Egyetlen év alatt négy százalékkal csökkent a Google részesedése az amerikai keresőpiacon. És újabb kihívásokkal kell szembenéznie.
A ComScore havonta közli az amerikai keresőpiac piaci adatait. Ezek szerint az elmúlt egy esztendőben négy százalékkal csökkent a Google piaci részesedése az asztali keresések terén. Fontos hangsúlyozni az asztali kereséseket, mert a mobil piacon a Google közel 90%-os részesedéssel bír.
A Google hanyatlásának összetett okai vannak. A nagy visszaesés még tavaly következett be, amikor a Firefox megállapodott a Yahoo-val, hogy az addig alapértelmezett Google keresőt a Yahoo-ra cserélik. Ennek köszönhetően rövid idő alatt 3%-kal nőtt a Yahoo piaci részesedése, jórészt a Google kárára.
A Google először nem törődött a dologgal, ám néhány hónappal később aktív kampányba kezdett és a Firefox böngészőkön a Google használata során felugró ablakokkal javasolta a felhasználóknak, hogy váltásnak vissza a Google-ra. A kampány csak részleges sikert hozott, a Google 0,3%-ot visszaszerzett a Yahoo-tól, de ez csak 10%-a az elveszített részesedésnek. Ez pedig inkább kudarc, mint siker. A felhasználók zömének megfelelt a Yahoo is, mint keresőmotor. Érdemes tudni, hogy a Yahoo mögött jelenleg a Microsoft Bing böngészőjének motorja áll.
Kihívás előtt a Google
Az is megfigyelhető, hogy az elmúlt másfél évben a Bing is folyamatosan erősödik. Ez az erősödés eleinte inkább a kisebb keresők javára történt, de az elmúlt hónapokban már egyértelműen a Google kárára erősödött a Bing. A Microsoft keresőmotorja 2014. márciusában még csak 18,6%-os részesedéssel bírt, ma már ez az adat 20,6%.
A Google a piaci információk szerint újabb komoly kihívás előtt áll. Az Apple Safari böngészőjének a Google-val kötött megállapodása ugyanis idén lejár. A Safari a harmadik legnagyobb böngésző az amerikai piacon, és látva a Yahoo sikerét a Firefox esetében, mind a Yahoo, mind a Bing igyekszik megszerezni ezt a piacot is a Google-tól. Ami talán nem is lesz annyira nehéz. A két cégóriás, az Apple és a Google kapcsolata ugyanis volt már jobb is. Ráadásul úgy tűnik az Apple is belefogott egy keresőmotor fejlesztésébe, így vélhetően nem érdeke a Google erősítése.
További probléma lehet a Google számára a Microsoft új keresője az Edge, amely 2%-os piaci részesedéssel indított, és az eddigi felmérések szerint méltó vetélytársa lehet a Google Chrome böngészőjének is.
Ami a Google mellett szól
Temetni azonban nem kell még a Google-t. A mobilkeresések ma már meghaladják az asztali keresések számát és sokkal gyorsabban növekszik, mint az asztali keresések száma. A Google vezető szerepe pedig itt megkérdőjelezhetetlen. Az elmúlt években a Google a hangsúlyt észrevehetően a mobilkeresésekre helyezte, és tény, hogy ez a jövő.
Sokan kritizálják is a ComScore adatait és azt mondják, hogy a Google piaci részesedése valójában nagyobb annál, mint amit a cég mutat. De ez elsősorban módszertani okokra vezethető vissza.
Idehaza a Google piaci részesedése megkérdőjelezhetetlen, bőven 90% felett van.
Jó lenne egy erős vetélytárs
A Google piaci részesedésének csökkenésének mi őszintén örülünk. Jó lenne, ha lenne egy komoly vetélytársa a cégóriásnak, ami a honlapok kiszolgáltatottságát csökkentené, és talán egyértelműbb és nyíltabb kommunikációt eredményezhetne a Google és a weboldaltulajdonosok között. A Google-t az elmúlt években igen sok marketinges kritizálta, olyanok is akik korábban egyértelműen Google-pártiak voltak. Ennek elsősorban a cég kommunikációja az oka és az, hogy nem adja meg a lehetőséget az olykor önhibájukon kívül büntetett oldalak helyreállására.
Egy kiegyensúlyozottabb verseny nem csak a weboldaltulajdonoknak lenne jó, hanem talán a Google-t is közelebb vinné saját induló szellemiségéhez.
Nagyon érdekes ez a 20%-os Bing részesedés.
A ComScore adatai alapvetően mások mint a Statcounteré. Az előbbi kereséseket számol az utóbbi klikkeléseket. Ebből adódnak különbségek, de a tendencia valóban érdekes. Mert azon lehet vitatkozni, hogy pontosan mennyi az annyi, de ha egységes módszert használva, hónapról hónapra jön felfelé a Bing az tényleg érdekes hír már.
Magyarországon borzasztó (és igazságtalan, logikátlan) a Bing listája, nem csak azért mert az oldalaim sehol sincsenek, amik a Google-ben elég jól szerepelnek. Sok kifejezésre ki se ad magyar találatokat az első 10 oldalon, néhány kifejezésnél teljesen oda nem illő oldalakat ad ki.
A Google emellett már a kultúra része, nagyon komoly változásoknak kell történnie, és nagyon jó keresőmotort kell készíteni, aki át akarja venni a Google helyét.
Én nem örülnék a Google részesedésének csökkenésének, és szerintem a weboldaltulajdonosoknak sem jó ez (kivéve, aki össze-vissza spammelt, és büntették). A Google-nek évek óta viszonylagosan ismert rangsorolási szempontjai vannak, és világos szabályai (nem 2 éve találták ki, hogy minőségű tartalmat írjunk, és ne építsünk ész nélkül linket, ezt 5 éve is tudta, aki odafigyelt). Sokaknak nincs kedvük a Bingre is elkezdeni optimalizálni.
Szerintem ebbe a 4% simán beletartoznak azok az idősek és fiatalok, akik egyszerűen csak email fióknézésre, meg facebookra használják a gépet és lövésük sincs arról, hogy miben böngésznek. Náluk leváltotta a Google-t a Firefox, vagy valamilyen remek vírus. Nem biztos, hogy emögött bármilyen járványt kell felismerni.
Azért itt nem kis statisztikai adattömegről van szó. Itt hirtelen nem tudom a számod, de egy másik hasonló felmérésnél milliós nagyságú adattömegről van szó. Ha megnézed azért az adatok elég stabilak, tehát nem arról van szó, hogy a véletlenek mozgatnák. Ezen a piacon 4% óriás változás szerintem.
Ez viszonyítás kérdése. A 96% megmaradt felhasználó is baromi nagy szám. Nyilván ez a 4% is érezhető anyagi kiesés számukra, csak azt mondom ezek a „nagy” számok magyarázhatóak mással is, nem feltétlen van mögötte piaci összeomlás. Ha ez megismétlődik jövőre is már inkább lesz elgondolkodtató.
„A Google emellett már a kultúra része… ” Jujuj 🙂 Ez már nagy baj…
Kellene egy komoly vetélytárs az európai piacon, és bebizonyosodna, hogy a gugli, nem is a mi barátunk, hanem inkább a pénz barátja 🙂 Amíg nem lesz egy komoly versenytárs a piacon, azt csinál amit akar. Vállalkozásokat tehet tönkre, és emelhet magasra. Az úgynevezett spam és fizető link ellenes pingvin sem tett mást, csak erősítette a fizetett linkeket, ami ellen a nagy G harcol. Egyet persze elért, csak az tudja fizetni a linkeket, akinek van rá lé… Így, kicsik a süllyesztőbe, és éljen a tőkeerős cégeknek. Mostanában sokat bosszankodom a találati listákon, ha beütök egy kérdést, és egy „nagy” portálon megemlítenek egy szót belőle, akkor már topban van … Szomorú ez a multimultikapitalista nézet g részéről.
De… ez van… pénz beszél, kutyaszar táncol,
Kell egy alternatíva, amíg nem lesz, a g azt csinál amit csak akar.