Évek óta végzek SEO Auditokat. A kis, néhány aloldalas bemutatkozó weboldalaktól, a több millió url-el rendelkező webáruházakig. Az évek során elég sok eszközzel dolgoztam és sok tapasztalatom gyűlt össze.
Az alábbi útmutatóval egy kis segítséget szeretnék nyújtani mindazoknak, akik szeretnének ezen a területen elmélyíteni ismereteiket, vagy éppen maguk vágnának bele weboldaluk SEO Auditálásába.
Az első részben a legfontosabb SEO Auditálásnál használt eszközöket mutatom be, utána egy öt perces Auditálási Mintát mutatok, majd a teljesen kezdőknek egy kis útmutató, hogy honnan induljanak el, ha kezdők a keresőoptimalizálás területén. Vágjunk is bele!
SEO Audit eszközök
Google Analytics
A Google Analytics a legfontosabb eszköz egy SEO Audit során. Elsőrendű szerepe, hogy feltárja, érintette-e valamilyen büntetés a weboldalt, vagy hogy mely algoritmusfrissítések miként hatnak az oldalra. De nélkülözhetetlen a felhasználói adatok (tartózkodási idő, visszafordulási arány) feltárásában is. Nincs SEO Audit Google Analytics nélkül!
Google Webmester Eszközök, vagy Search Consule
A kettes számú SEO eszköz a Webmester eszközök. Az indexelési és feltérképezési problémák feltárása igen nehéz feladat a Webmestereszközök nélkül. Jelentősen megkönnyíti a munkát. Elsősorban a technikai problémák feltárásában hasznos.
A másik ok, hogy a manuális büntetések eltávolítása, vagy éppen a Pingvin büntetés feltárása és semlegesítése is lehetetlen a Webmester Eszközök hiányában.
Google Page Speed Insight
Egy újabb Google eszköz, ami igen nagy segítséget jelenthet egy SEO auditálás során. Ezzel az eszközzel beleláthatunk a Google fejébe, és nem csak értékelést, hanem konkrét segítséget is kapunk, hogy miképpen javíthatunk weboldalunk sebességén. Ne felejtsd, hogy az oldal sebessége rangsorolási tényező.
Pingdom Website Speed Test
És ha már sebesség, akkor a másik kedvenc eszközöm ezen a területen a Pingdom sebesség tesztje. Sok olyan hibára rávilágít, amit a Google eszköze nem mutat meg. Így például a hibás HTTP lekérésekre, vagy azok számára. A tesztelés során ügyeljünk rá, hogy európai szerverről teszteljünk!
Google Mobile Test
Akármit is gondolunk egy weboldalról, az akkor minősül mobilbarátnak, ha a Google is annak látja. Nélkülözhetetlen tehát az oldalt tesztelni a Google saját eszközén, mert enélkül csak feltételezésünk lehet arról, hogy valóban mobilbarát-e a weboldal. Ne felejtsd, hogy a mobilbarát weboldal rangsorolási tényező a mobil keresések során!
Screaming Frog
Sajnos ez egy fizetős eszköz, de kisebb weboldalak esetén ingyenesen is használható (500 url-ig). Nélkülözhetetlen, ha egy weboldalt egyben akarunk látni, hiszen kiváló jelzi a különböző alap SEO hibákat, de az indexelési hibák feltárásában is segítséget jelenthet. Számomra alapvető eszköz egy SEO Audit elvégzése során. Az ára viszont sajnos elég borsos és nagyobb weboldalaknál már nehézkesen használható. A Screaming Frog nagytestvére a DeepCrawl, amivel akár több millió url is feltérképezhető, ez viszont már megfizethetetlen idehaza.
Majestic
A Majestic véleményem szerint az első számú eszköz, ha egy weboldal linkprofilját kívánjuk megismerni. Nem csak a hivatkozó oldalakat listázza, de azok témakörét, bizalmi, és linkerejét is megbecsüli. A keresőmotorok után a legnagyobb adatbázissal rendelkezik. Sajnos ez is fizetős eszköz, de egy SEO Audithoz nélkülözhetetlen. Van aki a Majestic helyett az Ahref-et, vagy az Open Site Explorert használja, ám tapasztalataim szerint, ezek kevesebb adatot szolgáltatnak, mint a Majestic.
Jankate.hu
A Jankate egy saját eszköz, ráadásul ingyenes is, amivel vizualizálni lehet a Google algoritmusfrissítések időpontjait és saját oldalunk organikus forgalmának változásait. Magyar nyelvű, így a külföldi eszközöknél jobban használható. Google Analytics fiók kell a működtetéséhez.
Google Struktúrált Adat Tesztelő
A Google eszköze arra alkalmas, hogy a strukturált adatok működését tesztelje. Alapvető fontosságú, ha szeretnénk, hogy strukturált adataink megjelenjenek a Google találati listáján. Ez pedig ma már egyre fontosabbá válik, egyes szegmensekben pedig elengedhetetlen.
W3C Code Validation
Bár a kód validitás fontosságáról megoszlanak a vélemények, én azt gondolom, hogy egy weboldal jobban teljesít, ha a kódja is rendben van. Ez ugyanis- ha más nem a betöltődési sebességre biztosan kihat. A W3C eszköze tételesen sorolja fel a hibákat, így megkönnyíti azok javítását.
Google Kulcsszótervező
A Google Adwords kulcsszótervezője szintén fontos adatokat szolgáltathat arról, hogy egy adott szegmensben milyen a keresés mennyisége. Összetett SEO Auditoknál nélkülözhetetlen.
KeywoordTool.io
Az Ubersuggest nehézkes működése miatt váltottam erre az eszközre, amely a Google Suggest adatai alapján sorolja fel a felhasználók által leggyakrabban keresett kifejezéseket. Az eszköz nem csak kulcsszókutatáshoz, de SEO Audithoz is nélkülözhetetlen.
ITE SEO eszközök
Az ite.hu SEO eszközei könnyen lehetővé teszik az auditált oldal és a konkurencia linkerősségének összehasonlítását, de jó szolgálatot tesz a linkprofil elemzésénél is. Maga az eszköz is azért készült, hogy a SEO Audit munkámat segítse, és csak később lett ingyenesen használható.
SEOCEROS
Egy újabb hazai eszköz, ami ingyenesen használható, és nagyon jó áttekintést ad egy weboldal on-site SEO beállításairól. Bár nem helyettesíti a manuális ellenőrzést, de az alapvető hibákra pillanatok alatt felhívja a figyelmet.
ITE Google algoritmusváltozások története
Ez nem egy eszköz, de nélkülözhetetlen egy SEO elemzéshez. A lista a Moz gyűjtése alapján tartalmazza a Google algoritmusváltoztatások pontos dátumait, és jellemzőit, valamint további linkekkel szolgál a részletekről.
Öt perces SEO Audit, ha nincs időd és pénzed
Természetesen előfordulhat, hogy nincs időd, vagy pénzed egy részletes SEO Audithoz, de mégis szeretnél egy gyors képet kapni weboldalad helyzetéről. Lássuk öt perc alatt mit végezhetsz!
Indexelés
Írd be a Google keresőbe a site:endomainem.hu parancsot. A Google kilistázza oldalaidat, ha a listázott oldalak száma lényegesen magasabb, mint ahány cikk, vagy termék van az oldalon, akkor komoly indexelési problémák léphetnek fel. Ha kevesebb, akkor a hozzáférés van korlátozva, azaz sok oldalt nem ér el a Google.
- a robots.txt helyesen van beállítva?
- canonical tagot használod?
- noindex címke van a gyenge tartalmakon?
Feltérképezés
- rendelkezel beküldött webhelytérképpel?
- az indexelt és beküldött url-ek száma nagyjából megegyezik?
- hogyan teljesít az oldalad a Google sebességtesztjén?
- mobilbarát az oldalad a Google tesztjén?
Találati lista:
Alkalmazd a site parancsot! Nézd meg:
- elég jók a címek?
- megfelelő a leírás?
- nincs kulcsszóhalmozás?
- te kattintanál a linkekre?
- nincsenek közel azonos tartalmú oldalak?
Üsd be a márkanevedet a keresőbe!
- első helyen jön az oldalad?
- vannak kiegészítő aloldali linkek (és mennyi 2-4-6, esetleg 10)?
- az oldalsávban megjelenik a Google plus oldalad?
- megjelenik számodra negatív információ?
Organikus forgalom:
Nézd meg a Google Analyticsben az organikus forgalmadat:
- volt hirtelen visszaesés valamikor?
- ha igen köthető valamilyen algoritmus frissítéshez?
- van lassú forgalom ereszkedés?
- ha igen mi lehet az oka, konkurencia, linkerő-gyengülés, gyenge tartalom?
On site SEO:
- Releváns, kulcsszót is tartalmazó az egyes oldalak címe?
- H1 címsort használod, releváns?
- képek alt címkéi ki vannak töltve?
- meta leírás vonzó, átkattintásra ösztönöz?
- ugye nem használod a meta keywords-öt?
Tartalom
- A cikkeid, termékleírásaid egyediek?
- Kellően részletesek, megjelennének egy nyomtatott magazinban?
- az írásokkal eldicsekednél?
- az oldaladon vannak helyesírási hibák, magyartalan mondatok?
- a kapcsolat menüpont kellően részletes
- vannak kifelé mutató releváns linkek
- vannak jó minőségű képek, videók?
- ellenőrzöd, karbantartod az oldalad?
- ajánlsz releváns tartalmakat?
- igényes az oldal megjelenése?
- könnyű használni az oldaladat?
Linkprofil
Vess egy pillantást a linkprofilra, hogy eldönthesd, képes vagy-e felvenni a versenyt a konkurenciával!
- kellő mennyiségű és minőségű link hivatkozik az oldaladra?
- ezek ismert, tekintélyes oldalak?
- vannak témádba vágó oldalakról is hivatkozások?
- vannak gyenge katalóguslinkek?
- nem túl sok kulcsszó szerepel a horgonyszövegekben?
- a konkurenciához képest elég erős a linkprofilod?
Ha szeretnél még jobban elmélyedni a témában ajánlom az alábbi angol nyelvű cikkeket is:
How to Perform the World’s Greatest SEO Audit
SEO Audit helyett SEO alapok
Bár ezt a cikket alapvetően a felkészültebb webmestereknek írtam, de lehetnek kezdők is az olvasók között. Aki még csak most ismerkedik ezzel a területtel. Azoknak az alábbi cikkeket ajánlom figyelmébe:
Ite.hu Keresőoptimalizálási tanfolyam
Ismereteim szerint a legrészletesebb hazai anyag kezdők számára a keresőoptimalizálásról. Több fejezeten keresztül ismerteti a keresőoptimalizálás alapjait.
Talán az egyik legjobb ingyenes tananyag az interneten a keresőoptimalizálásról. Az anyagot rendszeresen frissítik, így a modern SEO alapelvei ismerhetőek meg ebből a tananyagból, sajnos csak angol nyelven érhető el, de érdemes még alapszintű angol nyelvismerettel is átlapozni a kitűnő ábrák miatt.
SearchEngineLand SEO periódusos táblázat
Egy nagyon ötletes, jól áttekinthető és rendszeresen frissített infografika arról, hogy mely tényező hogyan hat egy weboldal helyezésére. Kétségtelen előnye, hogy negyed óra alatt jól áttekinthető, és a legfontosabb tudnivalók benne vannak.