Frissítés!

A Google tegnap bejelentette, hogy február 22-én útjára indította a Page Experince algoritmus asztali verzióra vonatkozó változatát. Az új algoritmus lefutása várhatóan fokozatos lesz és március végén fejeződik be.

Az asztali verzió mindenben megegyezik a mobil verzióval azzal a különbséggel, hogy itt a mobil-barát jelleget nem ellenőrzi az algoritmus. Vélhetően a mostani algoritmus minimális változást hoz csak, hiszen a legtöbb weboldalnak van mobil verziója és az indexelés is a mobil verzió alapján történik.

A Search Console-ban az oldalélmény jelentés alatt az asztali verzió külön jelentést kapott január 17-én.

Korábban írtuk:

A Google hivatalos blogoldalán jelentette be, hogy június 15-én útjára indította a Page Experience, azaz oldalélmény algoritmust. Emlékeztetőül: a korábbi tervek szerint májusban indult volna el az oldalélmény algoritmus, de ezt a Google június középre halasztotta.

Hirdetés

hirdetés

A Google megerősítette, hogy a Page Experience algoritmus fokozatosan lép életbe, és a teljes lefutás augusztus végére várható. Egyelőre a Google továbbra is teszteli a Page Experincehez kötődő ikont a találati listán, de egyelőre nem biztos, hogy ezt alkalmazni is fogja.

John Mueller korábabn Twitteren közölte, hogy nem kell nagy ugrásokra számítani a találati listán a Page Experince algoritmus miatt, már csak a két hónapos fokozatos bevezetés miatt sem.

Június 17-e óta már nem kötelező az AMP ahhoz, hogy egy oldal megjelenjen a Vezető Hírekben a találati listán, hanem a Page Experience lesz az ehhez szükséges belépő, de fontos, hogy nem kell az összes Core Web Vitals mutatónak megfelelni ehhez.

Ha szeretnél többet megtudni a Page Experienc alagoritmusról olvastod tovább cikkünket, vagy rgeisztrálj be az ite.hu SEO Klubjába ahol a Core Web Vitals-ról is van egy komplett tanfolyam.

Korábban írtuk az oldalélmény algoritmusról

A Google hivatalos blogoldalán jelentette be, hogy új algoritmust vezet be a jövőben, amelynek a Page Experience Update elnevezést adta, amelyet talán az Oldal-élmény szóval lehetne legjobban magyarra fordítani.

A Google 2020. november 10-én bejelentette, hogy az új Page Experience algoritmus hivatalos indulási dátuma 2021 május.

Ugyan ettől az időponttól a nem AMP oldalak is megjelenhetnek a Vezető Hírek között, ha annak tartalma megfelel a Google Hírek irányelveinek (de nem kell hivatalos Hírszolgáltatónak lenni).

Fontos és új bejelentés, hogy a Google a tervek szerint a találati listán vizuálisan is jelezni fogja, ha egy oldal remek felhasználói élményt ad. Hamarosan elkezdődnek az ezzel kapcsolatos tesztek és ha ezek sikeresek, akkor ez is élesedhet 2021 májusában ám ez egyelőre nincs kőbe vésve.

Ez az új bejelentés nagyon fontos, mert a rangsorolási előny mellett javíthatja a jó felhasználói élménnyel rendelkező oldalak átkattintási arányát. Azt egyelőre nem lehet tudni milyen lesz ez a vizuális megjelenítés, vagy hogy mennyire lesz meghatározó vagy rendszeres a megjelenése a találati listán.

De mi is az Oldal-élmény algoritmus? Erről már a hivatalos bejelntés idején 2020 nyarán írtunk, lássuk a legfontosabbakat!

A felhasználói élmény számít

A Google közleménye szerint, mind a belső adataik, mind a külső kutatások azt mutatják, hogy a felhasználók előnyben részesítik azokat a weboldalakat, amelyek nagyszerű oldal-élményt garantálnak, azaz jól használhatóak. Az elmúlt években a Google már több ehhez kapcsolódó rangsorolási tényezőt bevezetett, ilyen volt a mobil-rangsorolódás, vagy az oldalsebesség.

Az új Oldal-élmény algoritmus ezeket vonja össze és bővíti ki új elemekkel.

Core Web Vitals

Május elején a Chrome böngésző csapata jelentette be új mutatók kidolgozását, amelyek a reagálást, a sebességet és az oldal állandóságát értékeli. Ezek a Core Web Vitals elnevezést kapták.

Ezek a mutatók segíthetik az oldaltulajdonosoknak megállapítani, hogy weboldaluk mennyire felhasználóbarát.

Az Oldal-élmény algoritmus ezeket a mutatókat építi be a már meglévő felhasználói-élményt értékelő algoritmusok mellé.

A Google szerint a Oldal-élmény mutatók azt igyekeznek mérni, hogy a felhasználók hogyan tapasztalnak meg egy weboldalt, milyen élmények érik őket. A mutatók segítségével ez válik részben mérhetővé, és ennek köszönhetően jobb weboldalak készíthetőek.

A Core Web Vitals részletesen

A Core Web Vitals három vonatkozásban épül be a mostani oldal-élmény algoritmusba. ezek:

  • Oldalbetöltés (Large Contentful Paint – LCP – Legnagyobb Vizuális Tartalomválasz)
  • Interaktivitás (First Input Delay – FID – Első reakciótól számított válaszkésés)
  • Vizuális stabilitás (Cumulative Layout Shift – CLS – Elrendezés összmozgása)

Az LCP azt méri, hogy a felhasználó benyomása alapján mennyi időt vesz igénybe az oldal fő tartalmi részének betöltődése. Ha ez 2,5 másodperc alatt van, az jónak számít, ha 4 másodperc felett akkor pedig rossznak.

A FID azt méri, hogy menny időt vesz igénybe mire az oldal reagálni képes a felhasználó interakciójára, azaz mikortól használható a weboldal. Tulajdonképpen ez is egy időtényező, ami azt mutatja mennyi idő telik el, míg a felhasználó kattint és a böngésző erre reagál. 100 mikroszecundum alatt jó, 300 felett rossznak minősül.

Ami teljesen új az a CLS, ami az oldal vizuális stabilitását méri. Ezt szóban leírni nehéz, de az alábbi videó teljesen egyértelművé teheti miről van szó. Történik e váratlan az oldal megjelenésében?

Itt egy mértékegység nélküli szám adja az értékelést, 0,1 alatt jó, míg 0,25 felett rossznak minősül.

Ez a három tehát a Core Web Vitals, ami az új oldal-élmény algoritmus egyik részét adja.

Régi rangsorolási tényezők az új algoritmusban

Az oldal-élmény algoritmus kiegészül már ismert és korábban is rangsorolási tényezőnek minősülő elemekkel. Ezek:

  • mobil-barát oldal
  • biztonságos weboldal
  • HTTPS
  • zavaró felugró ablakok

Ez a négy régi ismert elem és a Core Web Vitals három elem együtt adja meg az új Oldal-élmény algoritmus összetevőit.

Az oldal élmény és a keresőoptimalizálás

A Google közleménye szerint az oldal élmény algoritmus nem írja felül a rangsorolásban az informatív tartalmat és továbbra is a tartalom a legfontosabb rangsorolási szempont, akár akkor is, ha az oldalélmény átlagon aluli. Ugyanakkor, ha hasonló az oldalak tartalma, akkor az oldalélmény fontosabbá válik a rangsorolásban.

Egyelőre nem lehet tudni, hogy az új oldal-élmény algoritmus súlya mennyire lesz jelentős, de az elmúlt években egyre erősödő tendencia a keresőoptimalizálásban, hogy a felhasználói élményt értékelő mutatók szerepe folyamatosan felértékelődik. Azt gondolom nem lesz drasztikus a változás a rangsorolásban, de egyelőre nem lehet pontosat tudni. Az sem világos, hogy a régebbi rangsorolási tényezők súlya ezzel a összevonással változik-e?

Fontos még, hogy az új oldal-élmény algoritmus aloldal szintű lesz, tehát nem a domain egészét értékeli, hanem az egyes aloldalakat.

És a tervek szerint évente felülvizsgálatra kerülnek a benne szereplő mutatók.

Vezető hírek és Oldal-élmény algoritmus

Ehhez kapcsolódó újdonság, hogy az új algoritmus életbelépésével a Top Stories-ban (nálunk Vezető Hírek) történő megjelenés már nem lesz AMP-hez kötve, hanem ez az új algoritmus biztosítja majd, hogy az oldalak megjelenhessenek a Top Stories-ban. Lesz egy minimum érték amit el kell majd érni, hogy az oldal megjelenhessen a vezető Hírekben.

Összefoglalás

Ne feledd az új algoritmus leghamarabb 2021 elején lesz éles, van tehát fél éved felkészülni. A Google Page Speed eszköze már most kiértékeli a három Core Web Vitals értékét bármely weboldalra, és a Search Console-ban is megjelent egy új jelentés ennek kapcsán.

Az tehát hogy mi várható világos, az is, hogy mit kell elérni, és van is idő felkészülni. Most nem lehet szidni a Google-t, nem titkos, hogy mi kell a rangsorolási előnyhöz: minden jól dokumentált és van idő a felkészülésre. Vágj is bele!

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Értem én, persze, meg minden, hogy legyen gyors a web (bár már lassan a mobilnet is gigabites) de hogy félévente valamit ki kell találni a Google-nek (esetleg az EU-nak), amivel el lehet szórakozgatni, ahelyett hogy a lényeges dolgokkal foglalkozna az ember, az fantasztikus. Az utóbbi időszakból: cookie consent, mobilbarátság, https, GDPR, most meg ez..

    1. Szia!

      Egyetértek a véleményeddel. Ezek rengeteg időt és energiát visznek el, miközben emiatt a tartalmi fejlesztésekre jut kevesebb idő és pénz.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 15, 2023

591MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy szeptember 14-én útjára

április 26, 2023

591MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elég meglepő és kissé nehezen érthető bejelentést

december 6, 2022

591MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy a tegnapi napon,

június 16, 2022

591MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben megtalálod a Google algoritmusainak


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!