Lenullázódott minden weboldal Page Rank értéke. De mit használjunk helyette idehaza? Tippek és javaslatok

A lényeg röviden

Ha lemaradtál volna: A Google az összes weboldal PageRank értékét lenullázta a hétvégén. Nem váratlan lépés, ezt március elején már jelezte, hogy ez be fog következni. Ugyan néhány eszköz még látszólag él, de ezek már adatbázisból dolgoznak, és nem friss lekérésekkel élnek. A PageRank tehát halott.  Ha érdekel a PageRank múltja olvasd el korábbi cikkeinket. Én itt most a jövőre koncentrálok. Mit használjunk helyette?

Bocs, de egy kis elmélet…

Ahhoz, hogy megtaláljuk az ideális mutatót pár dologgal tisztában kell lennünk:

  • az új mutatónak egyszerűnek kell lennie. A PageRank a laikusok száma volt. Használhatunk összetett mutatót, de azt kifelé aggregálni kell, és lehetőleg egyetlen számba kell sűríteni a lényeget, hogy mindenki számára érthető legyen.
  • az új mutatónak átláthatónak kell lennie. Ez azt jelenti, hogy a mutató számításának nyilvánosnak kell lennie, vagy pedig megbízható forrásból kell származnia
  • reprodukálhatónak kell lennie. Ez azt jelenti, hogy bárki az interneten lekérhesse az új mutatót
  • ingyenesnek kell lennie (tehát nem lehet fizetős eszköz mutatója)
  • lehetőleg származtatott értéknek kell lennie. Ez itt azt jelenti, hogy nem alkotunk egy új eszközt, ami feltérképezi a webet, amiből aztán gyártunk egy új PageRanket, mert erre nincs pénzünk, hanem más ingyenesen elérhető adatokat használunk fel.
  • spam-állónak kell lennie. Magyarán szólva ne nagyon lehessen meghackelni az értékeket (ez a PageRanknél sem volt mindig igaz)

Röviden ennyi. Biztos ki lehetne találni még más szempontokat is, de talán ezek a legfontosabbak. És akkor most lássuk a mutatókat, amelyek szóba jöhetnek.

Domain Authority

Ez a legesélyesebb jelölt, és nagy biztonsággal mernék fogadni rá, hogy a hazai linképítési piacon ez veszi majd át a PageRank helyét.

A Domain Authority a moz.com mérőszáma 0-100 között mutatja egy domain linkerejét. Nagyjából havonta frissül az értéke.

Hirdetés

hirdetés

Hátrányai: a Domain Authority mérőszámai erősen ingadoznak, olykor 10 pontot is egyik hónapról a másikra. Éppen ezért a hazai linkeladások során ez komoly fejtörést okozhat, hiszen egy domain értéke egyik hónapról a másikra erősen ingadozhat. További hátránya, hogy a moz a magyar linkeket elég nehézkesen találja meg, rengeteg link nem szerepel az adatbázisában, így nem feltétlenül ad megbízható képet. A Moz saját bevallása szerint is, inkább a konkurenciák összehasonlítására jó, sem mint egy domain időbeli fejlődésének mérésére. A Domain Authority értéke SPAM linkekkel megemelhető.

Előnyei: Logaritmikus skála, önmagában is aggregált mutató, tehát több tucat mérőszámból épül fel. Ráadásul világszerte rendkívül ismert, idehaza is elterjedt a használata, és a világ egyik legjobb SEO cégétől szárazik. A fenti hátrányok ellenére is a piacon az egyik legmegbízhatóbb mérőszám.

Elérhetőség: ingyenesen lekérdezhető, például nálunk is, de ezer másik oldalon.

Látogatószám, mint mutató

Felmerülhet az is, hogy egy link értékét az alapján határozzuk meg, hogy mennyi látogató érkezik az adott weboldalra.

Hátránya: Sajnos ez csak első látásra jó megoldás. A közösségi média korában a likevadász oldalak milliós nézettséget tudnak produkálni, de ez semmit nem mutat meg az oldal értékéből. Ezt a Google is többször elmondta már.

Előnye: a látogatószám mindezek ellenére lehet jó mérőszám, például egy szakmai oldal esetében. Ha a látogatószámnak csak az organikus forgalomból adódó részét tekintjük, akkor értékes mutatószám lehet, de önmagában sosem.

Elérhetőség: a similarweb.com, vagy a semrush.com oldalon lekérhetőek a becsült organikus forgalmi adatok ingyenesen

Hivatkozó domainek és linkek száma

Igen jó mutatószám lehet, egy domainre mutató összes hivatkozó domain száma, esetleg az összes linkek száma. Ez egyértelmű összefüggésben van az adott oldal linkerejével.

Előnye: a PageRank is alapvetően a linkeken alapult, egyértelmű összefüggés van a hivatkozó domainek száma és egy oldal linkereje/helyezése között.

Hátránya: önmagában a hivatkozó domainek száma egy nyers érték, semmit nem árul el a hivatkozó domainek és linkek minőségéről. Sok olyan weboldal található, amit több száz külföldi (akár hackelt) oldal linkel. Ezek a linkek viszont inkább károsak, mintsem hasznosak, ezt viszont egy laikus már nem fogja tudni megállapítani.

Elérhetőség: A majestic.com oldalán ingyenesen elérhető adat, de az ite oldalán is lekérhető

Trust Flow/Citation Flow

Ezek a mérőszámok a Majestic mérőszámai, amely egy-egy domain, vagy url linkbizalmi értékét és hivatkozási linkerejét adja meg.

Előnye: a Majestic rendelkezik a keresőmotorokat leszámítva talán a legnagyobb weboldal adatbázissal, és a hazai oldalakat is jól indexeli. A két mutató nem csak a nyers linkerőt, de a Trust Flow a link bizalmi értéket is mutatja, elég jó megbízhatósággal és jól szűri a spam oldalakat.

Hátránya: kevéssé ismert és a helyezésekkel nem túl erős a korreláció. Önmagában nemigazán jól használható a véleményem szerint.

Elérhetőség: korlátozott számban ingyenesen lekérhető a Majestic oldalán, vagy nálunk.

Egyéb mutatók

A fentiek mellett szóba jöhetnek más mutatók is, például az Ahrefs mutatója, vagy az Alexa látogatói rangsora (vagy ezer más mutató), de ezek vagy nem, vagy csak nehézkesen lekérhetőek, vagy alig ismertek, vagy minőségben messze elmaradnak a fentiektől, ezért ezekről nem beszélek részletesen.

Mutatók és helyezések

Az Ahrefs.com készített egy kimutatást, hogy az amerikai találati lista helyezései és az egyes mutatószámok hogyan korrelállnak egymással. Íme az adatok:

  • MOZ Trust korreláció: 66%
  • MOZ Page Authority korreláció: 68%
  • Majestic Trust Flow korreláció: 72.79%
  • Ahrefs Domain Rank korreláció: 76.32%

Ez csak egy a számtalan korrelációs tanulmányból (a konkrét értékek az egyes tanulmányokban eltérőek), de az talán jól látszik, hogy a mutatók elég jó kapcsolatban vannak a helyezésekkel és általában az egyes mutatók is szoros kapcsolatban állnak egymással.

Aggregált mutató

Mivel az összes fenti mutatónak van egy, vagy több gyengéje felmerül a lehetőség, hogy a fenti mutatószámokat aggregáljuk, vonjuk össze és ezek alapján kapjunk egy mérőszámot. Az összevonás lehet egyszerű összeadás, vagy súlyozott összeadás, vagy bármi egyéb módszer. Lehetséges olyan összetettebb mutató is, amely például magas hivatkozó domainszám, de alacsony Trust Flow érték mellett figyelembe veszi a SPAM lehetőséget. Ez matematikailag egyszerűen megoldható.

Előnye: a módszer előnye, hogy tompítja az egyes mérőszámok gyengeségeit, és összességében pontosabb képet adhat egy weboldal linkerejéről. További előnye, hogy csökkenti az értékek fluktuációját, azaz kis eséllyel történik meg az, hogy hónapról-hónapra jelentős mértékben növekedne vagy csökkenne a mutató, mivel a több érték együttes figyelembevétele, csökkentené egy-egy mérőszám jelentősebb kilengését.

Hátránya: a módszer hátránya, hogy az új aggregált mutató ismertsége gyakorlatilag nulla. További hátránya, hogy az adatok forrása más külső nemzetközi cég, amelyre nincs befolyásunk.

Elérhetőség: A hazai piacon ilyen mutató az ITE Rang, ami ingyenesen elérhető.

Szakértői értékelés

Végül utolsó lehetőség egy weboldal linkerejének felmérésére egy szakértő becslés. Ez azt jelenti, hogy egy SEO szakember a fenti mutatók, az oldal forgalma, múltja és egyéb adatai alapján értékeli a weboldal linkerejét.

Előnye: sok olyan szempontot tud figyelembe venni, amit az automata eszközök nem, így meglepően pontos lehet

Hátránya: drága, időigényes és szubjektív. Inkább eseti jelleggel használható.

És akkor melyiket válasszuk?

Én személy szerint azt gondolom, hogy ez attól is függ mi a célja a mutatónak. Ha a weboldal fejlődését szeretnéd lemérni, akkor célszerű az összes mutatót megnézni, a konkurenciafigyelésnél éppen emiatt jól jöhet az aggregált mutató. Azt gondolom erre a célra ez, ha nem is tökéletes eszköz, de jó kompromisszum.

Idehaza igen elterjedt a linkek adása-vétele, ami ezidáig elsősorban PageRank alapon történt. Ennek most lassan vége lesz, és azt gondolom helyébe a Domain Authority lép, mint egyszerű megoldás, bár itt is jobb lenne az aggregált mutatót használni.

Ha részletes képet szeretnénk kapni saját weboldalunk, vagy éppen konkurenciánk weboldalának linkprofiljának értékéről (esetleg prémium linket vásárolunk, ami ütközik a Google irányelveivel), akkor lehet hasznos az egyszerű módszerek mellett a szakértői felmérés, amely képes a teljes linkprofilt különböző szempontok alapján (kockázat, bizalom, minőség, stb. értékelni).

Tehát az, hogy mit használunk a PageRank algoritmus helyett, elsősorban a feladattól is függ.

Végszó

A PageRank eltűnésével egy hiteles forrásból származó, de egyszerű, és éppen ezért kevéssé megbízható mutató veszett el. Egy weboldal értékét, linkerejét ma már nem lehet egyetlen mutatóval értékelni. Ilyen szempontból jó hír a PageRank eltűnése. Az internet kezd felnőni, ideje, hogy a keresőoptimalizálás is felnőjön. De azért hiányozni fog a PageRank.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Rövid kiegészítés a témához:
    Németországban már kb. 2 éve senki sem foglalkozik a PR-el, helyette érdekes módon nem a MOZ-féle Domain Authority került előtérbe (állítólag nem működik megfelelően a német nyelv sajátosságai miatt), hanem a Sistrix Visibility Indexe:
    https://www.sistrix.de/visibility-index/

    A tool hetente analizálja a google.de top 100-as listáját és súlyozott mintavétel alapján rendel a domainekhez egy rangot (melyik fontos keyword v. keyword kombinációkkal az adott héten épp hol áll a listán az oldal)

    Akinek esetleg van perverziója elmerülni a témában (német leírás):
    https://www.sistrix.de/frag-sistrix/was-ist-der-sistrix-sichtbarkeitsindex/

    1. Szia!

      Köszi, nem ismertem ezt. Sajnos a Domain Authority, szerintem idehaza sem túl megbízható, de jobb megoldás hiányában szerintem ez lesz.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

október 10, 2023

11MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A linképítés a mai napig a keresőoptimalizálás

augusztus 28, 2023

11MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Akinek weboldala van, vagy linképítéssel foglalkozik azt

június 16, 2022

11MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mi az a link vagy hiperhivatkozás? A

június 15, 2022

11MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mi az a horgonyszöveg? A horgonyszöveg, (vagy


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!