Megmutatom eddig mi esett vissza és mi emelkedett, mennyire büntette az AI tartalmat a Google, és hogy ki a nyertes, a nagyok vagy a kicsik?

Elindult a Google nagy március algoritmusfrissítési hulláma, és már előre jelezte, hogy az egy hónapos lefutás alatt szakaszosan frissíti a rész-rendszereket. Tehát amit most látunk az nem a végeredmény és nem is lehet végkövetkeztetéseket levonni, de egy pillanatfelvételre mindenképpen alkalmas az idő, mert a hétvégén már idehaza is voltak komolyabb mozgások. Lássuk tehát, mi történt! Először a nemzetközi tapasztalatok a cikk második felében a magyar oldalak.

SEO influencer vagy? Kár…

Már írtam róla, hogy a Google a nagy frissítési hullámot egy manuális büntetéssorozattal kezdte. Azokat a külföldi SEO influencereket, akik nyilvánosan vallották, hogy a Google-nak nem mindig és mindenben van igaza és az oldalaik kinyomozhatóak voltak a Google manuális büntetéssel sújtotta. Teljesen mindegy volt, hogy az oldalt ember írta vagy AI, vagy hogy az oldalaknak milyen minősége volt, jött a büntetés. Azok voltak előrelátóak, akik nem fedték fel a projektjeiket.

A büntetések jellemzően a teljes GSC fiókjukat érintette. Legalábbis szánalmas lépés ez a Google részéről, de ez egy másik cikk tartalma lehetne, most nézzük inkább mit hozott az algo frissítés.

A Niche siteok kivégzése

Rengeteg példát látok rá, hogy kis niche site-okat a Google kivégzett. Ezek minőségét nem tudom megítélni, mert a domainnevek nem nyilvánosak, de az organikus forgalom visszaesés nagyon drasztikus:

Aki lejjebb volt, még lejjebb ment

Jellemző, bár nem kizárólagos trend volt, hogy azok az oldalak, amelyeket a 2023-as HCU (Hasznos tartalom algoritmus) frissítés negatívan érintett azok még lejjebb mentek. Vannak ellenpéldák, de inkább ez a jellemző. Lily Ray elemzése szerint a HCU-val érintett oldalak döntő többsége tovább zuhant és csak nagyon kevesen értek el minimális javulást a mostani frissítés során.

Hirdetés

hirdetés

És egy személyes beszámoló a sok közül, aki a HCU során elvesztette a forgalma 90%-át, majd most még lejjebb ment:

És még egy példa:

Föl és le

Az hogy az algoritmus most is fut jól mutatja, hogy nem egy példát láttam arra, hogy egyes oldalak forgalma lezuhan, majd felpattan. (érdekes módon egyes manuális büntetéseket is mintha visszavont volna a Google):

Ez nem tömeges jelenség, de reményt adhat azoknak, akik most lefelé tartanak.

Minőségi oldalad van, de kicsi vagy? Kár érted…

Van néhány olyan oldal, ami kifejezetten magas minőségű, értékes, emberi tartalommal, sokszor saját YouTube videókkal, szakértőkkel, mégis bezuhant a forgalmuk. Lássunk erre néhány példát. Érdemes őket megnézni, mert mutatja, hogy kvázi senki nem érezheti magát teljes biztonságban: https://housefresh.com/

És az organikus forgalmuk, ami most ismét lejjebb ment (ez a grafikonon még kevésbé látszik):

Személyes történésükről is beszámolnak, és azzal vádolják a Google-t, hogy a nagy márkáknak és brandeknek kedveznek a kisebb függetlenekkel szemben, akik pedig jobb tartalmat állítanak elő (és ebben igazuk van): https://housefresh.com/david-vs-digital-goliaths/

Másik hasonló példa a https://travellemming.com/ akik az elmúlt évben elvesztették organikus forgalmuk 90%-át és most tovább zuhannak:

A travelleming többek között helyi embereknek fizet, hogy próbálják ki az adott város szállásait és adjanak arról értékelést, de itt is a gyengébb minőségű, nagy brandek a nyerők velük szemben. Az oldal tulajdonosa arról panaszkodik, hogy ismét 65%-kal csökkent a forgalmuk és azt sem tudják min kellene javítani, majd azt mondja, hogy csak a nagyok lesznek a neten megtalálhatóak + a Reddit.

És lehetne sorolni a további példákat (pl https://retrododo.com/), ami azt mutatja, hogy senki nem érezheti magát teljes biztonságban.

A nagy brandek köszönik jól vannak

Az angolszász találati listán vannak olyan nagy brandek, amelyek ma már mindennel is foglalkoznak – az organikus találatokat lehalászva, például a Forbes, ami például háztartási eszközökről is ír már cikket az organikus forgalom miatt. Ezek a cikekk gyakran nem saját tapasztalatokon alapulnak, inkább összeollózott cikkek, de ezeket a nagy brandeket nem érti egyelőre hátrasorolás a mostani frissítés során.

A SEO Klub-ban már írtam róla, hogy az angol találati listát 16 nagyvállalat uralja, amelyek 588 önálló márkanév mögött uralják a Google találati listáját. Ez a 16 cég, havi szinten 3,5 milliárd kattintást kap a Google találati listájáról.

Ez például a forbes.com forgalma:

Hirdetések az oldalon? Hátrasorolás!

A Mediavine és a Raptive az Adsense-hez hasonló hirdetési modelleket kínál közepes és nagy weboldalak számára ( tekinthető az Adsense konkurenciájának is, de lényegesen jobban fizet). az eddigi adatok alapján a hálózatban résztvevő oldalak 80%-a forgalomcsökkenést szenvedett el és csak 20%-uk emelkedett. Ez egyértelmű korreláció, ahol reklámok vannak ott nagyobb eséllyel sújt a Google hátrasorolással. Ez azért is problémás, mert a nagy márkákkal szemben ezek a hirdetési lehetőségek a kis és közepes oldalak leggyakoribb bevételi forrása.

Mindig vannak nyertesek is

Értelemszerűen a Google találati listáján ha valaki lejjebb kerül, akkor valaki feljebb. Tehát a nyertesek száma azonos a vesztesekével és azért nem csak a nagy márkák a nyertesek. Íme néhány kisebb oldal a nyertesek közül:

AI tartalom igen vagy nem?

Komoly vita bontakozik ki annak kapcsán, hogy vajon a Google az AI tartalmakat bünteti-e vagy sem? Nos először is le kell szögezni, hogy a Google hivatalos és nyilvánosan is elérhető irányelvei szerint az AI tartalom teljesen rendben levő. Ami ütközik az irányelvekkel az a spam tartalom, akár ember, akár AI készítette.

Én a mostani frissítés kapcsán azt látom, hogy sok spam, AI tartalom kapott manuális büntetést külföldön, és néhány AI alapú oldal algoritmikusat is.

De. Rengeteg olyan példát is látok, ahol az AI-val készített oldalak tovább emelkednek. Most hadd jöjjenek a saját oldalaim, mert ezeket ismerem és tudom mi áll mögöttük:

Ez az oldalam döntő részben AI, Programmatic SEO-val kiegészítve. Jól látszik, hogy az algo frissítés után kilőtt a megjelenés ( és a kattintásszám is)

Ez szintén AI oldal, itt inkább stagnálás figyelhető meg ( a kiugrás egyedi esemény volt):

Ez egy pár hónapja indított AI oldal WordPress alapon, szintén látszik az algo-frissítés pozitív hatása:

Szintén új oldal AI + WordPress, itt a tendencia még nem egyértelmű, de úgy tűnik jó az irány:

Ezen oldalak közül néhányat be is mutatok a SEO Klubban domainnévvel, és azt is hogyan készítem őket, de a nagy nyilvánosság előtt nem akarom leleplezni az oldalakat.

Nekem tehát egyelőre a tapasztalatom pozitív, nem látom, hogy az AI oldalakat büntetné a Google – csak akkor, ha azok minősége valóban spam jellegű.

Hazai nyertesek és vesztesek

És akkor nézzük a hazai veszteseket és nyerteseket. Nem teljes lista, csak szúrópróba-szerűen néztem meg néhány tucat oldalt. Tudni kell, hogy a Semrush a folyamat elején inkább alábecsüli a visszaesés mértékét, mert nem frissül le az összes keresőszóra az adatbázisa. Egyelőre úgy látom, hogy itthon a webáruházakat mintha ez a frissítés kevésbé érintette volna radikálisan, a nagyobb mozgások inkább az információs oldalaknál vannak, és azon belül is a kisebb oldalaknál nagyobb a mozgás volumene.

A legnagyobb vesztesnek a hazipatika.com tűnik:

És a nyertese mindennek a webbeteg.hu

gyerekszoba.hu:

Ez a kertes cikkemben hozott egyik weboldal, a domainnevet itt most nem mutatnám meg, de igen sok rajta a reklám:

Egy nyertes a kertészes oldalak közül (kerteszkedj.hu):

Sussfelnap.hu szintén jelentős visszaesés:

Zooplus.hu:

fenycentrum.hu (webáruház):

Tanulságok

Még csak a folyamat elején vagyunk. Én azt mondanám, hogy ez egy igen erőteljes hatású algoritmus, de egyelőre magyar nyelvterületen kevésbé érzem drasztikusnak a hatását.

A kisebb niche site-ok, sok reklámmal, olykor gyenge ChatGPT tartalommal jobban érintettek, de vannak kivételek (pl : hazipatika.com), a webáruházak talán kevésbé. Külföldön sokkal erőteljesebb hatásokat látok, de ne feledjük az algoritmus lefutási ideje egy hónap és a Semrush adatokat tisztán csak 1-2 hónap múlva lehet majd látni, addig egyelőre homályos a kép.

Kíváncsi vagyok te mit tapasztaltál eddig? Pozitív, vagy negatív számodra a frissítés?

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Én azt tapasztaltam, hogy egy két cikkemet ismét berakta a Google Discoverbe, de csak egy kettőt, a többit nem, és nem is vett be újakat még. Keresőben nem látok még változást.

  2. A frissítés hatása negatívtól, a katasztrófálisig terjed nálam. Tavaly márciustól, több hullámban ütik az oldalaimat a Core és a HCU algoritmus frissítések, de most nagyon durva a visszaeséseket is tapasztalok.

    Kisebb niche oldalaknál, drasztikus visszaesés, pár kisebb oldalnál stagnálás, ez már jónak tekinthető jelen helyzetben.

    2 éves kertészeti magazin szobanövényekre fókuszálva, manuálisan készített, igényes tartalommal, lényegében csak Adsense-el monetizálva: Másfél hét alatt kb. felére esett vissza a kulcsszavak/megjelenések/kattintások száma. Korábban kimondottan "szerette" a Google az oldalt, nagyon gyors volt a felfutása.

    3,5 éves kertészeti magazin dísznövényekre összpontosítva, szövegíróval készült tartalommal átlagos minőségben, Adsense-el és PR cikkekkel monetizálva, szintén kb. felezés. Az elmúlt években jól teljesített a Google-ben.

    10 éves kertészeti és zöld oldal, tavalyi év azonos időszakához képest kb. 35%-os visszaesés, tartalom elég vegyes, hosszúságot és minőséget tekintve, Adsense, PR cikk és valamennyi affiliate is van. Év elején 50 cikket újra írtunk, korábban jól teljesítő kifejezésekre, de nem eredményezett komolyabb előrelépést, max. a korábbi pozíció visszaszerzésére, megközelítésére volt ez elég.

    stb. stb.

    Nagyon kiábrándítónak látom a helyzetet. Biztos, hasznosabb lenne a világ számára, ha hetente felhúznék egy 20 000 cikkes AI portált, napi 50 látogatóért… Tehetetlen dühöt érzek, legszívesebben abbahagynám az egészet.

    1. Tragikus. Én anno ugyan ezt éltem át, amikor a Pingvin algoritmus megjelent, és hasonló módon ledarálta a weboldalakat.
      Sajnos jelenleg olyan technológiai forradalmat élünk át, ahol – félek tőle – ez lesz a legkisebb változás, amihez alkalmazkodni kell.
      A Google-ban jelenleg nem lehet megbízni, nem fogja értékelni a minőségi tartalmaidat, mert nem tudja megkülönböztetni az AI tartalomtól, és igazából a jó AI tartalmat, már a felhasználó sem tudja megkülönböztetni a humán tartalmaktól (mégha most sok a spam is).
      Lehet fél év múlva ismét fent leszel, vagy még lejjebb. Kiszámíthatatlanná váltak a dolgok. Ha nem faragod le a költségeket (és ezt csak AI-val teheted meg) akkor nem leszel versenyképes, és ez tényleg tragikus.

  3. Nem tudom, hogy Erdély és Magyarország között mekkora eltolódás van algoritmus frissítés esetén, ezért nem akarom elszólni magamat, még várom, hogy lenyugodjon minden, de úgy néz ki, hogy ezt elég jól megúsztam.

    Viszont….

    Azt vettem észre, hogy a Google-nek szövegértelmezési gondjai vannak újabban. S hogy mire gondolok? Míg egy kulcsszó egyik variánsát nem bántja, addig a másikat teljesen kinyírja. Ilyen apró változás lehet egy hely jelelő i, vagy egy többes szám jele k.

    Tehát példapárok:
    ajtó vásárlása – ajtók vásárlása
    budapesti ajtók – budapest ajtók

    (de akár az is, hogy)
    ajtó vásár – ajtó vásárlás

    Megfigyeltem román és magyar nyelven is.

    Nyilván nem lehet egy h1-es címbe mindkettőt belerakni, és amúgy is gyakran változik meg az, hogy ajtó vásár vagy ajtó vásárlásra keresnek rá többen, akár azért is, mert a Google a keresési hintekbe, hol az egyik, hol a másik variánst jeleníti meg. S kinek van ideje folyamatosan A/B teszteket futtatnia vagy bújni a Google Ads kulcsszó tervező eszközét?

    Véleményem szerint ez a jelenség abból ered, hogy egyre inkább támaszkodik a Google az Ai-ra szöveg értelemzés közben, így akár azt is feltételezhetjük, hogy egyes AI generált oldalak azért nőnek most, mert az AI jobban érti az AI szöveget, mint az emberit.

    És ha ez igaz, akkor máris egy veszélyes jövő felé tartunk!

    1. A Google jelnelg küzd és nem áll nyerésre. Bár azt gondolom, hogy a konkrét példád esetén elképzelhető, hogy enyhén más felhasználói szándék áll a keresési kifejezések mögött és ehhez igyekszik igazodni.

      1. Azért elég nagy a felháborodás emiatt a frissítés miatt, kérdés, hogy fog-e a Google változtatni ezen pont a felháborodások miatt. Mert számos olyan értékes tartalmat nyírt ki, amiket elvileg a frissítés miatt előrébb kellett volna helyeznie, ahogy te is írtad a cikkeidben.

  4. Szia Attila,

    Jó volt olvasni a cikked most is.

    ✅ Egy megjegyzéssel indítok:

    "Azokat a külföldi SEO influencereket, akik nyilvánosan vallották, hogy a Google-nak nem mindig és mindenben van igaza és az oldalaik kinyomozhatóak voltak a Google manuális büntetéssel sújtotta."

    – Bocsánat, de az én véleményem szerint ez a véleménynyilvánítás szabadságának egy igen súlyos korlátja. Úgy gondolom az embereknek meg kell adni a jogot, hogy hülyék lehessenek, vagy hülyeségeket beszéljenek. Az influencerek általában ilyenek. Ettől függetlenül a szólásszabadság és szabad véleménynyilvánítás elidegeníthetetlen joguk kellene, hogy legyen. Ha egy BigTech ezt csorbítja, az cseppet sem demokratikus folyamat.

    Egyebekben meglátásaim:
    Nagyon úgy fest, hogy a Google minőségi tartalmakat szeretne, de azokért fizetni már nem. Nagyon sok helyen ügye a híres Google Adsense lehetőségeit aknázzák ki. Na már most a CPC keretében igazából minőségi tartalmakkal labdába lehetett rúgni. Nem volt szükség gigantikusan nagy látogatottságra, hogy jóval többet termelj ki weboldaladdal, blogoddal, mint amennyit egyébként az éves tárhely, egyéb járulékos költségek elvisznek a konyháról. Viszont a Gugli CPC-ről, CPM-re váltott, így a kisebb forgalmú weboldalaknak, blogoknak esélyük sincs. Ugyanakkor itt tud a Google a legtöbbet spórolni. Ahogy a világ működésén látszik, hogy a szegények száma nagyobb mint a gazdagoké és a szegények erőforrása tartja el a gazdag réteget, hát itt a WEB világában, ugyan így zajlik. A Google köszöni szépen a minőségi tartalmat, de már nem nagyon szeretne fizetni érte. Lehet elkezdett konvergálni a Meta irányába Mark Zuckerberg féle tanokat követve❓

    De miért is lett olyan jó, oly sok szorgalmas tartalomfejlesztőnek a CPC arány?
    Véleményem, hogy a háttérben meghúzódó Mesterséges Intelligencia jól végezte a dolgát. Sőt, túlságosan is jól. A Google most szerintem ezt fogta vissza. A kérdés csak az, hogy a jelenlegi feltételek mellett, mennyire fogják készíteni az INGYEN tartalmakat a lelkes szerkesztők.

    Vajon a Google miért kezdett kilépni a demokratikus keretek világából azon világba, ahol a közreműködő a rabszolga❓

    Ezt a kérdést azért kérdezem, mert véleményem szerint eddig az összes BigTech közül a Google Inc. volt az egyik legemberségesebb, amellyel ha úgy tetszik meglehetett állapodni egy fair B2B felállásban. Ez a balance most csorbulni látszik.

    A Mesterséges Intelligencia túlságosan is jó szereplése mellett (klikk ingerlő) a gazdasági adatok is szerepet játszhatnak a radikálisnak tekinthető algoritmusfrissítésben és Adsense politikában.

    https://ite.hu/internetes-keresok-van-a-google-nak-alternativaja/ oldalad egy kommentjében anno beharangoztam a Presearch keresőt. Nos úgy látom, hogy a Guglinak nagy nehézséget jelent, hogy bizony a piacon osztozkodnia kell más keresőgépekkel is, különösen olyanokkal, amelyek a háttér AI támogatást sokkal jobban kiaknázzák. Pl. Presearch háttér AI támogatásával megvagyok elégedve. Hiteles a véleményem, mert anno épp elég PRE tokent szereztem pusztán a kereső használatával, így van elég balanszom ahhoz, hogy kiaknázhassam eme háttértámogatás előnyeit.

    1. Köszi a véleményed. A Big Tech jóindulatában sose bízom/bíztam, ezek pénztermelő jogi szervezetek, bár lehetnek felszínesen pozitív céljaik, de az ha tartósan veszélyezteti a bevételt, sosem az ideálok győznek.
      A CPC/CPM váltás kapcsán: sokaknak visszaesett, de érdekes módon nálam ez nem volt annira jellemző, illetve többen is jelezték, hogy náluk sem volt visszaesés. De nyilván ha a többségnél ez a helyzet az dollárszázmilliókat is jelenthet a google-nak.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

március 12, 2024

163MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Megmutatom eddig mi esett vissza és mi

március 7, 2024

163MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A tegnapi napon elkezdődött a tömeges manuális

március 5, 2024

163MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A valaha volt legnagyobb Core frissítés, spam

január 9, 2024

163MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Úgy néz ki elég komoly algoritmus frissítés


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!