Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » A minőségi tartalom rejtett dimenziója a Google sikerhez
Keresőoptimalizálás

A minőségi tartalom rejtett dimenziója a Google sikerhez

SEO alapjai - keresőoptimalizálási tippek

Ha keresőoptimalizálásra kerül a sor, gyakran hallunk a minőségi tartalomról. De mit is jelent pontosan mindez? És mi az, amit a Google valóban minőségi tartalomnak értékel.

A minőségi tartalom csak a kezdet

A minőségi tartalom elengedhetetlen a SEO sikerhez. Ha szeretnénk elsők lenni a találati listán, az nem igazán megy minőségi tartalom nélkül. Bár a kulcsszavas linkek sok mindent pótolhatnak, de növelik egy büntetés kockázatát is a nem természetes linkek.

A minőségi tartalom azért is fontos, mert segíthet természetes linkeket szerezni, vagy természetesnek ható linkeket is lehet rá építeni, ha valaki a SEO sötét oldalát is használja.

Gyakran előfordul azonban, hogy tökéletes tartalmat állítunk elő. A cikk hosszú, és részletes, grafikákkal tagolt, az on-site beállítások is tökéletesek, és az oldal ennek ellenére mégsem úgy teljesít, ahogy mi azt elvárjuk tőle. Mi lehet ennek az oka? Mi az a rejtett dimenzió, ami meggátolja, hogy az oldal feljebb kerüljön a találati listán?

A titkos hozzávaló

A titkos hozzávaló nem más, mint megérteni a felhasználók keresési szándékát. Van egy kulcsszó, amelyre szeretnénk az első helyen lenni. Fel kell tennünk a kérdést, hogy az, aki erre a kifejezésre keres, vajon mit szeretne látni? Mi az, ami valójában érdekli?

A kérdés látszólag roppant egyszerű, a valóságban azonban valójában nagyon is összetett. Az, aki egy szolgáltatást nyújt, ugyanis másmilyen szándékkal bír, mint az, aki egy szolgáltatással összefüggő keresést hajt végre. Mások a szándékok, és éppen ezért mások az elvárások is.

hirdetés

Ahhoz, hogy sikeresek legyünk a találati listán éppen ezért a kereső szándékát kell megértenünk és kiszolgálnunk. Sőt, a mi céljainkat alá kell rendelni a keresők céljainak, ha jó eredményt szeretnénk elérni. Jöjjön egy esettanulmány, amivel talán érthetőbbé válik a dolog.

Jövünk fel a találati listán

Az, hogy egy cikkünk eltalálta-e a felhasználók ízlését, azaz választ ad-e arra a kérdésre, amiért a felhasználók beírták az adott keresőkifejezést a Google-ba könnyen megállapítható.

Nincs más feladatunk, mint megnézni az adott oldal helyezéseit a találati listán az idő előrehaladtával. Az ilyen tartalmak ugyanis szinte mindig hasonló utat járnak be. Indexelésük során a találati lista 6-15. helyére érkeznek, majd innen araszolnak felfelé hónapról-hónapra, akár az első helyig is. Nagyjából fél év kell, mire az adott cikk elnyeri az őt megillető helyezést, de van, hogy egy évet kell várnia a végleges helyezésre.

Mi történik ilyenkor? Nos, vélhetően a Google a kedvező látogatói adatok alapján az adott cikket egyre feljebb és feljebb helyezi a találati listán. Az ilyen cikkekre jellemző a magas tartózkodási idő, alacsony visszafordulási arány, de a találati listán a magas átkattintási arány is jellemző lehet. És ami ennél is fontosabb, a látogatók alacsony aránya fordul vissza, és böngészi át a találati lista egy másik oldalát.

Lássunk egy konkrét példát!

A linképítés tanfolyam cikkünk a „linképítés kezdőknek” kifejezésre, a cikk megírásakor és indexelésekor a 9. helyezést foglalta el. Miután a cikk bekerült a főmenünkbe az 5. helyen volt a fenti kifejezésre. Ezt követően a cikket meghirdettünk hírlevelünkbe, és az oldalunkon is publicitást kapott, és tíz nap elteltével a 4. helyre kúszott fel. Három hét elteltével a cikket már a 2. helyen találjuk, újabb egy hónap elteltével pedig már az első helyen van az adott kifejezésre, és ott tartózkodik azóta is.

Mi volt a siker titka? Nos, nem más, mint az, hogy a cikk tökéletes választ adott arra a kérdésre, amiért a felhasználók a Google keresőjébe beírták a linképítés kezdőknek kifejezést. Kaptak cserébe egy valóban részletes útmutatót, ami kezdők számára íródott.

Az esettanulmányba annyi hiba csúszott csak, hogy az oldal, éppen a minőségi tartalomnak köszönhetően természetes linkeket is szerzett.

Egy jobb példa a minőségi tartalomra

Ennél jobb példa a keresőoptimalizálás árait bemutató oldalunk. A legtöbb SEO-val foglalkozó cég saját céges oldalát szeretné erre a kifejezésre felhozni, ahol konkrétan a saját árait mutatja be. A felhasználói szándék azonban más. Az, aki a „keresőoptimalizálás árak” kifejezést beüti a keresőbe, még nem rendelni akar egy szolgáltatást, hanem tájékozódni az árakról. A mi cikkünk éppen ezt teszi. Nem egy konkrét szolgáltatást ajánl, hanem leírja, hogy mi mennyi és miért annyi, és milyen árak vannak a piacon. Azaz pont azokat az információkat nyújtja, ami a keresőt érdekelte.

Ez az oldal is a találati lista alsó felén kezdte, havonta 10-15 látogatót hozva, de ma már a találati lista első helyén van tartósan és havonta 40-80 látogatót hoz a keresőkből. A cikknél a tartózkodási idő eléri a 7 percet, míg a visszafordulási arány 33%. Ezek igen jó mutatónak tekinthetőek.

minosegi tartalomra jellemző organikus forgalom

A rejtett dimenzió

A példákat lehetne sorolni, de talán érthető mit is jelent a minőségi tartalom rejtett dimenziója. A titok nem más, mint az, hogy gondolkozzunk az információt kereső emberek fejével. Ha megértjük nekik mire van szükségük, és ezt nyújtjuk nekik, akkor folyamatos helyezést javulást észlelhetünk.

Ha ez nem történik meg fél éven belül, akkor a cikkünk nem találta ki pontosan a felhasználók igényeit. Ha ez a helyzet itt az ideje, hogy még jobb, még pontosabban célzott írást tegyünk közzé.

Nyilván egy szolgáltatást hirdető oldal esetén havi néhány tucat látogat is óriási eredmény lehet, de vannak olyan oldalak és témák, ahol egy-egy jól célzott és jól megírt cikk már 100 ezernél is több látogatót hozott.
Megéri tehát befektetni a minőségi tartalomba, de ami még fontosabb kitalálni azt, hogy a felhasználók milyen szándékkal keresnek rá, az adott kifejezésre.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

7 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Üdv!

    Ok! Szuper ez az esettanulmány, de mi van olyan esetekben, ha a kiválasztott kulcsszó “túl” általános. Mindenki a nagy látogatószámot jelentő kulcsszót akarja megcélozni és nem a long tail-okat – itt már nagyobb a verseny (mint például a Te esetedben a kulcsszó nem „linképítés kezdőknek” hanem csak „linképítés”). Ezt azért kérdezem mert vannak direkt olyan megrendelők akiknek a kitűzött cél a kulcsszóra jó helyezés elérése globálisan és nem a látogatószerzés.

    A fentiek tekintetében a Te esetedben a kulcsszó a „linképítés”. Megérkezik az a látogató aki PR cikk építés, linktáras és egyéb megoldásra keres vagy linket akar építtetni vagy épp tanulni. Ebben az esetben hogyan kapja meg a választ vagy a szolgáltatást MINDENKI? Természetszerű, hogy ebben az esetben a tanfolyam oldal látogatói statisztikái már nem olyan eredményeket mutatnak, nagyobb a visszapattanás kevesebb az eltöltött idő mivel nem lehet mindenkinek megfelelni aki általánosságban keres. – Értem, hogy long tail meg szűkítés, de mi van abban az esetben, ha kimondottan az általam felvázolt “túl általános” kulcsszó a cél?

    Másik példa: Kitűzött cél hírportál esetében egy filmcím. Ide aztán mindenki befut aki a szereplőkre, tartalomra, előzetesre kíváncsi illetve itt lesznek azok is akik online filmet akarnak nézni vagy teljes filmet letölteni mert ugye a mostani magyar kereséseknél még mindig dominál az emberi lustaság, csak filmcímet ír be. Ebben az esetben, hogy tudsz “választ adni” a keresést végzőknek, hogy a cél megvalósuljon? Egy idő után látni fogja a Google, hogy nem mindenkinek releváns a tartalom aki általánosságban keres és lassan visszahúzza a találati listán az oldalt pedig az a cél, hogy az általános kulcsszó legyen elől. – Ezt inkább hírportálok esetében tapasztaljuk és nem pár szolgáltatásos céges oldalaknál.

    Neked mi a véleményed erről, hogyan raknál össze egy ilyen projektet mert ugye ebben az esetben nem tudod kitalálni mire szeretnék a userek megkapni a választ? – Pár külföldi tanulmányt olvastam ilyen jellegű megoldásokról, de kíváncsi vagyok a véleményedre is!

    • Szia!

      Köszi a hozzászólást. Megpróbálok válaszolni.

      1. A hivatkozott cikk a linképítés szóra is első. És érdemes megnézni, hogy az első három találat a négyből milyen oldal: Négyből három nem szolgáltatást ad el, hanem információt ( a linkműhely meg tele van kulcsszavas linkekkel), az ite.hu tanfolyama, a Wikipédia, meg a honlaprafel szintén tanácsadós cikke. Én azt gondolom, aki a linképítés szóra keres lehet hogy szolgáltatót keres, de valójában első körben információra van szüksége (túl általános a keresőszó), mégha ezzel maga nincs is tisztában. És ahogy nézi a találatokat több időt fog eltölteni az információs oldalakon, mint a konkrét árajánlatos találatnál. Én legalábbis ezt gondolom.
      Természetesen mindenkit nem fog kiszolgálni a cikk, ahogy egyetlen cikk sem tud mindenkit kiszolgálni, a kérdés az, hogy a te kiszolgálási hányadosod jobb-e mint a többi cikké.
      Nézd meg az angol link building, és seo szavakat ugyan ezt fogod találni, az információs oldalak jönnek első helyeken pedig ezek elégé általános kifejezések. Ha egy szolgáltatást akarsz felhúzni, annak rosszabbak lesznek a user mutatói, amit megpróbálsz linkekkel kompenzálni, ami egy ideig működik, aztán nem.
      Természetesen vannak olyan általános kulcsszavak, ahol a fent leírt módszer nem biztos, hogy érvényes, de egy körben nagy valószínűség szerint igen.

      2. Sajnos azokkal az ügyfelekkel, akiket csak egy kulcsszó érdekel, nincs nagyon mit kezdeni. Én pl a linképítés szóra első vagyok, de ez a releváns forgalmamnak kevesebb, mint 1%-át hozza. Az se érdekelne ha 100. lennék. Azért vagy SEO-s, hogy elmagyarázd hogy első körben a long tail célozzuk, aztán majd idővel jön az általános kulcsszó is, de az nem fontos. Nem hoz annyi forgalmat és a konverzió is gyengébb. Aki ezt nem tudja és nem akarja megérteni, az rossz ügyfél, akit el kell engedni, mert ha ezt nem érti meg, akkor hosszú távon ugyse lehet vele dolgozni.

      3. Filmcímes kérdés: nem könnyű a kérdés és vélhetően a válasznak sem fogsz nagyon örülni. 🙂 Itt olyan oldalakkal versenyzel, mint a port.hu, vagy az index, az origo és a többiek. Ergo egy relatívie friss oldallal egyszerűen azok linkereje miatt nem fogsz tudni labdába rúgni. A legjobb esetben is az 5-10 helynél jobb helyed nem lesz. Mit kell csinálni? A kérdés összetett. Nem tudom itt van-e visszatérő látogató, vagy elsősorban a keresőből érkező forgalomra kell-e hagyatkozni, mert innen a teendők is elágaznak. Nyilván a stratégia leírása hosszas lenne (amit én alkalmaznék) Ha csak a keresőkre gyúrsz, akkor eleinte kevesebb, de inkább extrém minőségű cikkeket kell produkálni aztán jöhetnek a gyengébb, de a konkurenciánál, még mindig jobb cikkek. A lényeg, hogy a tartalom és oldalminőség kiugró legyen. Aztán jöhet a linkelés. És sajnos a katalógus/Pr cikkes, céges oldalakat el kell felejteni. A minőségi cikkek + minőségi linkek arra elegendőek lehetnek, hogy a millió és egy filmes oldalt beelőzd. A nagyok megelőzéséhez meg évek kellenek, mire lesz elegendő bizalom és domainerő. Persze ez így nagyon vázlatos, majd írok egy részletesebb cikket róla, ha lesz időm.

      Remélem pár kérdést legalább részben megválaszoltam.
      Üdv:Attila

      • Új, illetve fiatal weboldalak esetén engem nagyon is érdekelne egy írás a bizalom és domainerő stabil javításáról. Szóval, hogy hogyan érdemes és hogyan lehetséges lépésről lépésre javítani ezeket a mutatókat.

        • Hát nagyon röviden minőségi tartalom + minőségi és lehetőség szerint természetes linkek + folyamatos kulcsszókutatás. Az a baj, hogy mindhárom iszonyat időigényes. Nagyjából napi átlag 2 órát lehet vele számolni. De majd írok róla részletesen egy cikket.

  • Helló!

    1. A linképítés szónál láttam, hogy első a cikk, de ezt a példát csak a logika miatt hoztam fel, hogy erre a szóra keresők MINDENKI hogyan kapja meg a választ, de ezt most megválaszoltad, tehát nem az volt ebben az esetben a lényeg, hogy a visszapattanás és tartózkodási idő kiváló értékeket mutasson (valószínűleg nem is lehetne mert nagyon általános a kulcsszó), hanem elég ha jobbat mutat mint az elől lévő konkurencia. – Végül is ez logikus! A fenti cikkből indultam ki és gondoltam végig a dolgot, hogy azt írtad meg kell válaszolni a kérdést amit feltesznek az emberek amikor keresnek. Tehát összegezve, az általános kulcsszavak esetében jobb felhasználói értékeket kell elérni mint a konkurencia.

    2. Az rendben van, hogy long tail meg elmagyarázni a megrendelőnek, hogy látogatót gyűjtsön ne egy kulcsszót előzzön meg – ezzel a részével nincs is gond, mi is ezt erőltetjük, projekteket e köré építjük. A felvetés csak azért született meg mert szeretek kísérletezgetni SEO téren, olyan projekteket összeállítani amikor egy kulcsszót vagy többet egy sablon szerint mozgatsz a találati listán (természetesen nem megrendelőknek). Tudom több száz összetevője van ennek a dolognak, de ez egy új megközelítés volt ahogy Te leírtad és sehogyan nem tudtam beilleszteni a stratégiát (megválaszolni a kérdést) egy általános kulcsszó esetében mivel ott mindenkinek más a kérdése.

    Abban nem osztom a véleményed, hogy egy-egy kulcsszó nem hoz annyi forgalmat mint a long tail mivel vannak olyan területek most idehaza is amelyben egy darab általános kulcsszó esetében 1,5 millió vagy több a havi keresés ehhez az embermennyiséghez viszont töménytelen mennyiségű long tail kellene. Természetesen ezek már annyira erős kulcsszavak, hogy ezt csak úgy lehet megugrani, ha egy nagyon jó minőségű oldalad van ehhez pedig kell a minőségi tartalom meg az idő ja és hibamentes backlink hálózat. – Visszakanyarodtunk 🙂 ha megvan a minőségi tartalom akkor viszont már megvan a nagy mennyiségű plusz long tail forgalom is és az általános kulcsszó forgalma csak hab a tortán. 🙂

    3. A filmcímes kérdés: Ez is csak egy példa mivel egy ilyen projektbe belelátok most és itt épp a sok általános kulcsszó a cél (filmcím). Na aztán itt mindenre gondolnak az emberek, ezt lehet látni a hozzászólásokból, van aki online filmben vagy torrent-ben töltené/nézné van aki premier infókat/film infókat keres van aki ingyen jegyet akar és volt olyan aki a szereplőknek üzent a hozzászólásban, tehát elég összetett a dolog. A hozzászólásodból kiderült, hogy ebben az esetben sem kell mindenkinek megadni a választ hanem elég ha a felhasználói élmény értékek jobbak mint az elől lévő oldalaké. És akkor most itt jön a csavar a dologban! A keresőnek sok tagolt szöveg kell képekkel, videókkal stb.. – Te is írtad, hogy extrém minőségű cikkekkel kezdenél. (Nagyon sok minőségi cikkes oldal 50-100. hely között mozog.) A filmcímre keresők nem olvasnak és a hosszú cikkeket rendszerint azonnal bezárják, még az előzeteseket sem nézik végig, hogy legalább az eltöltött idő növelhető legyen. Itt jött a képbe, hogy valami más összetevő is lehet a dologban.

    Külföldi forrásokból keresgéltem ebben a témában és ott már nem a minőségi (mindenkinél jobb) cikkre fektették a hangsúlyt, hanem itt már a teljes honlap szerkezet kialakításkor figyelembe vették a témát. Valószínűleg ebben az esetben az átkattintásokkal manipulálnak a felhasználói értékek javítása érdekében és így a helyezés is javulni fog. Valamint a sarokkövezést erőltetik, hogy belső cikkekkel erősítik meg az általános kulcsszó oldalát. – A kereső nem szereti ha megmondják neki miről szól az oldal, ezt Ő maga szeretné kitalálni, ezzel a sarokkövezéssel szépen rá lehet vezetni, hogy mi is a célunk. – Ez külföld, hazai példát még nem találtam erre aki ezt projekt szinten állította volna össze. Természetesen pár ilyen weboldalba már belefutottam, de azok valószínűleg nem tudatosan lettek így kialakítva.

    A rangsorolásba valóban nagyon fontos a felhasználói élmény és ez nem egyenlő a sok tartalommal a fenti esetben. Példa: Egy filmcím oldal tartalma folyamatosan szaporodott ahogy jöttek a az új információk. Szaporodott a szöveg, képek és videók, de az oldal elkezdett csúszni a találati listán. Egy másik teszt cikk esetében megmaradtak az alap film információk a cikkben max 300 vagy kevesebb szó pár kép és egy videó. A 2-es cikk ott kezdett ahol az első de ebben az esetben a stratégia az volt, hogy a látogatókat nyereményjáték keretén belül arra buzdítottuk, hogy szóljanak hozzá. Nőtt a tartalom és az eltöltött idő is mert mindenki hozzászólást írt, elindult a cikk az általános kulcsszóra a Google elejére. – Ebben a témában a minőségi tartalom nem az előre megírt cikk volt, hanem a felhasználók aktivitása.

    Valószínűleg megvan minden témakör esetében az, hogy mi a minőségi tartalom. Egy Wikipédia a vastag cikkel van elől egy hírportál pedig a látogatók által generálttal. Még nincs elég információ, hogy ezt 100%-ra állíthassam, de érdemes elgondolkodni rajta!

    Ja és, ha itt tartunk akkor már ezt a cikked is minőségi tartalom lett mert felhasználó is generált rá nagy mennyiségű szöveget valamint az eltöltött idő is nőtt! – Sikeresen megdupláztuk a szavak számát! 😀

    Sipos Csaba

    • Nem akarsz írni az ite.hu-ra?
      1. Nyilván egy-egy keresőkifejezés beütésével sokféle motivációkkal rendelkezhetnek az emberek és ennek heterogenitása kifejezésenként változik. Mindenkinek nem tudsz megfelelni, de a fősodort el tudod találni. Ha ez megvan akkor a visszapattanás, kilépés is jó lesz, jobb, mint a konkurenciáé, de ez keresőkifejezésenként változhat, hogy mi minősül jónak. A Google látja a többiekét is, mi nem.

      2. Persze igazad van, van olyan kulcsszó, ami rengeteg forgalmat hoz, én is érintett vagyok pl. az időjárás témában.

      3. Én pl a fimcím kereséseknél információs oldalt hoznék létre , lásd imdb, sztem ott az a telitalálat. Ha nem is mindenkit, de a többséget ki tudod szolgálni. Sok a belső link, csökken a short click, stb
      A sarokkövezés jó dolog, én az ite.hu-nál alkalmazom. Működik is. De azért vannak nagy kérdőjelek is, elsősorban a főmenüstruktúra miatt.

      No lehetne folytatni, de dolgozni is kellene:)

      • Akár beszélhetünk is arról, hogy írjak valamiről, de csak blog jellegű írások mennek mert egyre több a melő és így az idő az nagyon kevés. Rengeteget elemzek ebben a témában és rendszerint ha valamit jónak látok ki is próbálom.

        Most, hogy mondod a sarokkövezést a linképítés tanfolyam oldal helyezésébe ez is jelenthetett valamit mert közel annyi linket kap (911) mint a főoldal (937) így a kereső szemébe is elég értékesnek tűnhet. Az imdb oldalt megfigyelve ott is ezt alkalmazzák, nem az általános kulcsszó (filmcím) oldalt bővítik több ezer szavasra, hanem rengeteg új cikket hoznak létre a témában és majd ez segíti a filmcím oldalt. – Csak itt jön a képbe megint a versenyeznek a kulcsszavak oldalon belül probléma, de hát az egy másik probléma amit meg kell oldani.

        Összegezve a fentieket akár ki is bővíthetjük a cikket 🙂 egy olyan sorral, hogy a minőségi tartalom meghatározásakor nézzük meg a stabil első helyeken lévő konkurens oldalakat és ezek alapján készítsünk SEO stratégiát a fent említetteket használva. – Kibővített rejtett dimenzió! 😀

        Most én sem írok hosszan mert itt is feltorlódott a meló és ezekkel nem kellene lemaradni. 🙂