Van néhány kihagyhatatlan SEO beállítás, amely nélkül nincs esélyed jó helyezést elérni. És van jó néhány, ami kisebb-nagyobb mértékben segítheti a rangsorolásodat.
Ebben a cikkben ezeket a SEO beállításokat gyűjtöttem össze, kiemelten kezelve a technikai SEO területét.
Indexelési beállítások – a Google tud rólunk?
A legfontosabb, hogy a Google képes-e indexelni weboldalunkat? Ez azt jelenti, hogy bekerültünk-e az adatbázisába, hiszen csak így jelenhetünk meg a találati listán.
Ezt nagyon egyszerűen ellenőrizhetjük!
Írjuk be a Google keresőmezőjébe a site:ite.hu parancsot (értelemszerűen az ite.hu helyett a saját weboldal címedet írd)
Ha keresésre megjelenik a weboldalad, akkor gratulálok az indexelési beállításaid rendben vannak.
Ezzel a módszerrel nem csak a weboldalad egészét, hanem egy-egy URL indexelését is ellenőrizni tudod, az alábbi módon:
site:https://ite.hu/seo-jelentese/
Tehát ebben az esetben a site: parancs után a konkrét URL kell beírni (fontos, hogy a kettőspont után ne hagyj ki üres helyett.
A Search Console beállítása
A következő lépés a weboldalad Search Console integrációja. A Google Search Console eszköze rengeteg információt ad a weboldaladról, ami nélkül elképzelhetetlen a hatékony keresőoptimalizálás:
- megmutatja, hogy mely aloldalaid vannak indexelve, és melyek nem, azt is megmutatja, ennek mi az oka
- megmutatja, hogy mely kulcsszavakra jelenik meg a weboldalad a találati listán és milyen pozícióban
- megmutatja milyen más weboldalak hivatkoznak rád
- és számos jelentés elérhető, például a weboldalad sebességéről, vagy felhasználóbarát voltáról
És a fenti csak néhány dolog, amiben segít a Search Console beállítása!
Meta robots beállítások
Ez kapcsolódik az indexelési beállításokhoz. A weboldalad fejrészében lehet szabályozni, hogy az egyes aloldalakat a Google indexelheti-e vagy sem, illetve a rajta lévő linkeket követheti-e vagy sem.
Ezek a meta robots beállítások.
Ezeket a weboldalad fejlécében tudod ellenőrizni, ezt keresd:
<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>
A noindex azt jelenti, hogy az adott aloldalt a Google nem indexelheti le! A helyes SEO beállítás az index, follow.
Ha ez a rész egyáltalán nem szerepel a weboldalad fejrészében akkor alapértelmezetten engedélyezett a weboldal indexelése.
Hogy tudod ellenőrizni? Kérd le a böngészőben a weboldalad forráskódját (Control+F5) Majd keress rá a „robots” kifejezésre Control + F billentyűvel.
Bővebben a meta beállításokról itt olvashatsz
Robots.txt beállítása
A Robots.txt szabályozza, hogy a keresőrobotok, hogy viselkedhetnek a weboldaladon. A robots.txt-ben meg tudod gátolni, például, hogy a keresőrobot hozzáférjen egy-egy almappa tartalmához.
Bár eddig arról írtam, hogy a weboldalad indexeltetése fontos, azonban lehetnek olyan tartalmaid amelyeket nem szeretnéd, hogy a Google elérjen. ennek több oka is lehet:
- zárt, nem nyilvánosságnak szánt tartalmak
- gyenge minőségű tartalmak
- duplikációk
Tudnod kell, hogy a Google az összes indexelt oldal alapján ítéli meg a weboldalad minőségét. Így tehát fontos, hogy a gyenge minőségű tartalmaidat elzárd előle. Ilyenek lehetnek például a weboldaladon belüli keresési eredmények oldalai, vagy a különböző archívumok.
A robots.txt a weboldalad főkönyvtárában helyezkedik el, az ite.hu/robots.txt cím alatt éred el.
A Google rendelkezik egy külön robots.txt ellenőrző eszközzel is, érdemes használni.
Canonical SEO beállítások
Tegyük fel, hogy a webáruházad kategóriaoldalán lehetőség van a termékeket különböző szempontok szerint sorbarendezni.
De a webáruházad ezt úgy oldja meg, hogy új URL-eket generál függően attól, hogy valaki ABC, vagy ár szerint rendezi a termékeket. Ez pedig duplikációt eredményez, hiszen ugyan az a tartalom különböző URL-en is elérhető. Keresőoptimalizálási szempontból ez nem előnyös, mivel a rangsorolási szignálok több URL között oszlanak meg.
Mi a megoldás?
A canonical SEO beállítás. Ezzel a weboldalad fejrészében megadhatod, hogy a két változat közül melyik az „eredeti”. A Google ezután a két URL rangsorolási szignáljait összevonja, így jobb helyezést érhetsz el.
De ez csak egyik módja a canonical beállításoknak, de SEO szempontból neked ez a legfontosabb.
Keresőbarát URL-ek beállítása
Nagyon fontos tudnod, hogy a Google URL-eket rangsorol. Ez azt jelenti, hogy a Google az URL-eknek ad helyezést. Ha egy tartalmat áthelyezel egy másik URL-re, akkor a rangsorolási szignálok egy jelentős része elvész.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy weboldalad elindításakor már keresőbarát URL-eket alakíts ki.
A legtöbb tartalomkezelőnél, mint amilyen a WordPress is, ezt be lehet állítani, például megadhatod, hogy a blogbejegyzéseket milyen URL alatt lehet elérni.
Például, hogy tartalmazza-e a szülő kategórianevet, vagy a dátumot.
Más CMS-eknél külön SEO bővítményt kell telepíteni, hogy a számokból és különleges karakterekből álló URL, emberi szem számára is jól olvasható URL legyen.
Ahogy mondtam ezt a weboldal indításakor kell beállítani, mert az utólagos URL módosítás átirányítás nélkül komoly helyezésromlást eredményezhet.
Ha szeretnél többet tudni a témáról, olvasd el a SEO-barát URL-ekről írt bejegyezésemet.
301-es átirányítások SEO beállítása
Ha tehát egy tartalmat áthelyez egy másik URL-re, akkor át kell irányítanod mind a látogatókat mind a keresőrobotot a régi URL-ről az új URL-re. Ezt teheted meg a 301-es átirányítással.
SEO szempontból ez azért fontos, mert így az összes rangsorolási szignál is átadódik a régi URL-ről az új URL-re.
A 301-es átirányítok kezelése megoldható WordPress bővítményekkel, de akár a htaccess fileodban is.
Mindig ügyelj rá, hogy ha megújul a weboldalad az URL-ek ne változzanak, vagy pedig URL szinten irányítsd át őket.
Láttam már példát rá, hogy ennek hiányába egy weboldal elveszítette az organikus forgalmának 90%-át!
Strukturált adatok beállítása
Bár strukturált adatok SEO beállításai nélkül is jó helyezéseket érhetsz el, azonban számos strukturált adat speciális megjelenést biztosít a találati listán.
Ezeket pedig érdemes kihasználni, mert javítják az átkattintási arányt, azaz többen kattintanak rád, ha jobban kitűnsz a találati listán.
A Google Search Gallery-ben tudod követni, hogy a Google milyen strukturált adat révén milyen extra megjelenést biztosít neked.
Ha receptoldalaid vannak, megadhatod például az elkészítési időt, ha webáruházad van, akkor a felhasználói értékelések jelennek meg a találati listán.
De mintegy 3 tucat további lehetőség áll rendelkezésedre, érdemes tehát ezeket is beállítani. Ha WordPress-t használsz a SEO bővítményekkel ez könnyen megoldható.
404-es oldal beállítása
Mi történik, ha egy látogató érkezik a weboldaladra, de közben az adott oldal törlésre került? 404-es hiba.
Ez gyakran előfordul, például egy webáruház esetén, ahol az adott terméket már nem forgalmazod.
Ilyen esetekben 404-es hibaoldalt kell megjeleníteni a felhasználóknak és a keresőrobotoknak is.
A 404-es oldal tájékoztatja a felhasználót, hogy az adott oldal többé nem elérhető.
SEO szempontból azonban fontosabb, hogy a keresőrobot is tudni fogja, hogy az adott oldalt többé nem kell feltérképeznie.
Érdemes odafigyelni, hogy a 404-es oldal nem csak egy speciális oldal, hanem fontos, hogy a szerverednek is 404-es HTTP válaszkódot kell visszaadnia.
Ezt tudod ellenőrizni, például ezzel az eszközzel.
SSL-beállítás
A HTTPS kapcsolat, ma már alapvető beállítás egy weboldal esetében, különösen igaz ez a webáruházaknál, vagy ahol más érzékeny adat áramlik.
Nem mellékesen a Google rangsorolási algoritmusában, pozitív előnyt élveznek az SSL tanúsítvánnyal rendelkező weboldalak. Ez az előny nem túl jelentős, de ez egyike a Google által elismert rangsorolási szignáloknak, tehát érdemes vele élni.
Ne felejtsd el, hogy ha élesíted a HTTPS kapcsolatot, akkor a korábbi HTTP URL-eket át kell irányítanod, és az adatbázisban is javasolt a HTTP elérések módosítása HTTPS-re.
Webhelytérkép beállítása
Bár rangsorolási előnyt nem jelent, de egy webhelytérkép beállítása segítheti a keresőmotor, hogy megtalálja a weboldal minden aloldalát.
Ezen túl, ha a webhelytérkép úgy van beállítva, hogy automatikusan frissüljön, akkor a Google a friss tartalmakat is gyorsabban megtalálja.
Érdemes a Search Console-ba beküldeni a webhelytérképet, mert így a Google keresőrobotjai azonnal értesülnek a változásokról.
Weboldalsebesség optimalizálása
A weboldalunk betöltődési sebessége szintén rangsorolási szignál. A gyorsabb weboldalak előnyt élveznek. A Google az un. Core Web Vitals mutatók alapján ellenőrzi egy weboldal sebességét, érdemes tehát ezekre odafigyelni.
A Search Console ezekről is jelentést készít, de használhatjuk ellenőrzésre a Google Page Speed Insight nevű eszközét, vagy a Chrome Lighthouse bővítményét, ami szintén Google termék.
Amikor egy weboldal sebességének javítani akarunk az alábbi lépésekkel tudjuk javítani a betöltődési időt:
- gzip tömörítés engedélyezése
- weboldal gyorsítótárazott verziójának bekapcsolása
- CSS, JS fileok optimalizálása
- képek veszteségmentes tömörítése
- HTTP lekérések számának csökkentése
Egy weboldal sebesség optimalizálása nem kezdő feladat, szerencsére a WordPress esetén van számos bővítmény, ami pár kattintással kezeli a problémák jelentős részét. Én személy szerint a WP-Rocket bővítményt használom erre a feladatra.
Mobilbarát weboldal
Ezt talán meg sem kell említeni, de azért biztos, ami biztos.
A mobileszközökről történő keresés során előnyt élveznek azok a weboldalak, amelyek rendelkeznek mobilbarát verzióval (ez lehet reszponzív weboldal is). Azaz a Google algoritmusa rangsorolási előnyt biztosít.
Ennél is fontosabb, hogy ma már a Google keresések nagyobb aránya történik mobileszközön, ezért fontos, hogy az oldaladra érkező látogatók jó felhasználói élményt kapjanak.
Az, hogy a weboldalad mobilbarátnak minősül-e ellenőrizheted a Google mobil-tesztjén, de a Search Console-ban is részletes jelentést kaphatsz az oldala mobilbarát jellegéről.
Google Analytics integráció
Bár közvetlen SEO előnyt nem jelent, de érdemes a Search Console után a Google Analytics-hez is hozzákötni weboldalunkat. Ez kis mértékben lassíthatja a weboldalunkat, azonban cserébe rengeteg adatot kaphatunk a weboldalunk látogatóiról. Megtudhatjuk hány látogató érkezik a közösségi médiáról, mely linkeken keresztül jönnek látogatók, de azt is milyen aloldalakat látogatnak meg.
Sőt kapunk demográfiai adatokat is (látogatók életkora, neme, földrajzi helyzete). És a Google Analyticsből megtudhatjuk, hogy a felhasználók átlagosan hány percet töltenek oldalainkon, hányan fordulnak vissza, vagy éppen azt, hogy hány aloldalt tekintenek meg.
Bár a Google Analytics integráció nem ad közvetlen SEO előnyt, azonban, ha weboldalunkat szeretnénk keresőoptimalizálni, akkor fontos, hogy többet tudjunk meg a látogatóinkról, hiszen így tudjuk jobban megírni tartalmainkat.
A Google Analytics-et itt találod.
Képek SEO beállításai
A képek SEO beállításainak három előnye is van:
- jobb helyezés a normál találati listán
- jobb helyezés a képkeresések találati listáján
- gyorsabb oldalbetöltődési sebesség
Mire érdemes odafigyelni?
Először is a képeket megfelelő méretben töltsük fel, ne legyen feleslegesen nagy a pixelméret, mert az nagyban növeli a fájl méretét, és emiatt lassítja az oldalbetöltődési időt.
Minden kép esetében használjunk veszteségmentes tömörítést: a kép minősége nem változik, de mérete csökken.
A képek fájlneve lehetőség szerint legyen kulcsszavas, ékezet nélküli, és a szóközt kötőjellel helyettesítsük.
Mindenképpen töltsük ki a képek alt címkéjét. Az alt címke adja meg, hogy a képolvasók mit lássanak a képek helyett. Ez segít a gyengénlátóknak értelmezni weboldaladat, de a Google keresőrobotjának is.
Belső linkek helyes használata
Ahogy a külső linkek, úgy a belső linkek is szavazatok. A fontos aloldalaidat linkeld meg, lehetőség szerint azzal a horgonyszöveggel, amivel szeretnéd, hogy a linkelt oldal előre kerüljön a találati listán.
Ezzel jelzed a Google számára, hogy az adott oldal miről szól. A belső linkek esetén nincs büntetés a pontos kulcsszavas linkek miatt, tehát használd bátran.
A belső linkeknél fontos a megfelelő navigációs linkek beállítása is SEO szempontból.
A felső menüsor linkjei minden aloldalon megjelennek, éppen ezért az innen linkelt oldalak a Google szemében különösen fontosak.
Végül a harmadik lehetőség, hogy a főoldalról meglinkeled a számodra fontos aloldalakat. A főoldalad a legfontosabb oldalad, így ami onnan linkelve van, az a keresőrobotoknak is fontos.
A belső linkek kialakításakor törekedj arra, hogy minden aloldal kapjon belső linket és a logikailag összetartozó oldalak között belső linkkapcsolat erősebb legyen.
Ha szeretnél többet tudni, olvasd el a belső linkekről írt útmutatómat.
Meta Title beállítások
Sokan alábecsülik, pedig a helyes SEO cím megadása ma is nagyban befolyásolja a helyezésünket. A Title jelenik meg a találati listán és a böngésző felső sávjában is, éppen ezért nagyon fontos, hogy a title-ben szerepeljen oldalunk fő kulcsszavad, lehetőség szerint a cím elején.
Ügyelj rá, hogy minden egyes aloldalad Title beállítása teljesen egyedi legyen, és ne legyen túl általános (pl: főoldal, Page, stb.).
Ugyanakkor ne halmozd tele kulcsszavakkal sem, legyen érdekes és vonzó a felhasználók számára és tartalmazza a kulcsszót, ami az adott aloldal esetén a legfontosabb.
Meta description
A meta leírás nem rangsorolási szempont, ugyanakkor a találati listán ez is megjelenik és mintegy 160 karakterben lehetőséged van összefoglalni weboldalad tartalmát és azt vontóvá tenni a felhasználók számára. Miért ne élnél vele?
Őszintén bevallom, hogy én nem minden aloldalam esetében használok egyedileg írt meta leírást. A Google ma már kb 70%-ban maga dönti el, hogy milyen leírás jelenjen meg a találati listán egy adott weboldalról, de az igazán fontos oldalak eseténn mindig egyedileg szövegezem a meta leírásomat.
Ha szeretnél többet tudni a meta leírás beállításairól itt olvashatsz róla.