Heteken belül érkezhet a Google saját AI-alapú Chatbotja, amely csak az első lépés lesz. Közben néhány percre élőben is elérhető volt a Bing Chatbot. Február 8-án pedig a Google bejelntést tesz. Jöjjenek a részletek.
Jön a Google „ChatGPT-je”!
Sunda Pichai a Google vezérigazgatója jelentette be, hogy heteken belül érkezhet a Google első saját Chatbotja, ami a ChatGPT konkurenciája lehet, és e mellé a következő hónapokban újabb AI-alapú nyelvi modellek társulnak majd. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ezek még kezdeti lépések, amik a felhasználó visszajelzések alapján fejlődhetnek majd tovább.
A Bloomberg beszámolója szerint az első nyilvánosan elérhető nagy nyelvi modell a Google LaMDA modellre épül majd, amivel a felhasználók interakcióba is léphetnek. A beszámoló szerint a nyelvi modellek a Google keresőmotorjának „társai” lehetnek. Elhangzott az is, hogy a Google a „válaszoló” nyelvi modellekre fókuszál.
Google Apprentice Bard chatbot
A CNBC belső forrásokra hivatkozva arról ír, hogy a Google „Atlas” néven hivatkozik az AI-alapú chatbot projektjére. A projekten belül tesztelik a Google első ChatBot-ját, ami nyilvánosságra kerülhet. Az „Apprentice Bard” névre hallgató Chatbot a google LaMDA nyelvi modeljére épül. Az Apprentice Bard a ChatGPT-hez hasonlóan képes kérdésekre hosszan válaszolni.
A CNBC-hez eljutott belső levelezés szerint az Apprentice Bard jelenleg prioritást élvez és emiatt más projekteket felfüggesztettek a Google-nál. A munkatársak szerint az Apprentice Bard képes a közelmúlt eseményeire is reflektálni, szemben a ChatGPT-vel és az elmúlt hetekben látványos fejlődésen ment keresztül.
A Google új design-t is tesztel. A CNBC munkatársai a design tervek között látott olyat, amiben a Google keresőjének főoldalán, közvetlenül a keresőmező alatt jelentek meg a Chatbothoz kapcsolódó promp-ok, a ChatGPT-hez hasonlóan.
Egy másik designterv a keresés után találati listát mutatta be, ahol a keresőmező alatt azonnal a ChatBot válaszai sorakoztak, további témajavaslatokkal és csak ezután következtek a hagyományos webes találatok. Egyelőre nem lehet tudni, hogy ezek csak tervek, vagy pedig beépülnek hamarosan a Google nyilvános keresőjébe.
A CNBC arról is írt, hogy a Google dolgozik a ChatGPT-vel és azt hasonlítja össze a saját LaMDA nyelvi modelljével. Az azonban nem világos, hogy melyik nyelvi modell teljesít jobban.
Ehhez a témához kapcsolódó hír, hogy a Google február 8-án élő eseményt tart, melynek témája: „Újragondoljuk, hogyan keresnek, fedezik fel az emberek az információkat és hogyan lépnek kapcsolatba velük, minden eddiginél természetesebbé és intuitívabbá téve a keresést.”
Ilyen lesz a bing új keresője?
Eközben a Microsoft Bing keresője is gőzerővel dolgozik a Chatbot integráción.
A szombati napon több felhasználó is észlelte és le is mentette, amint néhány percre élessé vált a bing.com-on a bing saját Chatbotja, ami az Openai ChatGPT-jén alapul.
A Bing innentől kezdve nem „keresőmotorként”, hanem AI-alapú válaszolómotorként definiálja magát a kiszivárgott felvételek szerint.
A Bing főoldalán is megjelenik a Chatbot, de a találati listán egy külön fülön lesz elérhető a Chatbot.
Belső információk szerint a Bing keresőmotorjába már az Openai GPT-4-es verziója lesz integrálva, míg a ChatGPT a GPT-3.5-ös verzióján alapul.
A kiszivárgott képernyőfelvételeken az látszik, hogy a Bing Chatbotja hivatkozni for a forrásokra, és felhívja a figyelmet az esetleg hibákra is.
A ChatGPT diadalútja folytatódik
A Guardian beszámolója szerint a ChatGPT felhasználói köre két hónap alatt elérte a 100 milliót. Korábban semmilyen internetes szolgáltatás nem tudott ilyen növekedést elérni, az e téren vezető TikTok-nak 9 hónap kellett a 10 millió felhasználó eléréséhez, a Facebook-nak 4 év a Google-nek 1 év.
A USB befektetési bank elemzői szerint a ChatGPT-hez hasonló folyamatot még nem láttak az internet történetében.
Mit jelent mindez a keresőoptimalizálás számára?
Ha a keresőmotorok integrálják a ChatBot-okat a keresőbe, az nyilvánvalóan a hagyományos webes találatok hátrányára történik. Vélhetően a kezdeti időkben a ChatBotok válasz messze lesz a tökéletestől, de nagyon gyors ütemű fejlődés várható. Az előrelépés nem években , hanem hónapokban lesz mérhető.
Mindez azzal járhat, hogy a hagyományos webes találatok lejjebb szorulnak a találati listán, ami az organikus forgalom csökkenését eredményezheti. Ez elsősorban az információs célú keresésekre hathat ki, vélhetően a tranzakciós típusú kereséseknél ez kevésbé jelent problémát.
De nyilván a Chatbotok megjelenése és népszerűsége komoly kihívást jelenthet a haza kisvállalkozók és weboldaltulajdonosok számára.
Marie Haynes készített egy közvéleménykutatást, amire közel 1000 válasz érkezett zömében SEO szakembereketől, hogy kit, mennyire aggaszt a ChatGPT sikere, láthaó, hogy a többség valamilyen szinten aggódik a fejlemények miatt.