A Google közzétett egy 7 pontból álló listát arról, hogy melyek azok a leggyakoribb hibák, amiket a weboldal készítők az oldal mobilbaráttá való alakításakor elkövetnek. A listát a Twitteren jelentették be.
1. Blokkolt JavaScript, CSS és képfájlok
A Mobil SEO útmutatójában a Google azt tanácsolja, hogy az optimális indexelés eléréséhez mindig engedélyezzük a Googlebot számára a weboldal által használt Javascript-, CSS-, és képi elemekhez való hozzáférést, így a Googlebot is azt látja majd, amit egy átlagos látogató. Ha a weboldal robots.txt fájlja megtiltja ezen összetevők beolvasását, az közvetlenül befolyásolhatja az indexelés sikerességét, és rontja az oldal rangsorolását.
2. Nem lejátszható tartalom
A videók, vagy más tartalom egyes típusai nem lejátszhatóak mobil eszközökön, ide tartoznak az egyedi licencű tartalmak, vagy az olyan médialejátszók, amelyek nem széles körben támogatottak a mobil eszközök által. Mivel a felhasználók az ilyen tartalom helyén hibaüzenetet látnak, ez gyenge felhasználói élményt eredményez. A Google a videók és animációk beillesztésére szabványos HTML5 elemeket ajánl.
3. Hibás átirányítások
Ha a weboldal elkülönített mobil URL-eket használ, akkor a mobil felhasználók átirányításakor megfelelő mobil címekre kell átirányítani a felhasználókat. A nem megfelelő linkekre való átirányítás, különösen, ha mindig a mobil főoldalra irányítunk át, nem felhasználóbarát. A Google példája: example.com -> m.example.com átirányítási séma alapján az example.com/info helyes mobil URL-je lehet az m.example.com/info, de semmiképp sem felhasználóbarát az m.example.com címre történő átirányítás.
4. 404-es oldalak csak a mobilok számára
Egyes weboldalak tartalmat jelenítenek meg egy URL-en az asztali felhasználók számára, míg a mobil felhasználók ugyanezen az URL-en egy 404-es hibaoldalt kapnak, mely szerint az oldal nem található. A legjobb felhasználói élményért a Google azt javasolja, hogy ha rendelkezünk a felkeresett URL mobil változatával, akkor arra irányítsuk át a mobil felhasználót, a 404-es hibaoldal mutatása helyett. A Google arra is felhívja a figyelmet, hogy az átirányítás után a mobilbarát oldal lehetőleg ne maga is egy 404-es hibaoldal legyen.
5. Interstíciális alkalmazás-letöltések
Számos weboldalon ajánlják a kapcsolódó natív alkalmazást a mobil látogatók számára, ha ezt nem megfelelően teszik, az indexelési problémákat okozhat, és megszakíthatja a felhasználó weboldal-használatát.
Az egyik leggyakoribb hiba az interstíciális megoldások használata, ekkor a felhívást, vagy reklámot egy újabb böngésző ablakban jelenítik meg, mely megakadályozza a felhasználónak a weboldalhoz való könnyű hozzáférést. A Google a HTML bannereket ajánlja, melyek a reklám funkciójának megtartásával biztosítják a weboldalhoz való hozzáférést.
6. Irreleváns keresztbe linkelés
Gyakori megoldás, hogy egy mobilbarát aloldal kiszolgálásakor elhelyezünk azon egy linket az aloldal megfelelő asztali verziójára, illetve az asztali verzión is elhelyezünk egy keresztlinket a mobil aloldalra. Gyakori hiba azonban a hibás linkelés, például a mobil aloldal az asztali verzió főoldalára mutat. Ez rontja a felhasználói élményt, így javítani kell a keresztlinkeket a releváns megfelelőkre.
7. Lassú mobilbarát oldalak
Nagyon fontos, hogy megbizonyosodjunk a mobil verzió gyors betöltődéséről. A felhasználókat nagyon frusztrálja, ha sokat kell várakozni egy-egy mobil változat betöltődésére.
Érdemes javítani a hibákat
Ahogy a müncheni keresőmarketing konferencián a Google egyik munkatársa kijelentette, a hamarosan érkező mobil-algoritmus nagyobb hatású lesz, mint a Pingvin, vagy a Panda! A Google keresések nagyjából fele már most is mobil eszközökről történik külföldön, így az április 21-én várható mobil-rangsorolás hatásai akár drámaiak is lehetnek, érdemes még most belefogni, és elkészíteni a weboldalunk mobil változatát, vagy javítani azon a fent felsorolt leggyakoribb hibákat!