2021 márciusában összesen 399 millió látogatást regisztráltak a hazai közélettel és hírekkel foglalkozó leglátogatottabb weboldalak. Elemzésünkben, amely 10 ezer hazai weboldalt vizsgált meg, azt vizsgáltuk, hogyan oszlik meg a kormánypárti és a nem kormánypárti oldalak nézettsége.

Az elmúlt időszakban számos kritika érte a magyarországi média helyzetét. Legutóbb az új amerikai külügyminiszter fejezte ki aggodalmát a „a pluralizmus, a sokszínűség és a független vélemény terének csökkenése miatt”, de említhetnénk az Európai Bizottság megszólalását, vagy nemzetközi újságíró szervezetek nyílt levelét is.

Nagy médianyilvánosságot kaptak azok az esetek is, amikor egy nem kormánypárti média kormányközelinek tartott vállalkozók tulajdonába került át, említhetnénk itt a megyei lapok tulajdonosváltását, de az Index.hu körüli vitát is.

A fenti kritikák kapcsán arra voltunk kíváncsiak, hogy a magyar online médiatérben mekkora elérést tudnak felmutatni a független és nem kormánypárti weboldalak szemben a kormánypárti online kiadványokkal.

Nem kívánok véleményt mondani a tekintetben, hogy a fenti kritikák jogosak-e vagy sem, csupán a lehetőségek szerint legobjektívebb módon igyekeztem összegyűjteni a rendelkezésre álló adatokat a pillanatnyi helyzetről.

Az eredmények

Frissítések!

A beérkezett észrevételek, ehelyreigazítási kérelmek alapján ( a táblázatok frissítése folyamatban van):

Hirdetés

hirdetés
  • a liner.hu a főszerkesztő kérésére átkerült a kormánypárti oldalra.
  • az egerhirek.hu átkerült a kormánypárti oldalra.
  • a 74nullanulla.hu jelezte, hogy a Similarweb alulméri a látogatottsági adatait. A Similarweb 146 ezer, míg a Google Analytics 387 ezer látogatást mutat. Mivel a google Analytics adatok csak kevés helyen érhetőek el, ezért az összehasonlítás érdekében minden weboldal esetén a Similarweb adatokat adtam meg, amely oldalfüggő mértékben alulméri a valós látogatottságot a tapasztalatok alapján.

Elsőként ismertetném az eredményeket, de ezek nem értelmezhetőek a módszertan ismerete nélkül, ezért mindenkit arra biztatnék, hogy olvassa el a módszertant bemutató részt is.

A listába 123 weboldal került be. Ezek közül 44 régiós jelentőségű 79 országos.

Eredmények a SimilarWeb adatai alapján

A vizsgált weboldalak 2021 márciusában 399 millió látogatást regisztráltak a SimilarWeb adatai alapján.

A nem-kormánypárti weboldalak 304 (módosítva a frissítések alapján 308 millióról) millió látogatást értek el, szemben a kormánypárti oldalak 95 (módosítva a frissítések után 91 millióról) millió látogatószámával.

Ez alapján a nem-kormánypárti oldalak érték el az összes nézettség 76%-át, míg a kormánypárti portálok 24%-os részesedést tudnak felmutatni (javítva 76-24%-ről).

Nem kormánypárti weboldalak látogatottsága 2021. március

Kormánypárti weboldalak látogatottsága 2021. március

Eredmények a Gemius adatai alapján

A Gemius adatai alapján 484 millió látogatást értek el a weboldalak, 369 (javítva 370-ről) milliót a nem kormánypárti és 115 (javítva 110-ről) milliót a kormánypárti oldalak. Ez alapján szintén 76-24 (javítva 77-23%-ról) a megoszlás. Itt azonban meg kell jegyezni, hogy 45 oldal esetében nincsenek Gemius adatok. Ebből 6 kormánypárti, 39 pedig nem-kormánypárti.

Ez alapján, ha minden weboldal esetén rendelkezésre állna Gemius adat a nem-kormánypárti oldal fölénye feltehetően még jelentősebb lehetne.

Érdemes még megjegyezni, hogy a Semrush adatai alapján 402 millió látogatót regisztrált a két csoport. Ebből 101 millió a kormánypárti és 301 millió az nem kormánypárti látogatottság. Az arányok: 75-25% tehát itt is hasonló adatokat kapunk.

Időbeli változás

Érdekes kérdés lehet, hogy miként változott a weboldalak és a két csoport látogatottságának egymáshoz viszonyított aránya? Sajnos ennek meghatározására több évre visszamenőlegesen nincs lehetőség.

Egy kevésbé megbízható módszer lehet azonban annak vizsgálata, hogy hány új weboldal indult adott időponttól kezdve és azok a jelenben milyen látogatottságot tudnak produkálni.

Bár ez a módszer messze nem tökéletes, mégis jelezhet folyamatokat.

Az alábbi táblázatban az látható, hogy a 2016 után indult weboldalak (vagy a 2016 után bekövetkezett tulajdonosváltások) milyen látogatottságot értek el a jelenben kormánypárti és nem kormánypárti oldalon.

A 2016-os évszámot önkényesen jelöltem ki, mivel ezen dátumot követően indultak meg a jelentősebb felvásárlások. A táblázatban látható dátum a domain regisztrációjának időpontja, vagy a tulajdonosváltási időpont.

Az adatokból jól látszik, hogy a 2016-ot követően indult (vagy tulajdonosváltáson átesett) weboldalak jelenleg, azaz 2021 márciusában 96 millió látogatást tudnak felmutatni a Similarweb adatai alapján.

A nem-kormánypárti oldalak 47.8 millió látogatást, ami 50%-os részesedést jelent, míg a kormánypárti oldalak 48 millió látogatást, ami 50%-os részesedést jelent (a számok a korábbiakhoz képest módosultak 54-46%-os arányról a liner.hu áthelyezése miatt).

Ez alapján az adatokból úgy tűnik, hogy a tulajdonosváltások és felvásárlások ellenére is a nem kormánypárti média jelentősebb látogatásszámot tudott nyerni, mint a kormánypárti online média.

A vizsgálatot elvégeztem 2010-es dátummal kezdve is. Ez esetben az arány 55-45 százalék a nem kormánypárti média javára.

Ugyanakkor felhívnám a figyelmet arra, hogy az alkalmazott módszer sok bizonytalanságot tartalmaz (pl. az oldalak irányultságának változásának időpontja), és az eredmények óvatossággal kezelendőek.

A módszertan

Az adatbázis

Alapvetően három nagy adatszolgáltató adatbázisából indultam ki, és ennek nyomán nagyjából 10 ezer weboldal adatát vizsgáltam meg.

A három nagy adatszolgáltatóról röviden:

  • a Gemius Audience: ahol elérhetőek azon magyarországi weboldalak látogatottsági adatai, amelyek telepítik a Gemius követőkódját. Szakmailag a legpontosabb adatforrás, de számos weboldal nem használja, különösen a kisebb és független oldalak
  • SimilarWeb: a világ talán legismertebb weboldal forgalombecslő eszköze. Hátránya, hogy pontatlanabb, mint a Gemius, és a kis forgalmú (havi kb. 50 ezer) weboldalakra nem ad adatot, de nagyságrendileg helyes adatokat szolgáltat.
  • Semrush: a SemRush a világ egyik legismertebb online marketing platformja. Traffic Analytics eszköze alkalmas azon kis forgalmú weboldalak forgalmának becslésére, amelyre a fenti két eszköz nem ad adatot.

A lista összeállításának szempontjai

Mindhárom szolgáltató rendelkezik weboldal nézettség rangsorral. Ezek képezték a kutatás kiindulási alapját. Az összeállított lista tartalmazta Magyarország 10 ezer leglátogatottabb oldalának listáját.

A listából kiválogattam azokat, amelyek hírszolgáltatással foglalkoztak és/vagy amelyek közügyekben markáns véleményt fejtettek ki. Az összeállítás alapvetően a leglátogatottabb oldalakat gyűjtötte össze.

A teljes listából kikerültek azok az oldalak, amely a közvélemény formálásában nem játszanak szerepet (webáruházak, bankok, időjárási oldalak, stb.) mivel ezek politikai értelemben jelen helyzetben nem relevánsak.

A végső listából kikerültek azok az oldalak is, amelyek bár alkalmasak a közvélemény formálására, de azt nem direkt formában teszik meg. Ilyenek például az életmód, női magazin, vagy zöld oldalak, ahol megjelennek értékrendet befolyásoló és a politikát is érintő cikkek (család, gyerekvállalás, nemiség, éghajlatváltozás, stb.) de direkt módon nem politizálnak. Ezen a területen néhány kivételt tettem, ahol az aktuálpolitikai témákban is megszólaltak ezek az oldalak (pl. wmn.hu, greenfo.hu), de ez elenyésző kisebbséget jelentett.

A listából kikerültek a hírgyűjtő oldalak is, mivel itt csak híraggregálás történik. Ez alól a startlap.hu jelent kivételt, ahol egyedi hírek is megjelennek és a hírválogatásban nem csak gazdasági szempontok jelennek meg.

Az országos listába bekerült 22-22 régiós portál is. Ezek olyan weboldalak, amelyek elsősorban megyei vagy régiós/lokális szempontból jelentősek, de látogatottságuk számottevő és tevékenységüknek időszakosan van országos jelentősége. A listába 22 kormánypárti és 22 nem kormánypárti régiós portál került be.

A listában több a nem kormánypárti, mint a kormánypárti oldal ennek az az oka, hogy az országos hatókörű, kormánypárti és érdemi látogatottsággal rendelkező weboldalak száma korlátozott.

Végül annyi megjegyzés, hogy a lista főként ismert weboldalakat tartalmaz, de bekerült néhány olyan kevéssé ismert független portál is, amely jelentős forgalmat tud felmutatni és aktívan foglalkozik közügyekkel.

A weboldalak besorolása

A weboldalak listájában minden portál kapott egy címkét. Két kategóriát határoztam meg. Egy weboldal lehetett kormánypárti, vagy nem-kormánypárti.

A kormánypárti címkét azok a weboldalak kapták meg, amelyek hasonló üzeneteket fogalmaznak meg, mint a kormánykommunikáció, vagy az ahhoz hasonló értékrendet markánsan megfogalmazzák.

A nem-kormánypárti címke alá egy sokkal szélesebb spektrum került. Ide tartoznak azok az oldalak is, amelyek értékrendje nem egyértelműen meghatározható, vagy nem politizálnak, csak hírt közölnek, de az ellenzéki pártok hírportáljai is ide tartoznak. Ezek a weboldalak tekinthetőek nem-kormánypártinak.

Mi képezte a besorolás alapját?

Alapul vettük a valaszonline.hu, valamint a atlatszo.hu több cikkét is. Ugyanakkor valamennyi portál esetében ellenőriztük annak tartalmát. Elsősorban arra fókuszáltunk, hogy egyes a közvéleményt erősen polarizáló témákban a portálok milyen módon tálalják az adott témakört. Ilyen ügyek voltak, pl.: bevándorlás kérdése, Petry Zsolt, Hrutka elbocsátása, Kálmán Olga megfenyegetése, Mészáros Lőrinc, stb. De rengeteg egyéb szempontot is figyelembe vettünk, például az adott média öndefinícióját, tulajdonosi hátterét, az oldalon megjelenő állami hirdetéseket, az oldalon megjelenő politikusokat és annak szövegkörnyezetét, stb.

Nyilván a besorolás szükségszerűen tartalmaz szubjektív elemeket, de igyekeztem ezeket minimalizálni. Mindazonáltal a besorolás a személyes véleményemet tükrözi.

Egyetlen oldalra kitérnék külön. Az index.hu tulajdonos háttere alapján kaphatott volna kormánypárti besorolást, de az oldal jelenlegi hírválogatása, címválasztásai és téma tálalásai alapján nem nevezhető még kormánypártinak, ezért a nem-kormánypárti csoportba került.

Mérőszám

A kiértékelés alapja a weboldalakra történő látogatások (Visits) száma. Mindhárom adatbázis esetében a 2021. március hónapot vettem alapul.

Ahogy a táblázatból látható lesz a konkrét számok a három eszköz esetében eltérőek. Ezek közül a Gemius tekinthető a legpontosabbnak, amit a SimilarWeb, majd a Semrush követ.

Módszertan az időbeli táblázathoz

Az itt alkalmazott módszertan megegyezik a fentebb leírtakkal. Annyi kiegészítést tennék, hogy a weboldalaknál közölt dátumok, általában a domainregisztráció évét mutatják a (domain.hu adatai alapján). Egyes oldalaknál téves adatokat mutatott az eszköz, ezt igyekeztem más forrásból pótolni (pl. Wikipédia).

A kormánypárti oldalak esetében sok esetben a tulajdonosváltást követte a weboldalak irányultságának megváltozása. Ez esetben a feltüntetett dátum az adott weboldal felvásárlásának időpontja zömében az atlatszo kutatása alapján, de itt is használtam más forrásokat az adatok ellenőrzésére.

A teljes listát végül az időpontok alapján szűrtem. Mivel itt a Gemius adataiban már nagyon jelentős volt az adathiány, a látogatottsági adatoknál a Similarweb adatait használtam.

Hibajelzés és személyes észrevétel

A fenti lista eredménye talán sokak számára meglepő lesz – számomra is az volt. És nyilván a lista összeállítása tartalmaz szubjektív elemeket is, bár ezeket lehetőség szerint igyekeztem kiküszöbölni.

Az adatokat sokféleképpen lehet értelmezni, én nyilvánosan a politikai konklúziók levonásától eltekintek.

Ha úgy érzed valamely oldal besorolása nem megfelelő, vagy valamely portálnak nincs helye a listában, esetleg olyan weboldalról tudsz, amely jelentős közéleti szerepet tölt be és komoly látogatószámmal rendelkezik, kérlek jelezd a szuhi.attila@ite.hu címre. Igyekszem az észrevételt megvizsgálni és javítani a listát, ha az észrevétel jogos. A nyers adatokat e-mailes megkeresésre újságíróknak, vagy kutatási célra szívesen kiadom. Az adatok szabadon felhasználhatóak a forrás linkelésével.

Gyakran ismételt kérdések

Miért szerepelnek régiós portálok a listában?

Az elmúlt években a nagy megyei portálok döntő részben kormánypárti kezekbe kerültek. Ezek az oldalak országos viszonylatban is igen jelentős látogatottsággal bírnak és komoly közvéleményformáló szerepük van. A nem kormánypárti régiós oldalak hasonlóan ezek ellenpontját jelentik, és ezért szerepük fontos, valamint időszakosan országos jelentőségűvé tudnak alakítani egy helyben feltárt ügyet. Ezek miatt úgy gondolom, fontos szerepet töltenek be a listában a régiós oldalak

Miért került bele a listába az RTL?

Amiért a TV2 tenyek.hu oldala is. Mindkét televízió aktív közvéleményformáló, elsősorban a híradója révén. A két oldal szerepeltetése ezt a szerepet szimbolizálja.

A gazdasági lapoknak mi helye van a listában?

A gazdasági lapok megkerülhetetlenül foglalkoznak kormányzati döntésekkel is. Ezek semleges, vagy értékrendi alapú bemutatása alapvetően alkalmas a közvélemény alakítására.

Biztos kimaradt sok oldal, ezért torz a lista

Nyilvánvalóan maradtak ki oldalak, de a közélettel foglalkozó hírcentrikus és jelentős látogatottsággal rendelkező oldalak száma meglepően korlátozott. Valóban van számos kisebb oldal, de ezek alacsony látogatottságuk miatt nem tudják érdemben befolyásolni az arányokat.

A kisebb oldalak egyébként – szubjektív véleményem szerint – elsősorban nem kormánypártiak. A kormánypárti oldalak köre meglehetősen jól körülhatárolható.

Miért vontad össze a független és ellenzéki oldalakat?

Nagyon nehéz a határvonalat meghúzni a között, hogy egy oldal mikortól tekinthető függetlennek, és mikortól ellenzékinek. És erről a vélemények is erősen megoszlanak. A kutatás célja alapvetően az volt, hogy felmérjem a kormánypárti kommunikáció súlyát az online webes térben.

Mi a helyzet a Facebookkal és a Youtube-bal?

Ezt a területet nem vizsgáltam. A Youtube-ra vonatkozóan még vannak is adatok, de a Facebook elérések számait teljes homály fedi.

Országosan lehet ez a helyzet, de vidéken más

Napokon belül publikálok egy második jelentést, ami a vidéki online médiateret elemzi ki.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. A Media1.hu számait erősen túlzónak érzem, pláne, hogy ezeket a számokat az RTL meg a TV2 sajtóközleményei hozzák. A Roviden.hu a napi 3 MTI hírével nem is értem mit keres a felsorolásban. Az esetukben a 300.000 tuti fals, a 17900 mar valoszinubb.

    A Hírklikk is megdöbbentő, semmilyen erteket nem kepvisel. A regionalis portalok eredmenyei miatt is keresem az allam. A cikkek 90 szazaleka MTI, a tobbi egy masik regionalis portalrol atvett cikk. Szornyu a media helyzete itthon. És meg szornyubb, hogy ezeket a szamokat a Google tereli oda a News es Discovery feluletekrol, mert relevansnak erzi a tartalmat.

    Egyebkent a cikk nagyon szep munka.

    1. Szia!

      Köszönöm. A megyei oldalak kapcsán annyit jegyeznék meg, hogy a boon, haon, zaol, stb általában a nagy komoly múltú megyei újságok online kiadása. Hamar indultak, és az újság révén megvolt az olvasói tábor is akit áttereltek, valamint az újságírói gárda is. Ezért van egy nagyon komoly látogatóbázisuk.

  2. Köszönöm a munkádat! Nagyon jó lenne, ha 2023 adabázis alapján is készülne ilyen felmérés. Már csak a háttér változások miatt, pl. az Index abszolút kormánypárti… 🙁
    Jó munkát és egészséget.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 1, 2023

224MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Hogyan jelennek meg a politikusok, és a

január 29, 2023

224MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Egy korábbi Yandex alkalmazott kiszivárogtatta a Yandex,

augusztus 22, 2022

224MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Megmutatom, hogy hogyan tudod a helyesírást ellenőrizni

május 12, 2022

224MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google a közeljövőben bevezeti az MST-skálát,


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!