Ahogy ígértem elkészült a második cikk az ite.hu megújulásáról, már lényegesen több SEO vonatkozású információval, esettanulmány jelleggel.

Kezdjünk is bele és nézzük meg, milyen SEO okok vezettek a megújuláshoz (az első részt itt találod).

A kezdetek: miért hírportál? – Amikor elengeded a SEO-t

2013-ban amikor elkezdtem ügyfelekkel foglalkozni egy ügyfélszerző, bloggal megtámogatott hagyományos oldalt indítottam, de kb. három hónap után rájöttem, hogy ennek nincs sok értelme.

Ekkor még nem volt Kolibri algoritmus, nem volt Bert, sokkal kevesebb volt a felhasználói keresés, nagyobb volt a linkek szerepe és kisebb a tartalomé. És sokkal kisebb volt a hazai KKV szektor online marketing tudatossága.

Hiába írtam több ezer szavas tartalmakat a Moz rangsorolási felméréséről, gyakorlatilag nem volt értelmezhető keresési mennyiség. Nem volt olvasó, akit érdekelt volna a téma.

Éppen ezért elengedtem a kulcsszókutatáson alapuló weboldalkészítést, és gondoltam egy merészet, és elindítottam egy SEO hírportált – ahol nem kulcsszavakra céloztam, hanem meg akartam teremteni a célközönséget.

Hirdetés

hirdetés

A terv az volt, hogy ha napi szinten írok a SEO világ és a Google történéseiről – mégha röviden is – akkor először csak egy szűk mag, majd reményeim szerint egy egyre szélesebb közönség követi majd az oldalt.

Ez olyannyira bevált, hogy december végére lett közel 13 ezer munkamenetem és a forgalmam 90%-a  közösségi médiáról, linkeken keresztül és direkt látogatóként érkezett. Ne feledd, 2013-ban járunk és csak SEO a téma:

A koncepció tehát bevált. Keresőoptimalizálóként brandet építettem, és közönséget és nem kulcsszavakra céloztam.

Alapvetően ez a koncepció jól működött 2016 végéig. A napi hírgyártásnak, és a linkeknek köszönhetően ráadásul meredeken emelkedni kezdett az oldal organikus forgalma is.

2016-ra az oldal eddigi látogatóinak fele már a keresőkből érkezett:

Eddigre már 300.000 munkamenetet regisztrált az oldal, akiknek döntő része releváns látogató volt.

Aranykor – fellegekkel

Ezt követően jött az oldal aranykora. Egyre kevesebb munkával egyre több látogatóm lett. De azért a távolban már gyülekeztek a viharfelhők.

Ennek két fő oka volt. Az egyik, hogy több okból kifolyólag is 2016 végén a SEO hírek napi publikálása megszűnt.

Ez részben azért következett be, mert a korábbi forgalomnak köszönhetően rengeteg ügyfelem lett, így egész egyszerűen nem jutott időm a publikálásra. Voltak személyes okok is: költöztünk, illetve bele is fáradtam a napi hírgyártásba.

A másik ok ennél is fontosabb volt. Megjelentek a Google fejlettebb algoritmusai és egyre kevésbé díjazták az én rövid cikkeimet.

Ugyanakkor ez az időszak abszolút aranykor volt, hiszen egyéni vállalkozóként volt egy olyan oldalam, ami éves szinten 100-140 ezer látogatást hozott.

Külföldi tapasztalatok

És akkor itt, hadd tegyek egy kitérőt. Külföldön is van több ismert SEO hírportál. Az egyik a SearchEngineRoundtable, ami hozzám hasonlóan rövid híreket tett közzé.

Az oldal főszerkesztője, velem nagyjából egy időben észlelte is az organikus forgalom csökkenését, ráadásul ismétlődő jelleggel.

Hasonló volt a helyzet több más SEO hírportál esetén is. A SearchEngineJournal erre például úgy reagált, hogy a kisebb hírekhez is hosszú tartalmat kanyarított. Nyilván ez az út követhetetlen volt, hiszen az én esetemben nincs szerkesztőség a hátam mögött, aki egy rövid hírből is egy 1000 szavas cikket kerekítene.

A Searchengine Roundtable (SER) folytatta a hírek napi publikálását, ami később a forgalom némi visszaerősödését eredményezte. Azt azonban tudni kell, hogy a SER rengeteg linket kap, itthon pedig a SEO szakma még túl kicsi volt, hogy igazán jelentős számú természetes linket kapjak.

Így a linkek adta bizalom nem tudta ellensúlyozni a tartalom rövidségéből adódó gyengébb minőségi szignálokat.

Közelgő vihar

az aranykor tehát itt volt, de ahogy írtam egyre több jel utalt arra, hogy változtatni kellene – amire nem volt kapacitásom.

Tehát egyfajta csapdahelyzetbe került az oldal. Kevesebb időt tudtam ráfordítani, holott hosszabb, minőségi tartalmakra lett volna szükségem.

Míg 2016-ban 179 cikket publikáltam, 2019-ben már csak 21-et – és ezek egy részét már nem én írtam.

Természetesen az oldal a rengeteg addig felvitt tartalomnak köszönhetően még jól teljesített. 2017-2020 között az oldal forgalma nagyjából stagnált, évi 100-140 ezer munkamenetet regisztrált a Google Analytics.

A rövid tartalmak, és a csökkenő tartalomkészítés mellett volt még egy fontos változás: ez pedig az egyre erősödő konkurencia.

A 2010-es évek elején a SEO-val elsősorban egy-egy ember foglalkozott. Az évtized második felére azonban egyre több ügynökség lépett színpadra, akik nagy mennyiségben tudtak jó minőségű anyagot készíteni, és persze sok új egyéni SEO szakértő is színpadra lépett saját anyagaival. Tehát erősödött a verseny is. Ma már nem ritkák a több ezer szavas blogbejegyzések sem.

Drasztikus visszaesés

Ugyanakkor az évi százezer feletti munkamenettel még mindig bőven jól teljesített az oldal. Ugyanakkor már 2017-18 táján sejtettem, hogy ez hosszú távon nem lesz fenntartható és én lepődtem meg legjobban, hogy 2020-ig jelentős forgalomcsökkenés nélkül tudottműködni az oldal.

Az első komolyabb visszaesés 2020 közepén következett be, mégpedig a 2020. májusi alapalgoritmus frissítés hatására, majd a június és júliusi turbulenciák tovább gyengítették az oldal forgalmát.

Egy sokkal szignifikánsabb visszaesés következett aztán be 2020 december elején. Ez pedig már egyértelműen a 2020. decemberi alap-algoritmus frissítés hatása volt.

Végül idén nyáron a 2021 júniusi és 2021. júliusi alapalgoritmus frissítés is kis mértékben tovább gyengítette az oldalt.

Összességében egy év alatt az oldal organikus forgalma nagyjából 40-50%-kal csökkent.

Egyéni vállalkozóként ezzel sem lenne gond, sőt még drasztikusabb visszaesés is vállalható, mert ez még így is rengeteg potenciális ügyfelet jelent.

Hogyan tovább?

Természetesen a visszaesést már 2020 májusában észleltem és őszintén szólva azon csodálkoztam, hogy idáig kihúzta az oldal nagyobb visszaesés nélkül, hiszen 2016 végétől már erősen magára lett hagyva és ott volt a rengeteg rövid tartalom 2013 óta.

Gondot jelentett az is, hogy több száz olyan cikk volt az oldalon, amire a felhasználói keresések radikálisan csökkentek. Kit érdekel már a Page Rank, a Google Authorship, vagy a Google Plus, hiszen ezek a régen oly fontos SEO témák, már aktualitásukat vesztették.

Tehát csak idő kérdése volt mikor sújt le az alapalgoritmus.

A kérdés az volt, hogy helyreállítsam-e az oldalt vagy sem?

A dilemma azért állt fent, mert igazából nincs szükségem vevőszerző oldalra. (Ennek oka a saját Adsense oldalak, FB csoport, kapcsolati-háló, stb., de ez most nem fontos a téma szempontjából).

A lényeg az volt, hogy bár láttam a visszaesést, nem éreztem sürgetőnek az oldal helyreállítását.

Végül 2021 nyár végén úgy döntöttem, hogy az oldalt megújítom. Ebben elsősorban érzelmi szempontok vezéreltek: az ember nehezen engedi el azt amibe annyi munkát fektetett. Racionálisan az oldalra, mint vevőszerző weboldalra már nem volt igazán szükségem.

A cél nem feltétlenül a TOP helyezés volt (reálisan nem tudok és nem is akarok versenyezni komplett ügynökségekkel és szövegírókkal), hanem a minőségi megítélés helyreállítása, és pár új SEO technika tesztelése.

Nézzük, mik voltak az első lépések 2021 augusztusától!

Tartalomauditálás

Nem volt kétséges, hogy az oldalnak alapvető tartalomauditáláson kell átesnie. Közel 1000 cikk volt az oldalon, és ezek minősége igencsak problémás volt.

Elég annyi, hogy közel 200 olyan cikk volt az oldalon, ahol a tartalom hossza 250 szónál alacsonyabb volt, de bőven akadtak 100-150 szavas cikkek is.

Hogyan történt a tartalomauditálás?

Aki tagja a SEO Klubomnak ott egy komplett tanfolyam foglalkozik a tartalomauditálással és annak mikéntjével. Így itt csak röviden a lényeg:

A tartalomauditálás során egy-egy URL-re vonatkozóan összegyűjtjük a lényeges információkat. Erről alább láthattok egy rövid videót:

Én ennek során a különböző szoftverekkel (Screaming Frog, Semrush, Search Console, Majestic stb.) közel 100 jellemzőt rendeltem hozzá az egyes URL-ekhez. Voltak:

  • On-page SEO elemek: Title, meta leírás, címsorok, képek, alt címkék, stb.
  • Link adatok (külső linkek száma több eszköz alapján, hivatkozó domainek, belső linkek száma, stb.
  • Forgalmi adatok: átlagos pozíció, kattintásszám, megjelenésszám találati listán, helyezés, tartózkodási idő, visszafordulási arány, konverzió, visszatérő látogatók aránya, stb.
  • indexelhetőségi adatok: http válaszkód, robots meta direktívák, átirányítások, linkmélység, stb.
  • közösségi médiás adatok: megosztások, és kommentek száma közösségi médiában, hozzászólások száma az oldalon
  • tartalmi adatok: tartalom hossza, kategória és címkebesorolás

A fenti adatokat igyekeztem aggregálni, ahol ez lehetséges volt, a könnyebb értékelhetőség miatt. Végül minden adat bement egy Excel táblába és az egyes mutatókat oszlopsorrendbe rendeztem a könnyebb kiértékelhetőség végett.

Végül jött az a munka, ami leginkább elrettentett ettől a feladattól: egyenként megnéztem minden URL-t és tartalmat. Szerencsére ez sok esetben csak egy néhány másodperces rápillantás volt, de kellett a minőségi munkához.

Ezek alapján végül az egyes URL-ekről döntést hoztam. A tartalom az alábbi sorsra juthatott:

  • törlés: egyszerűen lomtárba került a tartalom. Ez jellemzően a nagyon gyenge és nem releváns tartalmak esetén történt meg. Az oldal cikkeinek kb. 5%-a került lomtárba
  • noindex: noindexre kerültek azok a tartalmak, amelyek nagyon rövidek voltak, de releváns tartalom volt rajtuk. Itt összesen 220 cikk jutott erre a sorsra. Ezek a cikkek jellemzően nem kaptak külső linket, és nem volt érdemi kattintásszámuk, illetve megjelenésük sem a találati listán

A jövőben ezt a kategóriát vélhetően még bővíteni kell, mert érzelmi okok miatt még mindig igen sok oldal hagytam indexelve, amelyek talán nem feltétlenül érdemelték meg ezt a sorsot.

  • merge: a merge jelölést azok a cikkek kapták, amelyeket érdemes lenne összevonni más hasonló témájú cikkekkel. Ez a feladat még előttem áll.
  • fejleszteni: ide kerültek azok a cikkek, amelyek például megjelenésszám alapján jelentős potenciállal bírnak, de tartalmi, link, vagy on-site fejlesztésre szorulnak
  • maradjon így: ezek azok a cikkek, amelyekhez nem kell a jelen pillanatban hozzányúlni, mert jó minőségűek és jól is teljesítenek.

Néhány cikk kapott pár extra címkét, így például azok a cikkek, amelyek jelentős külső forrásból származó linket kaptak, külön jelölve lettek, mivel ezek belső linkelésre jól használhatóak.

Címkézés és kategorizálás

Nagy kérdés volt a számomra, hogy a közel 1000 SEO témájú cikket, hogyan tudnám úgy hasznosítani, hogy azokat valóban értelme legyen az oldalon fenntartani. Az oldal jelenleg formájában ugyanis a régi cikkeket nem sok olvasó találta meg.

Ugyanakkor számos olyan cikk volt, amit nem akartam süllyesztőbe rakni, mivel úgy éreztem ma is hasznos lehet (mondjuk egy Google tipp a belső linképítésről), noha ezek a cikkek rövidek voltak.

Ebből született meg az oldal új kategorizálási rendszere. Erről már részletesen írtam az előző cikkben. Így született meg a cikkek hármas besorolás és a témakör oldalak létrehozása.

A témakör oldalak tulajdonképpen a címkeoldalak tovább gondolása és már átmenetet képeznek a Hub oldalak felé. Őszintén szólva kíváncsi vagyok hogyan fognak teljesíteni a keresőben.

A tapasztalataim szerint a Google a mi témakörünkben elsőssorban a hosszú szöveges tartalmakat részesíti előnyben (un. long-form content), így túl sokat nem várok tőlük. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a témakör oldalak nagyon hasznosak lehetnek a felhasználók számára egy-egy téma felfedezésében.

Így tehát a témakör oldalak esetén úgy döntöttem, hogy bizonyos témakör oldalak indexelésre kerülnek, míg mások, ahol kevesebb a tartalom, vagy kapcsolódó hír, egyelőre nem kerülnek indexelésre.

A témakör oldalak organikus forgalmából lehet majd következtetni ennek a megoldásnak a SEO hasznosságára, ehhez még idő kell.

Átirányítások

A fenti témához kapcsolódnak az átirányítások is. A témakör oldalak ugyanis normál WordPress oldalak, de a rugalmasság megtartása miatt a Témakör oldalakat címkeoldalakként hoztam létre.

Ez azt jelenti, hogy a cikkek fel lettek címkézve, ugyanakkor a címkeoldalak átirányítanak egyedi WordPress oldalakra, amit a felhasználó Témakör oldalakként lát.

A témakör oldalakat a Thrive Themes-sel csináltam meg, majd a prototípust klónoztam és írtam át az adott témakörnek megfelelően.

A fenti lépésekhez egy Excel táblát használtam, hogy áttekinthetőek legyenek a lépések:

További SEO feladatok

Természetesen a fentiek, csak az első lépések az oldal forgalmának helyreállításához.

Jelenleg és a jövőben az alábbi SEO lépéseket kell még megtenni, tőmondatokban:

HTTPS átállás

Bármilyen hihetetlen, az oldal csak most szeptemberben állt át HTTPS-re, ez jól mutatj az oldal elhanyagoltságát.

On-page hibák javítása

Minden új oldal esetén vannak olyan On-page, vagy on-site hibák, amelyek csak menet közben derülnek ki, ezeket javítani szükséges.

Kulcsszókutatás

Ez korábban megtörtént, ami a jövőbeni tartalomfejlesztést is szolgálja.

Aktívabb linkszerzési kampány

Ezt szeptember közepén kezdtem el, hatására lett már több linkem is – egyik sem vásárolt – többek között a 24.hu-ról illetve a vg.hu oldalakról, valamint nemzetközi oldalakról is.

A linkszerzési kampánnyal az új oldal iránti bizalmat is igyekszem növelni.

Az oldal sebességének optimalizálása

Ez folyamatban van, a WP-Rocket bővítménnyel. A cél itt nem a 100 pontos érték elérése, hanem egy vállalhatóan jó felhasználói élmény. A felmérések szerint a jó (zöld) minősítésű weboldalak organikus forgalma kb. 3,4%-kal javult a Page Experience algoritmus futása óta. A sebességoptimalizálás még nincs kész, itt szükség van némi javításra.

Belső linképítés

Az oldal cikkeinek címkézése már évek óta nem történt meg, most az új rendszerrel a releváns cikkek kapcsolódnak és a tartalmi silók kialakításra kerültek, ugyanakkor a cikkek összelinkelésében még rengeteg a potenciál, ehhez azonban el kell készülnie a hiányzó útmutató tartalmaknak is (lásd később).

A több külső linkkel rendelkező tartalmakba is el kell helyezni belső linkeket, amelyek számomra fontos tartalmakra hivatkoznak.

Útmutatók létrehozása

Mivel a Google elsősorban a long-form content tartalomtípusokat értékeli jelenleg ezért az egyes témakörök, és kulcsszavak köré el kell készíteni ezeket a tartalmakat. Ezek részben már megvannak (pl. Google Discovery) de egyes esetekben, a már meglévő tartalmakat:

  • fejleszteni kell
  • össze kell vonni több cikket
  • új tartalmat kell készíteni

Néhány új tartalom az elmúlt másfél hónapban már felkerült, vagy frissítésre került az oldalon.

Entity fókuszú tartalmak

Rengeteg lehetőség van a strukturált adatok használatára, elég itt csak a FAQ, Q&A lehetőségekre utalni, de speciális strukturált adatok alkalmazása az oldal minőségi megítélését is javíthatja.

EAT javítása

A tartalmakon kívül vannak olyan elemei egy oldalnak, ami szintén növelheti az oldal iránti bizalmat, ilyen a szerzői oldalak, fizikai cím, impresszum adatok, tartalomfrissítés, márkaemlítések, stb. Ide tartozik olyan tartalmak elkészítése (amelyekről egyelőre nem árulnék el többet), de alapvetően a direkt forgalom és a márkakeresések számának növelését eredményezheti, és ezzel ismét egy minőségi szignál lehet a Google szemében.

Ezek fejlesztése is a közeljövő feladata. Ha érdekel ez a témakör ajánlom figyelmedbe a Google minőségi értékelőknek szóló útmutatóját.

Természetesen a fenti lista nem teljeskörű, de a fontosabb feladatokat mutatja.

Sablonváltás

Ahogy már többször írtam az oldal megújulása során sablont is váltottam a Herald-ról, ami egy hírportál sablon, a sokkal rugalmasabb, tulajdonképpen builderként funkcionáló Thrive Themes-re.

A Thrive Themes előnye, hogy kifejezetten konverzióra van optimalizálva és a sablonhoz számos hasznos bővítmény is jár pluszba, amit szintén használni fogok. Nem mellékesen a licensz 25 weboldalon használható.

De a Thrive Themes óriási előnye, hogy több száz(!) előre gyártott profi grafikus által elkészített sablont tartalmaz, így az oldalt teljesen laikusként is jól tudtam használni, hiszen csak elemeket kellett összeválogatnom.

Később, ha erre van igény majd részletesebben bemutatom a sablon, de most elsősorban a SEO-ra akarok fókuszálni.

Bővítmények

Az egyik legfontosabb váltás az volt, hogy a Yoast-ról RankMath-re váltottam. Alapvetően mind a két bővítményt jónak tartom, így elsősorban apróságok döntöttek a váltás mellett és a RankMath jobb árazása. Később írok erről is egy részletes összehasonlítást.

A mostani váltás egyik nagy eredménye volt az is, hogy sikerült lefeleznem a WordPress bővítmények számát.

Jelenleg az alábbi bővítmények futnak az új oldalon:

  • Akismet
  • biztonsági bővítmény
  • WP-Rocket (sebességoptimalizálás)
  • Rank Math SEO plugin
  • Képoptimalizáló (Smush)
  • Thrive Themes extra bővítményei (2db)
  • és 3 kisebb bővítmény, ami hamarosan törlésre kerül

Mikor várható javulás?

Az oldalon az első változtatásokat szeptember elején kezdtem (HTTPS átállás, új tartalmak, linkek). Ezekre az oldal már most pozitívan reagált, észlelhető egy számottevő organikus forgalomemelkedés (bár itt nyilván van egy szezonális hatás is):

A mostani változásokat a Googlenak fel kell térképeznie és újra kell értékelnie. A mostani designnal elsősorban az oldal információs architektúrája és belső linkeltsége változott meg, valamint a noindexre helyezéssel egyes tartalmak nem jelennek meg a találati listán (ennek rövid távon negatív hatása is lehet).

Ahogy írtam önmagában a noindexre helyezés nem fogja megoldani az oldal minőségi problémáit, ehhez szükség van új tartalmak készítésére is, amelyek minősége felfelé húzza az oldal megítélését.

Mivel a legutóbbi alap-algoritmus frissítés júliusban volt, így hamarosan (november?) várható egy új frissítés. Vélhetően akkor még nem fog érdemben látszani az oldal megújulása, különösen mivel az új tartalmak készítése időt vesz igénybe.

Algoritmus szinten reményeim szerint fél év múlva lehet majd szignifikáns előrelépést észlelni az oldal organikus forgalmában.

SEO Esettanulmány: eredmények egy évvel később

Lassan eltelt egy év a cikk írásához képest. Lássuk most az eredményeket!

Az oldal megújítására 2021 októberében került sor. Ezt követően sajnos jelentős mennyiségű új tartalmat nem tudtam készíteni, de az elkészült mintegy 36 cikk már magas minőségű volt, amelyek döntő részét a nyár folyamán írtam.

A fejlesztés óta volt egy alap-algoritmus frissítés, amelyre jól reagált az oldal, majd a 2022 májusi frissítésre inkább negatívan. A 2022. szeptemberi alapalgoritmus frissítés azonban nagyon látványos eredményeket hozott:

Látható, hogy a találati listán való megjelenés közel megduplázódott és az átlagos helyezések is jelentősen javultak.

Rengeteg számomra fontos kifejezésre lettem TOP3-as, de első helyen vagyok például a SEO Ügynökség, vagy a SEO szakember kifejezésekre is:

Vélemény?

Talán nem szerencsés, ha egy SEO szakember leírja hogyan esett vissza a saját oldalának organikus forgalma. De hiszek a transzparenciában. Szerintem fontos, hogy ne csak a sikereinket írjuk le.

Ugyanakkor azt hiszem van mentségem: az elmúlt 12 hónapban 10 milliónál is több látogatója volt weboldalaimnak, ügyfeleztem, linket építettem, SEO Klubot üzemeltetek, stb.

Nyilván, ha egy weboldallal nem, vagy nem eleget törődnek ilyen sors vár rá. De szerencsére a keresőoptimalizálásban szinte mindig van lehetőség javítani.

Remélem ez az esettanulmány érdekes vagy hasznos volt számodra.

Ha van észrevételed, véleményed, írd meg, kíváncsi vagyok rá.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

november 3, 2022

236MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Hány karakter egy oldal szöveg? Hány szó

október 24, 2022

236MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebből a cikkből megtudhatód mi az a

december 15, 2021

236MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elkészültek a karácsonyi ajándék sorsolások. Az alábbi

október 19, 2021

236MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ahogy ígértem elkészült a második cikk az


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!