Not provided, teljeskörű útmutató – Google Analytics

Not provided Google Analytics

Alighanem minden weboldal tulajdonos előbb vagy utóbb beleütközik a not provided kifejezésbe, aki egy kicsit is komolyan veszi az internetes jelenlétet. Nagyon komoly kihívást jelent ez minden online marketinggel foglalkozó számára, ezért ebben a bejegyzésben megpróbálok a lehetőségekhez mérten teljes körű útmutatót adni.

Elsőként arról lesz szó, mi is az a not provided, hogyan jelent meg és hogyan lett a webmesterek réme, majd áttérek a megoldási javaslatokra, azaz, hogy miként lehet megbirkózni a jelenséggel. Ha valakit nem érdekel a fogalom meghatározás és a történelem, nyugodtan ugorjon a bejegyzés végére, a megoldási javaslatokra.
Hát akkor kezdjünk is bele.

Mi is az a not provided, és mit jelent?

A not provided egy kifejezés, ami a Google Analytics látogatottsági statisztikái között bukkant fel, mégpedig azon az oldalon, ahol korábban arról tájékozódhattunk, hogy a látogatók mely kulcsszavak alapján érkeznek weboldalunkra. Magyarán szólva mit pötyögtek be a keresőmezőbe, ami aztán elvezette a mi weboldalunkra. Aligha kell magyarázni ennek jelentőségét, ha ezeket a szavakat összevetettük az adott szóra elfoglalt helyezésünkkel, tudtuk, hol lehet erősíteni, hol van növekedési potenciál az oldalunkban. És persze sok egyéb dologra is használható volt.

Mikor jelent meg a not provided?

A Google 2001. október 18.-án jelentette be, hogy azok a felhasználók, amelyek bejelentkeznek a Google fiókjukba, mostantól nem adják át azokat a referernek nevezett információkat, amelyek korábban azt közölték a weboldal tulajdonossal, hogy a látogató mely weboldalról érkezett hozzánk. Mindez természetesen azt is jelentette, hogy az Analyticsben is csak annyit tudtunk meg erről a látogatóról, hogy a Google természetes találati listájáról érkezett hozzánk, de azt már nem, hogy mely kulcsszót írta a keresőmezőbe.
Ezt nevezik biztonságos kapcsolatnak, és onnan ismerhetjük fel, hogy a Google keresőjét használva a szokásos http://google.hu helyett https://google.hu jelenik meg. Az a pici “s” betű jelenti a biztonságos kapcsolatnak, egyébként ezt használják például a bankok is.

A not provided felemelkedése

A kezdeti időkben ez az újítás nem jelentet túl nagy problémát, ugyanis csak a Google fiókjukba bejelentkezett felhasználókat érintette, sokáig a Google magyar oldalain nem is volt érvényben a biztonságos kapcsolat. A keresések 1-5% volt rejtve a webmesterek előtt. Az idők előrehaladásával, azonban ezek a százalékok folyamatosan növekedtek. Egyrészt azért, mert egyre többen léptek be Google fiókjukba, a Gmail, vagy a Google egyéb szolgáltatásait használva, másrészt azért, mert a böngészők is elkezdték a titkosítást használni.

Az Egyesült Államokban már 2012. áprilisában 20-30% körül alakult a not provided aránya eges témáknál, azonban az év közepén újabb csapást jelentett, hogy a Mozilla Firefox böngészőjénél alapértelmezésben használni kezdte a Google titkosítását, így újra ugrásszerűen nőtt a not provided keresések aránya. A pontos arány erősen függött a keresett szó jellegétől is, elsősorban a technológia, internet területén volt a legmagasabb az aránya, egyszerűen azért, mert az erre kereső emberek sokkal nagyobb arányban jelentkeztek be Google fiókjukba.

2012. szeptemberében az Apple Safari böngészője titkosított az adatokat az iOS6-ban, függetlenül attól hogy a felhasználó a természetes találati listára, vagy hirdetésre kattintott. 2012 év végére a not provided keresések aránya 15-60 százalék között mozgott a témától függően.

not provided arányának emelkedése

2013. januárjában, aztán a Google saját Chrome böngészőjén is bevezette a titkosítást, függetlenül attól, hogy a felhasználó bejelentkezet-e a Google fiókjába, vagy sem. A not provided aránya tovább kúszott felfelé és idén nyáron átlagosan 40% körüli értéket vett fel, jelentős ingadozásokkal.
2013. szeptemberében a Google robbantott, és a titkosítás azokra is bevezette, akik nincsenek bejelentkezve Google fiókjukba. Mindez azt jelenti szeptember végén, hogy átlagosan a not provided arány elérte a 2/3-ot, de egyes szektorokban a 80-95 %-ot is. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem tudjuk milyen kifejezések alapján találnak a weboldalunkra, ami súlyos csapást jelent, gyakorlatilag megvakultak a webmesterek. Ahogy Danny Sullivan a híres SEO szakember fogalmazott beköszöntött a sötét Google kora. A mostani előrejelzések szerint akár év végére elérhetjük a 100%- körüli not provided arányt.

Miért került mindez bevezetésre?

A Google már a kezdet kezdetén arra hivatkozott az intézkedés bevezetésével, hogy ezzel a felhasználók személyes adatait kívánja megőrizni, és titokban tartani. Magyarán szólva, ha valaki olyan kulcsszavak alapján keres, amely érzékeny adatokat adhat át, például betegség, vallási meggyőződés, vagy szexuális beállítottság, nos akkor nem fogjuk tudni, hogy ez a személy ilyen dolgokra keres rá, bár a meze webmesterek a kereséseket eddig sem tudták személyhez kötni, ők csak egy kifejezést láttak, amire valaki rákeresett és ez alapján az ő oldalán landolt.

A személyes adatok védelme, már azért is nehezen hihető, mert a fizetett találatokra való kattintás nem maradt titkosítva, tehát ezek az adatok továbbra is elérhetőek. Nyilvánvalóan azért, mert ez a Google üzleti érdeke, hiszen így tudja hatékonyan értékesíteni hirdetési felületeit az AdWords-ben.

Ezekhez az adatokhoz a webmesterek is hozzáférhetnek, amennyiben regisztrálnak a Google Adwords rendszerébe. Egy augusztusban bevezetett újítás szerint, ha összekapcsoljuk fiókunkat az Adwords-sel, akkor onnantól fogva bármilyen időtávra visszakereshetőek az adatok. Mindez a külföldi keresőoptimalizálással foglalkozó weboldalak szerint azt jelenti, hogy a weboldal tulajdonosokat a Google a saját hirdetési rendszerébe tereli. Bár egyelőre még nem kell hirdetést vásárolni, de a regisztráció már kötelező.
Nem akarom túlragozni ezt a kérdést külföldi bejegyzések sokasága tárgyalja az okokat, és kivétel nélkül mind rámutat erre a szándékra is. A Google célja az, hogy hirdetési kampányokat vásároljunk, hogy hozzáférhessünk azokhoz az adatokhoz, amelyek korábban ingyenesek voltak.

Talán van, aki azt gondolja, hogy nem baj, hogy a webmesterek nem férnek hozzá a személyes adatokhoz. A valóság azonban az, hogy eddig sem fértek hozz, csak egy ömlesztett adathalmazhoz, tehát a személyes információk nemigen voltak veszélyben. A helyzet a titkosítással csak annyiban változott, hogy a Google monopóliuma erősödött, és fizetés ellenében az adatok továbbra is hozzáférhetőek.

Not provided: mi lehet tenni?

Azt hiszem elég volt a történelemórából és a definíciókból, jöjjenek a következmények és a lehetséges válaszok. Először is érdemes tisztázni mi mindenre lehetett használni ezeket az adatokat, és ebből kiderül, mire kell megoldást találnunk.

A. Újabb látogatók szerzése. Ha láttad az Analytics-ben, hogy valamely kifejezésre lekezdenek jönni a látogatók, de a helyezésed nem túl jó, akkor előtted volt a lehetőség. Javítani a helyezéseden, és még több látogatót szerezni. azt is láthattad, hogy az adott kulcsszóra érkezőknél magas volt a visszafordulási arány, vagy alacsony az oldalon töltött idő, tudhattad, hogy vannak látogatóim, de nem ezt várják tőlem, javítani kell a tartalmon, hogy jól kiszolgálhassam őket. Mindez a lehetőség most elveszett a not provided térhódításával.

B. A másik kicsit belterjes ok. Eddig a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek az adott kifejezésekre javítottak az oldal helyezésén, és az eredmény jól mérhető volt. Most ez a lehetőség megszűnt, nincs egyértelmű ellenőrzési lehetőség, és ez rossz a SEO-iparnak, de megrendelőnek is.

C. A harmadik dolog, hogy a kulcsszavak segítettek abban is eligazodni, hogy a látogatók miképpen gondolkodnak a márkánkról, vagy éppen a termékeinkről. A keresett szavak alapján összeállt egy kép, hogy lám így gondolkoznak az emberek, így látnak engem, mindez most elvész. Hadd mondjak itt egy konkrét példát. Ez egyik weboldalam természetes találatainak jelentős részét a brand nevem tette ki különböző formában. Tudtam hát, hogy az emberek gyakran visszatérnek, keresik a márkát és ismerik, de a találati listán a helyezésem nem túl jó. Most csak a direkt keresések alapján következtethetek a márkám erősségére, ami durva alulbecslést eredményez.

D. A lehetséges kulcsszavak felismerése és bővítése. Ha van egy olyan kulcsszó, amire kevés találat érkezet lehetséges, hogy érdemes volt a felkarolására, optimalizálni az adott oldalt, bővíteni az adott szó körül a kifejezéseket és így tovább. A kulcsszavakkal újabb lehetőségek bontakoztak is.

Nagyjából ezek azok a lehetőségek, amelytől a not provided bevezetésével elestünk. És most már tényleg rátérünk arra, hogy mit tehetünk, azaz milyen kerülőutak léteznek az adathiány pótlására.

Analytics trükk a not provided kiváltására

Nem csodaszer, de hasznos trükk lehet az Analytics meghekkelése. A módszer lényeg, hogy megnézzük, hogy a not provided kulcsszóra érkező weboldalunk melyik oldalára érkeztek. Ebből, a kulcsszó egy-az egyben nem deríthető ki, de mégis sejteni lehet, hogy mely szavakra, témákra kereshettek rá a látogatók. Ezeket az adatokat aztán az organikus találati listán tekinthetjük meg.

Nézzük, hogy működik a dolog:
1. Lépjünk be az Analitycsbe és a menüsorban jobb oldalt kattintsuk az adminisztrálás gombra!

Not provided Analytics hack
2. Ezt követően jobb oldalt a harmadik oszlopban a Szűrők feliratra.

3. Ha ezzel megvagyunk, kattintsunk a + Új szűrő gombra

4. Végül állítsuk be és írjuk be az alábbiakat, pontosan úgy ahogy a képen szerepel.

not provided második lépés
5. Ha megvagyunk mentsük el, és ha jól csináltuk, akkor innentől kezdve az organikus keresési forgalomnál már látni fogjuk, hogy a természetes találati listára kattintók mely oldalunkra érkeztek (a not provided kulcsszóval érkezők közül).
Nem tökéletes megoldás, de az adatok egy részét visszanyertük.

Webmester adatok, a not provided kiváltására

Talán a fentinél jobb megoldás, de kissé kevésbé megbízható. Jelentkezzünk a Webmester Eszközökbe, és ott kattintsunk a keresési forgalom/keresési lekérdezések gombra. Látni fogjuk, hogy mely szavakara keresve, hányszor jelent meg az oldalunk a találati listán, és azt is, hogy hányszor kattintottak rá. Sőt még arra vonatkozóan is kapunk információt, hogy átlagosan hányadik helyen helyezkedünk el a találati listán. Legyünk óvatosak, mert ha mondjuk 15.-ek vagyunk a találati listán, a megjelenés szám a második oldalra vonatkozik, ha bele kerülünk az első tízbe az adatok lényegesen magasabbak lesznek.

Google Webmester eszözök

Ez jól helyettesítheti az Analytics not provided adatait, de sajnos több hiba is van benne. Az egyik, hogy a mutatott számok nem túl megbízhatóak. Ha valaki inkognitó módban leellenőrzi a helyezéseit, akkor láthatja, hogy a webmester eszközökben szereplő adatok csak közelítően pontosak.

A másik hiba az, hogy ezek az adatok csak 90 napra visszamenőleg érhetőek el, így rendszeresen mentenünk kell, ha régi adatokat is szeretnénk elérni, ráadásul a mai és tegnapi adatok nem elérhetőek, csak az az előtti adatok, magyarán szólva két napos késéssel kapjuk meg az adatokat.

A Google Adwords adatai

Ha fizetünk az adatokért, akkor hozzáférhetünk, azokhoz az adatokhoz, amit a not provided most már elrejt előlünk.
A feladatunk a következő.
1. Jelentkezzünk be az Adwords fiókunkba.
2. Irány a felső menüsorban a fiókom gomb és ott a kapcsolt fiókok.
3. Kattintsuk a Google Analitycs-re és kössük össze Analytics fiókunkat az Adwords-sel.

not provided Adwords
4. Ha ezzel megvolnánk, akkor kattintsunk a felső menüsorban a Kampányok menüpontra
5. Ezt követően a bal oldalt a Minden online kampány pontra
6. Ha ez megvan akkor jobb oldalt irány a Dimenziók fül
7. Végül gördítsük le a Megtekintés gombot és ott válasszuk ki a fizetett és organikus menüpontot.

not provided adwords

Ha mindent jól csináltunk, akkor annak egy gyönyörű táblázat a végeredménye, ahol láthatóvá válik a megjelenések és kattintások száma. Mindehhez nem kell előfizetnünk egyetlen kampányra sem, de egy kampányt létre kell hoznunk, tehát egyelőre fizetni nem kell csak ismerkedni az Adwords rendszerével. Így ha kissé bonyolultabban is, de megkaphatjuk azokat az adatokat, amit a not provided elvett tőlünk. Az adatok megjelenésére olykor két napnál is tovább kell várakozni, így a fiókok összekapcsolása után legyünk egy kis türelemmel.

Egyéb módszerek

A természetes találatok rávetítése a not providedre

Természetesen léteznek további módszerek is az adatok részleges visszanyerésére. Amíg a not-provided nem éri el a 100%-ot, addig a fennmaradó organikus találatok jól használhatóak a teljes kulcsszólistánk leképezésére. Úgy kell ezt értelmezni, mint a közvéleménykutatásokat, ahol 1-2000 ember véleménye leképezi a teljes népességet és a választási eredményeket általában néhány százalékos hibán belül megjósolja. Ugyanígy, amíg kapunk kulcsszavakat, azok aránya leképezi a teljes látogatóforgalmunk kulcsszó statisztikáját is. A módszernek egyetlen egy hibája van, hogy a sok long tail keresés elveszik, tehát csak az erősebb kulcsszavakat láthatjuk ezzel a módszerrel.

Helyezés monitorozás

Ma már számtalan szoftver van, amelyik alkalmas arra, hogy weboldalunk helyezését monitorozza adott kulcsszavakra. Nincs más feladatunk, mint ezen kulcsszavak összegyűjtés (akár múltbéli Analytics adatok alapján is) és ezen helyezésének folyamatos monitorozása, majd az így kapott adatok összevetése az Analytics Landing Page adataival. Bár konkrét számokat nem fogunk ezzel a módszerrel kapni, mégis lehetővé válik, hogy kövessük helyezéseinket és megbecsüljük, mely szóra érkeznek az emberek és milyen ennek az időbeli változása.

Oldalon belüli keresés

Megoldás lehet, ha kitesszük az oldalunkra a Google keresőmezőjét, és az Analyticsben engedélyezzük a keresések követését. Nem csodaszer ez sem a not provided ellenében, de feltételezhető, hogy a látogatók nagyjából ugyanazokra a kifejezésekre keresnek rá az oldalon belül, mint amilyen szavakra keresve az oldalunkra érkeztek.

Kérdezzük meg látogatóinkat!

És a legkézenfekvőbb megoldás, hogy kirakunk egy kis kérdőívet, vagy szavazást a honlapunkra, hol a látogatók megoszthatják velünk ezeket az információkat. Természetesen ez sem tökéletes megoldás, a válaszadás nem lesz reprezentatív és kis mértékben az oldalunk felhasználói élményét is ronthatja.

Ha új módszerről kapunk hírt, természetesen igyekszünk azonnal beszámolni róla, cikkünket folyamatosan bővítjük, és frissítjük.
Neked mi a véleményed a not providedról? Mi volt vele a Google célja? Ha kérdésed van, tedd fel, vagy keres minket!

Szuhi Attila
Szuhi Attila
Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Elsősorban micro- és kisvállalkozásokkal, non-profit szervezetekkel dolgozom együtt. Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>