Ha szeretnéd, hogy webáruházad több forgalmat kapjon a Google keresőjéből, akkor ez a neked való webshop SEO útmutató. Hogy miért? Mert itt összefoglaltam a leghasznosabb webáruház keresőoptimalizálási lépéseket.
Kulcsszókutatás webáruházaknál
Webáruházak esetén alapvetően négy fajta oldalad van és mind a négyféle oldal más-más típusú kulcsszót céloz meg – ha jól csinálod.
Főoldal
A webshop főoldala célozza meg a legáltalánosabb kulcsszavadad, például „horgász webshop”. Itt a kulcsszókutatásban arra kell összpontosítanod, hogy kiderítsd mely kulcsszóra keresnek a legtöbben, aki ilyen témában keres. Online horgászbolt? Horgászati webáruház? Horgász webshop?
Válaszd ki a legnagyobb forgalmút, és ez legyen a fókuszban!
Kategóriaoldalak
A kategóriaoldalak trükkösebbek, itt ugyanis ki kell találnod, hogy hogyan osztályozd a termékeidet olyan csoportokba, amelyre a felhasználók is keresnek. Szerencsére ezt a munkát már általában elvégezték helyetted. Nézd meg a konkurencia weboldalait és nézd meg ők milyen kategóriákat használnak. Ne csak egy-két oldalt ellenőrizz, hanem többet. Gyűjtsd ki ezeket ellenőrizd, hogy mire milyen keresési forgalom van, és ezek alapján alakítsd ki a saját kategóriarendszeredet.
Természetesen nem árt, ha kreatív vagy és új nagy forgalmú kulcsszavakat is találsz, de ez már a nehezebb feladat.
Termékoldalak
A forgalmad zöme a termékoldalakra fog érkezni, hiszen sok árut forgalmazol a webáruházban. SEO szempontból itt arra törekedj, hogy az adott termék neve szerepeljen a Title-ben, és a terméknév legyen leíró jellegű és használd a fő kulcsszavaidat.
Tehát: Terméknév + jelleg + fő kulcsszó.
Példa: Gazdálkodj okosan – családi társasjáték Itt a gazdálkodj okosan a termék neve, a családi a jellemző a társasjáték pedig a fő kulcsszó.
Ha ügyes vagy utánanézhetsz, hogy az adott termék kapcsán mire keresnek még az emberek, és azt is beleépítheted a title-be. Ilyen a vélemények szó, vagy egy ruházati termék esetén a szín, vagy az eladó, vásárlás szavak. Használd ezeket is a termékoldalon!
Blog
Ha komolyan gondolod a webáruház SEO-ját, akkor érdemes blogot is indítani. Van ugyanis nagyon sok, és jellemzően nagy forgalmú kulcsszó, amit nem igazán tudsz termék, vagy kategóriaoldallal elérni. Ezek az információs célú keresések. Például, ha gumi webshopod van, akkor a „legjobb autógumi”, „ADAC autógumi teszt” igen nagy forgalmú keresőszavak. Ezeket csak cikkekkel, blogbejegyzéssel, vagy éppen tudástárral tudod megcélozni. Noha ezen szavak esetében nem túl magas a konverzió, de márkaismertség építésére, linkszerzésre tökéletes.
Ezeket a kulcsszavakat szintén kötelező összegyűjteni és célozni rá, mert így teheted ismerté webáruházadat a saját szegmensében, aminek megvan a maga SEO haszna is. És nem mellékesen az organikus forgalmad jelentős részét is hozhatja.
Oldalstruktúra és indexelhetőség
Lapos oldalstruktúra
A webáruházak esetén az oldalstruktúra kiemelten fontos, ha jó SEO eredményeket akarsz. Keresőoptimalizálási szempontból az a webshop a nyerő, amelyik lapos oldalstruktúrát épít ki.
Ennek lényege, hogy a termékoldalak lehetőség szerint 3 kattintáson belül elérhetőek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy vannak a kategóriaoldalak, azon belül alkategóriaoldalak és végül a termékoldal. Ha ennél bonyolultabbá teszed a termékoldalak elérhetőségét, akkor valamit elrontottál (vagy nagyobb a termékkínálatod, mint az Amazoné).
Morzsamenü
Használj morzsamenüt. Ez nem csak a felhasználók számára teszi átláthatóvá, hogy éppen hol tartanak, hanem az oldal belső linkerejének elosztását is segíti.
Óvatosan a rendezéssel!
Nagyon sok weboldal használ rendezési lehetőséget a kategóriaoldalán. A felhasználók ABC sorrendben, vagy éppen ár szerint rendezhetik a termékeket.
ez nagyon hasznos lehet felhasználói szempontból, de figyeljünk oda, hogy ezek a rendezési lehetőségek soha, ismétlem soha ne eredményezzenek új URL-eket. Ha pedig mégis, akkor gondoskodjunk róla, hogy ezek noindex, vagy a megfelelő canonical címkével szerepeljenek, hogy a Google tudja, hogy ezek nem egyedi oldalak.
Fontos, hogy a webáruházak esetén csak azt indexeltessük a Google robotjaival, amit valóban tudatosan szeretnénk viszontlátni a keresőben. Másolatokat soha!
A szűrő veszélyes fegyver
A szűrő hasznos, de veszélyes. Hasznos, mert a felhasználó szűkíteni tudja a termékpalettát, de veszélyes mert új URL-eket hozhat létre. Az elv itt is ugyanaz, mint a rendezésnél, csak még szigorúbban. A szűrők ne eredményezzenek új leindexelt URL-eket, mert akkor rengeteg gyenge minőségű oldal kerül indexeltetése, amivel már el is kezdtük megásni webáruházunk SEO sírját.
Keresés csak felhasználóknak
Ugyan ez igaz a keresés esetén is. A Webshop keresője hasznos, de legyünk óvatosak, hogy a keresési eredmény oldalakat még véletlenül se indexeltessük a Google-val, mert ellenkező esetben az eredmény akár több tízezer gyenge minőségű aloldal is lehet.
Az alapelv
Az alapelvet kell megérteni. SEO szempontból az a jó webáruház, amelyik kézben tartja az indexeltetést. Csak a kategória, blog, termékoldalak és persze a főoldal legyen indexeltetve. Minden egyéb jó eséllyel káros. Sajnos a legtöbb webáruház tulajdonos nem is tudja hány oldalt indexel a Google webshopjából. Ellenőrizzük ezt a Google Search Console eszközén, és ezt vessük össze a tudatosan indexelt oldalak számával. Ha a különbség jelentős, akkor bajban vagyunk.
On-page SEO
Ez a klasszikus SEO, és ennek egy webáruháznál is rendben kell lennie. Nézzük a legfontosabbakat!
Title
A title-ról már beszéltem. Fontos, hogy tartalmazza a kulcsszót. A termékoldalak esetén figyeljünk oda, hogy a fő kulcsszó, és olyan kiegészítők, mint olcsó, eladó, vagy vásárlás, esetleg online is szerepeljen a Title-ben, mert így számos long tail találatot bevonzhatunk.
Meta description
Ennek a rangsorolásban nincs direkt szerepe, de az átkattintási arányt nagyban befolyásolja, és ez áttételesen már a webáruházunk SEO-jára is kihat. Használjunk olyan szöveget, ami vonzó (pl: ingyenes kiszállítás, kedvezmény, stb.) és természetesen a fő kulcsszó is jelenjen meg benne.
URL
Az URL szerepe minimális a rangsorolásban, de lehetőség szerint igyekezzünk rövi, jól olvasható URL-t használni, ami tartalmazza a kulcsszót.
Szöveges tartalom
Ez a legfontosabb! Kategóriaoldalak esetén igyekezzünk kategórialeírásokat készíteni, ami valóban hasznos lehet a felhasználó számára (pl. mi alapján válasszon, pro, kontra érvek). A termékleírásoknál is törekedjünk minél hosszabb, egyedi szövegek használatára. Ha sok hasonló termékünk van, válasszunk ki egyet, egy lesz az adott termékkörben az elsődleges, és ide írjunk akár 1000 szavas tartalmat, a többi hasonló termékoldalról pedig linkeljük meg. Adott kulcsszóra ezt a céloldalt szánjuk a Google első helyére.
A termékleírásnál ügyeljünk rá, hogy használjuk az un. LSI szavakat, azaz olyan kifejezéseket, amelyek szorosan kapcsolódnak az adott termékhez (gyártó, termék jellege, stb.).
Linkek
Egyetlen weboldal sem lehet sikeres manapság linkek nélkül. A linképítés mikéntjéről már külön ingyenes tanfolyamunk is van, érdemes azt átolvasni.
Linket szerezhetünk minőségi bloggal, de természetesen vásárolhatunk is linkeket. Azt azonban sose feledjük, hogy a linkek vásárlása ütközik a Google irányelveivel, így csak óvatosan! Sajnos a természetes linkszerzés idehaza nem túl hatékony, így nem véletlen, hogy a legtöbb hazai webáruház (a nagyok is) vásárolnak linkeket.
Milyen CMS-en fusson weboldalunk?
A webáruház SEO-ja szempontjából bármelyik webshop CMS rendszer megfelelő lehet, ha az jól van beállítva, tehát nem generálódnak fölösleges URL-ek, és az megfelelően gyors. Akár egyedi webáruház készítése mellett döntünk, akár olyan népszerű tartalomkezelő mellett tesszük le a voksunkat, mint a WordPress-Woocommerce, mindig egyeztessük le a fejlesztővel az elvárásainkat, és a webáruházat lehetőleg úgy indítsuk el, hogy a technikai SEO már induláskor megfelelő, azaz jól indexelhető a tartalom, és nem keletkeznek duplikációk.
Végszó
Természetesen a fenti cikk, csak a legfontosabb elemekre koncentrált, és csak nagyon vázlatosan, de remélem egy kis segítséget jelentett saját webáruházad keresőoptimalizálásához. Ha van kérdésed, tedd fel bátran, a cikk alján a hozzászólásokban. Igyekszem válaszolni rá!
Szia Attila. először is köszi az írásokat….
rövid kérdés: a morzsa menük miatt a google organikus keresésnél szerepel az elérési útvonal. Van jelentősége hogy mi a főoldal neve?
így jeleik meg az organikus keresések között
Beépíthető borhűtők, Szeretnéd a boraidat szakszerűen tárolni?
https://www.haztartasigepek.net › Főoldal › Beépíthető borhűtők
Tudtad, hogy a legmodernebb borhűtő modellek kihúzható polcokkal … Talán nem vagy még profi borász, de ezek a beépíthető borhűtők nagyban segíthetnek.
Rangsorolási jelentősége nincs.
Először is köszönöm a cikket. Érdeklődéssel olvastam különösen az indexeléses részt. Nekem nem webáruházam van, hanem egy ingatlan hirdetési oldalam, de a szerkezet hasonló egy webáruházhoz.
Az indexeléssel vagyok gondban. Jelenleg nincs blokkolva egyik lényeges oldal se, de nem vagyok biztos benne, hogy ez így jó.
A tartalmak között vannak átfedések, mert ugyanazok, ha valaki a főoldalon kiválasztja az eladó menüpontot, akkor bejön az összes eladó ingatlan egy lapozóval. Viszont ha beállít kategóriát akkor ugyanaz az oldal tölt be de már másik url-el egy részhalmazzal.
Viszont az is fontos lenne, hogy a google előhozza mind a három típusú linkre az oldalt a long tail kulcsszavak miatt. Pl.: https://megveszlak.hu/elado-ingatlanok az eladó ingatlan kulcsszóra, a https://megveszlak.hu/elado-hazak az eladó házak kulcsszóra ami már kategória oldal és a https://megveszlak.hu/elado-hazak/godollo az eladó házak gödöllőn kulcsszóra.
A szűrések és a keresések mind post formosok, de sok belső link van a kategória oldalakra és a településes kategória oldalakra.
Ezeken az url-eken be van állítva a canonical, de a hirdetéseken magukon nincs.
Köszönöm a segítséget!
Szia!
Alapvetően az normális, hogy külön URL-en szerepelnek az házak és külön a lakások (és külön az ingatlanok). Ezzel semmi probléma nincs a többi oldal is így csinálja.
Arra viszont figyelj, hogy a rendezési feltételek új URL-eket generálnak, amelyek mind canonicalként hivatkozik magára. Ez már nem jó. Itt a tartalom nem változik, csak a sorrendiség és nem tudsz új kulcsszót sem megcélozni. ezek legyenek noindex vagy canonicallal hivatkozd meg a alap verziót. De ez csak egy tipp elsőre, nem néztem át az egész oldalt 🙂
Köszönöm a választ!
A rendezési és a keresési feltételek mind post-al működnek, így azokat a google nem tudja megfuttatni.
Én leginkább azon aggódtam, hogy a két fő halmazban (eladó és kiadó) benne van az összes hirdetés, de az eladó lakások url-en ennek csak részhalmaza jelenik meg és hogy ez nem okoz-e indexelési problémát.
Olyanra gondolok pl, hogy egy kis településnél, ahol van mondjuk 3 hirdetés vagy egy se ott előfordulhat, hogy ugyanaz a tartalom az elado-ingatlanok/telepules url-en mint az elado-hazak/telepules url-en. A title és a description fog csak eltérni. Vagy ezt megoldja a canonical?
Nem ismerem teljes egészében az oldalt, így konkrét megoldást nem tudok adni, az oldalt egészében kellene ehhez vizsgálni.