Ebből a cikkben megtudhatsz mindent a meta leírásról. Azt hogy mi az, hogyan tudod módosítani, mire érdemes figyelni, és SEO szempontból mi a legfontosabb teendők. Ráadásként néhány tanács a Google-tól.
Mi az a meta leírás?
A meta leírás, vagy angolul meta description egy HTML címke, amely röviden összefoglalja a weblap tartalmát. A meta leírás a weboldalon a felhasználók számára nem látható, de megjelenik a Google találati listáján az URL és a cím (Title) alatt.
A meta leírás ajánlott hossza 140-160 karakter, ugyanis ennyi jelenik meg a meta leírásból a találati listán.
A meta leírás a forráskódban
A forráskódban az alábbi módon jelenik meg a meta leírás:
<meta name=”description” content=”Tudj meg mindent, a Google Pingvin algoritmusáról, naponta frissülő hírek, elemzések és tanácsok a Google algoritmusáról.”/>
A kódból is látszik, hogy a meta leírás angol neve meta description.
Miért fontos a meta leírás?
Mivel a meta leírás megjelenik a találati listán, ezért javíthatja, vagy ronthatja az átkattintási arány.
A Title, és az URL mellett a meta leírás alapján dönti el a felhasználó, hogy az általa beírt keresésre releváns-e a weboldalad találata. A weblap reklámjaként is felfogható, ezért fontos a jó minőségű, vonzó és érdekes meta leírás.
A Google hivatalos álláspontja szerint a meta leírás 2009 óta nem rangsorolási szempont.
Ugyanakkor a SEO kutatások azt mutatják, hogy a jó minőségű meta leírás, és az abban megjelenő kulcsszó mégis segíti a jobb helyezés elérését. A rangsorolás előny itt nem közvetlen, csak közvetett, azaz a jobb átkattintási arányon keresztül érvényesül.
Mivel az átkattintási arány jó eséllyel rangsorolási faktor ezért érdemes vonzó szöveget készítenünk.
Maga a Google is azt ajánlja hivatalos oldalán, hogy írjunk jó minőségű meta leírást:
Egy több, mint 5 millió weboldalra kiterjedő kutatás szerint, azok a weboldalak, amelyek rendelkeznek meta leírással átlagosan 5,8%-kal több átkattintást kapnak, mint azok, amelyeknél nincs leírás.
A másik szempont, amire érdemes odafigyelni az az, hogy ha a felhasználó által keresett szöveg megjelenik a meta leírásban, akkor azt a Google félkövérrel kiemeli a találati listán.
Bár a Google néha nem használja a meta leírást és a találati listán a weboldal szövegéből vett részletet jeleníti meg, azonban az egyedi meta leírás még így is igen hasznos tud lenni SEO szempontból.
Hogyan írjunk jó meta leírást?
Hangsúlyozzuk az előnyöket, hassunk az érzelmekre is!
A jó meta leírás, nem csak röviden összefoglalja az adott weboldal tartalmát, de kihangsúlyozza, azokat az előnyöket, amiért érdemes az adott weboldalt meglátogatni.
Ha a meta leírás vonzó, akkor jobb átkattintást érünk el, mint a többi weboldal, így ez pozitívan hathat ki a rangsorolásunkra is.
Nézzünk egy jól sikerült meta leírást:
És nézzünk meg egy rosszat:
A téma ugyanaz, és mindkét leírás releváns, de nem kétséges, hogy az első szöveg sokkal vonzóbb, hiszen:
- kihangsúlyozza az előnyöket (tökéletes ajánlat)
- és hat az érzelmekre (felejthetetlen utazás)
Természetesen ahány oldaltípus annyi féle meta leírás. Teljesen más típusú leírásra van szükség egy webáruház termékoldalán, mint a főoldalon és megint másra egy blogbejegyzésnél.
A lényeg, hogy mindig a konkrét célközönséget szólítsuk meg!
Tartsuk 160 karakter alatt a meta leírás hosszát!
Technikailag a Google nem korlátozza a meta leírás hosszát, azaz az lehet bármilyen hosszú, de azt lerövidíti a felhasználó által használt készüléktől függően.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy általában 160 karakternél rövidebb szöveget érdemes írni.
(Technikailag a Google nem karakterszámot számol, hanem pixelszélességet, de a gyakorlatban ez kb. megfelel a fenti karakterhossznak)
Az ennél hosszabb szöveg végét a Google egyszerűen levágja, vagy rosszabb esetben a weboldal szövegéből keres tartalmat az általad megírt meta leírás helyett.
A legtöbb WordPress SEO Plugin már ügyel a meta leírás hosszára is, tehát célszerű ezekre az eszközökre odafigyelni.
Szerepeljen a fő kulcsszó a meta leírásba
Ahogy már fentebb írtam, ha a felhasználó által keresett szó szerepel a meta leírásban, akkor a Google azt félkövérrel kiemeli a találati listán
Ennek köszönhetően a felhasználó szemét megkapja a meta leírásod, és jobb átkattintási arány érhetsz el.
Ráadásul, a felhasználó is úgy gondolja, hogy a te találatod jól illeszkedik az ő általa indított kereséshez, hiszen ugyan az a szó szerepel benne, mint amire ő rákeresett.
Írj egyedi meta leírást minden oldalhoz!
Ezt nem csak én tanácsolom, hanem a Google is:
A fő üzenet itt az, hogy próbálj meg minden egyes oldalhoz egyedi és releváns meta leírást írni.
Ha mindenhova ugyan azt a sablonszöveget írod, akkor a Google jó eséllyel választ egy szövegrészletet a weboldaladról.
Ha úgy érzed képtelen vagy minden egyes aloldalhoz egyedi meta leírást készíteni, akkor válaszd ki azokat a fontosabb aloldalakat, amelyek gyakran jelennek meg a találati listán és írj azokhoz meta leírást.
Az egyedi meta leírás óriási nyűg lehet, de megéri vele foglalkozni. Mivel nem hosszú szövegekről van szó, akár egy szövegírót is fogadhatsz!
További tanácsok meta leíráshoz
Az alábbi tanácsok további segítséget jelenthetnek a jó meta leírás megfogalmazásában:
- ha a témád szempontjából számít a frissesség, jelenjen meg a dátum is a meta leírásban (pl 2021, vagy a hónap)
- legyen átkattintásra ösztönző szövegrészlet, ami a link megnyitására ösztönöz (pl: nézd meg, szerezd meg, töltsd le, stb.)
- passzív szövegezés helyett használ aktívat, alkalmaz tegező módot, ha a célközönséged vevő rá
- ha a weboldal ezt megköveteli légy minél precízebb, pl. legyen világos egy termékoldal esetén, hogy pontosan milyen márka, méret, szín, szerző, stb. található ott)
Kerülendő hibák a meta leírás megfogalmazásakor
Ne duplikáljunk!
Ne használj duplikált meta leírásokat, azaz ugyan az a meta description ne jelenjen meg szó szerint több oldalon is.
Matt Cutts, a Google szóvivője nem ajánlja, hogy duplikáljuk a meta leírásokat, ennél elmondása szerint az is jobb, ha egyáltalán nem foglalkozunk a meta descriptionnal.
Ne halmozzuk a kulcsszavakat
A másik fontos ajánlás, hogy ne halmozzuk tele kulcsszavakkal a meta leírást. A meta leírást elsősorban embereknek írjuk, az abban szereplő kulcsszavakat nem használja a Google a rangsorolásnál.
Éppen ezért semmilyen előnnyel nem jár, ha telehalmozzuk kulcsszavakkal a meta descriptiont, ellenben a felhasználók kisebb eséllyel kattintanak linkünkre, így lerontjuk az átkattintási arányunkat.
Miért írja át a Google a meta leírást?
Gyakran előfordul, hogy a találati listán nem az a meta leírás jelenik meg, amit mi megadtunk.
Egy 2020-ban megjelent tanulmány, amely 30 ezer kulcszó esetében ellenőrizte a meta description-t azt találta, hogy a Google az esetek 70%-ában átírja a meta leírást!
A Google szóvivője John Mueller azt is elmondta mi a két fő oka a meta leírás átírásának:
- A meta leírás nem foglalja össze elég jól a weboldal tartalmát. Ilyen eset lehet, amikor a Google nem bízik meg eléggé a meta leírásban, mert inkább tűnik kulcsszóhalmozottnak, mint valós leírásnak.
- A másik ok, hogy a Google szeretné jobban illeszteni a felhasználó kereséséhez a találati listát, és erre nem optimális a meta leírás, ilyenkor inkább a szövegből vesz tartalmat
Hogyan védekezhetünk az ellen, hogy a Google átírja a meta leírásunkat?
Nyilván a legkézenfekvőbb ha jó minőségű meta leírást írunk. Ugyanakkor ez nem oldja meg a problémát, ha a Google más kulcsszóra más-más meta leírást jelenít meg a találati listán.
Ezzel nem igazán tudunk mit kezdeni. Próbáljuk meg a meta leírást a legfontosabb kulcsszóra optimalizálni és fogadjuk el, hogy a long tail kereséseknél a Google átírja a meta leírásunkat.
Van azonban egy bosszantó hiba ami ellen tudunk védekezni! Gyakran előfordul, hogy a Google teljesene irreleváns szöveget jelenít meg, például a láblécből veszi a szöveget.
Ilyenkor használhatjuk a data-nosnippet HTML címkét!
A data-nosnippet jelölővel ellátott szövegrészlet ugyanis arra utasítja a keresőrobotokat, hogy a kijelölt rész nem jelenhet meg meta leírásként a találati listán. Így használhatod:
Meta leírás tippek a Google-tól
Végül jöjjön néhány speciális tipp és tanács a Google-tól a meta leírások kapcsán.
Használd a Search Console a meta leírás optimalizálására
John Mueller a Google szóvivője szerint a meta leírásokat a legjobban úgy tudjuk optimalizálni, ha megnézzük a Search Console-ban, hogy milyen keresőkifejezésekre jelent meg az adott weboldalunk a találati listán, majd megpróbáljuk ezeket a kifejezéseket belevenni a meta leírásba.
Így a felhasználók sokkal relevánsabbnak érzik majd a meta leírásunkat.
Lapozóoldalaknál maradjon ugyan az a meta leírás
Bár azt mondtuk, hogy mindenhol legyen egyedi a meta leírás ez alól van egy kivétel, ez pedig a lapozóoldalak.
John Mueller a Webmaster Hangoutban javasolta, hogy használjunk azonos meta leírásokat a lapozóoldalak esetén, így a Google könnyebben tudja azonosítani, hogy mi is ezen oldalak funkciója.
Itt tehát nem kell egyedi meta leírást írni, de az teljesen rendben van, ha a számozás eltérő a lapozóoldalaknál.