Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » Itt a Google Pingvin algoritmus 5, (vagy 2.1-es) verziója!
Keresőoptimalizálás

Itt a Google Pingvin algoritmus 5, (vagy 2.1-es) verziója!

Pingvin algoritmus Google

Tegnap este életbe lépett a Pingvin ötödik frissítése, amely hivatalosan a 2.1-es elnevezést kapta. A bejelentést Matt Cutts nagyjából az itthoni idő szerint hajnali négy órakor jelentette be Twitter üzenetében.

A hivatalos Google nyilatkozat szerint az új Pingvin frissítés a keresési találatok 1%-át érintette (a hivatalos verzió szerint az első Pingvin algoritmus a találatok 3%-át érintette).
A Google és Matt Cutts a frissítésről részleteket nem árult el, az általuk linkelt oldal a legelső Pingvin algoritmus idején kiadott közleményre mutat, amely még 2012-ben íródott. A hírről elsőként a Search Engine Land számolt be.

Íme, Pingvin algoritmus frissítések időrendben:
Pingvin 1 (1.0) 2012. Április 24. (a keresések 3,1%-át érintette)
Pingvin 2 (1.1) 2012. május 26. (a keresések 0,1%-át érintette)
Pingvin 3 (1.2) 2012. október 5. (a keresések 0,3%-át érintette)
Pingvin 4 (2.0) 2013. május 22. (a keresések 2,3%-át érintette)
Pingvin 5 (2.1.) 2013. október 4. (a keresések 1%-át érintette)

Mi is az a Pingvin algoritmus?

A Pingvin algoritmus a Google nagy kereső algoritmusának része, amelyet csak időnként futtatnak le, és a célja, hogy kiszűrje azokat a spam weboldalakat a találati listából, amelyek valamilyen manipulált módon érnek el jó helyezést. A Pingvin algoritmus elsősorban a fizetett linkekre vadászik, de a természetellenes horgonyszövegek (az a kifejezés, amelyre a linket lehelyezzük) is célkeresztjében találhatóak.
Korábban bevett fekete kalapos keresőoptimalizálási módszer volt, hogy a weboldal tulajdonosok linketet vásároltak, amelyek kulcsszóval mutattak a weboldalukra. A Pingvin algoritmus elsősorban ezeket a manipulatív célú linkeket szűri ki.
Ha a tegnapi, vagy mai napon jelentős mértékben csökkent a látogatószámod, vagy visszaesett a helyezésed, akkor nagy valószínűség szerint a Pingvin algoritmus a te oldaladat is érintette. Ilyenkor egy dolgot lehet tenni, a fizette linkeket és a rossz minőségű linkeket eltávolítani a Google disavow eszközével, és várni a következő Pingvin algoritmus frissítést, amely remélhetőleg ezeket figyelembe veszi, és valamilyen szinten visszaállítja a helyezésedet.

Kolibri és Pingvin algoritmusok

Alig egy hete jelentette be a Google, hogy teljesen újraírta a keresőalgoritmusát, ami a Kolibri elnevezést kapta. Erről részletesen beszámoltunk. A Pingvin-algoritmust úgy kell elképzelni, mint a Google nagy Kolibri algoritmusának részét, amely csak meghatározott időnként fut le. A Pingvin tehát nem váltja le a Kolibrit, hanem annak része.

A Pingvin algoritmus számozása

A Pingvin algoritmus, mint ahogy fentebb is írtuk 2012. április 24-én futott le először, mely igen nagy vihart kavarva. Azt követően még négy alkalommal futott le az algoritmus, ez az ötödik alkalom. A hivatalos nevezéktanban a Google a 2.1-es elnevezést adta neki, azonban a korábbi tapasztalatok szerint a Google nem minden esetben jelenti be az algoritmus frissítéseket, vagy nem különbözteti meg a nagy váltásokat és a kisebb módosításokat, azért a keresőoptimalizálással foglalkozó szakma a korábbi tapasztalatok alapján nem tesz különbséget a nagy és kis frissítések között a nevezéktanban. Az algoritmus frissítésekről lásd történeti összefoglalónkat.

hirdetés

Mire is hat pontosan a Pingvin, és hogyan lehet kigyógyulni?

A Google algoritmus frissítéseinek sorában az első igazán jelentős, komoly gazdasági hatással is járó algoritmus frissítése a Panda algoritmus volt, amely elsősorban azokat az oldalakat szűrte ki a találati listából, amelyek gyenge tartalmat kínáltak az olvasóknak. Sokszor automatikusan gyártott tartalmakról volt szó, amelynek egyetlen célja volt, a látogatószerzés és a reklámbevételek növelése.
A Pingvin algoritmus szintén a találati lista javítását tűzte ki célul és a manipulatív technikákat szűrte ki, de más módon, mint a Panda.
A Pingvin algoritmus elsősorban az oldalra mutató nem természetes linkeket igyekezett észlelni. Ez azért fontos a Google-nak, mert a találati lista kialakításában nagyjából 40% szerepe van az oldalra mutató linkeknek. Ezekre úgy tekint a kereső, mint az adott oldalra leadott szavazatokra. Érthető, hogy ha ezeket a szavazatokat manipulálja valaki, akkor a Google szemében csalást követ el.
A Google elsősorban az alábbi dolgokra koncentrált:
– gyenge, rossz minőségű, vagy aggályos tartalmú oldalakról érkező linkek
– azok a linkek, amelyek olyan oldalakról érkeznek, amelyek egyáltalán nem kötődnek a te weboldalad témájához
– fizetett, azaz vásárolt linkek
– kulcsszavas linkek (tehát a link olyan szón van elhelyezve, ami nagyon fontos a te szakmádban)

Matt Cutts bejelentése szerint a Google ezzel a manipulatív technikákat próbálta meg kiszűrni, és azokat az oldalakat jutalmazni, amely jó minőségű tartalmat kínálnak látogatóiknak. A Pingvin algoritmus elleni védekezés leghatékonyabb eszköze, ha nem élünk a manipulatív technikákkal, és elsősorban a minőségi tartalommal szerzünk természetes linkeket. Ez persze nem minden iparágban könnyű feladat, de nem lehetetlen és hosszú távon megéri.
Ha weboldalunk látogatottsága jelentősen visszaesett a fenti dátumok idején, akkor vélhetően ránk is lesújtott a pingvin algoritmus. A Pingvin algoritmus hatása alól nem könnyű kikerülni, a fő feladat a manipulatív linkek eltávolítása, a horgonyszövegek természetességének növelése, és a természetes linképülés. A Google a Webmester Eszközökön keresztül lehetőséget nyújt az oldaltulajdonosoknak arra, hogy beküldjön egy listát, ami a nem kívánt vagy fizetett linkeket tartalmazza. Ez a disavow tool. Ez azonban kétélű fegyver, hiszen nem világos pontosan mi is történik ezekkel a listákkal, és mennyiben káros ez más weboldalakra. Ezért ennek használatát csak szakember segítségével alkalmazzuk.
Saját tapasztalataink szerint egyébként ezen eszköz nélkül is lehetséges a kisebb büntetésekből kigyógyulni, egyszerűen a természetes linképülés segítségével és a manipulatív technikákkal való felhagyással.

Saját tapasztalataink a Pingvinről

A saját vagy általunk kezelt weboldalak az eddigi vizsgálataink szerint kivétel nélkül javítottak a helyezéseiken (1-3 helyezés), vagy helyükön maradtak. Az egyik általunk kezelt oldal egy havi közel egymillió kereséssel bíró szóra egyenesen hat helyet javult, és jelenleg a 6. helyen található. Ez igen nagy eredmény, különösen azért, mert az oldalt korábban az első Pingvin algoritmus érintette, még 2012-ben. Most a korábbi helyezésen is sikerült egy keveset javítani. Az eredményekről a jövő héten egy részletesebb elemzésben is be fogunk számolni.

Cikkünket igyekszünk folyamatosan frissíteni!

És téged érintett a mostani Pingvin algoritmus frissítés?

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

4 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Most ez beáll ilyen október 5. – május 24. ciklusra? 🙂
    A Pingvin 3 óta azt látom, hogy a gond a rossz minőségű linkelő webhelyekkel van (alacsony látogatottság, rossz oldalon töltött idő, magas visszafordulás, alacsony PA, DA, trust és auth adatok).
    Sokan kardoskodnak a “természetesnek” tűnő módszerek mellett (egyaránt használva kulcsszavas, domain, url, brand és “katt ide” horonyszövegeket), de az látszik, hogy a Pingvint ez nem hatja meg, ha linkfarmokkal ügyeskedünk.
    Tettem egy próbát, amit ügyfél honlapjával soha nem csinálnék:
    6 hónap alatt beküldtem kb. 35 katalógusba, néhány cikkes oldalra, néhány komment született linkkel, volt szakmai fórum link és két nagyobb híroldal is linkelte. Voltak brand, url, domain, kulcsszavas és “katt ide” típusú horonyszövegek. Egyaránt linkeltem fő- és aloldalt. A honlapon statikus, nem túl sok (összesen talán 10.000 karakter) minőségi tartalom szerepelt.
    A teszt eredménye: a Pingvin megette. 🙂

  • Köszönöm a hozzászólást, ez nagyon hasznos kis esettanulmány volt.
    Ismerek hasonló linkprofillal rendelkező oldalt, de ott a tartalom lényegesen vastagabb (3000 indexelt oldal), és a Pingvin ezt az oldalt nem bántotta. Véleményem szerint a Pingvin ma már nem kizáról a linkprofilt figyel, hanem számos más (tartalmi) tényezőt is.

    • Teljesen jogos! Abban a hiszemben voltam, hogy linkeltem, most javítottam. Annyiban viszont nem jogos, hogy ez a cikk több forrásból és saját kútfőből is dolgozik, tehát nem fordítás, és így a SEL csak a források egyike.