Eltelt már néhány nap a Panda 4.0-ás futásának bejelentése óta, a teljesség igénye nélkül igyekszünk a hatásokat felmérni.
Azt már korábban jeleztük, hogy a nagy márkák lehetnek a vesztesei a frissítésnek, és úgy tűnik most feltételezésünket alá is tudjuk támasztani. A legnagyobb vesztesnek az eBay tűnik, amely a moz.com adatai alapján a hatodik helyről a 25. helyre csúszott a leggyakrabban megjelenő weboldalak listájáról. Van némi vita arról, hogy ennek mi áll a hátterében, de a visszaesés tény.
Külföldi nyertesek és vesztesek
A Searchmetrics további listát közölt arra vonatkozóan, kik lehetnek a további nagy vesztesei és nyertesei az új algoritmusnak. A legtöbb oldal idehaza kevéssé ismert, de az ask.com 50%-os csökkenést, a yellowpages 20%-os visszaesést, a Columbia Egyetem szintén 20%-os csökkenést könyvelhetett el. A Retailmenot.com itthon kevéssé ismert, de egy 34 milliárd forintos árbevételű oldalról van szó, amely szintén jelentős csökkenést produkált, és a tőzsdén közel 20%-ot esett a részvényeinek értéke a Panda algoritmus hatására.
[blockquote]20%-ot esett a tőzsdén a retailmenot.com árfolyama a Panda hatására.[/blockquote]
Ez jól mutatja, hogy egy-egy algoritmusfrissítés mennyire életbevágó kérdés lehet és micsoda pénzösszegekre van hatással. Nem véletlen, hogy külföldön a legtöbb gazdasági szaklap, így a Forbes, vagy a Business Insider is foglalkozott az algoritmus frissítéssel. Idehaza a gazdasági szaklapok jellemzően nem értik és ezért nem is írnak a Google ilyen jellegű módosításairól, persze van kivétel, például a Piac és Profit, hogy egy pozitív példát is említsünk.
Természetesen vannak nyertesei is a frissítésnek, itt a wordpress.com, vagy a Buzzfeedet említenénk meg, amelyek idehaza is ismertek. Ez mindenképpen előrelépés a Google részéről, hogy nem csak vesztesei, hanem kifejezetten nyertesei is vannak egy-egy algoritmus frissítésnek. Tehát az új Panda nem csak büntet, de vélhetően jutalmaz is. A vesztesek és nyertesek teljes listája megtekinthető itt.
A kisebb oldalak esetén is úgy tűnik nagyon vegyes a kép. A Seroundtable.com készített egy felmérést, amit eddig 600 webmester töltött ki. A válaszadók 20, illetve 20 százaléka válaszolta azt, hogy bár a korábbi Panda nem érintette oldalukat, de most forgalom növekedési, illetve csökkenést tapasztaltak. 15 %-uk jött helyre egy Panda büntetés után, míg 10%-uknak nem sikerült a büntetés után felállni a mostani frissítés során sem.
Hazai tapasztalatok
A hazai tapasztalatok is vegyesek, a webmester fórumok hozzászólásai alapján a forgalomjavulás jellemző inkább, de összességében az a tapasztalat, hogy jelentős forgalom változás nem következett be. Ennek több oka is lehet, az egyik, hogy az új Panda elsősorban angol nyelvterületen érvényesült, vagy pedig a magyar nyelvterületen lényegesen kisebb hatással járt, mint az angol területen. És az sem zárható ki, hogy az algoritmus futása még folyamatban van.
Összességében talán a legfontosabb változásnak az tűnik, hogy a mostani Panda nem csak büntetett, hanem esetlegesen jutalmazott is oldalakat, tehát nem csak arról van szó, hogy a büntetések miatt egyes oldalak helyezése javult a kieső konkurencia miatt, hanem – esetlegesen – pozitív elbírálás sem zárható ki.