Bizonyára sokan tudjátok, hogy a Google birtokolja a világ két legtöbbet használt keresőjét. A Google-t és a YouTube-ot. A Google-lel szemben a YouTube egy viszonylag elhanyagolt csatorna, pedig bőven rejt magában potenciált, főleg hazai KKV-k számára. YouTube keresőoptimalizálás (vagy YouTube SEO) segítségével mindkét keresőben lehetőségünk van előkelő pozícióban megjelenni. Erről szól Minorics Dávid, a The Pitch Education SEO szakértőjének vendégposztja.
Mióta keresőoptimalizálással és content marketinggel foglalkozom, azt látom, hogy sokan egyre ügyesebben kezelik tartalmaikat. Azonban elsősorban a klasszikus, szöveges tartalmakra koncentrálnak a legtöbben, pedig sokan szívesebben fogyasztanak interaktív tartalmakat, mint amilyen egy infografika, vagy egy videó. Ezért is érdemes foglalkozni azzal, hogy milyen módon tűnhetünk ki a hagyományos Google találatok közül. Alapvetően erre több módszer is van, például:
- instant válaszok (a keresések 17%-a esetében instant választ ad a Google ezen esettanulmány szerint – bár magyar nyelven ezt jóval kevesebbnek, mindössze néhány százaléknak gondolom)
- helyi keresőoptimalizálás (kisebb cégek esetében a szájreklám után az email marketing és a helyi keresőoptimalizálás eszközét tartják a legjobb lead generáló megoldásnak)
- képtalálatként való megjelenés (képként tudatosan top helyezést elérni a Google találatok között)
- YouTube videó találatként megjelenés (erről lesz szó most)
A YouTube SEO marketing témakörét négy fő pontra bontottam:
- videó kulcsszavak megtalálása
- saját tartalom elkészítése
- a videó feltöltése a YouTube-ra keresőoptimalizálás fókusszal
- megtekintések szerzése
Vágjunk is bele!
#1: Megtalálni a “videó kulcsszavakat”
Alapvetően két típusú kulcsszó létezik, ha videó keresésről van szó:
- normál és
- videó kulcsszavak.
Míg a normál kulcsszavak esetben csak YouTube keresőjén belül ad eredményt a kereső, a videó kulcsszavakra Google találatok között is megjelenik a tartalom. A videókulcsszavak mögött meghúzódó logika, hogy egy videóban jellemzően jobban meg lehet érteni valamit, elégedettebb lesz a tartalom fogyasztója mint más tartalomtípus esetében.
Ennek megfelelően a videós tartalmak jellemzően három fő kategóriába esnek:
- hogyan csináld (how to…)
- oktató (tutorial)
- értékelés / vélemény (review)
Hogyan találhatunk ilyen kulcsszavakat?
Legegyszerűbb módja, ha a saját területünkön elkezdünk keresni Google-ben. Ha valahol találunk egy már létező videót, akkor az biztosan jó terep lesz számunkra.
Ezután érdemes ellenőrizni a keresési volument Google Keyword Plannerben.
Haladó Tipp: kereshetünk rögtön címsorból YouTube-on. Írjuk be, hogy youtube.com, nyomjunk egy TAB gombot, majd írjuk be a keresni kívánt kifejezést.
#2: Készítsd el a saját videód
A tartalom minél több értéket nyújt a nézőnek, annál többet ér majd számunkra is. Ha ez nincs meg, nem lesz alkalmas jó pozícióban való rangsorolásra.
Mi alapján érzékel a YouTube értékesnek egy videót? A következő mutatók a legfontosabbak:
- átlagosan mennyit néztek meg a videóból (pl. 60%)
- kommentek (ha kommentelnek, valószínűbb, hogy megnézték, illetve tetszett nekik)
- feliratkozók száma a videó megnézése után
- közösségi háló megosztás
- “kedvenc”-nek jelölés
- kedvelés (thumbs up / thumbs down)
- csatorna hitelessége
Mindezt a YouTube Analitikájában tudjuk ellenőrizni. A Google a YouTube analitika adataira támaszkodik, és azokat használja fel a saját keresőjében való megjelenés rangsorolásához.
Általános tanács, hogy a videó legyen legalább 5 perc hosszú. Az írott tartalmakhoz hasonlóan a hosszabb videók jobban rangsorolnak. Ugyanakkor fontos, hogy csak akkor fogják végignézni, ha ténylegesen profitálnak belőle.
A videó tartalmazzon egy profi intrót, vagy outrót, ez növeli az elkötelezettséget a tartalom készítője mellett. Nekem például nagyon átjött Brian Dean Backlinko TV-s intrója.
#3: Töltsd fel a videód YouTube-ra keresőoptimalizálási fókusszal
Magát a videót a Google és a YouTube nem tudja megvizsgálni. Így más eszközökre kell hagyatkoznunk. Ezeket a következőkben szedtem össze.
A YouTube keresőoptimalizálás eszközei
- Fálj neve (amit majd feltöltesz)
- tartalmazza a kulcsszót
- Videó címe (a videó megjelenő elnevezése)
- tartalmazza a kulcsszót
- legyen legalább 5 szavas, így biztosan tartalmazni tudja majd a kulcsszót
- lehetőleg a cím elején szerepeljen a kulcsszó
- Felirat
- amennyiben felirat is tartozik a videóhoz, azt érzékeli a Google, amennyiben nem égetett feliratról beszélünk
- rendkívül hasznos pont, hiszen a kulcsszósűrűséget emeli
- Ajánlott videóként beállítás
- YouTube dashboard / Channel Settings / Featured Video útvonalon beállíthatjuk, hogy más videóknál megjelenjünk a jobb oldali sávban, amennyiben releváns lehet a videónk egy másik videó megnézése után
- Leírás
- saját oldalunk linkjét helyezzük el az elején (így nagyobb lesz az átkattintási arány)
- az első 25 szóban szerepeljen a kulcsszavunk
- legyen legalább 250 szavas a leírás
- 3-4-szer szerepeljen benne a kulcsszó
- Címkék (tags)
- hasznos, ha ezzel utalunk a videó tartalmára
- ezáltal más videók nézése közben is nagyobb eséllyel szerepelhetünk a jobb oldali javasolt videók sávban
- érdemes lehet versenytársak nevét is használni, így konverziót generálva tőlük
#4: Szerezz megtekintéseket
Minél több valódi megtekintéssel rendelkezünk, annál jobban szerepelhetünk SEO terén. Ezért érdemes minél több platformon elhelyezni az elkészített videós tartalmunkat. Ilyen platform lehet:
- a saját weboldalunk
- szakmai blog
- ha el tudjuk érni, hogy elhelyezzék a linket, de akár
- vendégblogként, vagy kommentként
- megfelelő témájú fórum
- az email aláírásunk
- közösségi média
Ha szeretnél mélyebbre ásni a témában, mindenképp ajánlom Brian Dean YouTube SEO videóját, vagy blogposztját, Sean Si infografikáját.
Amennyiben pedig kérdés merült fel benned, nyugodtan írj egy emailt.