Mi az a pogo sticking?

A pogo sticking (magyarul: visszaugrálás) az a a jelenség, amikor a keresőmotort használó felhasználó ugyan arra a keresőkifejezésre számos találatot végignéz annak érdekében, hogy kielégítse a felhasználói szándékot (azaz megtalálja a keresett információt).

Tegyük fel, hogy rákeresel a „pogo sticking” kifejezésre, és rákattintasz az első találatra, de nem találod meg a keresett információt.

Tehát visszalépsz a találati listára és megnézed a következő találatot, majd ismét visszalépsz és így tovább. Ezt nevezzük a keresőoptimalizálásban visszaugrálásnak, vagy pogo sticking-nek.

Rangsorolási tényező-e a pogo sticking?

Bár ez vitatott, de sok SEO szakember úgy gondolja, hogy ha sok felhasználó visszaugrál az első találatról, akkor az üzenet a keresőmotor számára:

„Nos, az első találat talán nem megfelelő erre a kifejezésre, rakjuk néhány hellyel hátrébb”.

Brian Dean szerint a pogo sticking, vagy visszaugrálás egy nagyon erős felhasználói visszajelzés lehet a Google számára. És hogy ez nem csak feltételezés, azt alátámasztja Steven Levy „In the Plex” c. könyve, ahol leírja, hogyan gondolkodtak a Google mérnökei a visszaugrálásról:

Hirdetés

hirdetés

„Az elégedetlen felhasználók sajátos formában fejezik ki, hogy elégedetlenek. Ennek módja az un. „short click” vagy rövid kattintás: a felhasználó rákattint egy link, majd azonnal fordul is vissza, hogy újra próbálkozzon. „

Más SEO szakemberek szerint azonban a pogo sticking szinte biztosan NEM rangsorolási faktor. Ők John Mueller, a Google szóvivőjének álláspontját osztják, aki egy Webmester Hangout-on így fogalmazott:

„Megpróbálunk ilyen típusú szignálokat nem figyelembe venni. Rengeteg oka lehet annak, hogy egy felhasználó miért lép előre vagy vissza, vagy miért marad egy helyben. Azt gondolom ezt nagyon nehéz kiszűrni és azt mondani csináljunk ebből egy rangsorolási szignált! Amikor algoritmusváltozásokat tesztelünk, akkor figyelünk ezekre, de ott millió oldalról és keresésről beszélünk. Egyedi oldalaknál nem hiszem, hogy ezekre érdemes bármennyi figyelmet is fordítani.”

John Mueller, Google szóvivő

Én azt gondolom mindkét álláspontban van igazság, de a szerintem van egy harmadik magyarázat is.

Tételezzük fel, hogy rákeresel arra a kifejezésre, hogy „pogo sticking jelentése”. És az első találatok között csupa szótár oldal lesz, miközben te egy SEO témájú cikket keresel a témában.

Ha sok ember teszi ugyan ezt, akkor az üzenet a Google számára, hogy nem a megfelelő TÍPUSÚ találatokat adja a felhasználói keresésre.

Ugyan ez igaz akkor is, ha a felhasználók webáruház termékoldal találatokat várnak elsősorban, de a Google találati listája blogcikkeket mutat.

A pogo sticking véleményem szerint nem elsősorban egyedi weboldalakat sorol előre vagy hátra, inkább abban segít a keresőmotornak, hogy eldöntse milyen típusú találat elégíti ki legjobban a felhasználói szándékot.

Miért fontos a visszaugrálás a keresőoptimalizálásban?

A Google nem is olyan régen új funkciót vezetett be a visszaugrálás kezelésére. Ha a felhasználó beüt egy keresést, majd visszaugrik a találati listára, megjelenik egy „Mások ezeket keresték még” doboz.

Miért csinálja ezt a Google?

A Google a gyors visszaugrás miatt azt feltételezi, hogy nem találtad meg a kívánt információt, tehát rossz volt a felhasználói élmény.

Éppen ezért tesz javaslatokat, hogy milyen kulcsszóra keress rá, a korábbi felhasználói keresések alapján.  Így nem kell visszaugrálnod az első keresőkifejezés találati listáján.

Akár rangsorolási tényező, akár nem, a visszugrálás nem jó üzenet és utalhat arra, hogy a tartalmaddal valami probléma van.

Felmerül tehát a kérdés. Hogyan tudod megakadályozni, hogy az emberek visszaugráljanak a te oldaladról a találati listára?

Legjobb gyakorlatok a pogo sticking ellen

Belső linkek a nyitóképernyőn

A belső linkek remek megoldást a visszaugrálás ellen. Különösen ha a nyitóképernyőn, görgetés nélkül is jól láthatóak.

Miért?

Azért, mert a felhasználók egy része rákattint a belső linkre, és kisebb eséllyel fordul vissza a találati listára.

Ez különösen igaz akkor, ha sikerül releváns oldalra vinned a felhasználót, ahol megtalálja a keresett információt.

Ebben a cikkben például belső linket helyeztem el már a cikk elején a SEO szakember és a keresőmotor szóra. Jó eséllyel a cikkre érkezők egy része továbbkattint ezekere a linkekre.

Használj nagy betűméretet

Ha szeretnéd csökkenteni a visszafordulási arányt és a pogo sticking-et, akkor a tanácsom az, hogy használj nagy betűméretet.

Az emberek egyre nagyobb része szemüveges, rengeteg bámuljuk a képernyőt és öregszik a társadalom. Ez azt jelenti, hogy egyre nehezebben birkózunk meg a kis betűmérettel.

Én személy szerint 14 pixeles betűméret alatt nem olvasok el semmit. És ha túl kicsi a betűméret visszaugrok a találati listára.

Példa a kis betűméretű oldalra.

A Google Lighthouse SEO Audit eszköze például 16px betűméret alatt hibát jelez, mert felhasználói szempontból túl kicsinek találja a betűméretet.

Ha pedig a Google saját eszköze is ezt hibának tartja, akkor ott érdemes elgondolkodni.

Használj tartalomjegyzéket!

Nekem minden cikkemnél a bal oldali menüsávban megtalálható egy tartalomjegyzék.

Miért fontos ez?

A webes szövegek egyre hosszabbak. A tartalomjegyzék segít megmutatni a felhasználónak miről szól a cikked, és könnyebben megtalálja azt a szakaszt, amire kíváncsi.

Ha egy hatalmas szövegszőnyegből kellene ezt kikeresnie, sokkal nagyobb eséllyel adná fel és ugrana vissza a találati listára.

Óvatosan a dátumokkal!

Vannak örökzöld témák, de ha a felhasználó azt látja, hogy a cikk elején a publikálási dátumnál 6-8 évvel ezelőtti dátum található elbizonytalanodik, hogy vajon ezek az információk még aktuálisak-e?

És ha elbizonytalanodik visszaugrik a találati listára, ami keresőoptimalizálási szempontból nem jó jel.

Éppen ezért érdemes a cikkeket rendszeresen frissíteni, és a publikálási dátum helyett a frissítés dátumát közzétenni nyilvánosan.

Ne kulcsszóra, témára koncentrálj és térj ki mindenre!

A szövegrészlet alapú indexelés és a szemantikus SEO korában el kell felejteni a rövid kulcsszóra optimalizált cikkeket és témakörökről kell írni.

Ezekben a cikkekben pedig teljes körűen körül kell járni az adott témát.

így biztos lehetsz, hogy a cikkben megtalálható az az információ, amit a felhasználó keres. Például ebből a cikkből nem csak azt tudod meg, hogy mi az a pogo sticking, de azt is megtudod, miért fontos foglalkozni vele, és még tippeket is kapsz, hogyan csökkents a visszaugrálási arányt az oldaladnál.

Szolgáld ki a felhasználói igényt!

Lehetnek csodás belső linkjeid és akár 20-as betűméreted is, ha a felhasználó nem azt kapja, amit keres vissza fog ugrani a találati listára.

A legfontosabb tehát, hogy kitaláld, adott kulcsszóra kereső felhasználónak milyen információra van szüksége?

Ha valaki azt írja be, hogy „seo könyv” az vajon egy konkrét könyvet keres, vagy egy listát ajánlásokkal, vagy egy webáruház kategóriaoldalát?

Ha megérted a felhasználói szándékot, az egyes kulcskifejezések mögött, akkor olyan tartalmat tudsz készíteni, ami kiszolgálja a felhasználói igényt, tehát kevesebben ugranak vissza találati listára.

Ezt onnan fogod tudni felismerni, hogy a cikket hónapról-hónapra emelkedni fog „magától” a találati listán.

Külső beavatkozás nélkül erősödő pozíció a jó felhasználói adatokra utal

A felhasználói szándék azonosításában a legnagyobb segítséget a Google találati listája adja. Nézd meg adott kulcsszóra milyen típusú, hangvételű és formátumú tartalmak vannak az első helyeken. Neked is ilyen tartalmat kell készítened, hogy kiszolgáld a felhasználói szándékot.

Gyakran ismételt kérdések

Válaszolj a felhasználók kérdésére!

A Google autosuggest funkciója kiírja azt, hogy a felhasználók adott kulcskifejezéshez kapcsolódóan mire kerestek meg.

Gondold át, hogy vajon ezek a felhasználói keresések mire utalnak, milyen kérdés lehet a felhasználó fejében?

És fogalmazd meg ezeket akár kérdés formájában is.

Majd add meg a választ ezekre a kérdésekre. A felhasználó örömmel fogja látni azt a kérdést leírva, ami az ő fejében is megfogalmazódott, és különösen örül majd, ha választ is kap a kérdésére.

Nem véletlen, hogy ez a cikk is egy kérdéssel kezdődik.

Használj képeket, ábrákat, diagrammokat!

Érdemes a tartalmaidat képekkel, ábrákkal, számokkal, vagy diagramokkal ellátni. A képi információkat sokkal gyorsabban dolgozza fel az agyunk, tehát a felhasználó mielőtt még olvasni kezdene információt kap az oldaladról (de ne használja sablon, stock képeket !).

Még jobb, ha valamilyen ábrát, diagrammot, vagy számot tudsz mutatni, mert ezek azt sugallják, hogy a cikked nem általános szöveg, hanem konkrétumokat ígérő tartalom.

Kell-e akkor aggódnom a visszaugrálás miatt?

Tisztán rangsorolási szempontból vélhetően nem. Ugyanakkor a fenti leírtak mégis érvényesek. Ha sok a visszaugráló, akkor azt utalhat arra, hogy a nem megfelelő típusú tartalommal szolgálod ki a felhasználót.

A pogo sticking utalhat arra is, hogy a tartalmad nem felhasználóbarát, nehezen olvasható, vagy éppen lassú a weboldalad.

Akárhogy is a cél az, hogyha valaki a találati listáról a weboldaladra érkezett akkor azt ott tartsd, adj neki hasznos információt, ismerje meg a márkádat, iratkozzon fel. Ha ilyen szemmel nézel a visszaugrálásra, akkor igenis érdemes vele foglalkozni.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

május 24, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mi az a pogo sticking? A pogo

június 25, 2021

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Az Eurostat közelmúltban publikált adatai szerint, az

október 24, 2016

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Az elmúlt hetekben egyre több jelzés érkezett

május 19, 2016

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Újabb sokkoló adattal jelentkezett a Google az


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!