A június a korábbiakhoz képest aktív hónap volt a Googlenál, sok algoritmusfrissítés történt, és számos weboldal forgalma és helyezése ingadozott. Összeszedtük a példákat és a lehetséges okokat.
Az idei év nem a nagy algoritmusfrissítésektől volt hangos, a június azonban igencsak mozgalmas volt. Számos weboldal forgalma ingadozott, és a hónapban több olyan nap is volt, amikor az oldalak forgalma visszaállt, majd újra csökkent.
Elemzésünk szerint négy dátum volt elkülöníthető:
– 2016. június 1.
– 2016. június 8-9.
– 2016. június 21.
– 2016. június 26.
Az alábbiakban néhány képernyőfelvétel látható, amely az egyes oldalak forgalmának csökkenését mutatja. A felvételek között magyar és nemzetközi példák is láthatóak (a bonyodalmak elkerülése miatt a domainneveket nem hoztam nyilvánosságra).
Jól látható, hogy elsősorban a fenti dátumokon észlelhető forgalomváltozás, de bizonyos esetekben más-más napokon is van változás, bár az kevésbé markáns.
A tavalyi évben is jellegzetes volt, hogy a Google elindított egy algoritmusfrissítést, majd a rá következő időszakban voltak kisebb-nagyobb ingadozások, amelyek az első algoritmushoz voltak köthetőek. Ez abból is kideríthető, hogy jellemzően ugyan azok az oldalak is mozogtak a különböző dátumokon.
Ez értelmezhető úgy, hogy a Google elindít egy algoritmusfrissítést, majd értékeli az eredményeket és javítja, finomítja az algoritmust.
Mire vezethető vissza a mostani forgalomváltozás?
Minden ilyen forgalomingadozás nagy kérdése, hogy mi állhat a háttérben azaz bizonyos változások miért következnek be. A 2016. júniusi forgalomesések érintettjei gyakran olyan oldalak, amelyek tavaly novemberben is mozogtak. A tavaly novemberi mozgások pedig a Fantom2 algoritmushoz köthetőek, amely a Google Minőségi algoritmusának feleltethető meg.
A probléma az, hogy a Minőségi algoritmus és a Google Panda algoritmusa hasonló okokból jutalmaz (vagy büntet) egy weboldalt, így pontosan nem állapítható meg mely algoritmus áll a háttérben. A lényeg ugyanakkor az, hogy az oldalminőségi problémák okolhatóak az esetleges visszaesésért.
Milyen problémák eredményezhették a visszaesést?
A válasz összetett, hiszen a minőségi algoritmus igen sok szempont alapján értékel. Tipikusan a nagyon gyenge felhasználói élmény, a hirdetések túlzott alkalmazása, a gyenge és kevés egyedi tartalom, indexelési és duplikációs problémák állnak a háttérben egyebek mellett.
Az ilyen típusú hibák igen gyakoriak a webáruházak esetében, de más oldalaknál is gyakran előfordulhatnak (fórumok, gyűjtőoldalak, stb.).
Ha tehát júniusban visszaesett az organikus forgalmad, akkor már tudhatod mi állt a háttérben. A következő lépés egy SEO Audit lehet, ami a konkrét hibákat és hiányosságokat is feltárja.