A webáruházak keresőoptimalizálása nem könnyű feladat, és nagyon sok olyan speciális kérdéssel szembesülünk, ami más oldalak esetén nem fordul elő. Most egy fontos kérdésre tehetünk pontot: mit tegyünk a kifutó termékek oldalaival.

Az egyik leggyakoribb kérdés, hogy mit tegyünk azokkal az oldalakkal, amelyeknél az árukészlet elfogyott, vagy amelyek végleg elérhetetlenné válnak. Ez a kérdés több szempontból is aggályos. Egyrészt a felhasználók oldaláról, másrészt keresőoptimalizálás szempontból.

Milyen lehetőségek merülnek fel? Első lépésként törölhetjük az adott oldal, másik lehetőség az átirányítás, a harmadik, hogy meghagyjuk az oldalt.

Nézzük az előnyöket és a hátrányokat. A törlés, vagy átirányítás azzal járhat, hogy megzavarjuk a felhasználót. Keres egy terméket, de átirányítjuk egy másik releváns termékre. Ez lehet, hogy segítség, de könnyen össze is zavarhatjuk a felhasználót. Törölhetjük az oldalt, de ez sem biztos, hogy jó megoldás a felhasználó szemszögéből.

A keresőoptimalizálás szemszögszögéből sem könnyű megválaszolni a kérdést. Itt első megfontolásból az átirányítás tűnik a jó megoldásnak, hiszen a túl sok 404-es oldal esetleg negatívan hathat webáruházunkra.

Sok szempont van tehát, de lássuk mi a jó megoldás! A napokban tett közzé egy videót Matt Cuts, a Google webspam elleni osztályának a vezetője, amiben arra a kérdésre adott választ, hogy mit kezdjük a webáruházak ilyen oldalaival. A válasz némileg meglepő, ugyanis a tennivalós elsősorban a weboldal méretének a függvénye!

Hirdetés

hirdetés
  • Az igen kis weboldalak esetén Matt Cutts azt javasolja, hogy az adott termék oldalon, ahol már nincs készleten termék, ajánljunk más releváns termékeket, de ne irányítsuk át egyből a látogatókat, csak ajánljuk fel a lehetőséget.
  • A közepes oldalak esetén a 404-es oldalak beállítása a helyes döntés. Amennyiben várhatóan később újra megjelenik a termék a webáruházban, akkor célszerű ezt jelezni.
  • A nagyon nagy oldalak esetében az „unavailable_after” meta tag használat a célszerű, hogy az egész folyamatot automatizálni lehessen. Ezzel a meta taggal be lehet állítani azt a dátumot, amivel jelezni lehet a keresőrobotoknak, hogy mikortól ne indexeljék a tartalmat.

Érdekes, hogy a Google nem ajánlja a 301 átirányítást, más hasonló termékekre, mert meglátása szerint ez nem felhasználóbarát megoldás. A vásárlónak tudnia kell, hogy az adott termék nem elérhető, de fel lehet nekik ajánlani az adott oldalon hasonló termékeket. Ezen oldalaknál John Mueller javaslata alapján használható a „noindex, follow” metatag, amely jelzi a Google robotjainak, hogy ne indexeljék az oldalt, de a linket kövessék.

Nos, ez a videó és benne a magyarázat alighanem sok webáruház tulajdonos seo kérdéseire választ adott. Érdekes módon Matt Cutts a 404-es oldalakat jelen esetben elfogadhatónak tartja, holott eddig szinte semmilyen más esetben nem javasolta őket.
Reméljük a jövőben is hasonlóan hasznos videókkal találkozunk majd.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Én amondó vagyok, hogy írjuk ki, ha már a termék nem elérhető, így nem szűnik meg az oldal, a vásárló pedig keres magának más termékeket.

  2. Gr3nT: Szerintem a 404 a jobb megoldás! Egy nagyobb webshop ahol mondjuk 15-20 ezer termék van azok kategóriákban csoportosítva. Egy normál felhasználót aki eljut az oldaladra és mondjuk az X kategórián belül keresgél nem akar csak olyan termékeket látni ami a jelen pillanatban is megvásárolható! Nem pedig inaktív termékek tömegével… A másik, hogy azon kategóriában melyben sok termék van akár 50-60 lapozó oldal fontos a termékek elhelyezkedési sorrendje.. ezért sem tartom jó ötletnek ha a már nem megvásárolható termékek fent maradnak! Ha a termék megszűnt le kell venní a kínálatból és sima 404-et kell kapniuk. Amikor használom a google keresőjét saját célra, pl ha cipőt vásárolok, engem nagyon idegesítenek ha ilyen oldalakra kattintok ahol a termék már vagy jelenleg nem elérhető!! Ilyenkor kattintás nélkül elhagyom az oldalt, valószínűleg ez a google szempontjából sem hasznos az oldalnak. Presze kisebb websopoknál ahol csak néhány száz termék van, jó lehet ha fent hagyod és ajánlást teszel.

    Atilla: Azért érdekelne mi számít kisebb vagy mi nagyobb webáruháznak? És arra is hogy mi számít sok 404-nek?? Egyébként a google ezt írja: „A 404-es hibák általában nem befolyásolják webhelye rangsorolását a Google-on, és nyugodtan figyelmen kívül hagyhatja őket”

    1. Hazai léptékben azt gondolom, hogy a z áruházak zöme a közepes, és kis kategóriába esik. És azt gondolo, ahol már több ezer termék van az a közepes kategória.
      404-es hibák: egyes feltételezések szerint a túl sok 404-es oldal hátrányos, elsősorban a Panda algoritmus miatt – rossz felhasználói élmény. Persze lehet, hogy a G. különbséget tesz, az oldalak között típusuk szerint, és az is lehet, hogy a 404-es oldalak tömege, csak más jelzőkkel együttesen káros.

  3. Saját webáruházamnál úgy oldottam meg a kérdést, hogy megjelenítem a termék adatlapját. A nagy kosárbahelyező gomb szürke és a felirata az, hogy kifutott termék. Ha csak készleten nincs akkor meg azt írom ki és a várható érkezést.. Illetve a gomb alatt található egy random termékajánló a kategóriából + magának a kategóriának a kiemelt linkje.

    Ellenben a listaoldalon 2 módszert tudok javasolni. Egyik, hogy más a listaoldalon jelezd, hogy nincs készleten. Én is ezt teszem, hogy ami egyébként beszerezhető még, csak készletem nincs belőle azt elhalványítom egy picit, de megjelenítem.

    Másik eset amikor egyáltalán nem tudok már belőle szerezni, az nem is jelenik meg a listaoldalon. Ellenben van egy nem túl feltűnő helyen egy link, a kifutott termék listájához. Na abban csak a kifutottak szerepelnek és így nem tűnik el se értékes aloldal, longtail, link és a vevőt se zavarja.

  4. Kerékpár alkatrészeket forgalmazó webáruházat vezetek. Eddig ha egy árucikk megszűnt, egy 301-es átirányítással a kategóriában, árban legközelebbi, utód, vagy kompatibilis termékre irányítottam át. Eddig úgy gondoltam, hogy a látogatónak és a Google-nak is ez a legjobb. Most tanácstalan vagyok. Létrehozhatok én is egy az előttem hozzászólóhoz hasonló „archiv” vagy „kifutott” megszűnt, stb nevű oldalt, de akkor meg az a kérdés, hogy meddig gyűjtsem ide a már nem kapható cikkeket. Nem mellékesen az adatbázist meddig terheljem az egyre nagyobb helyet foglaló inaktív árutömeggel. Ha meg oda jutok, hogy 3-4 év múlva mégis végleg megszüntetem, akkor ott vagyok ismét a probléma elejénél.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

április 10, 2018

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ha szeretnéd, hogy webáruházad több forgalmat kapjon

július 11, 2017

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Gyakori kérdés webáruházak keresőoptimalizálása esetén, hogy vajon

január 5, 2017

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Örök probléma a webáruházak számára, hogy hogyan

november 29, 2016

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A webáruházak keresőoptimalizálása különösen nagy kihívást igényel,


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!