Egy honlap élete – akárcsak az embereké – a név választással kezdődik. Ahogy a mi nevünk is meghatározó lesz egész életünkre nézve, ugyanúgy a megfelelő domain név kiválasztása is hosszú távú befektetés, amely megalapozhatja a későbbi sikert a világhálón.

Képzeld el, hogy a domain neved egy online névjegykártya, amely hozzásegít, hogy az emberek könnyen megtaláljanak és vissza is térjenek hozzád. Ez lesz az emberek első benyomása a tevékenységedről, a szakmaiságodról és a személyiségedről. Ha például egy rosszul megválasztott domain név miatt nem tudnak megjegyezni és visszatalálni az oldaladra, könnyen elveszítheted az ügyfeleket, látogatókat vagy a követőket.

Nincs visszaút

Amikor kiválasztasz egy domain nevet, fontos azt is figyelembe venni, hogy ellentétben például akár a saját neveddel, a domain név később már nem változtatható. Elsőre jól kell dönteni, mert hosszabb távon fogsz pénzt és az energiát fektetni a választott névbe.

Domain név és SEO

Kezdjük mindjárt a domain név pozicionálásának vizsgálatával. A domain név kiválasztásának néhány nézőpontja a Google új irányelvei miatt az elmúlt években kissé megváltozottt, erre is kitérünk, hogy melyek ezek.

Számít-e a domain név hossza?

A domain név hossza fontos szempont. Először is, a névnek könnyen megjegyezhetőnek és kiejthetőnek kell lennie. A rövidebb domain nevek nemcsak jobban csengenek, de könnyebben megjegyezhetők, leírhatók és megoszthatók is.

Gondolj csak bele! Egy nyolc szótagú bonyolult domain név kimondása is gondot jelent, megjegyezni pedig aligha fogják, így beírni sem tudják, amikor kéne a keresőbe. Éppen ezért kerüld a túl hosszú és bonyolult domain neveket.

Hirdetés

hirdetés

De mégis milyen hosszú legyen? Ideális esetben a domain név ne legyen hosszabb 15 karakternél, ennél többet már bonyolult lehet beírni a keresőbe. Ugyanígy a számjegyek és érthetetlen karakterek kerülése a domain névben segít abban, hogy a név könnyen érthető és emlékezetes lehessen.

Ékezetek használata?

Célszerű angol karaktereket használni a domain nevekben, tehát magyar ékezetes betűk helyett ékezet nélkülieket írjunk. pl. éljen-május-1-e.hu helyett eljen-majus-1-e.hu

Tartalmazzon-e kötőjelet?

Szeretett magyar nyelvünk egyik sajátossága, hogy sok hosszú szót és kifejezést tartalmaz, nem is beszélve az összetett szavakról. Így nem meglepő módon elég könnyű összehozni egy kelleténél több karakterből álló domain nevet.

Vajon jó ötlet-e kötőjellel használni, a hosszabb domain neveket?

A domain nevek írott verzióinál a kötőjel segít elkülöníteni és jobban értelmezhetővé tenni a domaint alkotó szavakat, vagyis javítja az olvashatóságot, ugyanakkor nem teszi könnyebbé a név diktálását vagy írását, ráadásul a megjegyezhetőségén sem sokat segít.

Ezért általánosságban elmondható, hogy a kötőjel nélküli domain nevek praktikusabbak. Hosszabb domain nevek esetében a kötőjellel rendelkező verziót is érdemes a biztonság kedvéért megszerezni, így azok is megtalálják az oldalunkat, akik eleve kötőjellel keresik azt.

Mi legyen a domain végződése?

A domain-végződés a domain név utolsó része, ami a domain név végén, a pont mögött áll. Például a „google.com” domain esetében, a „.com” a TLD vagyis a domain-végződés.

Szerepe fontos, mert segíti az embereket abban, hogy könnyen megtalálják és azonosítsák az adott weboldalt.

SEO szempontból a célország felhasználóit és nyelvét használó oldal domain nevének első sorban az adott ország egyéni TLD vagyis a domain-végződését érdemes használnia.Éppen ezért, ha magyar közönségnek készítesz oldalt, akkor a .hu domain végződés lesz a legjobb, amennyiben az áhított domain név már foglalt a .hu végződéssel, a .com is szóba jöhet.

A nemzetközi piacra szánt weboldalak esetében a .com végződés választása a legelterjedtebb, mivel ez a nemzetközi szinten elfogadott és ismert végződés, mely nem köthető csak egyetlen országhoz.

Milyen végződések jöhetnek még szóba?

Szóba jöhet még az .org, net. és, eu végződés is, elsősorban az alábbi esetekben:

Az .org végződés hitelességet sugall és segíthet az oldalaknak, hogy megfelelően kommunikálják az üzenetüket. Gyakran használatos nonprofit szervezetek és szerveződések weboldalainak esetében.

A .net végződés elsősorban az informatikai iparágban, illetve a hálózati szolgáltatásokat nyújtó vállalatoknál használatos. A .net végződés lehetővé teszi a weboldalak számára, hogy megfelelően kommunikálják az üzenetüket.

Az .eu végződés az Európai Unió tagállamaiban működő weboldalak számára javasolt, amennyiben nem kimondottan egy adott célországban tevékenykednek.

Mi a helyzet a kulcsszavas domainekkel?

A kulcsszavas domainek fénykora jó 15 évvel ezelőtt tetőzött, amikor még a keresőmotorok, mint például a Google, nagyobb hangsúlyt fektettek a domain nevekben található kulcsszavakra. Ebben az időszakban a kulcszavat tartalmazó domain nevű weboldalak gyakran magasabb pozíciókat értek.

Nem csoda, hogy sok weboldal tulajdonos választott olyan domain nevet, amelyek pontosan megegyeztek a keresett kifejezésekkel. Például, ha valaki autószervizt üzemeltetett, akkor egy „autoszerviz.hu” domain név potenciálisan magasabb pozíciókat érhetett el a keresőmotorok eredményei között.

A fentiek miatt nagy harc folyt az értékes kulcsszavas domain évekért, ráadásul élelmes domain kereskedők felvásárolták az ilyen domain neveket hogy aztán irreálisan magas áron értékesítsék, még jóval azután is, hogy keresőoptimalizálás szempontjából a kulcsszavas domain sokat veszített a jelentőségéből.

A keresőmotorok idővel fejlődtek és tovább finomították az algoritmusukat. Így jutottunk el odáig, hogy 2012-ben a Google bevezette az EMD frissítést, amely csökkentette a kulcsszavas domainek jelentőségét a rangsorolás szempontjából. Manapság a pontos egyezésű kulcsszavas domainek még mindig előnyt jelenthetnek a márkaismertség és a tartalom relevanciája szempontjából, de már közel sem nem olyan jelentősek, mint korábban.

Kulcsszavak helyett építs márkát!

A domainben található kulcsszavak mára már alig bírnak valódi jelentőséggel, érdemes inkább egyedi névre váltani.

Miért is? Az egyéni márkanévvel rendelkező oldalt könnyebben azonosítanak a felhasználók, és lehetőséget ad az egyre nagyobb szerepet hódító márkaépítésnek is.  Minél gyakrabban jelenik meg egy márka a weben, annál ismertebb és hitelesebb a kereső számára, így indirekt módon befolyásolhatja a helyezét és értékes ajánlatként jelenik meg a keresési eredmények között. Ebben egy SEO szolgáltatást nyújtó digitális marketing ügynökség is tud segítséget nyújtani Neked.

A kulcsszavas domain név ellen szól az is, hogy ha változik vagy bővül a cég szolgáltatása, akkor a weboldal a nevében ezt már nem tudja megváltoztatni, így könnyen elveszítheti a név a relevanciáját az adott weboldalra.

Számít-e még valamit a domain életkora?

Volt idő amikor a domain életkora még fontos szerepet játszott a keresőmotorok rangsorolásánál. Ez is megváltozott mióta John Mueller 2017-ben elmondta, hogy a domain életkora fontos szerepet játszhat a keresőmotorok rangsorolásánál, de ez nem az egyetlen tényező, amelyet figyelembe vesznek. Azt is megerősítette, hogy a lejárt domainek értéke nem automatikusan csökken az idő múlásával, hanem a tartalom minősége és a linkek minősége határozza meg az értéküket.

A keresőmotorok ma már sokkal inkább a tartalom minőségét, a relevanciát, és a linkprofilt értékelik.

Egyeznie kell-e a domain névnek a cégnévvel?

Tegyük fel, hogy már van egy működő vállalkozásunk melyhez weboldalt hozunk létre. Mivel nevünk már ismert ügyfeleink körében, ajánlott, hogy a domain név megegyezzen az üzleti névvel.

Előfordulhat azonban, hogy egy új online jelenlét kialakítása lehetőséget teremt arra, hogy átgondoljuk az üzleti nevet, és olyat válasszunk, ami jobban cseng az online térben vagy egyszerűen csak jobban tükrözi a változó trendeket.

Például, ha a cégnevünk egy olyan technológiára utal melyet már 10 éve nem használnak, akkor célszerű lesz egy ennél aktuálisabb jelentésű domain nevet választani. Ettől még nem kell a cégnevünket is lecserélni, ami egy hosszadalmas jogi procedúra lehet.

Jobb megoldás, a weboldal domain nevének egy figyelemfelkeltőbb, hatásosabb nevet választani, míg a nem ennyire szerencsés üzleti név a háttérben maradhat.

Amennyiben más az üzleti vagy cégnév, és más a weboldal domain neve, célszerű a céges nevet is regisztrálni. Az üzleti név aztán átirányítható a weboldal nevére, vagy akár a háttérben maradhat, attól függően, hogy mit kíván az üzleti stratégia.

Hogyan tudom ellenőrizni, hogy szabad-e még a választott domainnév?

Végre megvan az áhított domain név, mely várhatóan annyira frappáns és releváns a tervezett tartalomra, hogy joggal fűzhetünk hozzá nagy reményeket. Most már csak le kéne foglalni és szárnyakat adni neki, de honnan tudom, hogy egyáltalán szabad-e még, vagy már használatban van?

Nos, a domain név szabad vagy foglalt állapotának ellenőrzésére több módszer is rendelkezésre áll:

Az első és leggyakoribb módszer a domain regisztrátorok weboldalainak használata. A legtöbb regisztrátornál lehetőség van a domain név ellenőrzésére, amely során meg lehet tudni, hogy a kívánt név szabad vagy foglalt-e. Például az nemzetközileg használt regisztrátorok közé tartozik a Namecheap, a GoDaddy, a Domain.com, de nagyon sok magyar oldal is végez domain név regisztrációt. És van hivatalos .hu domain nyilvántartó is.

Aztán ott vannak a  WHOIS adatbázisok is melyek több adatot is szolgáltatnak a domain névről, mint például az aktuális tulajdonos neve, az elérhetősége, a regisztráció dátuma is.

Mi van, ha foglalt már az áhított domain név?

Rákerestél a regisztrálni kívánt domain névre és már más lefoglalta? Nincs még minden veszve! Kis módosítással meg lehet még, amit megálmodtál.

Változtass például a domain végződésén. Ha az eredetileg kívánt .hu domain foglalt, próbáld meg a .com végződésűt. Ha az is foglalt jöhetnek még a kreatív módosítások, elő és utótagok vagy ragozott alakok.

Próbálj meg a kívánt domain névhez hasonló, de mégis egyedi változatokat készíteni. Használhatsz szinonimákat, rövidítéseket, kötőjeleket vagy számokat is a névben, amíg az viszonylag rövid, könnyen megjegyezhető és releváns marad.

Vigyázat, a domain név csak bérlet!

Nem árt tudni, hogy amikor domain nevet regisztrálunk, valójában nem vásárolhatjuk meg a nevet örökre, hanem egy meghatározott időszakra „béreljük” azt. A regisztrációs időszak lejárta után meg kell mindig hosszabbítani a regisztrációt, hogy továbbra is használhassuk. Ha ezt nem tesszük meg, akkor a domain név szabaddá válik, és bárki regisztrálhatja és használhatja!

A szellemi tulajdon kérdése

Mint szinte minden területen, a jogi kérdések itt is felmerülhetnek, méghozzá olyan kellemetlen kontextusban mint a szellemi tulajdon kérdésköre. Ha tevékenységed hasonló vagy egybeesik egy már védett védjeggyel, akkor jogi problémák merülhetnek fel, amelyek  a későbbiekben megnehezítik a domainhez való jogot. Ezért a domain név regisztrálása előtt nem árthat ellenőrizni, hogy nem sérti-e mások védjegy jogait.

Nagy port kavart fel például az Apple Inc. és az Apple Records közötti jogi vita a „apple.com” domain név használatáért. Az Apple Records, amelyet a Beatles alapított, a „zenei” kategóriában használta az „apple” márkanevet, míg az Apple Inc. a számítástechnika területén használta. A vita több mint 20 éven át tartott, amíg végül a felek megállapodtak a használati jogok megosztásáról. A megállapodás értelmében az Apple Inc. továbbra is használhatja az „apple.com” domain nevet a számítástechnikai területen, míg az Apple Records a zenei kategóriában használhatja a „apple” márkanevet.

 Az ellenőrzés elvégzése segít elkerülni a jogi problémákat, és biztosítja, hogy a kiválasztott domain név szabadon használható legyen. Az ellenőrzés a következő szervezetek weboldalain végezhető el:

A megfelelő domain név kiválasztása csak az első lépés ugyan, de mégis alapvető fontosságú, a weboldalad egésze szempontjából. A fent említett szempontokat figyelembe véve a választott domain neved hozzásegít majd az erős és hosszú távú online jelenléthez.

Írta: Károlyi Csenge, a Selector Online Marketing Ügynökség munkatársa

Szerző: Károlyi Csenge

Jó 10 éve indultam első webshopommal, aztán az érdeklődés és a forráshiány a SEO felé vezetett, mely - kísérletező alkat lévén - magával ragadott, szüntelenül új lehetőségeket kínálva a tanulásra és a fejlődésre

A Selector Online Marketing Ügynökség munkatársa,

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

május 30, 2023

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Egy honlap élete – akárcsak az embereké

szeptember 2, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A világ 100 leglátogatottabb weboldal három különböző

május 30, 2019

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás El akarod költöztetni a WordPress oldalad egy

október 12, 2016

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google algoritmusok működése mindig is érdekelte


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!