A hazánkban is igen népszerű közösségi portál óriási szeletet tudhat a magáénak az internet digitális tortájából. A 2004-ben indult projekt alapítói valószínűleg nem is sejtették, hogy mekkora jelentőségű platformot hoztak létre.

Még kezdetben csupán néhány egyetemista dolgozott a rendszeren, ma már több, mint 20.000 alkalmazott tartozik a Facebook mögött álló csapathoz. A Facebook nem csak a hétköznapi emberek mindennapjaiba folyt bele, de a cégek számára óriási, targetálható hirdetési lehetőséget is kínál. Ezenkívül nem csak külföldön, de idehaza is fontos politikai célokat szolgál ki.

A 2011 óta már tőzsdén is megjelenő cég portálja, 2012-ben érte el az 1 milliárd regisztrált felhasználói számot. A növekedése és népszerűsége pedig azóta is töretlen. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy 2017 júniusában már több, mint 2 milliárd aktív felhasználóval rendelkeztek. Ezek a tagok az utóbbi 30 napban legalább egyszer beléptek a fiókjukba. Mára ezen aktív tagok száma már megközelíti a 2,5 milliárd felhasználói számot. Csak a magyarok, több mint 5 millióan használják aktívan a Facebookot. Érdekesség, hogy már a 19 év alattiak is naponta több mint 2 órát töltenek el ezen a közösségi portálon, de minden korosztály képviselteti magát. Gyakorlatilag mindenki jelen van ezen a felületen, aki aktívan internetezik. Nem csoda, ha a vállalkozások olyan nagy előszeretettel használják ezt a felületet meglévő ügyfelek megtartására és új partnerek szerzésére.

A Facebook képek jelentősége

Ezen az interaktív közösségi felületen szövegekkel, linkekkel, emojikkal, reakció gombokkal, képekkel és videókkal is kommunikálhatunk. Ezek a lehetőségek pedig nem csak a sima felhasználók, hanem a vállalkozások számára is rendelkezésre állnak. Akárcsak egy online apróhirdetésnél, egy-egy hirdetésnél és bejegyzésnél is az kap nagyobb szerepet, amely valamilyen képi elemet is tartalmaz. A videók sajnos sokszor zavaróak és hosszúak, az emojik túlhalmozása pedig inkább gyerekes, mintsem vevő csalogató módszer. Talán csak influencereknél (véleményvezéreknél), bloggereknél és magánszemélyeknél megbocsájtható a használatuk.

Egy vállalkozás inkább hagyatkozhat egy minőségi, beszédes képre, mint figyelemfelkeltő momentumra, mint egy önmagában közzé tett szövegre vagy URL-re. A Facebook portálnak azonban számos helyén jelenhetünk meg képeinkkel, ezek a helyek pedig más és más méretű fotókat és grafikákat igényelnek. A képek méretének fontosságát még az átlagos használat során is tapasztaljuk. A Facebook borítóképek állandó méretváltozása, a profilképek általi takarás pozíciója, illetve a mobiltelefonokra való optimalizáció okozta „kilógások” sokszor teszik tönkre a legjobb képek ideális összhatását.

Hirdetés

hirdetés

Nagyképűek előnyben vagy nem a méret a lényeg?

A Facebook képek ideális mérete igen kényes téma, hiszen napról napra készülnek frissítések a rendszerhez, amelyek másképpen jelenítik meg egy azon képet. Jelenleg, 2019-ben is számos képtípus méreteit érdemes megjegyeznünk ha profi kampányokat szeretnénk futtatni. A képeknél pedig nem az számít (mint mondjuk egy weboldal képgalériájában), hogy minél nagyobb felbontású legyen, hanem hogy minél inkább figyelemfelkeltő és az adott blokkba minél szebben illeszkedő. Fontos azonban itt megjegyezni, hogy a képeken lévő szöveggel is óvatosan kell bánnunk!

A Facebook algoritmusa automatikusan megfigyeli, hogy a képet milyen mennyiségben foglalja el a rá égetett szöveg. Egy szabály szerint ugyanis a képen nem lehet 20%-nál nagyobb mennyiségű szöveg. Még korábban egyszerűen meg sem jelent az ennél több szöveget tartalmazó hirdetés vagy bejegyzés, ma már különböző szintek szerint osztályozza a rendszer ezeket a képeket és aszerint, néha korlátolva jeleníti meg őket. Az automatikus osztályozás szerint négy különböző szintet határoz meg a Facebook:

  • High – ha túl sok a szöveg, a hirdetés nem indul el
  • Medium – közepes mennyiségű a szöveg
  • Low – kevés szöveg
  • Ok – a hirdetés normál módon fog megjelenni

A céges Facebook oldalak jelentősége

A vállalkozások számára rendkívül fontos, hogy céges arculatukat minden felületükön egységesítsék, így nem csak a névjegykártyáikon, szóró anyagaikon, weboldalukon és webáruházukban, hanem a Facebook oldalukon is vissza kell, hogy köszönjenek a rájuk jellemző színek, formák, betűtípusok. A logó és szlogen megjelenítése történhet képek és videók formájában is és akár minden egyes képen kisebb vízjelként is feltüntethetőek.

Még mielőtt azonban hirdetéseket adnánk fel, érdemes rendbe rakni a saját céges profiloldalunkat is. Ne csak a profilképre és a borítóképre koncentráljunk, hanem a névjegy adatoknál is töltsünk fel minden fontos információt, ami a látogatóinknak segítséget nyújthat szolgáltatásainkról, cégünk múltjáról, referenciáiról, nyitvatartásáról és elérhetőségeiről. A hanyagul kezelt Facebook oldal negatív visszacsatolást fog eredményezni a látogatókban és többet ártunk vele mint használunk.

A Facebook legfontosabb képméretei

A Facebook képek között elsősorban a profilkép az, ami szembe tűnik. Vállalkozásként érdemes stílusos logót ide helyezni, amennyiben nem túl részletgazdag, ugyanis ez elég kis méretben lesz majd látható posztjainknál, hirdetéseinknél. A négyzet alapú kép 180 x 180 pixel nagyságú amelyre a profil oldalunkon 3 pixelnyi digitális ráma is rákerül. Érdemes azonban ennél nagyobb képet feltölteni (akár 960 x 960 px méretűt).

A Facebook borítókép különösen érdekes, ugyanis még a magán személyek privát oldalán 851 x 315 pixel méretű, az üzleti oldalakon csupán 828 x 315 pixelnyi képet van lehetőségünk megjeleníteni, ügyelve, hogy mobilon ennek jelentős része nem is fog látszani. Érdemes tehát a borítókép közepén lévő 560 pixeles részre helyezni a fontosabb elemeket, amelyeket mindkét felületen szeretnénk megjeleníteni a látogatók számára.

Fontos megjegyezni, hogy egy hírfolyamban elhelyezett link képaránya 4:3 lesz és a képméretet érdemes 1200 x 900 pixelesre vágni. Még az asztali változatban egy-egy hírfolyami kép mérete 470 x 470 pixel, addig a mobilosban megjelenő képé 626 x 840 pixel lesz. A jobb oldali oszlopban megjelenő apró képeknél pedig csupán 254 x 133 pixelnyi helyünk lesz megszólítani a közönséget.

Hasznos információ lehet, hogy az asztali változatban a képek kiegészítéseként 500 karaktert, mobilis változatoknál 110 karaktert, még a jobb oldali oszlopba mindössze 90 karaktert tudunk megjeleníteni.

Facebook Carousel, a galéria alapú hirdetés

Nem tekintenek hosszú múltra vissza a galéria jellegű, kártya alapú hirdetések a Facebookon, ám annál nagyobb sikernek örvendhetnek. Ezek a galériák lehetővé teszik, hogy egy hirdetésen belül, akár 10 különböző képet vagy videót is megmutassunk, akár külön-külön hivatkozással. Elsősorban olyan webáruházaknak ajánlott ez a hirdetési forma, akik több terméküket is népszerűsíteni szeretnék. A már két darab kártyával is elindítható hirdetéshez .jpg és .png kiterjesztésű képeket vagy akár 240 perces, 4 GB méretű videót is feltölthetünk.

A képek maximális mérete 30 MB, felbontásuk pedig akár 1080 x 1080 pixel is lehet. A címsorok 25 karaktert, a tájékoztató szövegek pedig 125 karaktert tartalmazhatnak, a hivatkozás leírására azonban csak 20 karakter áll a rendelkezésünkre. A képek és videók miniatűrjei asztali alkalmazásban 300 x 300 pixelesek, mobilon pedig valamivel nagyobb: 460 x 460 pixel méretűek. A jobb oldali sávban azonban mindössze 125 x 125 pixeles képek fognak megjelenni.

Facebook képméretek appokhoz, eseményekhez és linkekhez

Van néhány fontos képméret amely azok számára lehet hasznos, akik saját alkalmazásukat szeretnék népszerűsíteni a Facebook felületén. A hozzá tartozó kép aránya ugyanis 1.9:1, ideális esetben 1200 x 628 pixeles. Az asztali hírfolyamban 470 x 246 pixeles méretben lesz látható, még mobilosban valamivel nagyobb: 560 x 293 pixelben találkoznak vele majd a közösségi oldalon nézelődők. A jobb oldali oszlopban, szokás szerint ezeknél is kisebb: 254 x 133 pixel nagyságban fog majd az app hirdetésünk megjelenni. Az 500 karakteres limit itt is megjelenik asztalin, de mobilon már csak 110 karakternyi helyünk lesz, a jobb oszlopban pedig mindössze 90 karakterrel gazdálkodhatunk.

Érdekes módon, ha saját weboldalunkat szeretnénk hirdetni, akkor is ugyanezekkel a méretekkel és karakterszámokkal kell számolnunk, mind az asztali felületeken, mind pedig a hordozható eszközökön. Mindössze apró változás van csupán a két felület között. Még az appok képe alatt csupán annak neve jelenik meg asztalin 25 karakter hosszan, mobilon pedig 32 karakteresen, addig a weboldalunk hirdetéseinél nagyobb szabadságot kapunk. Ezeknél a hirdetéseknél ugyanis 1-2 sornyi címet és 2-3 sornyi leírást is adhatunk (bár ez utóbbiból csupán 1 sornyi jelenik meg majd az okostelefonok kijelzőjén). Ráadásul a weboldal címét is megjeleníthetjük ezen hirdetések alatt.

Még e két hirdetés típus nagyon hasonló egymáshoz, az eseményeknél valamivel eltérőbb méretekkel kell számolnunk. Az ideális képméret az események borítóképeként 1920 x 1080 pixel, vagyis 16:9 arányú. Az ennél szélesebb és magasabb képek levágásra, csonkításra kerülnek. Az asztali változatoknál megjelenő kép mérete 470 x 174 pixel, a mobil hírfolyamban pedig 560 x 208 pixel lesz. Ahogy pedig megszokhattuk a jobb oldali sávban találkozunk majd a legkisebb képpel, ebben az esetben: 254 x 133 pixel nagyságban. A fentiekben ismertetett karakter limitek azonban itt is érvényesek, azaz: asztalin 500, mobilon 110 és jobb oldalon 90 karakter áll a rendelkezésünkre.

A Facebook Open Graph és a képek

Az Open Graph a Facebook által 2010-ben bevezetett technológia, amely lehetővé teszi a különböző platformok közötti integrációt. Így nagy jelentőséggel bír a Facebook felületén megjelenő tartalmakra, a külső oldalakon megjelenő reakció gombok és megosztások valamint az applikációk területén is. Így hát nem elég a Facebookra közvetlenül feltöltött képek méreteire figyelnünk, a saját weboldalunkon, webáruházunkban vagy blogunkban is megfelelő képarányokkal kell rendelkeznünk. Ezekre pedig a Facebook Open Graph meta tagjaival kell megfelelő módon hivatkoznunk.

Az Open Graph meta elemei a weboldalunk kódjának fejrészében, láthatatlan helyen találhatóak és még egyes motorok és keretrendszerek maguk generálják ezeket le, saját fejlesztéseknél sokszor saját magunknak kell ezeket beírnunk egy webfejlesztő program segítségével. Az Open Graph ugyanis segít a Facebook számára megérteni, hogy az oldalon lévő tartalom közül melyik elemmel dolgozzon.

Ilyen tipikus eset, amikor a felhasználó rányom a megosztás gombra egy cikk alján. Ekkor az Open Graph elemek továbbításra kerülnek a Facebook felé, így az azonosítani tudja melyik a cím, mi a leírás és milyen képet mellékeljen a hivatkozás mellé. Ez utóbbi főleg akkor hasznos, ha több kép is megjelenik az oldalon. Néha pedig az is előfordul, hogy a Facebook az Open Graph hiányában egy banner vagy hirdetés képét teszi be érdemi tartalom helyett.

Ezért fontos tisztában lennünk a Facebook egyes képméreteivel

Ma már nem is beszélhetünk online marketingről, ha nem vesszük számításba a közösségi oldalakat. Még régen elég volt néhány szórólap, plakát vagy újság hirdetés, ma már az online szektor felé kell orientálódnia a vállalkozásoknak. Főleg azoknak, akik online is értékesítenek vagy szolgáltatnak. Számukra a keresőoptimalizálás mellett a Facebook közösség építés nyújt megfelelő látogatószámot. A meglévő ügyfelek és követők napi szintű rendszeres megszólítása pedig elősegíti a márkahűség kialakulását is.

A meglévő ügyfelekkel való kommunikáció és tájékoztatás mellett azonban új ügyfelek szerzésére is alkalmas ez a platform. A fentiekben említett módon hirdethetünk egy-egy weboldalt, bejegyzést, eseményt, applikációt vagy akár különböző termékeket is a webshopunkból. Ahhoz, hogy ezek a kampányok valóban sikeresek lehessenek, nem csak a saját üzleti Facebook oldalunknak hanem a kampányhoz tartozó képeknek is tökéletesnek kell lenniük. A bemutatott kampány típusok és a hozzájuk tartozó Facebook képméretek segítséget nyújthatnak a Facebook labirintus szerű adathalmazában és igazán hasznossá fognak válni, egy-egy kampány elindításánál.

Szerző: Zubor Kata

Zubor Kata okleveles közgazdász, kiemelt területe a tartalommarketing és a szövegírás

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

augusztus 20, 2019

52MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A hazánkban is igen népszerű közösségi portál

október 11, 2017

52MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Sejtettük, szinte tudtuk, de most lett először

március 8, 2016

52MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Facebook tavaly indította el Instant Article

február 24, 2016

52MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Imádom, vicces, hűha, szomorú, dühítő. Ezek az


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!