A keresőoptimalizálás és a tartalommarketing egyre közelebb kerül egymáshoz. Ha így van, van-e még létjogosultsága a SEO szövegírásnak?

A válasz egyszerű: természetesen! Sőt, ahogy a Google  egyre jobban tudja értelmezni a szöveget, úgy lesz egyre fontosabb a SEO szempontú szövegírás.

Ebben a cikkben részletesen bemutatom mit jelent a SEO szövegírás, a modern keresőoptimalizálásban. Vigyázat, mélyvíz következik!

A Rankbrain algoritmus és a vektorok

2016 szeptemberében került nyilvánosságra a Google egyik szabadalma. A szabadalom szerint a Google a keresés minőségét tudja fejleszteni az úgynevezett „context vektorokkal”.

A szabadalomban a Google részletesen leírja, hogy a korábbi kulcsszavakon alapuló keresőmotorok nem voltak kellően hatékonyak, ezért dolgozták ki az új eljárást.

Mi volt a probléma a kulcsszó alapú kereséssel?

Hirdetés

hirdetés

Nos az, hogy a keresők a webes szövegekben csak a kulcsszó jelenlétét kutatták, függetlenül attól, hogy az adott cikk miről szólt. Nem vizsgálták a szövegösszefüggést, a weboldal egészének tartalmát.

A Google szabadalmában – amit Bill Slawski egy remek cikkben részletesen bemutat – a Google egy új megközelítést ajánl. ezek az un. context vektorok.

A témával részletesen foglalkozott a Bloomberg is, aki így foglalta össze a lényeget:

„A Rank Brain algoritmus mesterséges intelligenciája óriási mennyiségű írott szöveget alakít át matematikai entitásokká – valójában vektorokká – amit a számítógép aztán fel tud dolgozni.”

Ezt a gyakorlatban úgy kell elképzelni, hogy a Google megtalálta a módját, hogy a szavakat, vagy szavak csoportját matematikai alapon értelmezhető számokká alakítsa, amit aztán a rangsorolásban és a szövegértelmezésben fel tud használni.

Szövegértelmezés matematikai alapon

Hogy kell ezt elképzelni és mi köze a szövegíráshoz? Ez a cikk minden részletesen elmagyaráz, de lássuk magyarul a legfontosabbakat!

A Rankbrain lényege, hogy képes elemezni az egyes kifejezések egymáshoz való értelmi közelségét, az által, hogy rengeteg szöveges tartalmat dolgoz fel.

Mi emberek értjük, hogy a sajt és az egér közeli fogalmak, vagy hogy a tevének kapcsolata van a sivataggal, de kevésbé a jégmezővel. De hogyan képes ezt egy gép értelmezni? Nos, a válasz a vektorokban rejlik.

A Rankbrain algoritmus lényege, hogy a vektorok segítségével a Google képes meghatározni egyes szöveges tartalmak egymáshoz való értelmi közelségét.

 szó vektor elemzés

Kép forrása: mazen-app.com, fordítás:ite.hu

Amennyiben az egyes szavakhoz tartozó számsorok közel vannak egymáshoz, úgy feltételezhető, hogy maguk a szavak is értelmileg kapcsolódnak egymáshoz. ( Ha érdekel a matematikai háttér, itt nézhetsz meg egy prezentációt.)

Ráadásul ennek köszönhetően a Google képes arra, hogy megértse, hogy egyes szavak csak más szavak jelenlétében jelentenek valamit, vagy éppen ezek jelenlétében módosul az értelmük.

Például egy parasztember számár a ló egy állat. A tornász számár a ló egy tornaeszköz. A jaguár lehet egy állat, de lehet egy autómárka is. Nem csak a magyar nyelv, de az angol is tele van többértelmű szavakkal. Ha a Google képes értelmezni a szöveg egészét, akkor nyilvánvalóvá válik számára, hogy az adott szöveg a lóról, mint állatról, vagy a lóról, mint tornaeszközről szól.

Ez sokkal több, annál, mint amit a hagyományos kulcsszó alapú keresőmotorok tudtak. A Google mostantól képes a szöveg értelmezésére. Képes a szavakat értelmük szerint összekötni. Ezt nevezzük szemantikus kapcsolatnak.

És hogy miért fontos mindez neked? Nos, azért mert ha jó helyezést akarsz elérni a Google-ben, akkor értened kell, hogy értelmezi a Google a szövegeket. És itt jön be a képbe a SEO szövegírás.

De akkor hogyan is írjunk webes tartalmakat, figyelembe véve a Rankbrain algoritmust, a szemantikus kapcsolatokat és a vektorokat? A következő részben ehhez adok részletes útmutatót.

SEO szövegírás a Rankbrain korában

Hadd kezdjem a történetet egy példával!

Írjuk be a Google keresőjébe az alábbi szöveget, és válasszuk ki a Google képkeresőjét:

„Csiga, amit a gyerekek szeretnek”.

Kisgyerekeim vannak, elég egyértelmű, hogy nem az éti csigáról beszélek, hanem a kakaóscsigáról. Lássuk a Google is ért-e mire gondolok?

csiga-seo-szovegiras

Nem semmi! A Google kitalálta mire gondolok, pedig nem is szerepelt a keresőkifejezésben a kakaóscsiga szó, a Google mégis tudta, hogy a kakaóscsigára gondolok. Hogy lehetséges ez?

Nyilván a Google helyesen értelmezte a „gyerek”, „eszik”, „csiga” kifejezések közelségét, és kiszámította a vektorok segítségével, hogy mindez egy negyedik szóra a kakaóscsigára utal.

De lehet azzal érvelni, hogy a keresőben mégis használtuk a „csiga” szót, lássuk tehát, hogy egy nehezebb kereséssel hogy boldogulnak a Google szövegértelmező vektorai.

Írjuk be a Google képkeresőjébe az alábbi mondatot:

„Állat vagyok, amely vágtat és nyerít”

lo-vagtat-nyerit-szovegertelmezes

A találat egyértelmű, sehol nincs a keresőben az a szó, hogy ló, a Google mégis „kitalálta”, hogy a lóra gondolok. Ha kipróbáljuk mindezt angol nyelvterületen még jobban működik a dolog. A Google Rankbrain adatbázisa nagyobb adatbázisból dolgozhat és így homályosabb utalások is elegendőek, hogy a Google kitalálja, hogy mire szeretnénk keresni.

A szemantikus kapcsolódás kétirányú. Egyrészt a Google értelmezni képes a felhasználói szándékot, másrészt a weboldalak szövegeit is jobban tudja elemezni.

De mit jelent mindez számodra, ha keresőbarát szöveget akarsz írni?

  1. A Google mesterséges intelligenciájának korában SEO szempontból a jó minőségű szöveg azt is jelenti, hogy olyan szavakat és kifejezéseket használsz, amely segít értelmezni a Google-nak az adott szöveget és jobban illeszkedik a felhasználói keresési szándékhoz.
  2. Attól, hogy a felhasználók értik a szövegeidet és jó minőségűnek látják, még nem biztos, hogy a Google is képes erre. Sokat fejlődött, de vannak még hiányosságok.
  3. Ha szeretnél jobb helyezést elérni tervezd meg a szöveged szemantikus körét, használj olyan kifejezéseket, amely kapcsolódnak a fő kulcsszavadhoz, és a Google ezek alapján a szövegedet megbízhatónak, pontosnak és részletesnek értékeli. Minél jobban megtalálod ezeket a kifejezéseket annál jobb helyezésre számíthatsz.

Nézzünk néhány konkrét példát!

Üssük be a keresőbe a „linképítés kezdőknek” kulcskifejezést.

Az alábbi találati listát kapjuk:

erős tartalommarketing

 

Látható, hogy az első helyeken jellemzően DA30-39-es értékű oldalak találhatóak, majd hirtelen megjelenik egy DA19-es oldal, utána ismét 30 DA-jú oldalak következnek.

Hogyan kerülhetett fel egy ilyen gyenge linkerejű oldal ilyen magasra a találati listán? Nos, ha megnézzük az oldalt, azt találjuk, hogy egy közel 30 ezer karakteres írásról van szó, amely sokkal részletesebb, mint a többi írás, és a téma szinte minden kapcsolódó aspektusát körbejárja, így a Google szemében értékes, megbízható, így sikerült gyenge linkereje ellenére ilyen magasra kerülnie.

Vegyünk még egy példát!

Írjuk be a keresőbe, hogy „Kincses sziget társasjáték”

jó szöveg jó helyezés

A találati listán magas DA értékű oldalakat találunk, majd a 4.-5. helyen megjelenik a tarsasbolt.hu a maga DA19-es értékével. Utána ismét DA50-es oldalak következnek.

Hogyan érhetett el az oldal ilyen jó helyezést, ilyen gyenge linkprofil mellett?

Nos, ha megnézed az oldalakat láthatod, hogy a tarsasbolt.hu részletes leírást illetve interjút közöl az alkotóval, és olyan kifejezések olvashatóak benne, amelyek szorosan kötődnek a konkrét játékhoz, miközben a többi oldalon lényegesen kevesebb az információ.

A tarsasbolt.hu a Google szemében sokkal inkább tűnik jó találatnak a sok kapcsolódó kifejezés használata miatt, mint a nála esetleg erősebb oldalak. (csak néhány példa: kalóz, hajó, kalózkincs, Pierrot, kagyló, hajózás, stb.).

Írd meg a saját SEO-barát tartalmadat!

Hogyan használd mindezt a saját szövegeidet megalkotásánál? Hogyan alakítsd ki azt a szemantikus kört, amit a Google a szakértelem jeleként fog értelmezni?

  1. Írd be a keresőbe azt a kulcsszót, amire jó helyezést szeretnél elérni!
  2. Vizsgáld meg az egyes találatokat, különös tekintettel azokra, amelyek DA értéke alacsony a többiekhez képest, mégis magasan helyezkednek el!
  3. Gyűjtsd ki azokat a szavakat, amelyek szorosan kapcsolódnak a te témádhoz!
  4. Rendezd őket táblázatba!

Felgyorsíthatod a munkát ezzel a szöveg elemző alkalmazással, amely kilistázza neked mely szavak és szókapcsolatok hányszor fordultak elő a szövegben!

A kedvedért elkészítettem egy ilyen táblázatot, ahol kigyűjtöttem a fontosabb kapcsolódó kifejezéseket. Azt hiszem, nem kell túl nagy elemző képesség, hogy kitaláld nagyjából mi lehetett az a keresőkifejezés, amelyre rákerestem a Google-ban. Ha nem szereted a táblázatokat, használhatsz mindmap-et is.

szövegelemzés

A Google szöveg-értelmező algoritmusa hasonlóan működik. Tisztában van vele, hogy egy-egy kifejezéshez mely szavak kapcsolódnak szorosan, melyek lazábban. Ha ezeket a kifejezéseket megtalálja a szövegben, akkor azt feltételezi, hogy az adott szöveg kellően részletes, pontos és precíz, tehát jó helyen jelenítheti meg a találati listán.

Használd a táblázatot, amikor elkezded a szövegírást. Ez lesz a mankód!

A SEO szövegírás természetesen nem azt jelenti, hogy ezeket a szavakat ismételgeted a szövegben, hanem azt, hogy ezek köré a szavak és gondolatok köré kell felépítened a szövegedet.

Ez nem csak a keresőben elfoglalt helyezésedet javíthatja, hanem segít a cikk megírásában is, hiszen látod, hogy mely témákra kell kitérned, miről kell beszélni, mit kell elmagyarázni.

A szöveged legyen felhasználóbarát, olvasmányos, érdekes. ez az alap. De ez a módszer segít abban, hogy a szövegedet a Google is értékesnek, szakmainak, és részletesnek találja.

Ha tetszett a cikk, kérlek segíts egy megosztással és csatlakozz Facebook csoportunkhoz!

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Melyik az a kiegészítő(?) amivel a találati listában megjelenítetted a PA és DA értékeket? A fekete sávra gondolok „Link analysis” felirattal.

  2. Na ez az amit nem fog egy programozó sem leprogramozni. Szóval csak részletes elemzésekkel fog menni, hogy ilyen tartalmi szövegeket írj. Ha csak nem lesz minden kulcsszó a fejedben.

  3. Rendkívül hasznos cikk ismét, amely kellően meggyőző, hogy a Google valóban megfelelően értékeli a felhasználók számára megoldást nyújtó hosszabb lélegzetvételű cikkek írását. Továbbra is érdemes a témát alaposan körbejárni és ezzel a szakértői státuszt erősíteni.

    1. Elvileg a Rank Brain azoknál a kereséseknél él, amit a Google korábban nem látott. Ha más kifejezéssel (amit még nem látott a Google) együtt keresnek rá a domainnévre akkor élhet, de ez csak tipp.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

november 3, 2022

44MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Hány karakter egy oldal szöveg? Hány szó

október 24, 2022

44MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebből a cikkből megtudhatód mi az a

október 19, 2021

44MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ahogy ígértem elkészült a második cikk az

október 7, 2021

44MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A szokásos Webmester Hangout-on arról kérdezték John


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!