A Google hivatalos blogoldalán jelentette be a mobil indexelés közelgő bevezetését. Nagy változások várhatóak.
Október közepén már beszámoltunk róla, hogy Gary Illyés a Google szóvivője egy konferencián beszélt arról, hogy a Google komoly változást tervez. A jövőben a mobil oldalak elsődlegesek lesznek az asztali verzióhoz képest.
Most ez a bejelentés hivatalos megerősítést kapott, és újabb információk kerültek napvilágra.
A közlemény
A Google hivatalos blogoldalán adott ki egy közleményt, amelyben bejelentette, hogy a jövőben a mobil indexelés lesz az elsődleges.
A közlemény szerint a Google jelenlegi algoritmusai a weboldalak asztali verzióján alapulnak, miközben a keresések zöme már mobil eszközről történik. Így előfordulhat, hogy a kereső nem találja meg azt az információt, amit keresett és ez rossz felhasználói élményhez vezethet.
Éppen ezért a Google elkezdett kidolgozni egy a mobil oldalaknak előnyt adó indexelési módot. Ez nem jelenti azt, hogy a weboldala asztali verzióját, vagy az alkalmazásokat ne indexelné, csupán azt, hogy a Google a jövőben a weboldalak mobil verzióját fogja elsődlegesen használni a rangsorolási célokra (és ebből nyeri ki a strukturált adatokat is). Ugyanakkor a cél az is, hogy az asztali gépről keresőknek is jó felhasználói élményt nyújtson a Google.
A Google közleménye szerint tisztában vannak vele, hogy ez egy nagy változás, ezért az elkövetkező hónapokban folyamatosan tesztelik kis léptékben a változásokat és csak akkor terjesztik ki, ha meggyőződtek arról, hogy ez jó felhasználói élményt biztosít.
Mivel a Google még csak a folyamat elején tart, néhány javaslatot is tesznek a webmesterek számára, hogy miképpen tudnak felkészülni a változásokra:
- ha reszponzív oldalad van, és a tartalom azonos a mobil és asztali oldal esetén nem kell tenni semmit.
- ha a weboldal mobil és asztali verziója eltérő, akkor érdemes néhány változtatást megfontolni (a robots.txt ellenőrzése, nincs-e blokkolva a mobil tartalomhoz való hozzáférés, a strukturált adatok legyenek mindkét típuson egyezőek, a canonical beállítások értelmezése nem változik)
- adjuk hozzá a weboldalunk mobil verzióját is a Search Console-hoz
- ha a weboldal csak asztali verzióval rendelkezik a Google azt továbbra is indexeli
- a Google figyelmeztet arra, hogy csak teljesen kész mobiloldalt indexeltessünk, félkészet, vagy hibásat ne!
Nagyjából ennyi a közlemény tartalma.
Kérdések és válaszok a mobil indexelés kapcsán
Nagy változás lesz
Gary Illyés a Google szóvivője Twitter üzenetben azt jelezte, hogy ez „Nagy változás lesz” és kéri a kérdéseket és véleményeket.
Egy kérdésre már meg is erősítette, hogy az asztali találatok rangsorolása a jövőben a mobil oldal tartalma és szignáljai alapján történik majd. Ez pedig nagyon komoly változást hoz majd a keresőoptimalizálásban.
This is big, so send us your questions so we know what’s not clear & what we need to communicate more about
— Gary Illyes (@methode) 2016. november 5.
Érdemes tehát újra áttekintenie mindenkinek a mobil oldalát. Most már nem csak az a cél, hogy legyen, hanem az is, hogy az valóban felhasználóbarát módon működjön, hiszen ez adja a rangsorolás alapját.
Gary Illyés egyelőre azt nem tudta konkrétan megmondani, hogy az asztali szignálok teljesen elvesznek-e, de az biztos, hogy a mobil központú világban kisebb súllyal esnek majd latba.
Gary Illyés azt is megerősítette, hogy azoknak sem kell megijedniük, akik csak asztali verzióval rendelkeznek, ezek az oldalak is indexelve lesznek és megjelennek majd a találati listán.
Mobile-first: with ONLY a desktop site you’ll still be in the results & be findable. Recall how mobilegeddon didn’t send anyone to oblivion?
— Gary Illyes (@methode) 2016. november 6.
Mi lesz a Panda algoritmussal?
Egy felhasználó feltette azt a kérdést, hogy mi lesz a helyzet a Panda algoritmussal. Változnak-e a Panda pontok, ha az a mobil oldal alapján számítódik ki. Gary Illyés azt mondta, ez remek kérdés, és elméletileg a válasz az, hogy igen, de egyelőre nem tud pontosat mondani.
@emerikusz_ whoa, great question! Theoretically yes, in practice I don’t know yet
— Gary Illyes (@methode) 2016. november 6.
Mikor érkezik?
Egyelőre nincs dátum, de Gary Illyés szerint még hónapokat kell erre várni. Egy kérdező szerint 4 hónap múlva lesz kész a mobiloldaluk. Gary Illyés erre azt felelte, az még belefér.
Ez alapján négy hónapnál hamarabb valószínűleg nem érkezik meg a mobil algoritmus.
A rejtett tartalom is teljes értékű lesz.
Gary Illyés egy kérdés kapcsán arról is beszél, hogy a mobil indexelés során azok a fül alá rejtett tartalmak, amelyeket jelenleg leértékel a Google algoritmusa, a mobil indexelés során teljes értéken lesznek kezelve, ha a fül alá rejtés indoka a jobb felhasználói élmény (ez tipikus a webáruházak esetén)
@schachin no, in the mobile-first world content hidden for ux should have full weight
— Gary Illyes (@methode) November 5, 2016
Mi lesz a linkekkel?
Igen sok kérdés merült fel a linkek kapcsán. Például, hogy csak a mobil oldalakról érkező linkek számítanak majd, és mi a helyzet az olyan linkekkel, amelyek csak asztali verzión jelennek meg, de mobil verzión nem? De Gary Illyés azt válaszolja ezekre a kérdésekre, hogy a linkek kapcsán még nem tud konkrétumokat mondani. Még több kérdést itt találsz.
Mennyire lesz jelentős ez a változtatás?
Ezt egyelőre nagyon nehéz megítélni, de azt gondolom a jól működő reszponzív oldalaknál nem lesz gond, azok inkább az előnyét fogják látni ennek a változásnak. A hazai web igen jelentős része azonban még mindig küzd a mobil megjelenítéssel. Ezek az oldalak vesztesei lehetnek a változtatásoknak. Összességében jelentős változásokra lehet majd számítani, de ahogy a közlemény is jelzi a Google fokozatosan tér majd át a mobil indexelésre, így azt gondolom a változások időben elnyúlnak majd, és nem lesznek olyan látványosak. Legalábbis az elmúlt év tapasztalatai alapján erre tippelnénk.
Üdv!
Jó nagy bohóc ez a Google! A 2012 -ben indított ámokfutásával nagyon sok embernek okozott NAGY károkat. Persze sikeresen növelte az adwords bevételét. Pont, mikor egy drogbáró kinyírja a konkurenciáit. Ugyanaz a módszer. Másokat eltaposni, nekik kárt okozni a nyereségért cserébe. Most meg jön ezzel, mindannyian tudjuk, hogy egy asztali gépről indított keresésnek semmi köze ahhoz, van-e reszponzív vagy mobil nézete az oldalnak.
Google: „fizess és akkor lesz látogatód, ha nem akkor is lesz de kevesebb. Hogy mennyi? Majd a folyton változó szabályok szerint MI eldöntjük te senki! Van jó tartalmad meg több ezer cikked? Hát…adunk pár látogatót…nincs linked? Hátul maradsz! Szerzel linket (te kis csaló)? Akkor talán többet adunk, de FOSSÁL, mikor zárunk ki! (Mert csaló vagy!)” A kiválasztott nép rendszere már csak ilyen….
A Google egy forproft cég, nem jótékonysági egylet. Használd ki ha tudod, ő is ezt teszi veled 🙂
Ehhez képest most még mindig vannak elöl olyan oldalak, melyeknek egyáltalán nincs mobil oldaluk…
Ez igaz, de azért a statisztikák szerint a mobil találati lista 85%-át már mobilbarát oldalak teszik ki. http://searchengineland.com/google-drops-mobile-friendly-label-keeps-mobile-friendly-ranking-algorithm-257245