Pénteken útjára indította a Google a Pingvin 4.0 algoritmust, igyekeztünk összegyűjteni az első tapasztalatokat és véleményeket.
Mérsékelt hatás
Az első és legfontosabb tanulság, hogy egyelőre a hatások mérsékeltek. A nemzetközi közösségi médiát, és fórumokat átolvasva egyértelmű, hogy a Pingvin 4.0 hatása egyelőre elmarad a korábbi verziók azonnal drasztikus hatásaihoz képest.
A teljesség igénye nélkül néhány hozzászólás:
„Semmilyen változást nem látok”
„ A bejelentés óta semmilyen Google forgalomváltozás nem történt a beküldött több száz link-törlés ellenére”
„Nem történt SEMMILYEN változás. Olyan mintha meg sem történt volna. Még a niche területeken sem látok változást, sem nálam sem a konkurencia helyezéseiben.”
A sort lehetne folytatni, de alapvetően ez a benyomása mindenkinek. Azok a Pingvin specialisták, akik több száz Pingvinnel büntetett oldalra rálátnak is azt írják, hogy nem látnak érdemi elmozdulást, és hogy korábban, az elmúlt hetekben több mozgás volt.
A magyarázat
Hogy miért nem látjuk a korábban észlelt drasztikus hatást? Nos azért, mert ez egy új Pingvin algoritmus, új módszerrel. A konkrét választ talán Erig Enge a Stone Temple vezetője kapta meg Gary Illyéstől, a Google szóvivőjétől.
Just clarified a key point about #penguin with @methode: impact will only be felt as Google completes a recrawl of the web
— Eric Enge (@stonetemple) 2016. szeptember 23.
Ennek lényege az, hogy a Pingvin most (pénteken) indul útjára, és fel kell térképeznie a teljes netet, hogy újraértékelje a weboldalakra mutató hivatkozásokat.
Magyarán szólva a kód most élesedett a Google adatközpontjaiban. Ahogy ezzel az új kóddal elkezdik feltérképezni újra a weboldalakat, akkor találják meg a linkeket és értékelik azokat, egyszer a linkelő oldalon, másodsorban a linkelt oldalon.
Gondoljunk csak bele, hogy a régi katalógusoldalak hány tíz vagy százezer aloldalból állnak, és a mély struktúrában lévő linkeket mennyi idő múlva találja meg a Google. Igaz lehet ez a PR cikkes oldalakra is, ott is kellhet néhány hét mire a Google a régi cikkeket bejárja. Ha céges partneroldalon lett a link elhelyezve, azoknál is hosszú várakozási időre kell számítani, mivel azok alapvetően ritkán frissülő oldalak, amit ritkábban térképez fel újra a Google robotja.
A lényeg tehát az, hogy az új Pingvinnel kiegészített kód pénteken frissült, és a hatások akkor kezdenek el látszani, amikor a Google újra megtalálja a linkelő aloldalakat, ez pedig hetek, de akár hónapok is lehetnek.
A hatások tehát nem azonnal fognak jelentkezni, hanem több hetet, de akár hónapot is kell rá várni. Hogy értsük az okokat egy példa.
Az ifju.hu egy régi magyar katalógus, ennek a kereskedelmi kategóriája 26 lapból áll. A 26. lapot augusztus 8-án gyorsítótárazta le a Google utoljára. Ez nem azonos az indexeléssel, de jól mutatja, hogy bizonyos oldalakat milyen ritkán látogathat a Google.
Az a weboldal, amelynek innen van linkje lehet hónapokat kell várnia, hogy a Google újralátogassa az adott aloldalt és újraértékelje az onnan származó linket.
Megnéztünk néhány PR cikkes oldalt is, nem ritka, hogy a Google utolsó látogatása júniusban vagy júliusban volt.
Így talán már érthető miért nem látunk azonnali és földrengésszerű változásokat. A korábbi Pingvin ettől eltérően működött. Ott volt egy már meglévő adatbázis, és a Google azt frissítette, kvázi egy gombnyomásra. Ezért volt a hatás azonnali. Most 1-2 napja kezdte el az adatgyűjtés, mivel a Pingvin az alapalgoritmus része lett, így a teljes webet újra kell térképezni.
Mit jelen mindez?
Azt, hogy a hatások időben sokkal jobban elnyúlnak és emiatt a Pingvin hatásainak azonosítása is sokkal nehezebb lesz.
Bár a Pingvin 4.0 valós időben fut majd a jövőben, azonban az újrafeltérképezés és indexelés valóban időigényes folyamat lesz, tehát ha a káros linkeket el is távolítjuk idő lesz mire a hatások látszódni fognak.
Néhány más elmélet
Természetesen a fenti magyarázat nem teljes bizonyosságú, de mi ezt tartjuk legvalószínűbbnek, ugyanakkor a teljesség kedvvért néhány más elméletet is megemlítünk, ami a neten kering:
- a Google szeptember elején lefuttatta a Pingvint, azaz a közlemény utólagos. Ezt támasztja alá, hogy szeptemberben valóban voltak mozgások Pingvines oldalaknál, de ezek jellemzően nagyon kis mértékűek voltak és a hatások rövid ideig tartottak csak (órákig, vagy 1-2 napig). Így inkább tesztelésről, vagy más algoritmus hatásáról lehetett szó.
- a Google nem tudta megcsinálni a Pingvin algoritmust, ezért úgy tettek mintha, de nem történt semmi: ezt elég nehezen hisszük el, a Googlenál rengeteg ember, köztük kvázi zsenik dolgoznak, és a gépi tanulás új lehetőségeket teremtett. A cég már kb. három éve dolgozik az új Pingvinen, ennyi idő valószínűleg elegendő volt, és olyan nagy nyomás sem volt a cégen.
- egyéb összeesküvés elméletek
Hazai hatások
A hazai hatások a tapasztalataink szerint mérsékeltek egyelőre (bár egyik olvasónk radikális változásokról ír). A találati listán vannak változások péntek óta: minden nap kisebb mozgások, de egyelőre csak egy weboldal esetén láttunk drasztikus visszaesést (nagyjából 100 oldal közül).
Vélhetően több időre van szükség, amíg a Pingvin kifejti a hatását. Egyelőre nem lehet tudni mely linképítési módszerek bizonyultak biztonságosnak és melyek nem, ezt a következő hónapok eseményei tisztázhatják majd.
Ha Neked van már tapasztalatod, oldaladat érintette a Pingvin, kérlek írd meg nekünk (adataidat nem adjuk ki!) info@ite.hu