhulni. Mivel a negatív seo nem lehetetleníthető el a korábbi irányelvek mellett, így ez várható lépés. Ráadásul elhangzott egy „sokan fognak örülni” mondat is. Ezt követően viszont a rendszeres frissítések valóban szigorúbbak és átfogóbbak lesznek/lehetnek.
    Itt alapból nem a Pingvin irányelveivel van gond, hanem épp a frissítések elmaradásával, ami miatt a büntetett oldalaknak esélyük sem volt visszatérni.

    1. Igen én is azt gondolom, hogy a mostani Pingvin puhulni fog, részben a sok linkeltávolítás és a katalógusok megszűnése miatt. De azért vannak bennem kétségek. Egy új algoritmusnak, pláne ha alapjaiból írják újra mindenképpen lesznek áldozatai. És kétségeim vannak, hogy míg az angolszász nyelvterületen alapjaiban változott meg a SEO, idehaza csak a katalógusépítés szűnt meg, amit a cikktáras oldalak vettek át.
      Nagy kérdés, hogy ezekkel mi lesz az új Pingvin során.

  2. Helló!

    Egy dolgon töprengtem: Mit ártott a Google vezetőségének a pingvin? Vagy a panda? És a jövőben vajon melyik kedves „szőrmók” állat lesz a célpontban, akiről a „büntető” algoritmusokat elnevezik? Hogy veszik a jogot ahhoz, hogy embereket tönkre tevő tevékenységüket, egy állatról nevezzék el? (És most nem a spam oldalakra gondolok!)

    De látom, rajtam kívül ez senkit sem érdekel.

    1. A Panda neve Navneet Pandáról a Google egyik alkalmazottjáról lett elnevezve, akinek kulcsszerepe lett az algoritmus megalkotásában. A Google it először nem adott hivatalos nevet, a nem hivatalos név a Farmer algoritmus volt, mert elsősorban a tartalomfarmokat érintette, de a Google nem akarta, hogy azt gondolják, hogy ez az algoritmus csak ezekről az oldalakról szól, így közölte, a hivatalos cégen belül használt nevet a Pandát.
      A Pingvin esetében nem ismert a történet, de ez is hivatalos Google elnevezés. Vélhetően ismét egy fekete-fehér állatot akartak 🙂

  3. A 2. pontban olvasottakkal egy picit vitatkoznék, mivel a relevancia nem csak az adott domain témáját jelentheti ha nem maga a cikk amiben szerepel a link. Ez már most is fontos mert, ha egy regionális portál helyez el egy cikket az is lehet releváns ha cikk tartalma az.
    A mesterségesen épített Pr cikkes oldalak, azok valószínűleg előbb vagy utóbb ki lesznek szűrve, még akkor is ha ott is épülnek linkek nélküli cikkek is. (Azért is mert ezen oldalak cikkeinek minősége eléggé alacsony színvonalú)

    A kulcsszavas horgony szövegekre továbbra is érzékeny lesz, mert az egyáltalán nem természetes.

    Valószínűleg Te is így szeretted volna le írni.

    1. Köszi András, részben igen, részben nem. Amit te leírtál azzal tökéletesen egyetértek egy éves távlatban. A magaméval hosszabb időtávban. A regionális portálok valóban jók, hiszen a cikk releváns akkor is ha a domain egésze nem, és egy-egy hírportálon nagyon szerteágazóak lehetnek a tárgyalt témák.
      De én mégis azt gondolom, hogy a releváns domainről érkező link értékesebb lesz. Elég csak a SEO témakört említeni. Ugyan ki linkeli meg a konkurenciát? Ahhoz már valóban nagyon jó kapcsolat kell, vagy pedig valóban minőségi tartalom.
      De abban igazad van, hogy ez kevésbé Pingvin téma, mintsem link minőség.
      A PR cikkes érszrevételeddel teljesen egyetértek.
      A horgonyszövegről azt gondolom, hogy ahogy a Google egyre jobban érti majd egy-egy cikk tartalmát, úgy fog a horgonyszöveg elértéktelenedni. Nyilván ez angolszáz nyelvterületen sokkal gyorsabb lesz, mint nálunk a magyar nyelv esetében. A SEo by the SEa közölt erről egy nagyon jó cikket egy Google szabadalom alapján, de most sajnos nem találom.
      De abban igazad van, hogy harapni fog a kulcsszavas horgonyszövegre.
      A regionális portálok esetében még annyi, hogy előbb vagy utóbb szerintem idehaza is megérkezek a manuális büntetések. Ez most még egy kegyelmi állapot. Aki oda épít linket a természetességre kell már most ügyelni azt gondolom. És nagy kérdés, hogy mi lesz a (x)-elt Pr cikkekkel.
      De még egyszer köszönöm a hozzászólást, azt gondolom a közeli 1-2 éves távlatban az általad leírtak sokkal helytállóbbak én kicsit messzire szaladtam.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 20, 2017

24MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Egy éve indult útjára a Google folyamatos

június 27, 2017

24MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ismét szóba került a Panda-algoritmus, Gary Illyés

október 17, 2016

24MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google helyreigazítást adott ki a Pingvin

október 14, 2016

24MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Bár korábban nem ezt mondta a Google,


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!