Utoljára frissítve: december 17, 2015
Témakör: SEO

Cikksorozatot indítunk, amelynek célja, hogy a hazai SEO ágazat szakértői felkérve feltérképezzük, ki-mit vár a 2016-os esztendőtől SEO téren.

Varga Zoltán, KlikkmániaNév: Varga Zoltán, szakmai vezető, SEO szakértő

Cég: https://www.klikkmania.hu

Bemutatás:

A Klikkmánia ügyvezetője és szakmai vezetője, tősgyökeres klikkmániás, már 2008 óta a csapat tagja és aktív tanácsadó. Magyarországon az elsők között szerezte meg a Google Analytics IQ és AdWords egyéni minősítéseket. Tanácsadóként és szakmai vezetőként a legnagyobb magyar e-kereskedelmi cégeknek segített eligazodni a keresőmarketing kampányok és a SEO projektek rejtelmeiben. A szakmai konferenciák állandó meghívott előadója és mint ügynökség a Keresőmarketing Nap-nak a fő támogatója.

 

Hirdetés

hirdetés

2016 – A SEO nem vész el, csak átalakul

A teljes keresőoptimalizálási világ hatalmas átalakuláson megy keresztül, mely onnan indult, hogy nem is olyan régen még a haláláról beszéltek, idén novemberben pedig már maga a Google bocsájtotta rendelkezésünkre az eddigi legnagyobb terjedelmű, hivatalos útmutatót a keresőmotor működéséről.

A Google érezhetően változtatott a hozzáállásán és már nem közellenségként tekint a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberekre, hanem inkább mint partnerre, akik segíthetik a kitűzött célok elérésében, ami továbbra is az online felhasználói élmény maximalizálása és a lehető legrelevánsabb kereső találati lista (SERP) megalkotása. Az átalakulás számos fronton zajlik egyszerre, nézzük csak a leginkább szembetűnőeket.

Lokális SEO

A helyi információk megfelelő elérése mindig is az egyik fő fókusza volt a Google fejlesztéseinek. 2016-ra már minden feltétel adott lesz ahhoz, hogy ezt a teljes piac kiaknázza. A mobil térnyerése miatt a desktoptól eltérő keresési szokások, keresési kifejezések már valóban más találati listát kívánnak, melynek már ma is látjuk az eredményét.

A mobil magával hozta az alkalmazások listázását és a hang alapú kereséseket is, melyek várhatóan inkább jövőre fognak nagyobb hangsúlyt kapni. A hordozható okoseszközök lassú beszivárgása is további lökést adhat a helyhez kötött marketing aktivitásoknak.

Integrált SEO kampányok

Az integrált SEO kampányok gondolata ma még csak álom, angol szakcikkekben, esettanulmányokban már olvashattunk egy-egy megvalósult projektről. Idehaza még nagyon kevés cég jutott el odáig, hogy komoly csatornaként tekintsen a keresőoptimalizálásra a teljes marketing stratégia megalkotásakor.

Azon szerencsés ügynökségek közé tartozunk, akik megfelelő arányban rendelkeznek KKV és multinacionális ügyféltapasztalattal, de a fejlett gondolkodású e-kereskedők észjárását is megtapasztalhattuk már több ízben. Az elmúlt közel 10 évben érdekes volt látni, hogy míg a hagyományos keresőoptimalizálásra az igény inkább “alulról” érkezett, a kisebb cégek irányából és a nagy nemzetközi cégek, hatalmas fázis késéssel kezdtek foglalkozni az organikus forgalmi mutatókkal, addig az integrált gondolkodást igénylő, nagyobb volumenű, komplex SEO projektekre való törekvések pedig már “felülről” érkeznek.

Míg korábban mi voltunk a szükséges kellemetlen megbízott és hébe-hóba találkoztunk csak marketingesekkel a megbeszéléseken, amúgy pedig összezártak minket egy webmesterrel, addig ma már az “all agency meeting”-ek szerves részét képezzük és éppúgy beleszólást várnak tőlünk a közösségi marketing kampányok alakulásába, mint a megfelelő PR cikkek megírásába vagy a webanalitikába.

Mobil SEO

Októberben bejelentették, hogy a mobil böngészőkről indított keresések száma megelőzte a desktop kereséseket, így 2016-ra már nem is a mobil keresések térnyerése a kérdés, mind inkább az, hogy milyen mutatókban veri meg a desktopot, lesz-e megfelelő konverziós aránya és mi lesz a pontos szerepe a mobil alkalmazásoknak? A válaszok sorban:

  • Vélhetően a legtöbb mutatóban megközelíti a desktop számokat és némelyikben meg is haladja majd azokat. Köszönhetően a mobilegeddonnak az egyre inkább elterjedő mobile-first elvnek és az m-commerce fejlődésének, lassan már semmi panasz nem lehet a mobil UX-ra, így a hatékonysági mutatók hirtelen növekedésére számíthatunk.
  • Több olyan ügyféllel is találkoztunk már idén is, akiknél a mobilról érkező fő konverziók és mikrokonverziók száma már meghaladta a desktopról érkezőket. Ezek még többnyire feliratkozások és űrlap kitöltések voltak és nem értékesítések, de a nemzetközi trend azt mutatja, hogy ez is változni fog. Véleményem szerint a folyamatban kulcsszerepe lehet a Facebooknak is, ami ha képes lesz széleskörben elterjeszteni a mostanában tesztelt e-kereskedelmi megoldásait, akkor a fajsúlyos mobil forgalmának köszönhetően nagy hatással lesz a teljes mobil e-kereskedelmre.
  • A Google-nél pontosan tudják, hogy a mobilon eltöltött idő jelentős része alkalmazásokban történik és nem mobil böngészőkben. Így a böngészőkre történő keresőoptimalizálás vagy a böngészőkben történő PPC hirdetések nem érnek célba. Ez pedig már komoly pénzeket jelent, így az alkalmazások böngésző alapú keresőkbe történő integrálása egyértelmű trend lesz jövőre.

Mindez keresőoptimalizálási aspektusból annyit tesz, hogy az ASO (app store optimizaton) vagyis alkalmazásbolt optimalizálás kötelező tudnivaló lesz minden profi SEO szakértőnek nem csak az ASO-val foglalkozó szakembereknek.
Ne feledkezzünk meg a Google által dédelgetett AMP projektről sem, melynek segítségével a hírportálok mobil keresésekből érkező organikus forgalma jelentősen megnövekedhet a következő évben.

Tartalom marketing és digitális PR

A keresési kifejezések 75%-a legalább három szóból áll, de sok esetben öt szóból tevődik össze. Ma már nem elég az AdWords kulcsszólistánkat felhasználni a SEO tartalmak írásához, hanem komoly tartalomkutatási és fejlesztési munkára van szükség ahhoz, hogy kielégítsük mind a keresők érdeklődését, mind a Post-Hummingbird algoritmusnak köszönhető, átszabott találati listát. Nem egy-egy fő kulcsszót kell találnunk és összedobni egy gyors cikket, hanem inkább az adott témát leíró releváns szavak köré kell felépítsünk megfelelő minőségű szöveges tartalmat. Mindez a mobil trend erősödésével még fontosabbá válhat jövőre, gondoljunk csak arra, hogy miként tudunk majd választ adni a mikro-momentumok alkalmával felmerülő kérdésekre vagy akár egy hang alapú keresésre.

Arról nem is beszélve, hogy az imént leírtak éppúgy vonatkoznak a saját oldalon található tartalmak írására, ahogyan a PR cikkekre, melyek egyre inkább kiváltják a korábbi linképítés fókuszú off-site keresőoptimalizálást.

Több szereplős kereső piac?

Igen. Határozott véleményem, hogy a Google megfelelő kihívókra találhat eszköz, operációs rendszer és alkalmazás oldalról is. A böngésző alapú kereséseket természetesen továbbra is uralni fogja, ez megkérdőjelezhetetlen. Kérdés, hogy továbbra is a böngésző alapú keresések fogják-e uralni a keresési piacot? 2016-ban talán még igen, de két, három éves távlatban már kevésbé. A Google megkezdte a felkészülést az android operációs rendszeres készülékekkel és az alkalmazások SERP-be történő integrálásával. De ne feledkezzünk meg a következő apró szereplőkről sem:

  • Facebook. A Facebook folyamatosan fejleszti saját keresőmotorját és a fellelhető tartalmak rendszerezése az egyik top priorítású projektje. Tegyük még e mellé, hogy milyen szofisztikált adatbázissal rendelkeznek rólunk és az érdeklődési körünkről, ráadásul a mobilközpontú online világ egyik fő nyertese is a Facebook alkalmazása. Már csak a felhasználók megtartására kell megfelelő stratégiát kitalálni és máris az egyik fő vetélytárs lehet.
  • Apple. Egyértelműen eszköz oldalról érkezik az egyik legnagyobb fenyegetés. Az okostelefonjainkon lévő alkalmazásokban tároljuk a számunkra fontos információk és tudásanyag nagy részét, ennek ellenére még mindig inkább ráguglizunk, mint, hogy szétnézzünk a telefonunkon. Erre kínálhat megoldást az Apple Siri, mint digitális asszisztens, ami ugyan még gyerekcipőben jár és a Google Now-val talán össze sem hasonlítható, de pont olyan szélsebessen halad előre a fejlesztése, ahogyan az iPhone dominanciája az okostelefon piacon. Ha a kettő egyszerre ér célba, akkor a végeredmény egyértelmű lesz.
  • Microsoft. Megemlíthetjük még a BING-et, mely a böngésző alapú keresésekben az egyetlen valamire való versenytársa a Google-nek. E mellett a Cortana segítségével a Windows alapú telefonokon és desktop gépeken is jelen van.

Izgalmas év elé nézünk, mely önmagában is sok kihívást jelent majd a SEO szakmának és akkor még a Google algoritmus frissítéseiről nem is ejtettünk szót. A felsorolt várható trendekből kiemelném az integrált SEO gondolkodás és kampányok szükségességét, melynek a megvalósítása már félsikernek könyvelhető el 2016-ban.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

december 16, 2022

47MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elkészültek a karácsonyi ajándék sorsolások. Az alábbi

szeptember 2, 2022

47MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás 2022 augusztusában 50 SEO szakértőt és ügynökséget

augusztus 26, 2022

47MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben összegyűjtöttem azokat a magyar

május 26, 2022

47MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Van néhány kihagyhatatlan SEO beállítás, amely nélkül


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!