Kezdőlap » SEO » Semrush – a tökéletes SEO eszköz, amit nem hagyhatsz ki
Keresőoptimalizálás SEO

Semrush – a tökéletes SEO eszköz, amit nem hagyhatsz ki

semrush

Kevés SEO eszközt használok, mert általában nem sokat érnek. De van egy olyan, ami új távlatokat nyitott számomra a keresőoptimalizálásban.

Ha érdekel a dolog, akkor az alábbi cikkben bemutatom ezt az eszközt és azt is, hogy mire és hogyan lehet használni.

Itt az ideje, hogy megismerkedj a SEMRUSH online SEO eszközzel. (Menj nézd meg aztán gyere vissza!)

A Semrush segítségével egyszerre lehet helyezéseket mérni, kulcsszavakat kutatni, bejövő linkeket ellenőrizni, konkurenciát monitorozni, és akár komplett SEO Auditot is készíteni.

Az egyes eszközök minősége más és más, de ami miatt talán a legjobb SEO eszköznek tartom a Semrush-t az a kulcsszókutatási lehetőségei. Különösen azért, mert a Semrush már kifejezetten magyar nyelvű kulcsszókutatásra is alkalmassá vált néhány hónapja.

A Semrush-nak van egy ingyenes és egy fizetős verziója is. Ebben a cikkben csak az ingyenes verzióra koncentrálok, és ha van érdeklődés egy későbbi cikkben bemutatom mivel ad többet a fizetős verzió. Érdemes regisztrálni, mert akkor az ingyenes verzióhoz képest több lekérést hajthatunk végre (és aki megadja a telefonszámát 1 napig kap PRO hozzáférést – köszi a tippet Lajának)

hirdetés

A domain áttekintése

Ha első lépésként megadok egy domaint a Semrush-nak, egyből rengeteg hasznos információhoz jutok. Lássuk ezeket sorra!

Semrush domain áttekintés

Az első, ami figyelmet érdemel az Organic Search. Itt az alábbiakat tudhatom meg:

  • mennyi az oldal becsült organikus, azaz Google-ból származó és nem fizetett forgalma
  • mennyi kulcsszóra ér el érdemi helyezést és forgalmat
  • mennyi a forgalom becsült értéke.

Fontos látni, hogy ezek csak összefoglaló adatok, ennél sokkal részletesebb adatokat is kinyerhetünk, de már ezek az összefoglaló információk is igen hasznosak. Lássuk ezeket részletesebben és azt, hogy mi mire használható!

Becsült organikus látogató

Ez adja meg, hogy mennyi az oldal becsült organikus látogatója. Önmagában az, hogy megtudjuk, hogy mennyi a saját oldalunk becsült organikus forgalma, nem egy nagy előny. De ha kapunk egy ilyen számot az összes konkurenciánkra, az már hatalmas fegyvertény.

Ugyanis ezzel tudni fogjuk, hol helyezkedünk el az erősorrendben, mennyivel vagyunk előtte, vagy éppen mögötte a konkurenciának, de ami még fontosabb látjuk azt is, hogy milyen potenciálok vannak egy-egy piacon.

Elegendő, ha megnézzük a piacvezető 5-10 weboldalt és máris rálátásunk lesz ez alapján, hogy milyen lehetőségek vannak előttünk. De a Semrush ezen funkciója nem csak a már meglévő konkurencia feltérképezésében ad segítséget, hanem, ha új piacnyitásban gondolkodunk, akkor is jól használható.

Kulcsszavak száma

Ez egy másik nagyon fontos mutató, ugyanis megmutatja, hogy nagyjából hány kulcsszóra kap forgalmat az adott oldal. Ez is akkor hasznos, ha saját magunkat a konkurencia oldalaival vetjük össze. Könnyen rádöbbenhetünk, hogy rengeteg kulcsszóra nem céloztunk, és hogy milyen lehetőségek vannak még a piacon. Nekünk csak 100 kulcsszavunk van a konkurenciának 500? Akkor ideje új oldalakat és tartalmakat készíteni.

A forgalom becsült értéke

Ez a többihez képest egy kevésbé hasznos funkció, de mutatószámként elfogadható, ez a organikus forgalom becsült piaci értékét adja meg (ha ezt Adwords-ön kellene kifizetni.)

Fontos látni, hogy a Semrush nem tökéletes eszköz, például az ite.hu organikus forgalma lényegesen magasabb, mint amit a Semrush mutat, de a lényeg nem ez. A lényeg az, hogy kvázi beleláthatunk a konkurenciánk kulcsszó és forgalmi adataiba.

Linkek a Semrush-ban

A következő doboz, ami figyelmet érdemel az a link adatok. A Semrush ebben az összefoglalóban három dolgot mutat meg:

  • az összes backlink száma
  • összes hivatkozó domain
  • hivatkozó IP címek száma

Természetesen később a részletes adatok is kinyerhetőek (horgonyszöveg, konkrét backlink, stb.) de egy konkurencia-összehasonlításra ez is alkalmas.

Kinek mennyi hivatkozó domainje, és mennyi linkje van. Magyarán szólva kinek mennyire erős a linkprofilja. Érdemes ezeket az adatokat összevetni az organikus forgalommal is. Vajon ha nekem erős a linkprofilom, de arányaiban alacsony az organikus forgalmam, az mit üzen számomra? Talán nem használom ki jól a lehetőségeket? Talán vannak olyan kulcsszóadatok, amire nincs oldalam? A tartalomgyártásba, vagy a linképítésbe kell-e fektetnem?

Már ezekkel az előzetes adatokkal sok hasznos információhoz lehet hozzájutni.

Természetesen vannak kifejezetten backlink ellenőrzésre kifejlesztett eszközök is (mi pl. a Majesticet használjuk) de ez csak ügynökségek számára ajánlott, hiszen az csak egy funkcióval rendelkezik kb. azonos áron, mint a Semrush, ami lényegesen több funkciót nyújt.

Az organikus forgalom időbeli változása

A másik kedvencem a Semrushban az organikus forgalom akár napi szintű változását követő grafikon. Aki követi az ite.hu-t az már találkozhatott ezzel az ábrával. Ez azt mutatja, hogy az egyes napokon a Semrush becslése szerint hogyan alakult az oldal organikus forgalma. Hogy miből becsüli ezeket az adatokat?

Nos, az adott kulcsszó és az oldal helyezése alapján. És hogy mire használható ez?

Nekem, aki keresőoptimalizálással foglalkozik nagyon jó arra, hogy észleljem ha jelentős algoritmusfrissítés volt a Googlenál. Nagyon jól használható volt például a Pingvin algoritmus idején, hiszen láthattam mely oldalak organikus forgalma esett vissza, vagy ugrott meg, ennek segítségével pedig azonosítani tudtam, hogy mely linkprofilra milyen hatással volt a Pingvin.

Jó, de én mire használhatom ezt?

Aki nem SEO-s, annak sem érdektelen ez az ábra. Megfigyelheted ugyanis, hogy mik a hosszútávú piaci trendek. Ki az, akinek hanyatlik az organikus forgalma és kinek nő? Ha ezt látod, akkor máris tudod, hogy melyik a nyerő stratégia az organikus forgalom növelésére.

Kiválasztod azt a konkurenciát, aki legjobban jön felfelé, és akár a Semrush segítségével kikutatod, hogy milyen taktikát folytat (jók a kulcsszavai? sok a backlinkje?).

Nem mellesleg, ha hallasz egy nagy algoritmusfrissítésről, akkor ellenőrizheted a konkurencia mozgásait. Ki az aki jól jött ki belőle, és ki az aki rosszul? És máris megvan, hogy ha te is sikeres akarsz lenni, melyik utat kell követned.

Adwords adatok a Semrushban

Aki Adwors-öt használ annak lehet jó hír, hogy a Semrush  nem csak az organikus forgalomra vonatkozóan ad adatot, hanem az Adwordsre is. Íme az alábbi képernyőfelvétel. Itt két új piros nyilat tettem be.

Semrush fizetős adatok

A Paid Search doboz alatt az alábbi információkat találjuk:

  • becsült forgalom az Adwordsből
  • Adwords kulcsszavak becsült száma
  • becsült Adwords kiadás

Természetesen ezek is csak becsült adatok, nem pontosak, de a konkurencia összehasonlítására tökéletesen alkalmasak.

A már ismert grafikonunkon megjelenhet egy narancssárga vonal is, ez az Adwords forgalom nagyságrendjét mutatja.

Én nem vagyok különösebben jártas az Adwordsben, de úgy gondolom igen hasznos információ ha láthatjuk, hogy a konkurencia mennyit költ Adwordsre, és arányaiban a forgalom mekkora hányadát hozza neki az Adwords.

Lehet, hogy te nem, vagy csak minimálisan használod az Adwords-öt, míg a konkurencia sokkal aktívabban. Ha neki megéri, akkor talán neked is megérné, talán ideje lenne optimalizálni az Adwords költésedet.

Ami persze sokkal izgalmasabb, az az, hogy a Semrush azt is megadja, hogy a konkurencia mely kulcsszavakra hirdet az Adwordsön (lásd majd később). Talán mondanom sem kell, ebben milyen lehetőségek rejlenek (és mennyi munkát megspórolsz vele).

Ássunk egy kicsit mélyebbre

Ha azt hiszed, hogy már elég sok mindent elmondtam a Semrush-ról, akkor tévedsz, eddig a lehetőségek, nagyjából 1%-ánál tartunk még csak. Ideje kicsit mélyebbre menni, és felfedezni a másik 1%-ot!

Top Organic Keywords

Ha választani kellene, hogy mi a SemRush legértékesebb része, habozás nélkül ezt az eszközt választanám. Hogy miért?

Organikus kulcsszóadatok a semrushban

Ugyanis itt megtalálható, hogy a te oldalad, és a konkurencia oldalai mely organikus kulcsszavakra kapnak forgalmat. Sajnos az ingyenes verzióban csak tíz kulcsszóadatot kapunk meg, de amikor elkezdtem a Semrush ingyenes verzióját használni már akkor is bukkantam itt olyan kulcsszavakra, amelyekre komplett új SEO projektet és domaint építettem fel.

Ha pedig már rendelkezel egy weboldallal szinte elképzelhetetlenül hasznos, ha belelátsz a konkurenciáid organikus forgalmi forrásaiba. Olyan kulcsszavak bukkanhatnak fel, amelyek talán eszedbe sem jutottak.

Jól látható, hogy például az ite.hu esetében az „online képszerkesztő” kulcsszó szép forgalmat hoz (oké, most lebuktam…). Talán nem kell ecsetelnem, hogy ez a kulcsszó magamtól nem jutott volna eszembe. Megtaláltam a Semrush segítségével, megírtam a cikket és bár nem kapcsolódik szorosan az ite.hu témájához, mégis az erre a cikkre érkezők egy jelentős része visszatérő látogató lett.

Ebben az eszközben épp az a fantasztikus, hogy olyan kulcsszavakra bukkanhatunk, amit a hagyományos kulcsszókutató eszközök nem hoznak fel, mert nem egy kulcsszóra összpontosít, hanem tetszőleges számú konkurencia oldalának kulcsszóadatait nézhetjük át.

Eddig nem beszéltem róla, de talán az ábra alapján is egyértelmű, hogy nem csak a kulcszsavakat kapjuk meg, hanem azt is, hogy mi a helyezése a domainnek az adott kulcsszóra, mekkora havi keresések száma, mekkora az Adwords költség, és hogy a domain teljes forgalmának kb. hány százalékát adja az adott kulcsszó.

Természetesen ezek is még csak az összefoglaló adatok, ennél sokkal többet tud a Semrush, ha lekérjük a teljes jelentést, de ez már túllép ezen cikk keretein.

(Ha ez a cikk elég megosztást és visszajelzést kap, akkor írok ebben a témában egy részletesebb cikket is majd.)

Vetélytársak a Semrushban

Ez is egy hasznos, mégha nem is kiemelkedő funkciója a Semrushnak. Itt ugyanis megtaláljuk azt, hogy kik a fő vetélytársaink. A Semrush ezt az alapján állapítja meg, hogy megvizsgálja mely kulcsszavakra van organikus forgalmunk, majd megvizsgálja, mely más domainek vannak versenyben ezekért a kulcsszavakért.

Semrush vetélytársak

Miért hasznos ez az eszköz?

Nos, először is jó áttekintést nyújt a konkurenciáról és arról, hogy mennyire vagyunk versenyben. Kik a fő vetélytársaink. De ez csak az alapfunkció.

Amire én ezeket használni szoktam az a kulcsszógyűjtés. Ugyanis ha túllépünk a saját oldalunkon és megvizsgáljuk a konkurenciát, majd kigyűjtjük annak a konkurenciáit és annak a konkurenciáit is, összegyűjthetünk egy 40-100 domainből álló listát is, amelyek szorosabban, vagy lazábban, de kapcsolódnak témakörünkhöz. Ez után pedig kezdődhet a kulcsszóvadászat. Természetesen a SEMrush ilyen használatához már PRO fiókra van szükség, de ezt a munkát elég egy évben egyszer elvégezni.

Linkek

Ha nem fizettünk elő profi linkprofil-vizsgáló eszközre, akkor ez ez egy remek funkciója a SEMRush-nak. Itt ugyanis láthatjuk, hogy konkrétan milyen url-ről kapunk linket, vagy éppen a konkurenciánk.

Semrush backlink adatok

Ennek segítségével pedig megtehetjük, hogy megvizsgáljuk a konkurencia honnan kap linket és vajon van-e mód lemásolni az ő linkprofilját. Természetesen nem mindenhonnan érdemes linket szerezni, vagy vannak olyan helyek, ahonnan nincs esélyünk, de talán számos olyan lehetőségre bukkanhatunk, ami eddig fel sem ötlött bennünk.

És természetesen a Semrush lehetőséget ad, hogy akár ötven konkurens oldal linkprofilját átnézzük és ez elképesztő potenciált jelent a linkszerzésre.

Ennek mikéntje egy újabb cikk témája lehetne, itt csak a lehetőséget akartam megmutatni.

Indexed Pages – melyek a TOP oldalak?

Ez a jelentés azt mutatja meg, hogy mely aloldalak kapnak a legtöbb linket. Hogy mire jó ez? Nos talán van egy olyan aloldal amiben nagy potenciál rejlik, és eddig nem gondoltunk rá (ez lehet egy kalkulátor, vagy egy infografikás oldal, stb.).

semrush-backlink2

A lényeg itt is az, hogy egyrészt új ötleteket meríthetünk a konkurenciától, másrészt a linkprofil lemásolása is könnyebb lesz.

Több Adwords adat

Már fentebb említettem, hogy a Semrush részletes Adwords adatokat szolgáltat. Ezek egy részét az alábbi képernyőfelvételen láthatod.

Csak röviden: láthatod, hogy akár te, akár a konkurenciád milyen kulcsszavakra hirdet az Adwordsben, de az is látható, hogy a fő konkurensek hány Adwords kulcsszót használnak, és hogy egyáltalán kik is a fő konkurensek ezen a piacon.

Semrush paid

De természetesen ez is csak egy áttekintő képernyőfelvétel, itt is lényegesen részletesebb adatokat szolgáltat a Semrush a megfelelő aloldalon. Lekérhetjük a Semrush által talált összes Adwords kulcsszót, és azt is mely oldalt linkelik, vagy a főbb forgalmi adatokat.

Ez nem csak a konkurencia feltérképezésére alkalmas, de kulcsszóadatok kigyűjtésére is.

És még ezer funkció

Ha azt hiszed, hogy már lassan vége a lehetőségeknek, akkor tévedsz. Ebben a cikkben a Semrush lehetőségeinek csak egy nagyon kis részét foglaltam össze. És a képkivágatok is csak az egyik eszköz összefoglaló adatait mutatta meg.

Ha tetszett a cikk, és szeretnél többet tudni a Semrush-ban (vagy más SEO eszközben) rejlő lehetőségekről kérlek likeold, vagy oszd meg ezt a cikket, hogy tudjam az ilyen típusú cikkekre is van igény a napi SEO hírek mellett. Ha lesz aktivitás, akkor igyekszem a jövőben több ilyen cikkel jelentkezni.

Most pedig nézd meg saját oldaladat és a konkurenciát a Semrushban!

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

15 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Ez tényleg zseniális, kösz a tippet, kaptam új tartalom ötleteket, pont aznap reggel, amikor nem tudtam már épp, hogy miről írjak. Ráadásul ha regisztrálsz, és megadod a telefonszámod 1 napig ingyenesen kapod a PRO-t.

    • Köszi a visszajelzést, örülök, ha tetszik. A Semrush-ban tényleg sok a lehetőség. Az 1 napos PRO-ról nem is tudtam, beleírom a cikkbe, köszi!

      • Ezt egész pontosan azután ajánlja fel, hogy lejár a 10 lekérdezésed, és emiatt regisztráltál, hogy tudj még lekérdezni, utána egy további lépés a telefonszám megadása.

  • A leírásod alapján tényleg hasznosnak tűnő eszközről van szó. Ahogy elkezdtem olvasni, egyre zavaróbb lett az, hogy egyetlen szót hányszor ismételsz meg. És itt ez most nem nyelvi zavarként jelent meg előttem, hanem akként, hogy ilyen erőteljesen ki akarod hangsúlyozni azt a szót, hogy: konkurencia.

    Mivel már annyira zavaró volt, megszámoltam, hogy hányszor fordul elő a bejegyzésedben szótőként, vagy bármilyen ragozott formában. 27-et számoltam, ami igen magas, nyilván ezért volt zavaró. Tényleg ennyire fontosnak tartod, hogy a konkurenciával foglalkozzunk? Nem lehetne ezt az időt a saját oldalunkra fordítani?

    Látszik, hogy csak úgy dőlt belőled a szó, és nem gondolkodtál azon, mit hogyan írjál, ezért tudat alatt előjött belőled a valódi mondanivaló: konkurencia-másolás 🙂

    Természetesen, akinek nincsen tapasztalata, a konkurenciát próbálja lemásolni, de biztos, hogy nem lát bele pontosan a folyamatokba, ezért nem fog menni.

    Mivel viszonylag magas olvasótábora van az oldaladnak, így már felelősség terhel, és tényleg hasznos tanácsokkal kell ellátni a nagyérdeműt. Ebben a cikkben egyértelműen arra buzdítod őket, hogy lessük meg a konkurenciákat és próbáljuk meg lemásolni. Ahelyett, hogy konkrét tippeket adnál arra vonatkozóan, mit kezdjünk a saját oldalunkkal.

    Természetesen egy adott téma kapcsán szükséges piackutatás és kulcsszókutatás, ami folyamatában betekintést is nyerhetünk a konkurens oldalak technikáiba, de a kutatásnak nem arra kell elsősorban irányulnia, hanem felmérni az adott szegmenst ahhoz, hogy kidolgozzuk a szükséges munkafolyamatokat.

    Remélem, nincs harag, csak leírtam a véleményemet, mely kifejezetten erre a cikkre irányult 🙂

    Üdv.

    • Köszi a véleményt, és nincs harag. Az itén van lassan 1000 cikk, a zöme azzal foglalkozik, hogy mit lehet saját oldallal csinálni. Itt nem ezen van a fókusz.
      A Semrush jó eszköz, de a saját oldalak kapcsán ezen adatok elérhetőek a Search Console-ból és a Google Analyticsből (legalábbis egy részük). Amiben tényleg jó ez a Semrush azaz a konkurencia felmérése, és kimondottan az ő kulcsszavaik feltérképezése. Egy csomó jó ötlet bukkanhat fel, hogy milyen témákról kellene írni, ami neked nem jutott eszedbe, és itt vissza is kanyarodtunk a saját oldalhoz, amit így aztán tudsz fejleszteni.
      Igazad van, ebben a cikkben valóban azt javaslom, hogy lessük meg a konkurenciát, és amiben jobb azt másoljuk le (és persze csináljuk jobban) ezt maximálisan vállalom, mert az oldalaim organikus forgalmának kb. 50%-a olyan témákból jön, amit mások oldalán láttam, aztán megcsináltam jobban és ez hozott kb. 1,5 millió látogatót. Szóval aki jót akar magának, az igenis nézze a konkurenciát is.

      • Tök jó a cikk, semmi baj a konkurencia elemzéssel. Nagyjából minden valamire való tervezés onnan indul, hogy felmérjük a piacot, aminek része az alapos konkurencia elemzés. Nem véletlenül, hiszen nem nagyon van olyan szegmens, ahol egy cég egyedül lenne. Aki ezzel nincs tisztában annak fogalma sincs az üzletről. A másik gondolat a konkurenciával kapcsolatban: minek újra és újra feltalálni a spanyol viaszt? Ha már egyszer megvan, butaság lenne elölről kezdeni a kísérletezést. Inkább érdemes belőle tanulni, és akár tovább fejleszteni. Ez a konkurensnek is jó, mert ő is kaphat új motivációt, ami végső soron a felhasználó előnye lesz, hiszen nagyobb választékból tud válogatni.
        Talán annyival árnyalnám végül, hogy picivel szebb szó a versenytárs 🙂
        Egyébként meg várom nagyon a folytatást, a cikknek (és az oldalnak is, amit régóta követek) pedig egy BIG LIKE!

        • Köszi, nyilán Djarni is arra utalt hogy ne essünk abba a hibába, hogy kritika nélkül másoljuk a vetélytársakat, ami igaz. De valóban a legtöbb eredetinék vélt ötlet már meglévő dolgok tökéletesítéséből született lásd Apple termékek.

  • Azért, hogy ez a tökéletes seo eszköz az hülyeség. Több oldalamon teszteltem és a forgalmakat nagyon mellé lőtte. Nem egyértelmű az se hogy napi vagy havi forgalmat mutat.

    Egy szóval: ismerek jobb eszközöket, van amely a forgalmat +/- 5% pontossággal becsli…

    Talán egy kicsit jobban utána kéne nézni a dolgoknak.

    • Szia
      Köszi a hozzászólást. Ahogy a cikkben is írtam, a mért és becsült adatok között nyilván lesz eltérés, de nagyságrendileg jó adatokat mutat, tehát azonos szegmenseket jól mér. És azt továbbra is tartom, hogy konkurenciafelmérésre, tobábbra is tökeletes a hazai weboldaltulajdonosok döntő részének.

      És persze fontos hangsúlyozni, hogy ez organikus forgalmat mutat, nem teljes forgalmat. Arra vannak más eszközök, de én pontosságban nem ismerek olyan eszközt, amely ennél lényegesen jobb lenne. Ha te ismersz oszd meg velünk nyugodtan, hadd tanuljunk 🙂

  • Egész jó lesz ez. Ha rászánsz egy két cikket, akkor egy jó bemutatóval mindent meg lehetne mutatni az oldalon. A részletekben rejlik az ördög, mintapéldákon keresztül ha bemutatod akkor zabálni fogják a népek.

  • Szia!
    Remek kis program. Egy nap alatt egy csomó adathoz jutottam. Egyelőre nem látom azt, hogy megérje rá előfizetnem. Van esetleg még hasonló program vagy alkalmazás, ami közel ennyit tud és olcsóbb vagy eseteg free?

    Előre is köszi!

    • Szia !
      Örülök ha hasznosnak találtad. Nekem nem nagyon vagy tudomásom olyanról, ami a hazai piacon találati listán is jól használható lenne, de rengeteg eszköz van, nem próbáltam mindegyiket. Amúgy megoldás lehet az, hogy összeálltok páran és megosztjátok az előfizetés költségei.