Utoljára frissítve: május 26, 2022
Témakör: SEO

Van néhány kihagyhatatlan SEO beállítás, amely nélkül nincs esélyed jó helyezést elérni. És van jó néhány, ami kisebb-nagyobb mértékben segítheti a rangsorolásodat.

Ebben a cikkben ezeket a SEO beállításokat gyűjtöttem össze, kiemelten kezelve a technikai SEO területét.

Indexelési beállítások – a Google tud rólunk?

A legfontosabb, hogy a Google képes-e indexelni weboldalunkat? Ez azt jelenti, hogy bekerültünk-e az adatbázisába, hiszen csak így jelenhetünk meg a találati listán.

Ezt nagyon egyszerűen ellenőrizhetjük!

Írjuk be a Google keresőmezőjébe a site:ite.hu parancsot (értelemszerűen az ite.hu helyett a saját weboldal címedet írd)

Ha keresésre megjelenik a weboldalad, akkor gratulálok az indexelési beállításaid rendben vannak.

Hirdetés

hirdetés

Ezzel a módszerrel nem csak a weboldalad egészét, hanem egy-egy URL indexelését is ellenőrizni tudod, az alábbi módon:

site:https://ite.hu/seo-jelentese/

Tehát ebben az esetben a site: parancs után a konkrét URL kell beírni (fontos, hogy a kettőspont után ne hagyj ki üres helyett.

A Search Console beállítása

A következő lépés a weboldalad Search Console integrációja. A Google Search Console eszköze rengeteg információt ad a weboldaladról, ami nélkül elképzelhetetlen a hatékony keresőoptimalizálás:

  • megmutatja, hogy mely aloldalaid vannak indexelve, és melyek nem, azt is megmutatja, ennek mi az oka
  • megmutatja, hogy mely kulcsszavakra jelenik meg a weboldalad a találati listán és milyen pozícióban
  • megmutatja milyen más weboldalak hivatkoznak rád
  • és számos jelentés elérhető, például a weboldalad sebességéről, vagy felhasználóbarát voltáról

És a fenti csak néhány dolog, amiben segít a Search Console beállítása!

Meta robots beállítások

Ez kapcsolódik az indexelési beállításokhoz. A weboldalad fejrészében lehet szabályozni, hogy az egyes aloldalakat a Google indexelheti-e vagy sem, illetve a rajta lévő linkeket követheti-e vagy sem.

Ezek a meta robots beállítások.

Ezeket a weboldalad fejlécében tudod ellenőrizni, ezt keresd:

<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>

A noindex azt jelenti, hogy az adott aloldalt a Google nem indexelheti le! A helyes SEO beállítás az index, follow.

Ha ez a rész egyáltalán nem szerepel a weboldalad fejrészében akkor alapértelmezetten engedélyezett a weboldal indexelése.

Hogy tudod ellenőrizni? Kérd le a böngészőben a weboldalad forráskódját (Control+F5) Majd keress rá a „robots” kifejezésre Control + F billentyűvel.

Bővebben a meta beállításokról itt olvashatsz

Robots.txt beállítása

A Robots.txt szabályozza, hogy a keresőrobotok, hogy viselkedhetnek a weboldaladon. A robots.txt-ben meg tudod gátolni, például, hogy a keresőrobot hozzáférjen egy-egy almappa tartalmához.

Bár eddig arról írtam, hogy a weboldalad indexeltetése fontos, azonban lehetnek olyan tartalmaid amelyeket nem szeretnéd, hogy a Google elérjen. ennek több oka is lehet:

  • zárt, nem nyilvánosságnak szánt tartalmak
  • gyenge minőségű tartalmak
  • duplikációk

Tudnod kell, hogy a Google az összes indexelt oldal alapján ítéli meg a weboldalad minőségét. Így tehát fontos, hogy a gyenge minőségű tartalmaidat elzárd előle. Ilyenek lehetnek például a weboldaladon belüli keresési eredmények oldalai, vagy a különböző archívumok.

A robots.txt a weboldalad főkönyvtárában helyezkedik el, az ite.hu/robots.txt cím alatt éred el.

A Google rendelkezik egy külön robots.txt ellenőrző eszközzel is, érdemes használni.

Canonical SEO beállítások

Tegyük fel, hogy a webáruházad kategóriaoldalán lehetőség van a termékeket különböző szempontok szerint sorbarendezni.

 De a webáruházad ezt úgy oldja meg, hogy új URL-eket generál függően attól, hogy valaki ABC, vagy ár szerint rendezi a termékeket. Ez pedig duplikációt eredményez, hiszen ugyan az a tartalom különböző URL-en is elérhető. Keresőoptimalizálási szempontból ez nem előnyös, mivel a rangsorolási szignálok több URL között oszlanak meg.

Mi a megoldás?

A canonical SEO beállítás. Ezzel a weboldalad fejrészében megadhatod, hogy a két változat közül melyik az „eredeti”. A Google ezután a két URL rangsorolási szignáljait összevonja, így jobb helyezést érhetsz el.

De ez csak egyik módja a canonical beállításoknak, de SEO szempontból neked ez a legfontosabb.

Keresőbarát URL-ek beállítása

Nagyon fontos tudnod, hogy a Google URL-eket rangsorol. Ez azt jelenti, hogy a Google az URL-eknek ad helyezést. Ha egy tartalmat áthelyezel egy másik URL-re, akkor a rangsorolási szignálok egy jelentős része elvész.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy weboldalad elindításakor már keresőbarát URL-eket alakíts ki.

A legtöbb tartalomkezelőnél, mint amilyen a WordPress is, ezt be lehet állítani, például megadhatod, hogy a blogbejegyzéseket milyen URL alatt lehet elérni.

Például, hogy tartalmazza-e a szülő kategórianevet, vagy a dátumot.

Más CMS-eknél külön SEO bővítményt kell telepíteni, hogy a számokból és különleges karakterekből álló URL, emberi szem számára is jól olvasható URL legyen.

Ahogy mondtam ezt a weboldal indításakor kell beállítani, mert az utólagos URL módosítás átirányítás nélkül komoly helyezésromlást eredményezhet.

Ha szeretnél többet tudni a témáról, olvasd el a SEO-barát URL-ekről írt bejegyezésemet.

301-es átirányítások SEO beállítása

Ha tehát egy tartalmat áthelyez egy másik URL-re, akkor át kell irányítanod mind a látogatókat mind a keresőrobotot a régi URL-ről az új URL-re. Ezt teheted meg a 301-es átirányítással.

SEO szempontból ez azért fontos, mert így az összes rangsorolási szignál is átadódik a régi URL-ről az új URL-re.

A 301-es átirányítok kezelése megoldható WordPress bővítményekkel, de akár a htaccess fileodban is.

Mindig ügyelj rá, hogy ha megújul a weboldalad az URL-ek ne változzanak, vagy pedig URL szinten irányítsd át őket.

Láttam már példát rá, hogy ennek hiányába egy weboldal elveszítette az organikus forgalmának 90%-át!

Strukturált adatok beállítása

Bár strukturált adatok SEO beállításai nélkül is jó helyezéseket érhetsz el, azonban számos strukturált adat speciális megjelenést biztosít a találati listán.

Ezeket pedig érdemes kihasználni, mert javítják az átkattintási arányt, azaz többen kattintanak rád, ha jobban kitűnsz a találati listán.

A Google Search Gallery-ben tudod követni, hogy a Google milyen strukturált adat révén milyen extra megjelenést biztosít neked.

FAQ strukturált adat

Ha receptoldalaid vannak, megadhatod például az elkészítési időt, ha webáruházad van, akkor a felhasználói értékelések jelennek meg a találati listán.

De mintegy 3 tucat további lehetőség áll rendelkezésedre, érdemes tehát ezeket is beállítani. Ha WordPress-t használsz a SEO bővítményekkel ez könnyen megoldható.

404-es oldal beállítása

Mi történik, ha egy látogató érkezik a weboldaladra, de közben az adott oldal törlésre került? 404-es hiba.

Ez gyakran előfordul, például egy webáruház esetén, ahol az adott terméket már nem forgalmazod.

Ilyen esetekben 404-es hibaoldalt kell megjeleníteni a felhasználóknak és a keresőrobotoknak is.

A 404-es oldal tájékoztatja a felhasználót, hogy az adott oldal többé nem elérhető.

SEO szempontból azonban fontosabb, hogy a keresőrobot is tudni fogja, hogy az adott oldalt többé nem kell feltérképeznie.

Érdemes odafigyelni, hogy a 404-es oldal nem csak egy speciális oldal, hanem fontos, hogy a szerverednek is 404-es HTTP válaszkódot kell visszaadnia.

Ezt tudod ellenőrizni, például ezzel az eszközzel.

SSL-beállítás

A HTTPS kapcsolat, ma már alapvető beállítás egy weboldal esetében, különösen igaz ez a webáruházaknál, vagy ahol más érzékeny adat áramlik.

Nem mellékesen a Google rangsorolási algoritmusában, pozitív előnyt élveznek az SSL tanúsítvánnyal rendelkező weboldalak. Ez az előny nem túl jelentős, de ez egyike a Google által elismert rangsorolási szignáloknak, tehát érdemes vele élni.

Ne felejtsd el, hogy ha élesíted a HTTPS kapcsolatot, akkor a korábbi HTTP URL-eket át kell irányítanod, és az adatbázisban is javasolt a HTTP elérések módosítása HTTPS-re.

Webhelytérkép beállítása

Bár rangsorolási előnyt nem jelent, de egy webhelytérkép beállítása segítheti a keresőmotor, hogy megtalálja a weboldal minden aloldalát.

Ezen túl, ha a webhelytérkép úgy van beállítva, hogy automatikusan frissüljön, akkor a Google a friss tartalmakat is gyorsabban megtalálja.

Érdemes a Search Console-ba beküldeni a webhelytérképet, mert így a Google keresőrobotjai azonnal értesülnek a változásokról.

Weboldalsebesség optimalizálása

A weboldalunk betöltődési sebessége szintén rangsorolási szignál. A gyorsabb weboldalak előnyt élveznek. A Google az un. Core Web Vitals mutatók alapján ellenőrzi egy weboldal sebességét, érdemes tehát ezekre odafigyelni.

A Search Console ezekről is jelentést készít, de használhatjuk ellenőrzésre a Google Page Speed Insight nevű eszközét, vagy a Chrome Lighthouse bővítményét, ami szintén Google termék.

Amikor egy weboldal sebességének javítani akarunk az alábbi lépésekkel tudjuk javítani a betöltődési időt:

  • gzip tömörítés engedélyezése
  • weboldal gyorsítótárazott verziójának bekapcsolása
  • CSS, JS fileok optimalizálása
  • képek veszteségmentes tömörítése
  • HTTP lekérések számának csökkentése

Egy weboldal sebesség optimalizálása nem kezdő feladat, szerencsére a WordPress esetén van számos bővítmény, ami pár kattintással kezeli a problémák jelentős részét. Én személy szerint a WP-Rocket bővítményt használom erre a feladatra.

Mobilbarát weboldal

Ezt talán meg sem kell említeni, de azért biztos, ami biztos.

A mobileszközökről történő keresés során előnyt élveznek azok a weboldalak, amelyek rendelkeznek mobilbarát verzióval (ez lehet reszponzív weboldal is). Azaz a Google algoritmusa rangsorolási előnyt biztosít.

Ennél is fontosabb, hogy ma már a Google keresések nagyobb aránya történik mobileszközön, ezért fontos, hogy az oldaladra érkező látogatók jó felhasználói élményt kapjanak.

Az, hogy a weboldalad mobilbarátnak minősül-e ellenőrizheted a Google mobil-tesztjén, de a Search Console-ban is részletes jelentést kaphatsz az oldala mobilbarát jellegéről.

Google Analytics integráció

Bár közvetlen SEO előnyt nem jelent, de érdemes a Search Console után a Google Analytics-hez is hozzákötni weboldalunkat. Ez kis mértékben lassíthatja a weboldalunkat, azonban cserébe rengeteg adatot kaphatunk a weboldalunk látogatóiról. Megtudhatjuk hány látogató érkezik a közösségi médiáról, mely linkeken keresztül jönnek látogatók, de azt is milyen aloldalakat látogatnak meg.

Sőt kapunk demográfiai adatokat is (látogatók életkora, neme, földrajzi helyzete). És a Google Analyticsből megtudhatjuk, hogy a felhasználók átlagosan hány percet töltenek oldalainkon, hányan fordulnak vissza, vagy éppen azt, hogy hány aloldalt tekintenek meg.

Bár a Google Analytics integráció nem ad közvetlen SEO előnyt, azonban, ha weboldalunkat szeretnénk keresőoptimalizálni, akkor fontos, hogy többet tudjunk meg a látogatóinkról, hiszen így tudjuk jobban megírni tartalmainkat.

A Google Analytics-et itt találod.

Képek SEO beállításai

A képek SEO beállításainak három előnye is van:

  • jobb helyezés a normál találati listán
  • jobb helyezés a képkeresések találati listáján
  • gyorsabb oldalbetöltődési sebesség

Mire érdemes odafigyelni?

Először is a képeket megfelelő méretben töltsük fel, ne legyen feleslegesen nagy a pixelméret, mert az nagyban növeli a fájl méretét, és emiatt lassítja az oldalbetöltődési időt.

Minden kép esetében használjunk veszteségmentes tömörítést: a kép minősége nem változik, de mérete csökken.

A képek fájlneve lehetőség szerint legyen kulcsszavas, ékezet nélküli, és a szóközt kötőjellel helyettesítsük.

Mindenképpen töltsük ki a képek alt címkéjét. Az alt címke adja meg, hogy a képolvasók mit lássanak a képek helyett. Ez segít a gyengénlátóknak értelmezni weboldaladat, de a Google keresőrobotjának is.

Belső linkek helyes használata

Ahogy a külső linkek, úgy a belső linkek is szavazatok. A fontos aloldalaidat linkeld meg, lehetőség szerint azzal a horgonyszöveggel, amivel szeretnéd, hogy a linkelt oldal előre kerüljön a találati listán.

Ezzel jelzed a Google számára, hogy az adott oldal miről szól. A belső linkek esetén nincs büntetés a pontos kulcsszavas linkek miatt, tehát használd bátran.

A belső linkeknél fontos a megfelelő navigációs linkek beállítása is SEO szempontból.

A felső menüsor linkjei minden aloldalon megjelennek, éppen ezért az innen linkelt oldalak a Google szemében különösen fontosak.

Végül a harmadik lehetőség, hogy a főoldalról meglinkeled a számodra fontos aloldalakat. A főoldalad a legfontosabb oldalad, így ami onnan linkelve van, az a keresőrobotoknak is fontos.

A belső linkek kialakításakor törekedj arra, hogy minden aloldal kapjon belső linket és a logikailag összetartozó oldalak között belső linkkapcsolat erősebb legyen.

Ha szeretnél többet tudni, olvasd el a belső linkekről írt útmutatómat.

Meta Title beállítások

Sokan alábecsülik, pedig a helyes SEO cím megadása ma is nagyban befolyásolja a helyezésünket. A Title jelenik meg a találati listán és a böngésző felső sávjában is, éppen ezért nagyon fontos, hogy a title-ben szerepeljen oldalunk fő kulcsszavad, lehetőség szerint a cím elején.

Ügyelj rá, hogy minden egyes aloldalad Title beállítása teljesen egyedi legyen, és ne legyen túl általános (pl: főoldal, Page, stb.).

Ugyanakkor ne halmozd tele kulcsszavakkal sem, legyen érdekes és vonzó a felhasználók számára és tartalmazza a kulcsszót, ami az adott aloldal esetén a legfontosabb.

Meta description

A meta leírás nem rangsorolási szempont, ugyanakkor a találati listán ez is megjelenik és mintegy 160 karakterben lehetőséged van összefoglalni weboldalad tartalmát és azt vontóvá tenni a felhasználók számára. Miért ne élnél vele?

Őszintén bevallom, hogy én nem minden aloldalam esetében használok egyedileg írt meta leírást. A Google ma már kb 70%-ban maga dönti el, hogy milyen leírás jelenjen meg a találati listán egy adott weboldalról, de az igazán fontos oldalak eseténn mindig egyedileg szövegezem a meta leírásomat.

Ha szeretnél többet tudni a meta leírás beállításairól itt olvashatsz róla.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

december 16, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elkészültek a karácsonyi ajándék sorsolások. Az alábbi

szeptember 2, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás 2022 augusztusában 50 SEO szakértőt és ügynökséget

augusztus 26, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben összegyűjtöttem azokat a magyar

május 26, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Van néhány kihagyhatatlan SEO beállítás, amely nélkül


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!