A Google hivatalos blogján jelentette be, hogy április 21-től a mobilbarát szempontok a rangsorolási algoritmus része lesz. Jelentős hatások várhatóak. Az alkalmazások is jobban megjelennek a találati listán.
Mobilbarát oldalak, mint rangsorolási tényező
Igen fontos bejelentést tett tegnap az esti órákban a Google. A webmestereknek szóló hivatalos blogján jelentette be, hogy április 21-től a mobilbarát szempontok integrálódnak a keresési algoritmusába, és ez kihat a találati listán elfoglalt helyezésekre is.
A Google közölte, hogy míg jelenleg címkével jelölik a nem mobilbarát oldalakat, áprilistől, ezek a szempontok már a rangsorolási algoritmus részei lesznek. A Google szerint ezeknek a változásoknak: ”jelentős hatása” lesz a mobil találati listára.
A Google elmondása szerint ez a lépés egy szerves fejlődés része, a mobilbarát weboldalak, mint rangsorolási szempontok értékelését már 2013-ban elkezdték, és most április 21-től ezek a szempontok élesednek, és a rangsorolási algoritmus részei lesznek.
A közlemény szerint a fejlesztésnek köszönhetően: ”a felhasználók könnyebben találnak majd jó minőségű, releváns, a készülékükre optimalizált tartalmat a találati listán”
Hogy miért nem most azonnal történik a változtatás? Nos, a Google elmondása szerint még időt akarnak hagyni a webmestereknek az átállásra. Régóta kísérleteznek a mobil szempontok integrálásával, és most érett meg az idő, hogy a rangsorolás részévé tegyék.
A változások nem csak angol nyelvterületen, hanem globálisan lépnek érvénybe, április 21-től.
Hogyan készüljünk fel az új rangsorolási algoritmusra?
Először is fontos tisztáznunk, hogy a bejelentés igen nagy fontosságú. A Google közleményéből egyértelműen kiderül, hogy a változások a magyar mobil találati listára is érvényesek lesznek, és az is, hogy jelentős hatások várhatóak.
A Statcounter adatai szerint Magyarországon a kereséseknek már több, mint 10%-a mobil eszközökkel történik, és ez az arány évről-évre jelentősen nő. Egyes szegmensekben ennél jóval magasabb ez az arány, nem ritka a 20-30%-os mobil látogatók aránya sem (az ite.hu esetében a látogatók 18%-a érkezik mobileszközökről).
A hatások tehát igen jelentősek lesznek, és azt külön ki kell emelni, hogy a mobilkeresések aránya rendkívül intenzíven nő. Ha szeretnénk tisztában lenni a hatásokkal, akkor érdemes felkeresni a Google Analytics-et és megnézni, hogy a forgalom hány százaléka érkezik mobil eszközökről (Közönség/Mobil/Áttekintés). Minél nagyobb az arány, annál sürgetőbb az oldal mobilbaráttá tétele az április 21-i dátum előtt.
A Google már több alkalommal jelezte, hogy mit tekint mobilbarát weboldalnak és ehhez igen sok segítséget is nyújtott, amiről mi is beszámoltunk (akkor a Google még közvetlenül nem jelentette be, azt ami most megtörtént).
Röviden az alábbiak a legfontosabbak:
- Flash technológia kerülése
- nagyítás nélkül is olvasható betűméret
- a tartalomnak a képernyőmérethez történő igazítása
- a koppintási felületek megfelelő mérete
A Google egy tesztelő oldalt is készített, ahol ellenőrizhetjük oldalunk mobilbarát voltát. Érdemes nem csak a főoldalt, hanem az aloldalakat is tesztelni!
A Webmester eszközökben több hónapja indította útjára a Google a Mobilos használhatóság eszközt, ahol ellenőrizhetjük weboldalunkat ebből a szempontból is és az elmúlt hetekben igen sok figyelmeztetés ment ki a webmestereknek is, ahol a nem mobilbarát tényezőkre hívja fel a Google a figyelmet.
Mit jelent mindez a keresőoptimalizálás szempontjából?
Nos, a válasz igen egyszerű. Ha weboldalunk nem mobilbarát a Google szerint, akkor cselekedjünk azonnal, mert különben április 21-től forgalmunk egy részét elveszíthetjük ezen hibák miatt. A jövőben pedig ne is indítsunk olyan weboldalt, amely nem felel meg a mobilbarát szempontoknak.
Az alkalmazásokat is rangsorolja a Google
A Google ugyanebben a közleményben azt is bejelentette, hogy a tegnapi naptól kezdve az indexelt alkalmazásokat is a rangsorolási algoritmus részévé teszi azon felhasználók számára, akiknél az alkalmazás telepítve van. Azon alkalmazások esetében amit a Google indexel, így a jövőben jobb eséllyel tűnhetnek fel a találati listán. A Google egy útmutatót is összeállított a fejlesztők részére.