Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » Weboldal átirányítás, átalakítás, CMS migrálás, redesign? – súlyos SEO kockázatok!
Keresőoptimalizálás

Weboldal átirányítás, átalakítás, CMS migrálás, redesign? – súlyos SEO kockázatok!

Egy weboldal átalakítása szükségszerű, de nagyon komoly SEO kockázatai vannak. A Google is megszólalt az ügyben.

Rendszeresen kapunk olyan megkereséseket, amikor egy weboldal egy átalakítást, modernizálást követően visszaesik a keresőkben és a régi organikus forgalom radikálisan visszaesik. A weboldaltulajdonos érthetően csalódott, hiszen akár súlyos százezreket is költhetett a weboldal megújításra és ezt követően a forgalom nemhogy nőtt, hanem visszaesett. Mi lehet a háttérben?

Hibás átirányítások

A visszaesés mögött egy viszonylag egyszerű dolog áll. Az átalakítás során a régi url-ek megváltoznak, amire a fejlesztő cég nem figyel oda.

Amikor élesedik az új weboldal, a régi url-ek 404-es hibát adnak vissza, azaz a Google nem találja őket többé, ezért rövid időn belül kikerülnek a Google indexéből.

Ezzel párhuzamosan az új url-ek bekerülnek a Google indexébe, de ezek hiába az esetlegesen jobb tartalom, nem hozzák azt az eredményt, amit a régi url-ek.

Mi a probléma? Az, hogy egy ilyen átalakítás során törekedni kell arra, hogy az url-ek ne változzanak, ha pedig változnak, akkor a régi url-ről az új url-re kell irányítani őket.

hirdetés

Ideális esetben az új oldal élesítése előtt egy átirányítási tervet kell készíteni, ami egyértelműen meghatározza az átirányítási módszereket és ezeket tesztelni is kell. Ennek hiányában az egész weboldal könnyen tönkre tehető.

A visszaesés nagyon súlyos lehet, szélsőséges esetben a keresőkből származó forgalom 90%-a is elveszhet. A régi url-ek néhány napon belül eltűnhetnek a Google találati listájáról, hiszen a kereső nem fog hibás oldalakat mutatni a felhasználóknak. Az új oldalak indexelése viszont ennél lényegesen lassabb, és ilyenkor a forgalomvisszaesés nagyon drasztikus lehet.

weboldal redesign

Ezt követően néhány hét, vagy hónap múlva az organikus forgalom lassan ismét emelkedik, de a korábbi szintet nem éri el, gyakran a forgalom hosszú távon is megfeleződik.

Van-e kiút a forgalomvisszaesésből?

Ha az átirányítás az elején problémamentes akkor nem kell számolnunk, vagy csak minimális visszaeséssel. Ha viszont ez nem történt meg, akkor nagyon gyorsan kell cselekednünk.

Személyes tapasztalat, hogy a sebességen igen sok múlik. Egy-két napos kiesés hatása elég jól helyreállítható, de egy több hetes kiesés már végzetes lehet az oldal hosszú távú jövője szempontjából.

Mit mond erről a Google?

A Google korábban erről a témáról nem ejtett szót, de ezen a héten nagyon fontos információkat ejtett el.

Gary Illyés a Google szóvivője egy interjúban beszélt az ilyen helyzetekről. A videó 55:16 percében egy nézők által feltett kérdésre válaszolt Gary Illyés. A kérdés arról szólt, hogy ha egy url-t valaki véletlenül noindexre helyez, ezt a Google látja, majd utána újra indexelteti az oldalt, visszanyeri-e a helyezését?

Gary válasza nagyon érdekes. Azt mondta ugyanis, hogy a válasz az, hogy az időtől függ. Ha a deindexelés csak néhány napig tartott, akkor az oldal megőrzi azokat a szignálokat, értékeket, ami a helyezését biztosította, és vélhetően visszanyeri a helyezését. Tehát egy néhány napos kiesés nem okoz problémát.

Ugyanakkor – és ez nagyon fontos – ha az oldal hetekre, vagy hónapokra kikerül a Google adatbázisából, akkor bizonyos szignálok elvesznek. Éppen ezért az oldal nem fogja visszanyerni korábbi helyezéseit. Gary szavaival élve: „jórészt megint kezdheted elölről”.

A döntő tehát az időtényező.

Feltételezések

Milyen szignálokról beszélhetett Gary Illyés? Konkrétumokat nem mondott. Elméletileg, ha akár hónapokkal később is megcsinálják az átirányításokat a linkerő átadódik. De vajon a linkerő teljes egészében átadódik hónapokkal később is? Aligha.

De vannak más szignálok is. Például a felhasználói viselkedés. Tegyük fel, hogy egy aloldalra sokan kattintottak a találati listán, vagy egyenesen konkrétan kerestek az adott aloldalra. Hosszú volt a tartózkodási idő és alacsony a visszafordulás arány. Magyarán szólva a felhasználói adatok azt mutatták, hogy ez egy értékes aloldal. Talán ezek az adatok, szignálok, amelyek egy ilyen esetben elveszhetnek. A bizalom és a felhasználói mutatók. És ezeket egy későbbi 301-es átirányítással már nem lehet helyreállítani.

Kérdés az is, hogy vajon ha a hibát már elkövettük, vajon az új url-ek mikor érhetnek vissza a korábbi szintre. A válasz az, hogy ehhez nagyon sok idő kell. Láttam olyan oldalt már, amely másfél év után sem tudott emelkedő pályára állni. Talán a mostani erősebb versenyben már nehezebb pozitív szignálokat gyűjteni, mint évekkel korábban, amikor még kevesebb volt a vetélytárs.

Talán emiatt a régi helyezések már csak nagyon nehezen nyerhetőek vissza. Ezek feltételezések, de a lényeg Gary Illyés szavai: bizonyos szignálok elvesznek, és hogy az időtényező a meghatározó.

Hogyan kezdjünk bele a weboldal átalakításába?

Nagyon fontos tehát látni, hogy egy weboldal átalakításakor nem elegendő a programozó és a designer. Kell valaki, aki nagyon jól ért a keresőoptimalizáláshoz is, és meg tudja tervezni az átirányításokat. A programozók ezt jól be tudják állítani, de a hátteret, az indexelt tartalmat SEO szempontokat jellemzően nem, vagy kevéssé látják jól át. Érdemes tehát SEO szakembert is bevonni.

Ha pedig már élesedett az átállás, akkor akár óráról-órára kövessük a forgalmat, és cselekedjünk 24-48 óra alatt, ha visszaesést látunk.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

2 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • December közepén csináltam meg a fenti procedúrát egy közel 1000 cikket tartalmazó oldalt költöztettem Joomlaról WordPressre, és ugyanazt tapasztaltam, amit Attila írt. A költöztetés után az első dolgom volt az url átirányítás. A költözés kb. 1-2 napot vett igénybe, figyeltem az analytics-et, az egy-két hibás átirányítást korrigáltam. Így nem volt forgalom visszesés, hosszabb távon pedig jól jöttünk ki a dologból.