Kezdőlap » Google » Hivatalos: ma indul a Google pop-up büntetése!
Google

Hivatalos: ma indul a Google pop-up büntetése!

RIP Google

A Google hivatalos blogján jelezte, hogy a mai napon elindult a felugró ablakokat használó weboldalakat érintő büntetése. Íme, a részletek!

A Google Hivatalos blogoldalát frissítve jelezte, hogy ma, azaz január 10-én elindult a felugró ablakokat alkalmazó oldalakt érintő büntetése. A hivatalos közlemény így szól:

„A mai naptól kezdve, azon oldalaknál, ahol a tartalom nem könnyen hozzáférhető a felhasználók számára, azok a mobil találati listán nem fognak olyan jó helyezéseket elérni. Ahogy azt jeleztük ez az új szignál csak egy a több száz rangsorolásra használt szignál közöl, amit a rangsorolásra használunk és a felhasználó szándéka  most is nagyon erős szignál. Éppen ezért az oldalak továbbra is elérhetnek jó helyezést, ha nagyszerű és releváns tartalommal rendelkeznek. „

Röviden ennyi a közlemény, amit az eredeti augusztus 23-án közzétett közleményhez illesztették. Az akkori közleményben jelentették be, hogy a Google hátrasorolja majd azokat az oldalakat, amelyek agresszívan használnak felugró ablakokat.

A Google akkori indoklása szerint a felhasználókat zavarják az olyan felugró ablakok, amelyek miatt nem férnek hozzá azonnal az elsődleges tartalomhoz. ez különösen a mobilról érkező felhasználókat zavarja, ezért az ilyen technikákat alkalmazó oldalakat a Google hátrébb fogja sorolni(részletesen lásd korábbi cikkünket)

A Google fel is sorolta konkrétan mely technikákat érinti majd a hátrasorolás:

hirdetés
  • nagy felugró ablakok, amelyek a tartalom fő részét kitakarják, függetlenül attól, hogy azonnal jelennek meg, vagy az oldal nézése közben.
  • olyan appok letöltésére ösztönző ablak, amelyet a felhasználónak be kell zárnia ahhoz, hogy a tartalomhoz hozzáférjen
  • olyan megjelenítési mód, ahol az érdemi tartalom a hajtás alatti részre szorul le, mert a felugró jellegű tartalom a gördítés feletti részen jelenik meg.

t-google-mobile-interstitials-penalty-bad-1472040881

Példák a büntetendő oldalakra

A felsorolásból kiemelném, hogy a büntetés azokat a felugró ablakokat is érinti, amelyek a lefelé görgetés során jelennek meg.

Az azóta eltelt időben néhány újabb részlet is napvilágot látott:

  • a büntetés nem érinti a törvényileg kötelező felugró ablakokat (ilyen lehet a süti-szabályozás). Itt egyelőre nem világos, hogy a Google hogyan fogja lekövetni az egyes országokra jellemző speciális szabályozásokat, tehát itt még lehetnek kellemetlen meglepetések
  • a büntetés szintén nem érinti a vallási okokból megjelenő felugró ablakokat, noha ez idehaza igen ritka.
  • a hátrasorolás url-szintű, tehát nem a domain egészét érinti, hanem az egyes url-eket. Tehát ha van olyan oldalunk ahol használunk ilyet, akkor a nem használt url-eknél semmilyen hátrány nem ér bennünket
  • a büntetés nem érinti a kilépő célú felugró ablakokat (exit pop-up)
  • a büntetés szintén nem vizsgálja, hogy mi történik akkor, ha a felhasználó az egyik oldalról egy új url-t nyit meg. Ahogy John Mueelr fogalmazott, a Google-t csak az érdekli, hogy mit lát a felhasználó, ha a találati listáról az oldalra érkezik. Hogy az oldalon belül mi történik, az már csak a weboldaltulajdonosra és a felhasználóra tartozik.

A Google arra is felhívja a figyelmet, hogy az olyan felugró ablakok, amelyen nem zavaró méretűek, továbbra is engedélyezettek.

t-google-mobile-interstitials-penalty-good-1472040944

Nem büntetendő felugró ablakok

Bár sok hazai weboldal használ felugró ablakokat, ezek inkább a felhasználó viselkedésére reagálnak, például kosárelhagyásra, vagy kilépési szándék észlelésére, ezeket a mostani ismereteink és a Google közleménye szerint nem érinti majd a hátrasorolás.

Ami gondot okozhat esetleg az a görgetés során megjelenő felugró ablakok, amelyeket előszeretettel használnak például blogoldalak.

Szintén gondot okozhatnak a Facebook likeolásra ösztönző felugró ablakok, bár az ilyen típusú oldalaknál a keresőből érkező forgalom általában nem túl jelentős.

A hazai webáruházak esetén azok a felugró ablakok jelenthetnek gondot, amelyek nem a felhasználói szándékra jelennek meg, hanem azonnal (például ünnep nyitva tartás, vagy akcióra figyelmeztető pop-upok.

Hogyan észlelhetjük, hogy büntetést kapott oldalunk.

Nos, erre két módszer is létezik. Az egyik ha rendelkezünk olyan helyezésmérő eszközzel, amelyen lehetőség van beállítani a találati lista típusát, és a mobil találati lista helyezéseit lekérni (ilyen eszköz pl. a Semrush a profibbak közöl, vagy a Serplab az egyszerűk közül)

Indirekt módon a Google Analyticsből is megállapítható a forgalom visszaesése. Az alábbi képernyőfelvétel ehhez ad segítséget.

mobil forgalom ellenőrzése Google analyticsben

  1. Először válasszuk ki az Ügyfélszerzés menüpontot, az oldalsó menüből.
  2. Majd ott válasszuk a Minden forgalom, majd Forrás/Médium menüpontot
  3. Kattintsuk a megjelenő adatoknál a google/organicra.
  4. Majd kicsit feljebb válasszuk ki a Másodlagos dimenziókat, és az ott megjelenő listából válasszuk a felhasználókat.
  5. Végül az így megjelenő listából a Mobil (ideértve a táblagépeket).

Így máris látható, hogy mennyi látogatónk van a Google keresőjéből, akik mobileszközökről érkeztek. Ha a mai naptól kezdve szignifikánsan csökken a forgalom, akkor valószínű, hogy weboldalunkat érintette a mostani büntetés (érdemes néhány napot várni, illetve a két módszert egyszerre használni, vagy megkérni egy SEO-st, vagy analitikust nézzen rá az adatainkra.)

Amint további részleteket megtudunk a büntetésről természetesen jelentkezünk a friss információkkal.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

3 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.