ITE.hu

Kulcsszókutatás: útmutató a kulcszókereséshez

kulcsszó-kutatás

A keresőoptimalizálás során sok szó esik a linkekről, közösségi médiáról, és legújabban a tartalommarketingről, és hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a SEO alapja: a kulcsszókutatás.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy kulcsszavak nélkül nincs értelme keresőoptimalizálásról beszélni.

A kulcsszókutatás nem csak a keresőoptimalizálás miatt fontos, hanem az online üzleti tervezés alapja is. Segít kitűzni a célokat, és mérni az eredményességet.

És még valami: a kulcsszókutatás feltárja azt is, hogy a célközönségednek mik a félelmei, vágyai elképzelései. Magyarán szólva segít megérteni őket, amivel jobb weboldalt, és jobb szolgáltatást tudsz majd nyújtani. Valójában ma a kulcsszókutatás a piackutatás online formája.

Figyelem! Ez a kulcsszó-kutatási útmutató nem az alapokat tanítja meg. A legtöbb weboldal tulajdonos számára az alapok elegendőek, aki igazán sikeres akar lenni, annak viszont ismernie kell a részleteket. Ez az útmutató elsősorban nekik észült, de természetesen az alapok is elsajátíthatóak.

A kulcsszókutatás régen és ma

Ha elsajátítod a kulcsszókutatást mesteri fokon az nem csak azért előnyös, mert több forgalmat nyersz majd a keresőkből, hanem azért is, mert jobban megérted a vevőidet. Jobban, mint a versenytársaid.

Régen a kulcsszókutatás igen egyszerű volt. Első lépésként összeszedtük a legfontosabb néhány kulcsszót, második lépésként mindezt beraktuk a Google Kulcsszótervező Eszközébe. Végül ez alapján kiválasztottuk azokat a szavakat, amire viszonylag nagy volt a forgalom és vélhetően vásárlást is hoztak.

Idehaza a mai napig nagyjából ezt jelenti a kulcsszókutatás, ám ez a módszer kezd egyre kevésbé hatékony lenni.

Mára alapvetően megváltozott minden.

A verseny a hazai keresőkben is egyre erősödik, és különösen egy induló weboldal számára szinte lehetetlen elérni tiszta módszerekkel a jó helyezéseket az erősebb szavakra. Éppen ezért alapvetően változtatni kell a kulcsszókutatás módszertanán.

réspiac

Ez az útmutató abban segít, hogy megtaláld a megfelelő kulcsszavakat, amelyek segítségével nem csak a Google forgalmad nő, hanem az eladásaid is.

Az első és legfontosabb tanács: mielőtt akár egyetlen címsort is megfogalmaznál, vagy elkezdenéd használni a kulcsszótervező eszközöket, találd meg a saját területed réspiacát. Ezt hívjuk niche marketingnek.

Ha ez megvan, akkor olyan kulcsszavakra és vásárlókra bukkanhatsz, amelyekről a versenytársaid nem tudnak, vagy amivel nem is törödnek.

Niche Marketing: ahol az okos kulcsszókutatás kezdődik

Ahogy korábban is említettem a legtöbb ember számára a kulcsszókutatás egy kulcsszótervező alkalmazásnál kezdődik, mint amilyen a Google kulcsszó-tervezője,.

Pedig ez egy ÓRIÁSI hiba!

Miért? Azért, mert a kulcsszó-kutató eszközök nem eléggé intelligensek és csak a nagyon releváns kulcsszavakat mutatják meg. Éppen ezért borzasztó rosszul teljesítenek, ha arról van szó, hogy új kulcsszóötleteket adjanak meg.

Íme, egy példa:

Mi jut eszedbe, ha azt a szót mondom, hogy futball?

Mégha, nem is vagy egy nagyon focirajongó, akkor is egy számos dolog eszedbe juthat:

Futball, foci, aranycsapat, Détári, edzésterv, BL-mérkőzés, fogadás, Fradi, és a sort lehetne folytatni.

És mi történik, ha azt a szót, hogy "Futball", beírjuk a Google kulcsszótervezőjébe?

Nos, jól látszik, hogy a fenti ötleteink közül szinte semmi nem jelenik meg.

A Google kulcsszótervezője csak azokat a kifejezéseket jeleníti meg, amelyek nagyon szorosan kötődnek, az induló kifejezéshez.

Azok a kulcsszavak, amelyek szorosan, de nem direkt módon kapcsolódnak a kulcsszóhoz nagyon ritkán bukkannak fel, pedig gyakran ezek a legjobban profitáló kulcsszavak.

Ennek pedig az lesz a következménye, hogy a Google által adott kulcsszavakra szinte lehetetlen lesz jó helyezést elérni, hiszen mindenki ezekre a kulcsszavakra koncentrál.

Mindez persze nem azt jelenti, hogy ne kellene a Google kulcszótervezőjét használni, hasznos eszköz, amit használni kell.

De ne várjuk tőle azt, hogy megmutassa a lehetőségek teljes palettáját.

Ahhoz, hogy ezt feltárd, azonosítani kell a réspiacodat és azok kulcsszavait.

Niche térkép: a legegyszerűbb mód, hogy megtaláld a réspiacokat!

"Talán azon tűnődsz: mi is az a réspiac?"

A réspiac, nem más, mint egy nagyobb piac apró szelete.

Tegyük fel a példa kedvéért, hogy keresőoptimalizálással foglalkozom, ez a szolgáltatásom.

Amint azt korábban is láttuk a Google kulcsszótervezője, csak a legszűkebben kapcsolódó találatokat adja ki:

Természetesen ezek jó kulcsszavak, de van több tucat olyan kulcsszó, ami itt nem bukkant fel, pedig épp olyan értékesek, és a verseny is kisebb rájuk.

A tapasztalataim szerint a legjobb módszer arra, hogy ezeket a rejtet kulcsszavakat felleljük az, ha niche térképet készítünk.

A niche térkép nem más mind egy elmetérkép, ami magában foglalja a réspiacodhoz kapcsolódó kulcsszavakat.

A példánál maradva, ha valaki a keresőoptimalizálás iránt érdeklődik, az vélhetően az alábbi dolgokra is keresni fog:

Mindezek a kifejezések, kapcsolódnak a fő kulcsszóhoz, és mind-mind egy réspiacot jelentenek.

Ezek a réspiacok gyakran olyan apró piacok, amelyekre nem készítenek önálló weboldalakat, vagy termékeket.

Vannak olyan réspiacok ahol 4-5 szóból áll a keresés, de Magyarországon a 2-3 szavas keresések is jelenthetnek réspiacot. Szerencsés esetben ezek hoznak olyan forgalmat, amiért érdemes rájuk külön bejegyzést, vagy oldalt készíteni.

Ha összegyűjtöd ezeket a kulcsszavakat, amelyekre igen gyenge a verseny, könnyedén kapsz annyi kifejezést, ami több is, mint amivel elboldogulsz.

Ahogy korábban említette a niche elmetérképpel, nagyon könnyen rábukkanhatsz ezekre a réspiacokra.

Íme, hogyan csináld:

Csináld meg az első niche térképedet!

A "niche térképpel" az a célod, hogy rátalálj azokra a gondolatokra, ötletekre, amelyek gondolatban közel helyezkednek el az aktuális piacodhoz.

Ezekre ma már vannak speciális programok, de ha régimódi vagy, akkor a jó öreg papír és toll is tökéletesen megfelel.

Íme így néz ki a niche térképünk a keresőoptimalizálás szóra

Célszerű legalább 5-10 olyan réspiacot találni, ami kapcsolódik a piacodhoz. Ez már elegendő lesz, hogy hasznos kulcsszavakat találj.

Ha nagyon nehezen megy a réspiacok megtalálása, íme néhány ötlet, hogy honnan tudsz ötletet meríteni:

A vásárló személye

A vásárló személyének meghatározása egy tökéletes módszer a réspiacok felfedezésére és amint megvan a réspiac, könnyedén megtalálod azokat a kulcsszavakat, amit használnak, amikor nem kifejezetten egy terméke, vagy szolgáltatást keresnek.

Amikor ezt a fajta kulcsszókutatást végzed, fontos, hogy meghatározd a célközönséged:

  - nemét

  - korát

  - nagyjából a bevételeit

  - hobbi, érdeklődési kör

  - azokat a dolgokat, amikkel küzd

  - amit el akar érni (személyesen, vagy a munkában)

Függően a réspiacodtól több ilyen képzeletbeli személy is megalkotható.

A példánknál maradva keresőoptimalizálás érdekelhet egy webshoppal rendelkező személyt, vagy akár egy nem online szolgáltatást nyújtó vállalkozót is.

A legegyszerűbb módja, hogy ezeket a személyeket gondolatban összerakjuk, ha csinálunk egy Power Point prezentációt:

Ez a grafika segít abban, hogy a szemed előtt legyen a célközönséged, ami segít abban, hogy megtaláld azokat a réspiacokat és kulcsszavakat, amelyek az niche térképezés során nem jutott eszedbe.

Fórumok

A fórumok, olyanok mintha a nap 24 órájában rendelkezésedre állna egy fókuszcsoport, amelyből megismerheted mi fontos a célcsoportodnak.

A fórumokra könnyen rábukkanhatsz a Google segítségével, csak írd be a kulcsszó + fórum szóösszetételt.

Ha ez nem vezetne eredményre, akkor megnézhetjük a nagy fórumszolgáltatókat, mint az Index, vagy a Nők Lapja Cafe. A lényeg, hogy megtaláld azt a felületet, ahol a célközönséged időzik.

Itt láthatod, hogy mik azok a témakörök, ami legjobban foglalkoztatja a fórumozó célközönségedet. Ha még beljebb lépsz, akkor azt is láthatod, mik azok az aktuális témák, amelyek legjobban pörögnek, és azt is, hogy miként fogalmazzák meg ezeket:

Alig 10 másodperc alatt máris rátaláltam azokra a réspiacokra, amelyek a célközönségemet érdekelhetik:

- link törlési hatása

- weboldal tartalmának áthelyezése

- SEO eszköz

Amint rátaláltál egy potenciális réspiacra, amivel érdemes lehet foglalkozni, add hozzá a niche térképedhez.

Wikipédia, mint kulcsszó forrás

A Wikipédiára alig-alig merül fel, ha réspiac kutatásról van szó.

Pedig, hol máshol találhatnál annyi ötletet, mint a szépen kategórizált, gyakran iparági szakértők által szerkesztett Wikipédiában?

Itt a példa, hogy miként használd a Wikipédiát:

Ha ez megvan, nézzük meg a tartalomjegyzéket:

Vagy kereshetünk olyan szócikkeket is, amelyek tartalmazzák a kulcsszavunkat, így is számos jó rés piacra találhatunk.

Lássuk, a teljesség igénye nélkül, melyek azok a réspiacok és kulcsszavak, amelyekre rábukkantunk a Wikipédia segítségével

- Linkkatalógus

- keresőmotor

- white-hat keresőoptimalizálás

Egyszerű, igaz?

A Fej, a Test és a Farok

Oké, most már találtunk nagyon sok réspiacot, találjuk meg az ezeknek megfelelő kulcsszavakat. A keresőoptimalizálásban a kulcsszavakat, általában három részre tagoljuk, a fej, a test, és a long tail, azaz a hosszú farok.

Fej kulcsszavak

Ezek olyan kifejezések, amelyek jellemzően egyetlen szóból állnak (például biztosítás, vagy lakásfelújítás). Ezek általában nem túl jó konverzióval rendelkeznek, hiszen a kereső lakásbiztosítást, de életbiztosítást is kereshet.


Test kulcsszavak

Ezek a kifejezések jellemzően 2-3 szóból állnak. Idehaza kulcsszótól függően havi néhány száz keresést generálnak. Ilyen például a keresőoptimalizálás árak, gépjármű biztosítás, stb.) ezekre a szavakra idehaza már gyakran gyenge közepes a verseny és elég jó konverzióval rendelkeznek.


A hosszú farok

Magyarországon a 3 szó vagy annál hosszabb kifejezések már long tailnek minősülnek, és általában nagyon jó konverzióval rendelkeznek. Ilyen keresések például a Google keresőoptimalizálás árak, vagy a tapéta rendelés online.


Én azt javaslom, hogy a Fej helyett a Test és hosszú Farok kulcsszavaira koncentráljunk.

Miért?

Amint láthattad a Fej kulcsszavaira nagyon erős a verseny, és rossz a konverzójuk, így ezeket kilőhetjük.

A Test kulcsszavai ideális választásnak tűnnek, mivel számottevő keresés van rájuk és a konverziójuk is megfelelő. Ráadásul gyakran ezek a long tail találatokra is jól szerepelnek.

Magyarán szólva, egy minőségi Test kulcsszóra optimalizált oldal képes arra, hogy a hosszú kereséséi kifejezésekre is jó helyezést érjenek el. Bár idehaza még ritka a több szavas keresés, a tendencia ebbe az irányba mutat.

Mivel a Fej és a Test kulcsszavaira is egyre növekszik a verseny sokan a long tail találatokra koncentrálnak. Ez azonban kockázatos is lehet.

Hogy mire gondolok?

Sokan, ezt úgy oldják meg, hogy több száz cikket készítenek a long-tail kulcsszavakra, ám ezek mögött gyakran kevés a tartalom, hiszen nagyon sok oldalról van szó. Ez viszont azt eredményezheti, hogy az oldal a Panda algoritmus büntetése alá esik.

Ez idehaza is nagyon sok weboldalt érintett. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ne használjuk a long-tail kulcsszavakat, csak azt, hogy legyünk nagyon körültekintőek, és itt is minőségi tartalmat nyújtsunk!

Következő lépés: A Google Kulcszótervező eszközének használata

Most, hogy megtanultad, hogyan azonosítsd a réspiacokat itt az idő, hogy mindezt hasznosítsd a Google kulcsszótervező eszközének használatával.

Irány a második fejezet

Az anyag Brian Dean: Keyword Research: The Ultimate Guide c. műve alapján, Brian Dean írásbeli engedélyével készült. Ezúton is köszönöm Brian hozzájárulását!

Köszönöm, hogy elolvastad az útmutatót. Ha szeretnél további hasznos anyagokhoz jutni, iratkozz fel a hírlevélre, ha úgy érzed másnak is hasznos lehet ez az anyag, vagy csak meg akard köszönni ezt az anyagot, amibe nem kevés munkaórát fektettem, linkeld meg, vagy oszd meg ezt az oldalt. Köszönöm!

Feliratkozás az ITE hírlevelére

* kötelező