A Google bejelentette, hogy nem használják a prev/next címkét. De akkor mit használjuk helyette, és miért döntött így a Google?
Egyáltalán mi az a prev/next jelölés?
A Google 2011-ben adta ki hivatalos ajánlását (a tárolt változatot még megnézheted), amelynek lényege az volt, hogy a lapozóoldalakra osztott tartalmaknál a prev/next címkével jelöljük meg a HTML kódban, hogy melyik a következő és melyik az előző lapozóoldal. Gondoljunk egy webáruház kategóriaoldalára, ahol a termékek nem férnek el egy oldalon. Jellemzően itt használunk lapozóoldalakat. Ma már a keresőoptimalizálásban ez egy alap sztenderd lett, amit a legtöbb weboldal és CMS használ.
Egy véletlen felfedezés
Érdekes módon Gary Illyés fedezte fel, hogy a Google hivatalos blogján már nem élő az a bejegyzés, amely a prev/next címke használatát javasolta. Csupán véletlenül fedezte fel, hogy eltűnt a bejegyzés.
Amikor az ügy kipattan SEO körökben a Google hamarosan egy hivatalos közleményt volt kénytelen kiadni az ügyben:
„Ahogy fejlődött az indexelési képességünk, úgy döntöttünk, hogy nyugdíjazzuk a prev/next jelölést. A kutatások azt mutatják, hogy a felhasználók az egy oldalas tartalmakat kedvelik, használd ezt, amikor lehetséges. Ugyanakkor a több részre bontott tartalom is megfelelő a kereső számára. Tudd és használd azt, ami a legjobb a felhasználóidnak!”
Spring cleaning!
As we evaluated our indexing signals, we decided to retire rel=prev/next.
Studies show that users love single-page content, aim for that when possible, but multi-part is also fine for Google Search. Know and do what’s best for *your* users! #springiscoming pic.twitter.com/hCODPoKgKp— Google Webmasters (@googlewmc) 2019. március 21.
Világosnak tűnik? Egyrészt igen, ugyanakkor nem teljesen egyértelmű, hiszen a több ezres termékválaszték esetén elég nehéz egy oldalas kategóriaoldalt létrehozni.
Mit ajánl a Google?
Szerencsére a hivatalos közlemény mellett néhány Google munkatárs is megszólalt az ügyben.
Ilya Gregorik azt írta, hogy használhatjuk a lapozást. Elmondása szerint a Googlebot már elég okos ahhoz, hogy megtalálja a következő lapozóoldalt az oldalon lévő linkek alapján, nincs már szüksége külön prev/next címkére. És ettől függetlenül is vannak olyan nagyszerű okok, ami miatt érdemes ezt használni (pl:a11y – ami egy a web használhatóságával foglalkozó projekt).
Ugyanakkkor azt is elmondta, hogy van egy félreértés. Az hogy a Google Search nem használja a prev/next jelölést nem jelenti azt, hogy ezeket törölni kellene az oldalról.
Ráadásul egy webes sztenderdről van szó.
Frédéric Dubot, a Bing szóvivője például Twitterben jelezte, hogy ők használják a prev/next címkét, mint a legtöbb más webes sztenderdet. Elsősorban az oldalak felfedezésére, és az oldal struktúrájának jobb megértésére, de nem használják oldalak összeolvasztására, sem rangsorolásra.
Mit csináljak most?
Felmerül a kérdés, hogy ezek után mi a teendő keresőoptimalizálási szempontból? Nos az első dolog, hogy ne pánikolj! John Mueller azt nyilatkozta, hogy a Google már évek óta nem használja a jelölést, tehát semmi új dolog nem várható.
A közleményből több dolog is kiderül:
- a Google azért nem használj a prev/next címkét, mert már elég okos, hogy e nélkül is boldoguljon
- nem kell törölni a prev/next jelölést, mert ártani nem árt, sőt pl. Bing esetében hasznos
Ez azt mutatja, hogy ha nem teszel semmit, akkor sincs semmi gond, nem ér semmi hátrány. Vélhetően a Google már jó ideje nem használj a prev/next jelölést.
Mi a jövőbeni irány?
A Google közleménye erre is utal:
- a felhasználók az egy oldalas tartalmat szeretik
- de a több lapra osztott tartalom is megfelelő a Google keresés számára.
Ahol tehát megoldható, ott célszerű lehet egy oldalassá tenni a lapozóoldalakat, de csak akkor, ha ez felhasználó szemmel még valóban hasznos. Mit jelent ez? Ha eddig 10-20 termék volt egy kategóriaoldalon akkor érdemes lehet bővíteni a számot, de ha több száz termékről van szó, akkor még mindig vélhetően jobb megoldás a lapozás használata.
A lapozással sincs semmi gond, ne aggódj tehát, ha ezt vagy kénytelen használni!
Mit ne csinálj?
Egyelőre óvakodj a végtelen görgetéses (infinity scrolling) megoldástól és ne akarj több ezer terméket egyetlen lapra beerőszakolni. Ezek SEO szempontból ritkán jó megoldások.
Zárszó
Érdemes még várni egy kicsit amíg leülepszik a por, és kiderül keresőoptimalizálási szempontból mi a legjobb megoldás. Egyelőre mivel egy W3C sztenderdről van szó, nem csak a Google ajánlásáról a legjobb ha emiatt nem kezdesz nagy átalakításokba. A prev/next kód maradhat a helyén. A Google ennek használata nélkül is elvégzi a dolgát, ha jó az oldalstruktúrád, ezt már évek óta így csinálja.
Annyi pontosítást fűznék csak hozzá, hogy az a11y nem egy „[…] a web használhatóságával foglalkozó projekt” (de tény, hogy van A11Y Project, aminek ez a célja), hanem az accessibility (ami talán a magyar „akadálymentes” szónak felel meg) szóból képzett „numeronym” (l. https://en.wikipedia.org/wiki/Numeronym), ahol az „a” után 11 karakter következik, majd „y” a vége.
A fenti linken olvasható több ilyen (pl. internationalization i18n, localization l10n), ezeket tweetekben gyakran használják a karakterlimit miatt. 🙂