Több mint 400 fő részvételével rendezték meg Pozsonyban Közép-Európa legnagyobb SEO konferenciáját. Az angol nyelvű rendezvényre 17 országból érkeztek résztvevők. Nem meglepő módon a résztvevők 60%-a szlovák volt, de jöttek Oroszországból, Hollandiából, Dániából, Máltáról és az USA-ból is. A legtávolabbról a Fülöp-szigetekről érkeztek.
Míg a hazai online marketing konferenciák általában felületesen mutatják be az egyes szakterületeket, itt komolyan elmerülhettünk a keresőoptimalizálás bugyraiban. Az előadások inkább SEO szakembereknek szóltak, mintsem honlap tulajdonosoknak. A helyi stand up comedy-s műsorvezető, Michael Szatmáry gyakran belefutott olyan szakkifejezésekbe és betűszavakba, amelyek számára nem jelentettek semmit. Mindezt kellő öniróniával kezelte, ami megalapozta a rendezvény jó hangulatát.
Erősen kezdtünk. A rendezvény első előadója a YOAST ügyvezetője, Mariake van de Rakt volt. A szöveg olvashatóságának fontosságáról beszélt. A legkézenfekvőbb indok amellett, hogy rövid bekezdéseket és mondatokat használjuk az, hogy az olvasók nem szeretnek unatkozni. Már a 2013 Hummingbird algoritmus is keresési kérdések szándékát helyezte a fókuszba. A mesterséges intelligencián alapú BERT algoritmus pedig úgy olvas, mint az emberek. Ha ehhez hozzáadjuk a hangalapú keresések terjedését, belátható, hogy a szöveg minősége egyre fontosabb.
Mariake óva intett attól, hogy a zöld lámpácskák bűvkörébe essünk. A YOAST Pro verziója ismeri a többes számot, a múlt időt, a szinonimákat és képes kezelni az eltérő szórendet is – angol nyelven. Jelenleg dolgoznak a német, spanyol és holland verziókon, de a közeljövőben nem várható a sem a cseh, sem a szlovák nyelvi verzió. Bár a magyart nem említette, ebből elég egyértelműen következik, hogy nem számíthatunk mi sem komolyabb előrelépésre.
Fili Wiese, aki korábban a Google mérnökeként is dolgozott, a Google büntetések misztériumát próbálta eloszlatni. Tanulságos volt, hogy még a SEO szakemberek körében is terjednek tévhitek. Fili azon kérdésére, hogy hányan hallottak már algoritmikus büntetésről, legalább a hallgatóság egyharmada feltette a kezét. Az előadó megerősítette, hogy algoritmikus büntetés nem létezik. A „spam teams”-nek nevezett csapatokban hús vér emberek manuálisan dolgoznak azon, hogy tisztítsák a Google indexét. Kiemelte, hogy a büntetés sosem a teljes domainre vonatkozik, hanem mindig adott aloldalra. Visszaesés esetén mindig ellenőrizzük a Search Console kézi műveletek menüpontját! Amíg itt nem látunk értesítést, a visszaesést biztosan nem büntetés okozza. Az viszont könnyen előfordulhat, hogy egy büntetés javítása után újabb hibákat azonosítanak az oldalon. Tekintsünk erre úgy, mint első kézből jövő segítségre a Google-től az oldalunk javítása érdekében.
Papp Gábor (The Pitch) személyében magyar előadója is volt a konferenciának. Gábor a szokásos szürke kapucnis pulóverében gyakorlati tippeket adott ahhoz, hogy SEO szakemberként hogyan lehet ugyanannyi munkát rövidebb idő alatt elvégezni. Magunk közt bevallhatjuk, hogy a SEO feladatok egy része igencsak unalmas. Nem csak sokáig tart, hanem könnyű hibát is véteni közben. Egy rosszul megválasztott kulcsszó és tartalom típus félreviheti az egész projektet. Gábor amellett érvelt, hogy a feladatokat rendezzük folyamatba, és ahol lehet, az egyes lépéseket automatizáljuk. Ehhez remekül használható az ingyenes Google Sheets, amihez már kész SEO templatek is elérhetők.
Volt még szó
- a medic update ellenszeréről,
- hírportálok keresőoptimalizálásól,
- YouTube videók rangsorolásáról,
- nagy webshopok profitnöveléséről a keresőoptimalizálás segítségével,
- és természetesen linképítésről is.
A legemlékezetesebb mégis Thomas Kloos előadása volt arról, hová tegyük a pénzt egy összetett marketing kampány során. Akinek kalapács van a kezében, hajlamos mindent szögnek nézni. Így a SEO szakemberek is gyakran elfogultak a szakterületük iránt. Hiszen a SEO-val igazán komoly eredményeket lehet elérni. A SEO elegáns, azaz nem mi tukmáljuk a termékünket a látogatókra, hanem ők keresik azt. Ezzel együtt be kell látni, hogy a SEO csak egy része a marketing mixnek. Különböző üzleti stratégiákhoz különböző mértékben alkalmazható.
Egy családi házakat tervező építész iroda példáján mutatta be, hogy különböző érdeklődési fázisban lévő felhasználókat milyen marketing csatornákon tudunk elérni. A földterület kiválasztásakor megfelelő portálokon elhelyezett Ads hirdetések hozzák a legjobb eredményt. Az érdeklődés felkeltése és a felhasználók aktivizálása után érdemes a marketing büdzsé nagyobb részét a SEO-ra fordítani, amikor edukáljuk az ügyfeleket és bizalmat építünk a cég felé. Fontos, hogy minden egyes projekt esetében vizsgáljuk, melyik fázisban és milyen mértékben érdemes keresőoptimalizálást használni.
A jól szervezett eseményen elkényeztetve érezhettük magunkat. A szünetekben harapnivalókról, ingyen sörről és kávéról is gondoskodtak a szervezők. Bár itt is megjelentek standokkal különböző szoftverek és szolgáltatók, ez a része sokkal kevésbé volt hangsúlyos a rendezvénynek, mint Magyarországon. Az előadások sem a direkt értékesítésről szóltak, hanem valódi értéket adtak.
A program a szomszédos sörözőben tartott after partyval zárult. A most második alkalommal megtartott seozraz konferenciából hagyomány lesz. Jövőre Rand Fishkint, a MOZ alapítóját tervezik fő előadónak.
A beszámolót Csernai Kata SEO szakember készítette. Köszönjük!