Kezdőlap » Weboldal keresőoptimalizálás: technikai alapok

Weboldal keresőoptimalizálás: technikai alapok

Egy weboldal csak akkor jelenhet meg a találati listán, ha annak tartalmát a keresőrobotok fel tudják térképezni. És akkor érhet el sikereket, ha az oldal struktúrája és hierarchiája jól van megalkotva. Néhány alapvető beállítással pedig akár a legjobb helyezéseket is elérhetjük.

Ebben a fejezetben a weblap technikai és on-site beállításait elemezzük ki, ha ezeket saját weboldalainkon is végrehajtjuk komoly lépést teszünk a siker érdekében.

Bejárható weboldal, látható tartalom

Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy csak az a weboldal jelenhet meg a találati listán, amit a keresőrobotok be tudnak járni. Vannak olyan elemek, amit a keresőrobotok nehezen, vagy alig értenek, így használatuk kerülendő, ha szeretnénk látogatókhoz jutni a keresőkből.

flash SEO nem keresőbarát

 

A FLASH oldalakat és linkeket a Google nem tudja feltérképezni.

Ma már a Google Webmester Eszközök segítségével ellenőrizhetjük, hogy a robot hogyan látja weboldalunkat. Ezt a Feltérképezés/Megtekintés Googleként menüpont alatt érhetjük el. Ha az, amit a robot lát, különbözik attól, amit a felhasználók látnak, akkor valami gond van weboldalunkkal.

Azt, hogy a keresők mit látnak a weboldalunkból könnyen ellenőrizhetjük. Link: http://www.seo-browser.com. Ez másképp mutatja meg weboldalunkat, a nagy hibák itt könnyebben kiszűrhetőek. A képek itt nem jelennek meg, hiszen azok tartalma nem értelmezhető a keresők számára.

Ami láthatatlan, vagy alig értelmezhető

Jól látható, hogy a keresőrobotok elsősorban a szöveges tartalmat látják, a Flash és Java tartalom gyakorlatilag láthatatlan számukra és nehezen boldogulnak a javascripttel és a különböző űrlapokkal is. Ügyeljünk tehát arra, hogy az oldalunk belső hivatkozásai, linkjei lehetőleg szöveges linkek legyenek.

A képek és videók, akárcsak a hanganyagok szintén nehezen értelmezhetőek a keresőrobotok számára, ezért a képek esetében az „alt” tulajdonsággal, vagy részletes szöveges leírással pótolhatjuk az elveszett információtartalmat.

Mindez nem azt jelenti, hogy ne használjuk képeket, vagy videókat weboldalunkon! Éppen ellenkezőleg, ezzel oldalunk minősége javul, és a felhasználók számára ezek hasznos tartalmak. Csak legyünk tisztában, hogy önmagában egy fantasztikus videó, nem lesz elegendő a jó helyezés eléréséhez, mert annak információtartalma nem értelmezhető a keresőrobotok számára.

A fentieket szem előtt kell tartani az oldal navigációjánál is. Ha egy aloldal csak űrlapon keresztül érhető el, akkor azt a keresőrobotok nem fogják megtalálni. Ha egy mód van rá, törekedjünk arra, hogy aloldalainkra legalább egy szöveges link is mutasson.

Ha olyan aloldalaink vannak, amelyekre nem mutat link, akkor legyen ezeken bármilyen nagyszerű tartalom, az láthatatlan lesz a keresőrobotok számára.

Eléri oldalainkat a Google?

Azt hogy a Google, mely aloldalakat lát weboldalunkból könnyen ellenőrizhetjük az alábbi paranccsal:

site:éndomainem.hu

Ezt a Google keresőjébe begépelve megkapjuk azokat az aloldalakat, ami megtalálható a Google indexében.

site parancs keresőoptimalizálás

Ha azt szeretnénk ellenőrizni, hogy egy konkrét aloldalt lát-e a Google akkor az adott URL írjuk be a Google keresőmezőjébe.

Ahogy korábban is említettük a keresőrobotok kitilthatóak egyes weboldalakról. Ezt a robots.txt fileban tudjuk szabályozni, de adott aloldalon különböző meta tagekkel tilthatjuk az indexelést.

Gyakran előfordul, hogy a fejlesztés időszakában a keresőrobotok elől elrejtett tartalom az éles oldalon sem kerül feloldásra, így az továbbra is láthatatlan marad.

Azt se felejtsük el, hogy a jelszóval védett, csak regisztrált felhasználók által elérhető tartalom a keresőrobotok számára sem látható! Így ne is várjuk, hogy ezek felbukkanjanak a találati listán.

Túl sok az értéktelen tartalom

Nem csak az jelenthet problémát, ha a keresők nem találják meg weboldalunkat, hanem az is, ha túl sok értéktelen tartalmat indexelnek be. WordPress oldalaknál gyakran előfordul, hogy a Google tömegesen indexel le értéktelen címke oldalakat, ez akár büntetést is eredményezhet.

Webáruházaknál is tipikus hiba a különböző rendezési aloldalak külön leindexeltetése. Ezt kerülni kell, ahogy a lapozóoldalak kezelésére is megvannak a megfelelő beállítások. Szintén tipikus hiba, hogy a kifogyott termékoldalak is indexben maradnak:

alacsony minőségű oldal

Ha a site: endomamainem.hu keresésre lényegesen több találatot ad a Google, mint amennyi cikkünk, vagy termékünk van, akkor valami technikai beállítás nem megfelelő. A sok értéktelen vagy duplikált tartalom pedig ronthatja oldalunk teljesítményét, szélsőséges esetben büntetést is eredményezhet.

Oldal struktúra és hierarchia

A Google és más keresők is, egy domainen belül egy-egy aloldal fontosságát több tényező alapján ítélik meg. Az egyik legfontosabb, hogy az adott aloldalra hány külső és belső link mutat.

A külső linkekről később beszélünk, most csak a belső linkekről essen szó. A linkek száma miatt fontos, az, hogy kiemelt aloldalaink szerepeljenek az oldal menüszerkezetében, lehetőleg kulcsszavas szövegekkel, mert így rengeteg belső linkhez jutnak az aloldalak.

A másik lehetőség, hogy cikkeinken belül – akár kulcsszavas linkekkel – meghivatkozzuk korábbi írásainkat, vagy éppen termékoldalainkat. Így ezek plusz linkerőhöz jutnak és ez segítheti, hogy jobb helyezést érjenek el a találati listán.

Az oldalstruktúra kialakításánál arra is törekedni kell, hogy lehetőleg lapos, és ne mély oldalstruktúrát építsünk ki. Ez azt jelenti, hogy az aloldalak minél kevesebb kattintással legyen elérhetőek főoldalunkról.

Helyes weboldalstruktúra

Törekedjünk arra is, hogy a releváns tartalmainkat linkekkel kössük össze. A hasonló termékeket ajánljuk a termékoldalakon, a cikkeket pedig címke-linkekkel köthetjük össze.

Mobilbarát weboldalak

2015. április 21 óta a Google külön rangsorolja a weboldalakat attól függően, hogy a keresését asztali gépen és tableten, vagy pedig okostelefonról indították. Azok a weboldalak, amelyek a mobileszközökről nem bizonyulnak kellően felhasználóbarátnak, azok rosszabb helyezést érnek el a mobil találati listán.

Magyarországon a mobilról érkező látogatók aránya 10-30% körül van, de ez a szám évente nagyjából 10%-kal nő. Ez a jövő. Aki komoly eredményt akar elérni az interneten, annak kötelező oldalát mobilbaráttá alakítania, mivel ha ezt nem teszi a keresőkből érkező forgalom egyre nagyobb hányadáról lesz kénytelen lemondani.

Azt, hogy weboldalunk mobil barát-e könnyen ellenőrizhetjük a Google tesztelő oldalán, de a Webmester Eszközökben is kapunk ehhez segítséget.

Hogyan optimalizáljuk weboldalunkat?

Az alap a kulcsszókutatás!

A keresőoptimalizálás talán legfontosabb lépése a kulcsszókutatás. A keresők ma is alapvetően a szavakra, kifejezésekre épülnek. Bár a Google és más keresők is egyre jobban kezdik érteni a nyelvet, és a kulcsszavak mellett és helyett egyre nagyobb szerepet kap az egy-egy téma köré épített weboldal, azonban a kulcsszavak ma is a keresés alapjai.

Különösen igaz ez a magyar nyelv esetében, amit a keresőmotorok még ma sem értenek olyan jól, mint az angol nyelvet. Éppen ezért a mi nyelvünk esetén a kulcsszavak továbbra is kiemelkedő fontosságúak.

A keresőmotorok hatalmas adatbázisai alapvetően ma is egy-egy fogalomra épülnek, és ha valamely kifejezésre szeretnénk jó helyezést elérni, akkor elengedhetetlen, hogy az adott kifejezés szerepeljen a szövegben is. Ha a weboldalunk a virágokról szól, és erre a kifejezésre szeretnénk jó helyezést elérni, akkor a „virág” szónak szerepelni kell a weboldalunkon is.

A másik fontos dolog, ami miatt a kulcsszavak fontosak, az az, hogy a keresőt használó emberek is kulcsszavakban gondolkodnak. Bár egyre gyakoribb, hogy az emberek konkrét kérdéseket írnak be a keresőbe, mégis a többség még ma is kulcsszavakat használ.

A kulcsszavak esetén általában minél általánosabb a kifejezés annál erősebb a verseny is. A „kerékpár” szóra, nehéz előrekerülni, de a „gyerek kerékpár” szóra már könnyebb, mert kevesebb a vetélytárs. Általában minél jobban szűkítjük a keresőkifejezést, annál jobb esélyünk van jó helyezést elérni a találati listán.

Vannak olyan keresőkifejezések is, amire kevesen keresnek, a verseny mégis óriási. Ezek tipikusan a szolgáltatást nyújtó, vagy nagy jövedelemmel kecsegtető kifejezések. Ilyen például a különböző hitel és biztosítási termékek, vagy éppen a „duguláselhárítás” szavak.

A keresőmotorok, ahogy már írtunk róla elsősorban a relevancia alapján osztályozzák a weboldalakat. Gondoskodjunk tehát róla, hogy a kulcskifejezés szerepeljen oldalunk címében, meta leírásában, és a szövegtörzsben is.

Kulcsszó sűrűség és egyéb mítoszok

Sokakban él a mai napig az a mítosz, hogy ha a kulcskifejezést minél gyakrabban szerepeltetjük a szövegben, akkor annál jobb helyezést érünk el a találati listán. A keresőoptimalizáláshoz nem értők gyakran beszélnek a kulcsszósűrűségről, azaz, hogy egy adott dokumentumban, a kulcsszó milyen gyakran fordul elő. És bizonyos százalékokat ideálisnak tartanak.

Sajnos a keresőoptimalizálás ennél ma már mindenképpen összetettebb tevékenység. A keresőmotorok számára a túlzott kulcsszóhasználat inkább minősül webszemétnek, mintsem releváns tartalomnak.

A keresők, és ez részben a magyar nyelv esetén is igaz, sokkal összetettebb mutatók alapján ítélik meg egy-egy szöveg minőségét és relevanciáját. Vizsgálják azt, hogy a szavak a szövegben hol helyezkednek el, milyen más szavak közelében, hogy az adott szövegben felbukkannak-e kapcsolódó kifejezések, szinonímák.

A tartalom minőségéről lesz még szó, a lényeg az, hogy szövegeinket úgy írjuk meg, mint ahogy egy téma iránt valóban érdeklődő embernek írnánk. Ha a téma a Hortobágy, akkor ez szerepljen a címben, a meta leírásban és a szövegben is, de alapvetően arra törekedjünk, hogy minőségi tartalmat írjunk. A Hortobágy esetén ez azt jelenti, hogy írunk a Pusztáról, annak kialakulásáról, a betyárokról, az ott lévő növény és állatvilágról a Nemzeti Parkról és így tovább. Így lesz a szöveg valóban minőségi, ami természetes módon tartalmazza a kulcsszavakat.

A kulcsszókutatásról külön anyagot készítettünk, mivel ez a keresőoptimalizálás alapja. Érdemes ezt is átnézni.

Kulcsszavak On-Page Optimalizálása

De mégis akkor, hol és hogyan használjuk a kulcsszavainkat? Mi az alábbi taktikát javasoljuk a kulcsszóhasználatra:

  • a kulcsszó mindenképpen szerepeljen az oldal címében, lehetőség szerint a cím első felében, ha megoldható, akkor első szóként.
  • a H1 címsorban is lehetőség szerint szerepeltessük a kulcsszavunkat, itt ha a címben sikerült a mondat első felére helyezni a kulcsszót több szabadságunk van.
  • lehetőség szerint a kulcsszó szerepeljen a szövegtörzs elején is, lehetőség szerint az első bekezdésben. Nem kell, hogy a legelején legyen, de az első bekezdésben bukkanjon fel.
  • a szövegtörzsben is bukkanjon fel a kulcsszó 2-3 alkalommal, ha a szöveg hosszabb akár többször is, de semmiképp ne vigyük túlzásba.
  • a cikkben ha van kép (és lehetőleg legyen) akkor annak alt címkéjében is szerepeljen a kulcsszó. Ez nem csak a szöveg, hanem a képkeresésnél is fontos szempont.
  • ha megoldható az adott weboldal URL-jében is szerepeljen egy alkalommal a kulcsszó.
  • a meta leírásban is, lehetőség szerint annak elején is szerepeljen a kulcsszó. Ez a rangsorra nem ha ki, de az átkattintási arányt nagyban javítja.

Vannak még apróságok, de ha ezeket a lépéseket megtettük, akkor helyesen járunk el. Ne feledjétek, hogy a kulcsszavak használata ne legyen természetellenes, és a tartalom ne a keresőrobotoknak, hanem embereknek készüljön!

A következő fejezetben az un. on-page optimalizálásba merülünk el, azaz, hogy mit tudunk megtenni saját oldalunkon, hogy az jól szerepeljen a keresőben.

Irány a harmadik fejezet

Írd meg véleményed!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.