Korábbi cikkemben már beszámoltam róla, hogy a Google március 15-én elindította hat hónapja várt alapalgoritmus frissítését. Bár a frissítés még nem zárult le, de közel vagyunk a végéhez, így bár tapasztalat már levonható. Ebben a cikkben most konkrét oldalakon mutatok meg ennek a hatását. Mivel zömében saját oldalakról van szó, elég sokat el is árulhatok róla.
Radikális forgalomemelkedés
Ez az oldal egyike magyar Adsense oldalaimnak. A domainnév nem publikus, de jól látható, hogy a organikus forgalom nagyjából megduplázódott. Nézzük az oldal jellemzőit és hogy milyen változások történtek
- a weboldal linkprofilja relatíve erős (Majestic.com szerint 430 hivatkozó domain), DA értéke 37, Trust flow értéke 25.
- az oldal számottevő brandkereséssel rendelkezik (havi 2000), és jelentős a direkt forgalom is.
- az elmúlt hónapokban az oldalra nem történt direkt linképítés, természetes linkszerzés előfordulhat
- az oldalon rendszeres nem SEO célú tartalomfejlesztés volt (elsősorban social médiát céloztuk)
- Az oldal sebessége és más túlhypeolt SEO mutatói tragikusak 🙂
Hasonlóan emelkedő trend
A következő példánál még jelentősebb az organikus forgalom emelkedés, de itt a szezonális hatás si jelen van, tehát a valóságban az emelkedés nem ennyire számottevő, noha jelentős. Jelenleg közel 3x ugrott a forgalom. Ez szintén egy magyar Adsense projekt, nézzük a jellemzőit:
- az oldal linkprofilja igen gyenge, DA23, Trust Flow 11, Hivatkozó domainek száma 14 (majestic.com alapján)
- az oldalon nem volt tartalomfejlesztés több mint fél éve
- linképítés történt prémium oldalakról havonta egy darab
- a brandkeresés igen jelentős számú
- technikai SEO rendben van
- a túlhypeolt, Core Web vitals rendben van, érdekesség lehet, hogy ez nem WordPress oldal, hanem én kódoltam teljesen.
Szezonalitás vagy erősödés?
Szintén egy saját Adsense projekt, aki tagja az ite.hu SEO Klub-nak, annak ez a projekt ismerős lehet, mert sokat hivatkozok rá. Itt egy 16 hónapos periódust raktam be. Jól látható a nagyon erős szezonalitás. Ugyanakkor az idei tavasz lényegesen erősebb, mint a tavalyi volt.
Ha összehasonlítjuk az elmúlt három hónap organikus forgalmát az előző év azonos időszakának 3 havi adatából, akkor tisztább képet kapunk:
Ebből jobban látszik, hogy némi szezonalitási hullámot leszámítva az emelkedés szintén az algoritmus frissítéshez köthető elsősorban. Nézzük ennek a projektnek a jellemzőit:
- DA érték: 31, Trust Flow 9, Hivatkozó domain (majestic.com) 94.
- az oldalon nagyjából heti egy új cikk került kihelyezésre, nagyobb részt SEO fókusszal.
- linképítés nem történt az oldalra, de természetes linkszerzésre hajlamos az oldal
- brandkeresés van, de elhanyagolható, direkt forgalom van, de igen kis százalékban
- technikai SEO rendben van, a Core Web Vitals: „javításra szorul”
Egy kisebb projekt eredményei
Nézzük egy kisebb projekt eredményeit. Ez is induló Adsense projekt, kb 8 hónapos. A megjelenítési adatokat mutatom be, mert az látványosabb, de az organikus forgalom is kb. 50%-kal nőtt.
- az oldal DA értéke 13, Trust flow 4, hivatkozó domain 9 darab
- az oldal egy esetleg 2 új linket kapott az elmúlt hónapokban
- tartalomfejlesztés nem történ az oldalon az utóbbi hónapokban
- márkakeresés nincs
- technikai SEO alapvetően rendben van, a Core Web Vitals ingadozó:
Forgalom visszaesés
És hogy ne csak pozitív példákat hozzak, íme egy negatív trendű oldal. Szintén magyar Adsense oldal, amire kb 4 éve nem raktam fel új tartalmat :). Sajnos hajlamos vagyok beleszeretni az új projektekbe és a régieket elhanyagolni, de ennél az oldalnál nem hanyagolhatom tovább a javítást. Az oldal egyértelműen lefelé mutató trendet mutat, amin tovább rontott a mostani algoritmus frissítés is.
- DA érték: 24, Trust Flow: 1, hivatkozó domain: 24
- linképítés nem történt évek óta
- tartalomfejlesztés nem történt évek óta
- Van márkakeresés, de igen alacsony számú, a teljes forgalom 01,% alatt
- Web vitals javításra szoruló kategóriában
Az ite.hu organikus forgalma
A Transzparencia jegyében időnként bemutatom az ite.hu organikus forgalmát is. Korábban írtam egy esettanulmányt, ahol bemutattam, hogyan esett vissza az ite.hu organikus forgalma és hogyan újítottam meg az oldalt. Szerencsére ez a javítás mostanra beérett. A forgalomemelkedés január 1-én indult, jelentősen lökött rajta a ChatGPT és az AI körüli hype is, de a régi kulcsszavak kapcsán is jelentős helyezésjavulás volt. A mostani alap-algoritmusfrissítés hatása egyelőre nem egyértelmű, összességében inkább semleges:
- DA érték: 37, hivatkozó domain: 487, Trust flow:16
- természetes linkszerzés volt az oldalra
- tartalombővítés, megújítás, és noindexre helyezés
- van márkakeresés, és szerzőre történő keresés is, valamint jelentős a direkt forgalom
- A Web Vitals itt is javításra szorul
Tapasztalatok és tanulságok
Van még jó pár oldalam, de mindegyik grafikonját nem akarom bemutatni, talán ez is elegendő néhány tanulság levonására:
- ha ráfekszel egy oldal javítására az idővel meghozz az eredményét, minőségi javítás esetén egy hosszabb időtáv is lehet
- a mostani frissítés nem elsősorban a linkekről szólt. Szinte link nélküli oldalaim és projektjeim is előreléptek
- talán az is látszik, hogy jelentős linképítés nélkül is lehet szép organikus forgalmat elérni (gyengébb versenyben)
- ha sokáig hanyagolsz egy oldalt, annak előbb-vagy utóbb meglesz a negatív eredménye, ha elolvastad az ite.hu esettanulmányát ott is ezzel találkoztam és most a bemutatott Adsense projektnél is hasonló volt a helyzet.
- A Core Web Vitals nem igazán számít
- bár statisztikailag a fentiekből nem kimutatható, de a brandkeresésnek és a direkt forgalomnak keresőoptimalizálási szempontból van egy jótékony hatása véleményem szerint
A fenti eredmények látványosak, de sok oldalra látok rá, ezek közül sok a saját projekt és a mostani alapalgoritmus frissítés hatását igen sok oldalnál ki lehet mutatni, mégha nem is ennyire látványosan. A mostani frissítés hatása szerintem jelentősebb volt, mint amit korábban láttam.
És neked hogyan alakult az organikus forgalmad?
Kedves Attila!
A frissítés ugyan már hivatalosan lefutott, de az oldalaim azóta is össze vissza táncolnak.
Elképesztő, hogy egy adott oldal egyik kulcsszóra gyakorlatilag eltűnt a keresőből, a másik kulcsszóra meg sem mozdult a pozíciója. Szerinted mennyi idő még, hogy normalizálódjanak a pozíciók?
Az egyik oldal forgalmában volt egy hatalmas kiugrás, amikor a normál érték ötszöröse volt a látogatók száma, de 3 nap után visszatért a szokásos értékhez. Azóta is ugyanaz a forgalom, mint az algoritmus frissítése előtt volt. (Az oldalon közben semmi változtatás nem volt.)
Szia!
Más külföldi SEO szakik posztjaiból is az látszik, hogy végig nagyon erős volt a fluktuáció, még március utolsó napjain is, különösen a mobilt találati listán. Szerintem most a héten ez már lassan lenyugszik. De azt azért tudni kell, hogy a google évente több ezer alkalommal módosítja valamilyen mértékben az algoritmusait, tehát teljes nyugalom sosincs, bár tény, hogy az alapalgoritmus frissítés nagy mozgásokkal jár.
Ha egyik kulcsszavadnál nagy a változás, a másiknál pedig nem volt, akkor nézd meg, hogy annál ami visszaesett változott-e a találati lista jellege, értsd: más típusú tartalmak rangsorolnak-e? Ilyen esetben gyakran az a helyzet, hogy adott kulcsszór a Google kicsit más típusú tartalmat szeretne rangsorolni.