Kezdőlap » Tartalommarketing » SEO szövegírás professzionálisan: a Rankbrain szemantikus szövegértelmezése
Tartalommarketing

SEO szövegírás professzionálisan: a Rankbrain szemantikus szövegértelmezése

SEO szövegírás

A keresőoptimalizálás és a tartalommarketing egyre közelebb kerül egymáshoz. Ha így van, van-e még létjogosultsága a SEO szövegírásnak?

A válasz egyszerű: természetesen! Sőt, ahogy a Google  egyre jobban tudja értelmezni a szöveget, úgy lesz egyre fontosabb a SEO szempontú szövegírás.

Ebben a cikkben részletesen bemutatom mit jelent a SEO szövegírás, a modern keresőoptimalizálásban. Vigyázat, mélyvíz következik!

A Rankbrain algoritmus és a vektorok

2016 szeptemberében került nyilvánosságra a Google egyik szabadalma. A szabadalom szerint a Google a keresés minőségét tudja fejleszteni az úgynevezett „context vektorokkal”.

A szabadalomban a Google részletesen leírja, hogy a korábbi kulcsszavakon alapuló keresőmotorok nem voltak kellően hatékonyak, ezért dolgozták ki az új eljárást.

Mi volt a probléma a kulcsszó alapú kereséssel?

hirdetés

Nos az, hogy a keresők a webes szövegekben csak a kulcsszó jelenlétét kutatták, függetlenül attól, hogy az adott cikk miről szólt. Nem vizsgálták a szövegösszefüggést, a weboldal egészének tartalmát.

A Google szabadalmában – amit Bill Slawski egy remek cikkben részletesen bemutat – a Google egy új megközelítést ajánl. ezek az un. context vektorok.

A témával részletesen foglalkozott a Bloomberg is, aki így foglalta össze a lényeget:

“A Rank Brain algoritmus mesterséges intelligenciája óriási mennyiségű írott szöveget alakít át matematikai entitásokká – valójában vektorokká – amit a számítógép aztán fel tud dolgozni.”

Ezt a gyakorlatban úgy kell elképzelni, hogy a Google megtalálta a módját, hogy a szavakat, vagy szavak csoportját matematikai alapon értelmezhető számokká alakítsa, amit aztán a rangsorolásban és a szövegértelmezésben fel tud használni.

Szövegértelmezés matematikai alapon

Hogy kell ezt elképzelni és mi köze a szövegíráshoz? Ez a cikk minden részletesen elmagyaráz, de lássuk magyarul a legfontosabbakat!

A Rankbrain lényege, hogy képes elemezni az egyes kifejezések egymáshoz való értelmi közelségét, az által, hogy rengeteg szöveges tartalmat dolgoz fel.

Mi emberek értjük, hogy a sajt és az egér közeli fogalmak, vagy hogy a tevének kapcsolata van a sivataggal, de kevésbé a jégmezővel. De hogyan képes ezt egy gép értelmezni? Nos, a válasz a vektorokban rejlik.

A Rankbrain algoritmus lényege, hogy a vektorok segítségével a Google képes meghatározni egyes szöveges tartalmak egymáshoz való értelmi közelségét.

 szó vektor elemzés

Kép forrása: mazen-app.com, fordítás:ite.hu

Amennyiben az egyes szavakhoz tartozó számsorok közel vannak egymáshoz, úgy feltételezhető, hogy maguk a szavak is értelmileg kapcsolódnak egymáshoz. ( Ha érdekel a matematikai háttér, itt nézhetsz meg egy prezentációt.)

Ráadásul ennek köszönhetően a Google képes arra, hogy megértse, hogy egyes szavak csak más szavak jelenlétében jelentenek valamit, vagy éppen ezek jelenlétében módosul az értelmük.

Például egy parasztember számár a ló egy állat. A tornász számár a ló egy tornaeszköz. A jaguár lehet egy állat, de lehet egy autómárka is. Nem csak a magyar nyelv, de az angol is tele van többértelmű szavakkal. Ha a Google képes értelmezni a szöveg egészét, akkor nyilvánvalóvá válik számára, hogy az adott szöveg a lóról, mint állatról, vagy a lóról, mint tornaeszközről szól.

Ez sokkal több, annál, mint amit a hagyományos kulcsszó alapú keresőmotorok tudtak. A Google mostantól képes a szöveg értelmezésére. Képes a szavakat értelmük szerint összekötni. Ezt nevezzük szemantikus kapcsolatnak.

És hogy miért fontos mindez neked? Nos, azért mert ha jó helyezést akarsz elérni a Google-ben, akkor értened kell, hogy értelmezi a Google a szövegeket. És itt jön be a képbe a SEO szövegírás.

De akkor hogyan is írjunk webes tartalmakat, figyelembe véve a Rankbrain algoritmust, a szemantikus kapcsolatokat és a vektorokat? A következő részben ehhez adok részletes útmutatót.

SEO szövegírás a Rankbrain korában

Hadd kezdjem a történetet egy példával!

Írjuk be a Google keresőjébe az alábbi szöveget, és válasszuk ki a Google képkeresőjét:

„Csiga, amit a gyerekek szeretnek”.

Kisgyerekeim vannak, elég egyértelmű, hogy nem az éti csigáról beszélek, hanem a kakaóscsigáról. Lássuk a Google is ért-e mire gondolok?

csiga-seo-szovegiras

Nem semmi! A Google kitalálta mire gondolok, pedig nem is szerepelt a keresőkifejezésben a kakaóscsiga szó, a Google mégis tudta, hogy a kakaóscsigára gondolok. Hogy lehetséges ez?

Nyilván a Google helyesen értelmezte a „gyerek”, „eszik”, „csiga” kifejezések közelségét, és kiszámította a vektorok segítségével, hogy mindez egy negyedik szóra a kakaóscsigára utal.

De lehet azzal érvelni, hogy a keresőben mégis használtuk a „csiga” szót, lássuk tehát, hogy egy nehezebb kereséssel hogy boldogulnak a Google szövegértelmező vektorai.

Írjuk be a Google képkeresőjébe az alábbi mondatot:

„Állat vagyok, amely vágtat és nyerít”

lo-vagtat-nyerit-szovegertelmezes

A találat egyértelmű, sehol nincs a keresőben az a szó, hogy ló, a Google mégis „kitalálta”, hogy a lóra gondolok. Ha kipróbáljuk mindezt angol nyelvterületen még jobban működik a dolog. A Google Rankbrain adatbázisa nagyobb adatbázisból dolgozhat és így homályosabb utalások is elegendőek, hogy a Google kitalálja, hogy mire szeretnénk keresni.

A szemantikus kapcsolódás kétirányú. Egyrészt a Google értelmezni képes a felhasználói szándékot, másrészt a weboldalak szövegeit is jobban tudja elemezni.

De mit jelent mindez számodra, ha keresőbarát szöveget akarsz írni?

  1. A Google mesterséges intelligenciájának korában SEO szempontból a jó minőségű szöveg azt is jelenti, hogy olyan szavakat és kifejezéseket használsz, amely segít értelmezni a Google-nak az adott szöveget és jobban illeszkedik a felhasználói keresési szándékhoz.
  2. Attól, hogy a felhasználók értik a szövegeidet és jó minőségűnek látják, még nem biztos, hogy a Google is képes erre. Sokat fejlődött, de vannak még hiányosságok.
  3. Ha szeretnél jobb helyezést elérni tervezd meg a szöveged szemantikus körét, használj olyan kifejezéseket, amely kapcsolódnak a fő kulcsszavadhoz, és a Google ezek alapján a szövegedet megbízhatónak, pontosnak és részletesnek értékeli. Minél jobban megtalálod ezeket a kifejezéseket annál jobb helyezésre számíthatsz.

Nézzünk néhány konkrét példát!

Üssük be a keresőbe a „linképítés kezdőknek” kulcskifejezést.

Az alábbi találati listát kapjuk:

erős tartalommarketing

 

Látható, hogy az első helyeken jellemzően DA30-39-es értékű oldalak találhatóak, majd hirtelen megjelenik egy DA19-es oldal, utána ismét 30 DA-jú oldalak következnek.

Hogyan kerülhetett fel egy ilyen gyenge linkerejű oldal ilyen magasra a találati listán? Nos, ha megnézzük az oldalt, azt találjuk, hogy egy közel 30 ezer karakteres írásról van szó, amely sokkal részletesebb, mint a többi írás, és a téma szinte minden kapcsolódó aspektusát körbejárja, így a Google szemében értékes, megbízható, így sikerült gyenge linkereje ellenére ilyen magasra kerülnie.

Vegyünk még egy példát!

Írjuk be a keresőbe, hogy „Kincses sziget társasjáték”

jó szöveg jó helyezés

A találati listán magas DA értékű oldalakat találunk, majd a 4.-5. helyen megjelenik a tarsasbolt.hu a maga DA19-es értékével. Utána ismét DA50-es oldalak következnek.

Hogyan érhetett el az oldal ilyen jó helyezést, ilyen gyenge linkprofil mellett?

Nos, ha megnézed az oldalakat láthatod, hogy a tarsasbolt.hu részletes leírást illetve interjút közöl az alkotóval, és olyan kifejezések olvashatóak benne, amelyek szorosan kötődnek a konkrét játékhoz, miközben a többi oldalon lényegesen kevesebb az információ.

A tarsasbolt.hu a Google szemében sokkal inkább tűnik jó találatnak a sok kapcsolódó kifejezés használata miatt, mint a nála esetleg erősebb oldalak. (csak néhány példa: kalóz, hajó, kalózkincs, Pierrot, kagyló, hajózás, stb.).

Írd meg a saját SEO-barát tartalmadat!

Hogyan használd mindezt a saját szövegeidet megalkotásánál? Hogyan alakítsd ki azt a szemantikus kört, amit a Google a szakértelem jeleként fog értelmezni?

  1. Írd be a keresőbe azt a kulcsszót, amire jó helyezést szeretnél elérni!
  2. Vizsgáld meg az egyes találatokat, különös tekintettel azokra, amelyek DA értéke alacsony a többiekhez képest, mégis magasan helyezkednek el!
  3. Gyűjtsd ki azokat a szavakat, amelyek szorosan kapcsolódnak a te témádhoz!
  4. Rendezd őket táblázatba!

Felgyorsíthatod a munkát ezzel a szöveg elemző alkalmazással, amely kilistázza neked mely szavak és szókapcsolatok hányszor fordultak elő a szövegben!

A kedvedért elkészítettem egy ilyen táblázatot, ahol kigyűjtöttem a fontosabb kapcsolódó kifejezéseket. Azt hiszem, nem kell túl nagy elemző képesség, hogy kitaláld nagyjából mi lehetett az a keresőkifejezés, amelyre rákerestem a Google-ban. Ha nem szereted a táblázatokat, használhatsz mindmap-et is.

szövegelemzés

A Google szöveg-értelmező algoritmusa hasonlóan működik. Tisztában van vele, hogy egy-egy kifejezéshez mely szavak kapcsolódnak szorosan, melyek lazábban. Ha ezeket a kifejezéseket megtalálja a szövegben, akkor azt feltételezi, hogy az adott szöveg kellően részletes, pontos és precíz, tehát jó helyen jelenítheti meg a találati listán.

Használd a táblázatot, amikor elkezded a szövegírást. Ez lesz a mankód!

A SEO szövegírás természetesen nem azt jelenti, hogy ezeket a szavakat ismételgeted a szövegben, hanem azt, hogy ezek köré a szavak és gondolatok köré kell felépítened a szövegedet.

Ez nem csak a keresőben elfoglalt helyezésedet javíthatja, hanem segít a cikk megírásában is, hiszen látod, hogy mely témákra kell kitérned, miről kell beszélni, mit kell elmagyarázni.

A szöveged legyen felhasználóbarát, olvasmányos, érdekes. ez az alap. De ez a módszer segít abban, hogy a szövegedet a Google is értékesnek, szakmainak, és részletesnek találja.

Ha tetszett a cikk, kérlek segíts egy megosztással és csatlakozz Facebook csoportunkhoz!

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

5 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.