Úgy tűnik egyre nagyobb méreteket ölt hazánkban is a Panda algoritmus. Kevesen gondolnak bele abba, hogy a mobil eszközök terjedésével a mobil nézet és a responsive design is felértékelődik, mivel javítja a felhasználói élményt és csökkenti a Panda algoritmus rizikóját.
Mobil Panda?
Ha egy weboldalt elkap a Panda algoritmus, az első, amit elkezdünk csinálni, hogy asztali gépünkön mindenféle tesztelést végzünk, vagy nekivágunk akár egy komplett SEO auditnak. Az asztali gépünkön. És elfeledkezünk egy nagyon fontos dologról, a mobilnézetről. Holott ma már sejthető, hogy a Google Pandájának is van okostelefonja.
Magyarán szólva a felhasználók egyre nagyobb hányada érkezik okostelefonról, és ezek a felhasználók úgy viselkednek majd a weboldalon, ahogy azt a weboldal mobilnézete, vagy annak hiánya biztosítja.
Gondoljunk csak bele, ha a felhasználók 20%-a érkezik mobileszközökről, akkor a Google ezek viselkedését és felhasználói élményeit is beszámítja az oldal értékelésébe. Ha nincs mobilbarát felülete oldalunknak, akkor a mobilról érkező felhasználók gyorsan elhagyják majd az oldalt, növelve a visszafordulási arányt, csökkentve az oldalon eltöltött időt, és a megtekintett oldalak számát. Ráadásul ezek az adatok hónapról hónapra romlani fognak, ahogy egyre több látogató érkezik mobileszközökről.
Úgy tűnik, hogy a Google Panda-algoritmusának 4.0-ás verziója már odafigyel a mobil felhasználói élményekre is és ezek alapján is értékeli a weboldalakat. A gyenge és egyre romló felhasználói élmény pedig akár büntetést is eredményezhet, vagy pontosabban szólva más problémákkal együtt növeli a büntetés kockázatát.
Mennyire mobil és Panda barát a weboldalunk?
Hogyan tudunk információt szerezni arról, hogy weboldalunk mennyire mobilbarát?
Nos a legegyszerűbb megoldás a Google Analytics használata. Válasszuk a Közönség menüpontból a Mobil almenüt és ott kattintsunk az áttekintés alpontra.
Ez az oldal jól kiszolgálja az asztali gépről érkezőket, de a mobilélmény lényegesen alacsonyabb
Ha ezt megtesszük rögtön láthatóvá válik, hogy a látogatók hány százaléka érkezik mobilról, és hány asztali gépekről.
Ennél is fontosabb, hogy az is láthatóvá válik, hogy a felhasználók mennyi időt töltenek az oldalon, és milyen magas a visszafordulási arány. Ezek általában fontos mérőszámok, de itt lehetőség van arra is, hogy összehasonlítsuk a különböző eszközökről érkező felhasználók élményét az adatok alapján.
Ha nincs jelentős eltérés a különböző eszközökről érkezők között, akkor nem kell aggódni, de ha jelentősen rosszabbak a mobil eszközökről érkező látogatók adatai, akkor érdemes megfontolni, hogy mi nem jó a weboldalunkon.
Természetesen egy keresőoptimalizálással foglalkozó szakember ezen túl számos más módon is tudja értékelni egy-egy weboldal felhasználói adatait. De ezzel az egyszerű lépéssel bármelyik webmester az alapinformációkhoz hozzájuthat.
Illúzióink ne legyenek. Az Egyesült Államokban már a keresések 50%-a mobileszközökről érkezik, és ez az európai és hazai trend is. Ha most nem is, de hamarosan weboldalunkat mobilbaráttá kell tenni, mert nem csak felhasználókat veszíthetünk, de kiválthatjuk a Panda algoritmus haragját is.