Kezdőlap » SEO » SEO optimalizálás egy kulcsszóra: ezért ne csináld!
Keresőoptimalizálás SEO

SEO optimalizálás egy kulcsszóra: ezért ne csináld!

seo-optimalizalas

Az ügyfelek jelentős része egy kulcsszóra szeretne első helyre kerülni. Pedig ez nagyon rossz ötlet. Elmondom miért, és hogy mit csinálj helyette.

„Szeretnék első lenni a „társasjáték”, „duguláselhárítás”, „keresőoptimalizálás” kulcsszóra. Tud nekem segíteni?”

Nem egyszer hallottam már ezt a kérést, pedig SEO optimalizálás terén kevesebb rossz indítás létezik. Ha ez az elsődleges cél könnyen bedönthetjük egész oldalunkat, vagy jó esetben stagnálni fog a forgalom hosszú ideig.

Az alábbi cikkben megpróbálom bemutatni miért ne így csináljuk, és hogy mit tegyünk helyette.

SEO optimalizálás: így ne!

Egy kulcsszó nem ér semmit. Az én szakmámban a „keresőoptimalizálás” és a „linképítés” a legfőbb kulcsszó. A linképítés szóra havi 480 keresés van, míg a keresőoptimalizálásra 2900. Ha az egy kulcsszó lebegne előttem, akkor ezekre kellene elsőnek lennem.

Nos, a linképítés kulcsszóra már évek óta első vagyok.  Megmutatom mit ér ez nekem:

hirdetés

ite linképítés forgalom

868 megjelenés (tehát az Adwords kulcsszótervezője alábecsüli a forgalmat) 8.53%-os átkattintási arány és 74 kattintás. Nem rossz, ugye? Hát rossznak nem rossz, de igazából jelentéktelen.

Megmutatom az ite ugyan ezen időszak alatt mért forgalmát:

teljes organikus forgalom

Jól látható, hogy ugyanezen időszak alatt 10 246 látogatója volt az oldalamnak, ennek több mint a fele érkezett a Google keresőjéből.

Ez azt jelenti, hogy az egyik legfőbb kulcsszavam a teljes forgalmamnak 0,7%-át hozta. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy számomra szinte teljesen mindegy, hogy az adott kulcsszóra hol helyezkedek el. Ha hirtelen nem hozna több forgalmat, észre sem venném.

A keresőoptimalizálás kulcsszóra valahol a 20. hely táján található az oldal. Szeptemberben feljöttem az ötödik-hatodik helyre. Mutatom az eredményét:

SEO optimalizálás forgalom

Aki nem használja a Search Console-t rendszeresen, annak egy kis magyarázat. A korábbi 0-1 nap átkattintás „megugrott”, napi 1-4-re. Egyébként az oldalnak van napi 3-500 látogatója. Magyarán szólva az, hogy feljöttem az első oldalra, a teljes forgalmat tekintve észrevehetetlen maradt.

Ha feljöttem volna az első helyre, akkor a napi forgalom elérhette volna a napi 7-15 látogatót is, de még ez is elhanyagolható az oldal teljes forgalmához képest.

Remélem ennyi bizonyíték elég annak alátámasztására, hogy a fő kulcsszó nem fontos és ha oldalunkat jól építjük fel, akkor a teljes forgalmunknak csak elenyésző hányadát adja. Sokkal fontosabb a long tail.

De lássuk a fenti esettanulmány legfontosabb tanulságait!

Tanulságok

Az Adwords beelőz

A fontos kulcsszavak esetén szinte biztos, hogy lesz az organikus találatok előtt Adwords hirdetés is, jó eséllyel legalább négy darab. Ez pedig azt jelenti, hogy az Adwords kulcsszó-keresőjében mutatott havi forgalomnak jó esetben is csak 10%-át tudjuk megszerezni az első helyezéssel. Így egy havi 3000-es organikus keresés, a legjobb esetben is csak 300 átkattintást jelent, ezt sose felejtsük el!

Nem éri meg kockáztatni

Fentebb mutattam, hogy a két fő kulcsszavam a teljes forgalmam kevesebb, mint egy százalékát hozza. Kérdés, megéri ezért a forgalomért a SEO optimalizálást egyetlen kulcsszóra kihegyezni? A válasz egyértelműen az, hogy nem.

A fő kulcsszavakra jellemzően nagyon erős a verseny. Ma már a hazai találati listán is ott vannak a régi, bejáratott domainek, és agyonoptimalizált oldalak, amelyekre olykor 30-70 pontos kulcsszavas horgonyú link is mutat, más-más domainről. Ez nagyon rizikós, hiszen az oldal könnyen büntetés alá kerülhet a linkprofil miatt.

Ki lenne az, aki kockáztatná teljes online jelenlétét és egy büntetést, csak azért, hogy egyetlen kulcsszóra előrekerüljön, ami aztán nem is hozza a várt forgalmat?!

Ez egy rövidtávú és öngyilkos taktika és nem éri meg.

Persze létezik az un. „churn and burn” SEO taktika, de ahhoz nagyon nagyfokú tudatosság kell.

Rossz a konverzió

A legtöbb kiemelt kulcsszó, általában rosszul konvertál. Vajon ki lesz nagyobb eséllyel vásárló? Aki a „társasjáték” szóra keres, vagy aki a „Hotel társasjáték ár” kulcsszóra? Az utóbbi sokkal közelebb áll a vásárláshoz, mint az, aki még csak ott tart, hogy „talán társasjátékot kellene venni”.

Mindez azt jelenti, hogy a kiemelt kulcsszavak konverziója rosszabb, mint a long tail kulcsszavaké.

Bizonytalan a végkimenetel

Aki SEO optimalizálással foglalkozik nem lát bele a Google fejébe. Tudja javítani az oldalt, tud linket építeni, de a pontos algoritmus nem tudja és van nagyon sok olyan dolog, amit nem tud befolyásolni.

A te oldalad egy márkanév a saját szakterületeden? Sokan rákeresnek a cégnevedre, domainnevedre? Összekötik a cégnevedet a fő kulcsszóval? Legalább 5 éve a piacon vagy? A konkurenciád hanyagolja a linképítést és a SEO-t? Az oldalad minősége kiemelkedő a piacon? Ha bármelyik kérdésre a válasz nem, akkor igen nehéz lesz betörni az első helyek egyikére. És lehetne még néhány kérdést sorolni.

A lényeg, hogy egy kulcsszóra nagyon nehéz tartósan felhozni egy oldalt, ha más feltételek nem teljesülnek. És a folyamat időigényes is. Tudsz várni két-három évet az első három helyek egyikére, ami nem is garantálható?

Túl sok a bizonytalanság, és ráadásul van egy sokkal egyszerűbb és könnyebb út is.

Ellenvetések

Persze a fenti érveléssel szemben lehet pár ellenvetést tenni. Lássuk ezeket!

Csak egy kulcsszavam van!

Ezt nagyon nehezen hiszem el, de elsőre tételezzük fel, hogy valóban ez a helyzet. Jó példa erre a „duguláselhárítás” és a „zárcsere” kulcsszavak, ahol valóban úgy tűnhet, hogy csak egy kulcsszó van, és az emberek nem tájékozódni akarnak, hanem valakit, aki azonnal segít nekik.

Itt érdemes-e egy kulcsszóra optimalizálni? Azt gondolom nem. Ha feltételezzük, azt a hipotetikus, de nem valós helyzetet, hogy csak egy kulcsszó van, akkor én a pénzemet Adwords-re és konverzióoptimalizálásra fektetném. Ezeknél a kifejezéseknél ugyanis tipikusan kevés a keresési forgalom, tehát jó organikus helyezéssel is csak napi 1-10 kattintóra számíthatok. Ezekből vajon mennyi lesz ügyfél?

Nem-e éri meg inkább az Adwordsben hirdetni, és egy nagyon jól konvertáló oldalt építeni helyette? A reklámköltséget pedig az árban érvényesíteni? Talán furcsán hangzik ez a tanács egy SEO-s tollából, de üzleti szempontból mégis ezt tartom jobb döntésnek.

Nincs long tail kulcsszavam!

Ez összefügg a fentivel, de az egy hipotetikus eset volt. Valójában mindenkinek van long tail kulcsszava, csak ezt nehezen találjuk meg. A saját tapasztalatim szerint:

  • az elsődleges kulcsszavak a teljes organikus forgalmunk 0,1-1%-át hozhatják
  • az Adwors kulcsszókeresővel feltárt kulcsszavak a teljes organikus forgalom 1-15%-át hozhatják
  • a keywoordtool eszközökkel a teljes organikus forgalom további 10-30% nyerhető
  • a konkurencia organikus forgalom elemzésével további 10-30% nyerhető
  • ha a fenti eszközöket tapasztalattal és olyan eszközökkel kombinálod, mint pl. a Semrush, akkor további 30-50% nyerhető.

Nem tudom érthető-e a fenti példa? Ha egy jó kulcsszókutatással megtámogatott oldalunk van, ami potenciálisan 100 látogatót hozhat, akkor egy látogatót hoz majd a TOP1-es kulcsszavunk. A többit a releváns kapcsolódó kulcskifejezések a body és long term kulcsszavak.

Ennél is fontosabb, hogy a hagyományos gondolkodás és kulcsszókutatás jó esetben napi 10-30 plussz látogatót hozhat. A maradék 70 alternatív eszközök és újfajta gondolkodási módból fakadnak. Ez adja tehát forgalmunk potenciálisan 70%-át amiről az optimalizált weboldalak döntő része nem is tud.

Ráadásul a verseny a fenti listában lefelé csökken. Azaz míg az elsődleges kulcsszavaknál, ami az organikus forgalom töredékét hozza óriási harc, kőkemény linképítés és rizikóvállalás van, addig lefelé haladva akár egyetlen cikkel a TOP3 helyek egyikén találhatjuk magunkat.

Ezek után mindenki döntse el maga, hogy ha SEO optimalizálásba fog melyik utat követi. Persze kivételek mindig vannak, és vannak rizikós, de hatékony black hat technikák. De ezekre üzletet építeni elég nagy merészséget kíván.

Kihagytam valamit? Kérdésed, véleményed van? Írd meg alul a hozzászólásokban!

 

Témák

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

6 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Szia

    Itt emlitedaz Adwords -ot. Szivesen olvasnek egy cikket az Adwords kattintasi aranyokrol is. Erdekes,es tanulsagos volna

    • Szia!

      Oké, megpróbálunk rá sort keríteni, bár Adwordsben nem vagyunk kifejezetten járatosak, így inkább külföldi adatokból cikkekből tudunk dolgozni.

  • Kedves Attila!

    Gratulálok a cikkhez, és a meglátáshoz! Valóban fontos szempontokat sorolsz fel!

    Szerintem egyébként a long tail kulcsszavak maguktól (is) alakulhatnak, és képződhetnek. Mármint ha írsz egy blogcikket, amit nem az agyonoptimalizált szemlélettel írod, hanem a saját szaktudásoddal, iparági kifejezésekkel látod el, stb, akkor abban számos olyan long tail kifejezés lehet, amit a Google preferál, és megjeleníthet azokra a bizonyos kifejezésekre! Természetesen célzottan is lehet longtail -eket gyártani a fenti módszerekkel! 🙂

    Egy dologgal kiegészíteném: long tail kulcsszavakat nagyon jól össze lehet szedni a GWT-ből (Search Console, bocs) is. Tovább bontogatva a GWT fenti riportjait jól láthatjuk melyik oldalnál mire tudnánk még jobban optimalizálni, meta description elemeket tovább csiszolni a CTR alapján, vagy új long tail lehetőségeket találni, stb.

    üdv: Karcsi

    • Szia!

      Köszi! Igen, a GWT kapcsán igazad van, azért nem említettem, mert nem ez a cikk fő témája, de valóban belefért volna. A GWT-vel egyébként az a gond, hogy a már meglévő cikkeidből dolgozik, tehát kicsi az esély az out-of-box kulcsszavakra.
      A blog valóban igaz, nekem is nem egy kulcsszavam spontán módon keletkezett!

  • Üdv.,
    Jó lenne egy cikk a un. „churn and burn” SEO taktikáról.
    Megtaláltam angol oldalakon, de nincs kedvem lefordítani 🙂