Hogyan kezeljük a webáruházakban lévő termékvariációkat keresőoptimalizálási szempontból. A Google egyértelmű javaslatokat tett.
Igen gyakori, hogy egy webáruház olyan termékeket forgalmaz, amelyek csak kis apróságokban térnek el egymástól. Ez lehet egy ruha esetében a méret, vagy a szín, de rengeteg más termékvariáció is létezik a webhop jellegéből adódóan.
Felmerül a kérdés, hogy keresőoptimalizálási szempontból hogyan kell az ilyen termékeket kezelni? Minden termékvariáció kapjon külön aloldalt, vagy az adott terméknek legyen egyetlen url-je, ahol a felhasználók választhatnak a különböző variációk közül?
John Mueller a Google szóvivője a webmestereknek szóló Hangouton erről is beszélt:
Elmondása szerint a Google szemszögéből elfogadható, ha egy webshop külön url-eket használ a különböző termékvariációk számára, ha ott egyedi tartalom jelenik meg. Azonban ezt a módszert nem ajánlja mégsem, mivel ez a módszer hígíthatja az oldal tekintélyét (Authority). Éppen ezért ő azt ajánlja, hogy inkább egy erős termékoldalt hozzunk létre, ami tartalmazza a termékvariációkat, és az oldal szövegezésében szerepeljenek az egyes termékváltozatok (tehát pl. a termékek különböző színvariánsa).
Nagyjából ez a Google ajánlása, amit videón is meg lehet tekinteni.
Mi, amikor SEO-Auditot készítünk, szinte minden esetben azt ajánljuk, hogy ne legyenek külön url-jei a termékvariánsoknak. A tapasztalatunk azt mutatja, hogy ez nagyon sok egymással vetélkedő url-t hoz létre, ráadásul a duplikált oldalak aránya is igen magas lesz. Ezek összességében pedig az oldal egészének minőségét is rontják.
Valóban sokkal jobb eredményt lehet elérni, ha ezeket az oldalakat összevonjuk és egy terméknek csak egy aloldala van (de az jó minősége).
Szia Attila!
Örülök ennek a cikknek, mivel van egy webáruházzal kapcsolatos projektem. Értem a leírás lényegét. Gondoltam is, hogy így van.
De mi van, ha valakinek kb. 150 terméke van, és mindegyikhez kb. 3000 termékvariáció? Felsorolom mind a 150 termékoldalon a hozzátartozó 3000 variánst pl. egy listában? Hogyan lesz ilyen esetben erős SEO-ban a webáruház a variánsokra történő kereséskor? Van erre valami javaslatod? Esetleg tapasztalat?
Köszi
Így látatlanul nehéz erre válaszolni. Nehéz elképzelni, hogy egy terméknek lenne 3000 variánsa.
A kérdés az, hogy vajon az emberek keresnek -e a variánsokra. Nem tudom milyen termékről van szó, de nehezen hiszem, hogy mind a 3000 variációra van keresésé magyar nyelven. Esetleg az alapján szűrhetsz, hogy mire van organikus keresés, de mondom így látatlanban nehéz jó tanácsot adni.
Köszi a gyors reakciót.
Pl. legyen egy autótuninggal foglalkozó webshop, ahol a tulaj egy terméket kb. 3000 különböző autóhoz (típus/modell) kínál.
Hát ez a téma elég távol áll tőlem. Talán egy köztes megoldás működhetne: lenne külön indexelt oldal gyártónként, amiből gondolom nincs olyan sok, de nem típusonként.
Amúgy meg tesztelni kell: csak egy oldal, oldal gyártónként és melyik teljesít jobban.
És mi van a régi módszerrel, miszerint a variáns oldalak rel=”canonical” linkekkel mutatnak az alap termék oldalára. Ennek milyen hatása lehet az variáns oldalak SERP-beli elhelyezkedésére? Ez már nem működhet?
Erről az információról vajon az árukereső oldalak miért nem tudnak? Náluk az egyedi link fontos. Tehát nem adhatsz olyan terméklistát, amiben 3 különböző opció ugyan azon a linken érhető el. Miközben szerintem is az a jó, ha egy termék oldal létezik és abban vannak a variációk.
De én továbbra is maradok annál a megoldásnál, hogy minden opció külön linken van és a termékoldal szín vagy opció választása a következő link.
Ez olyan valahol félúton megoldás.
Az árukereső oldalak egy külön műfaj. Régen lértejöttek a variációs oldalak, és félnének megszüntetni őket, mert félnek az organikus forgalom csökkenéstől. Ami rövid távon biztos egy valós félelem is. És hát ki vállalja be, hogy később majd valószínűleg jobb lesz?