Drámai módon megnövekedett a „not-provided” kulcsszó a Google Analytics látogatottsági statisztikái között. A Google az elmúlt hónapban, minden bejelentés nélkül drámai hatású átalakításokba kezdett.
Az elmúlt hónapban a Google szinte minden keresési tevékenységet titkosított, leszámítva a hirdetésekre való kattintásokat. A Google nyilatkozata szerint, mindez azt a célt szolgálja, hogy a személyes adataink nagyobb biztonságban legyenek, esetleg az NSA kémtevékenységét próbálja meg így korlátozni. De az is elképzelhető, hogy egyszerűen a hirdetési bevételeit akarja növelni. Vagy mindkettő egyszerre. Egy dolog biztos, mostantól nem tudhatjuk, milyen kulcsszavak alapján találnak a látogatók weboldalunkra.
A NotProvidedCount nevű weboldal adatai szerint, amely mintegy 60 weboldal statisztikai adatait elemzi ki, a napokban a not-provided aránya meghaladta a 74%-ot, azaz az oldalunkra látogató felhasználok háromnegyedéről már nem lehet tudni, milyen szavakra keresve jutott el weboldalunkra.
Not-provided 100%-on már az idén?
Az oldal becslése szerint, ha a jelenlegi ütem folytatódik a not provided részarányának növekedése, akkor idén december közepén elérhetjük a 100%-os arányt. Ez azt jelenti, hogy már semmiféle információnk nem lesz arról, hogy mely kulcsszavak alapján találtak weboldalunkra. Innentől kezdve a keresőoptimalizálás sokkal nehezebbé válik, de az online marketing egésze is komoly kihívás elé néz.
Érdemes megemlíteni, hogy ez az arány augusztusban még bőven 50% alatt volt, tehát egy hónap alatt emelkedett több mint 25%-ot a not provided aránya.
A Google 2011. októberében kezdte el egyes keresések titkosítását, a személyes információk védelmére hivatkozva, ám ennek aránya nem volt jelentős. A not-provided aránya azonban folyamatosan emelkedett, 2012. júliusában a Mozilla Firefox, 2012. szeptemberében az Apple Safari, majd 2013. januárjában a Google Chrome böngészője is titkosította a kereséseket azok körében is, akik nem voltak bejelentkezve a Google fiókjukba.
Ebben a hónapban, azonban a Google valamennyi nem bejelentkezett felhasználó keresésének titkosítását is elindította, és emiatt ugrott meg ilyen mértékben a not-provided aránya. Ennek tényét a Google is megerősítette.
A lehetséges okok
A jelenség hátterében két dolog állhat. Az első, hogy az NSA kémkedésének kirobbanásakor a Google-t is megvádolták, hogy együttműködik a szervezettel. A keresések titkosítása értelmezhető egyfajta válaszként, amelynek célja, valóban a keresések titkosítása, és a személyes adatok védelme.
A második lehetséges ok a hirdetési bevételek növelése. A Google ugyanis a hirdetésekre történő kattintási adatokat nem titkosította, így azok elérhetőek, amennyiben valaki regisztrál a Google Adwords rendszerébe. Ráadásul, egy most augusztusban bejelentett módosításnak köszönhetően, az adatok korlátlan ideig visszakereshetőek. Bár ilyen jellegű adatokat a Google Webmester Eszközök is szolgáltat, ám csak 90 napra visszamenőleg (bár szó van ennek meghosszabbításáról is). Mindez azt jelenti, hogy a webmestereket a Google az adatok elrejtésével a saját hirdetési szolgáltatása felé tereli.
Szóval a felhasználók védelme, vagy bevételnövelés? Akármi is az ok, az tény, hogy mindez komoly kihívás elé állítja majd a szakmát. Isten hozott a sötétség korában.
És szerinted, mi a fő cél? Nálad hány százalék a not-provided aránya?
Az Analytics rendszerében részletesen, folyamatokba foglalva mutatta meg a látogatók áramlását, ebből jelentős részt tényleg kitakart, amely kissé zavaró számomra. A Webmester Tools felületén puszta adatokként kerekített összegekben minden megtekinthető, ami legalább némi segítséget nyújt a tervezésben, de itt nem a folyamat részeként lehet kezelni az értékeket. Nem lehet megmondani, mely kulcsszóról kisebb a visszafordulás, melyiken nézik többen mobillal, és így tovább…
A Google alapelve, hogy „Ne légy gonosz!”, de ez egy elég gonosz húzásnak tűnik számomra.
Nálam most olyan 70-80% körül mozog az átlag, de vannak napok, amikor 90-95% a not provided. Az analytics not provided hack is igazából csak azoknak jó, akik kevés tartalommal rendelkeznek. Sok tartalomnál egyszerűen átláthatatlan, kezelhetetlen.
Ami megoldást jelenthet az az, hogy másképp kell megismerni a látogatókat, nem az analyticsen keresztül. Pl. különböző választós játékokkal, villámvoksolással, kérdőíveken, split tesztekkel lehet kiszedni belőlük, hogy milyen kifejezéskre is érkeztek az adott oldalra.
A részleges megoldás fejben már megvan, de annyi munkát igényel, hogy talán meg sem éri megcsinálni…
Természetesen a profit növelése mindig elsődleges lesz a Googlenél, ebben talán mind egyetértünk.
Viszont létezik, létezhet egy harmadik ok, ez pedig a keresési forgalomból származtatott automatizált tartalom generálás, általában címkékkel megvalósítva. Nyilván az esetek 95+ százalékában a tisztességtelen előnyszerzés volt a cél, a Google pedig ezeket a tartalmakat nem tudta helyén kezelni sem a Panda, sem más algoritmus használatával. Most ilyen huszárosan oldja meg…
Szerintem hasonló eset játszódott le tavaly áprilisban is, amikor a feladat túlnőtt a Google erején, erre a Pingvin algoritmussal úgy ment neki a honlapok linkprofiljainak, mint egy tatár.
Visszatérve a Not provided esetére, valószínűleg a jelenség nem okoz nagy gondot, kissé elő kell venni a tapasztalatot, okosan használni a tartalmakat és felértékelődik az előzetes kulcsszóelemzés. Ez eddig is így volt igazából.
Köszönöm a véleményeket! Az biztos hogy ezzel a jelenséggl egy oldal keresőoptimalizálása lényegesen nehezebbé válik. Rand Fishkin írta, hogy az optimalizálás jó az internetnek, az oldal tulajdonosának és a felhasználóknak is, mert összességében magasabb minőségű oldalakat állít elő (é itt most nem elsősorban a linképítésre, hanem a felhasználói élményre, és a minőségi tartalomra kell gondolni). Azzal, hogy a Google ennyire a hirdetéseket tolja előtérbe a minőség mellett vagy helyett a tőke lesz a meghatározó és a kicsiknek csökkennek az esélyeik. Az internet hőskora alighanem múlóban van.