Mi az a Google találati lista?
A találati lista a Google válasza a felhasználó által feltett kérdésre. A Google találati listája tartalmazhat fizetett oldalakat, természetes, vagy organikus találatokat, de megjelenhetnek rajta térképes találatok, tudásgráf és számos egyéb elem is.
Magyarán szólva: te megadsz egy keresést, a Google pedig erre válaszként adja a találati listáját.
Ma már a találati lista rengeteg elemből állhat össze, de a két leggyakoribb:
- a fizetett találatok
- organikus, vagy természetes találatok
A fizetett találatokra egyfajta liciten keresztül lehet felkerülni. A hirdetők fizetnek, hogy egyes keresőkifejezésre megjelenjen weboldaluk. A többet fizetők és a relevánsabb weboldalak jelennek meg a fizetett hirdetések között legfelül a találati listán.
A fizetett hirdetési helyekre a Google Ads rendszerén keresztül lehet licitálni.
Az organikus, vagy természetes találatok sorrendjét a Google rangsorolási algoritmusa állítja fel. A Google igyekszik a felhasználó kérdésére a legjobb, legrelevánsabb találatokat megjeleníteni a találati lista tetején.
Megjelenés a Google találati listán és a keresőoptimalizálás
Ahhoz, hogy megjelenj a Google találati listáján el kell döntened melyik utat választod (természetesen ezeket kombinálhatod is!):
- fókuszálhatsz a fizetett hirdetésekre, ez esetben minden átkattintásért fizetned kell
- koncentrálhatsz a térképes megjelenésekre, ha például helyi szolgáltatást nyújtasz
- vagy megpróbálhatsz minél több keresőkifejezésre megjelenni a természetes találati lista tetején.
Ez utóbbi rengeteg „ingyenes” látogatót hozhat, de természetesen ahhoz, hogy ideáig eljuss sok időt kell fordítanod weboldalad fejlesztésébe. Ebben segíthet neked a keresőoptimalizálás (itt olvashatod el, hogy mi az a SEO).
A Google rangsorolási algoritmusa
A Google a természetes találati listát saját rangsorolási algoritmusa alapján állítja össze.
A keresőmotor feltérképezi a web egészét (így a te weboldaladat is) és a felhasználó keresésére igyekszik a legjobban illeszkedő, leghitelesebb, legjobb találatot adni.
Mi alapján rangsorol a Google?
Természetesen a találati lista összeállításának pontos módszere titkos, de a legfontosabb szempontok az alábbiak:
- a tartalom minősége: mennyire illeszkedik a felhasználó kereséséhez, mennyire találja meg a felhasználó a keresett információt
- a felhasználói szándékhoz való igazodás: bizonyos keresőkifejezések arra utalnak, hogy a kereső vásárolni szeretne, más információt keres, a harmadik egy weboldalt keres a weben. A Google rangsorolási algoritmusa képes értelmezni a felhasználó szándékát és ehhez igazodik a találati lista összeállításánál. Ha a felhasználó vásárolni akar, akkor webáruház találatokat hoz, ha információt keres, akkor blogbejegyzéseket.
- az oldal hitelessége, megbízhatósága, szakértelme: a rangsorolásnál a Google figyelembe veszi, hogy az adott weboldal mennyire hiteles, mennyire ért az adott témához. Így például ha a felhasználó egészségügyi témára keres, akkor előnyt élveznek azok a weboldalak, ahol a tartalmat orvos készíti, és a weboldal egésze egészségügyi témáról szól
- az oldalra hivatkozó linkek: ha egy weboldalt meghivatkozol, meglinkelsz, akkor az egy szavazat az adott weboldalra. Az a weboldal, akire sokan hivatkoznak előnyt élvez a rangsorolás során.
Természetesen ez csak egy rövid kivonat a Google rangsorolásáról. A keresőoptimalizálásnak (SEO-nak) három ága van:
- on-site SEO ( a weboldalad optimalizálása)
- off-site SEO (oldalra hivatkozó linkek, linképítés)
- technikai SEO (weboldal gyorsasága, mobilbarát jellege, stb.)
Ez a három terület foglalkozik azzal, hogy weboldalad minél jobb eséllyel jelenjen meg a találati listán. Ha szeretnél erről többet tudni olvasd el a SEO alapokról szóló cikkemet, vagy ingyenes SEO tanfolyamomat.
A találati lista további elemei
Hiába vagy azonban az első helyen a találati lista természetes találatai között, gyakran előfordul, hogy alig látható az oldalad, mert a találati lista számos egyéb eleme leszorítja weboldaladat. Nézzünk meg néhány speciális elemet a találati listán!
Videók és képek
A találati listán megjelennek videók és képek is. az hogy mi jelenik meg nagyban függ a felhasználó keresési szándékától. Ha például valamit meg akar csinálni, akkor gyakran jelennek meg videós találatok.
Például a tapétázás szóra a természetes találatok felett megjelenik négy videó:
Hasonlóan gyakori a képek megjelenése. Bizonyos keresési kifejezéseknél a Google tudja, hogy a felhasználók képeket is szeretnének látni, jó példa erre a „kiskutyák” keresőkifejezés:
Térképes találatok
Ha a felhasználó keresése valamilyen földrajzi vonatkozású, tehát például egy helyi éttermet keres, akkor jelenik meg a találati listán a térképes találatok, mint például alább az „esztergom pizza” keresőkifejezésnél, ahol a Google érti, hogy egy fizikailag meghatározott helyet keres a felhasználó:
A térképes találatok közé úgy kerülhetsz be legkönnyebben, ha üzletedet regisztrálod a Google Business Profile szolgáltatásába, ami ingyenes.
Google Tudásgráf
Egyre gyakoribb, hogy a Google egy-egy általánosabb keresésre (kifejezések, személyek, popkultúrális termékek) a Tudásgráfját is megjeleníti:
Ez a találati lista jobb oldalán megjelenő doboz, ami az adott személyről/dologról tudható legfontosabb tudnivalókat foglalja össze. Ehhez az adatokat a Google elsősorban a Wikipédiáról gyűjti be.
Azonnali válaszok
A Google szándéka az, hogy az emberek lehetőleg a találati listán azonnal megkapják a kérdéseikre a választ. Ezért egyre gyakoribb, hogy a találati lista olyan elemekkel bővül, mint az időjárás, a kalkulátorok, és a többi, ami azonnali választ ad, és a felhasználónak nem kell weboldalakat felkeresnie. Jó példa erre az időjárás szóra történő keresés:
De ha rákérdezünk például az Eiffel torony magasságára, akkor is azonnali választ kapunk:
Vezető hírek a találati listán
Vannak olyan keresőkifejezések, ahol az emberek elsősorban friss információra vágynak. Ilyen lehet például amikor egy politikus nevére, vagy éppen Ukrajnára keresnek rá.
Ilyenkor jelennek meg a találati listán a vezető hírek. Fontos tudni, hogy ez időszakos, lehet, hogy ugyan arra a keresőkifejezésre néhány hónappal később már nem jelenik meg a Vezető Hírek doboz a találati listán.
Google Shopping találati listaelem
A Google Shopping egy újfajta megjelenési lehetőség a találati listán, elsősorban a webáruházak számára. Itt képes formában lehet hirdetni termékeinket még a Google Ads találatok felett. Elsősorban a tranzakciós, tehát vásárlási szándékú kereséseknél jelenik meg:
Bővített kivonatok
Bár a magyar találati listán nem gyakori, de csak idő kérdése, hogy ez is megjelenjen a találati listán. Ezek tulajdonképpen egy-egy weboldal rövid kivonatát tartalmazzák amely gyorsan megválaszolja a felhasználó kérdését:
Strukturált adatok és speciális megjelenési lehetőségek a találati listán
A Google lehetőséget biztosít, hogy speciális elemekkel jelenjünk meg a találati listán. Ezek lehetnek értékelő csillagok, gyakran ismételt kérdések, események, podcastok, receptek és így tovább.
A Google Search Gallery megmutatja, hogy milyen témáknál milyen speciális megjelenési lehetőségünk van, hogyha alkalmazzuk a strukturált adatokat. Ezek olyan speciális kódok a weboldalunkon, amivel elérhetjük a különleges megjelenéseket a találati listán.
Itt például speciális FAQ, azaz gyakran ismételt kérdések jelennek meg a belső linkekről szóló cikkem alatt:
Itt pedig egy recept elkészítési ideje, és felhasználói értékelése jelenik meg csillagok formájában:
Érdemes ezeket a strukturált adatokat használni weboldalunkon, mert kitűnhetünk vele a találati listáról, így többen kattintanak a mi találatunkra, weboldalunkra.
Kattintás nélküli találati lista
Mint látható a találati lista rengeteg elemmel rendelkezik ma már és sok azonnali választ ad a keresőnek, így nem szükséges meglátogatnia egy-egy weboldalt.
A Sparktoro felmérése szerint ma már az amerikai találati lista használata során az emberek közel kétharmada nem kattint egy weboldalra, ezeket nevezzük „no-click” kereséseknek.
De természetesen ettől nem kell megijedni. Az összes keresés mennyisége továbbra is nő, a weboldalak organikus forgalma emelkedik, és sokan egyszerűen azért nem kattintanak, mert tovább finomítják keresésüket.
Az organikus találati lista továbbra is rengeteg lehetőséget rejt.