Kezdőlap » Google » Bagoly algoritmus: három csapással küzd a Google a hamis hírek ellen!
Google

Bagoly algoritmus: három csapással küzd a Google a hamis hírek ellen!

google bagoly algoritmus

A Google a tegnapi napon bejelentette Bagoly-projektjét, amelynek célja, hogy kiszűrjék a hamis és agresszív tartalmakat a találati listáról. Lássuk a részleteket.

A Google tegnap hivatalos blogoldalán jelentette be a belső berkekben csak Bagoly-projektnek nevezett új lépéssorozatát, amellyel a hamis hírek és agresszív tartalmak ellen kíván fellépni.

A korábbi bejelentések a Google webmestereknek szóló blogoldalán jelent meg, ez a mostani bejelentés a központi blogon. Nem véletlenül, ugyanis nem csak algoritmus-változtatást történik a projekt keretében.

A hivatalos közlemény azzal indít, hogy a Google mindig arra törekedett, hogy minél hasznosabb információkat juttasson el az emberekhez, de sokan a rendszer kijátszására törekedtek. Így születtek a tartalomfarmok, amit a Google sikeresen leküzdött, most azonban új kihívás előtt áll, hogy megtartsa a találati lista minőségét, ezek pedig a találati listán megjelenő hamis hírek, egyértelmű hazugságok és bántó, agresszív tartalmak.

Bár a probléma más, a cél ugyanaz – fogalmaz a Google – hasznos és megbízható információt szolgáltatni a keresőknek.

Ennek érdekében a Google három területen tett lépést, hogy hosszú távon biztosíts a találati lista jó minőségét. Ez a három csapás az alábbi:

hirdetés
  • rangsorolási változtatások
  • visszajelző űrlapok a automatikus kiegészítéseknél
  • visszajelző űrlapok a „Kiemelt részleteknél”

Most lássuk ezeket részleteiben!

Bagoly algoritmus?

Keresőoptimalizálási szempontból a legérdekesebb a keresési funkciót és algoritmust érintő változtatások. Ezen a területen a Google két helyen eszközölt változtatásokat.

Az első a az új Minőségi irányelvek bevezetése. A Google számos humán értékelőt alkalmaz, számuk tízezres nagyságrendre tehető, akik értékelik az egyes weboldalakat. Ezen emberek számára készített a Google korábban egy útmutatót, hogy mit tekint értékes weboldalnak. Most ez az iránymutatás let kiegészítve a hamis hírekkel kapcsolatos javaslatokkal.

Noha a humán értékelők munkája nem befolyásolja direkt módon a rangsorolást, azonban munkájukat a Google felhasználja az algoritmusai értékelésére és továbbfejlesztésére. Azáltal, hogy a hamis hírekre vonatkozó iránymutatások bekerültek a dokumentumba, ezek áttételesen megjelennek majd az algoritmusokba is.

A második terület maga az algoritmus. A Google hivatalos közleménye szerint módosítottak algoritmusukon annak érdekében, hogy a megbízható források előrébb kerüljenek, míg a gyenge minőségűek hátrébb sorolódjanak. Egy egyértelműen algoritmus-frissítést jelent. Ennek pontos időpontja nem ismert, vélhetően itt folyamatos fejlesztés történik. A SEO szakmában ez a bagoly-algoritmus nevet kapta.

Automatikus kiegészítések visszajelzéssel

Az automatikus kiegészítéseket mindenki ismeri. Ez a Google-nak az a funkciója, amikor a elkezdünk valamit beírni a keresőmezőbe, és az automatikusan javasol kereséseket. A Google-nak évek óta problémája van ezzel a funkcióval, hiszen itt olyan javaslatok is megjelenhetnek, amelyek negatívak népcsoportokra, nemekre, vagy történelmi tényeket mutatnak be hamis színben. Ennek oka az, hogy ezek a keresési javaslatok emberektől származnak. Azok a kifejezések jelennek itt ugyanis meg, amire már más emberek kerestek, és ezek között szép számmal akad olyan is, ami politikailag nem korrekt.

A Google most egy visszajelző űrlapot jelenít meg egyes kereséseknél és kéri a felhasználókat, hogy jelezzenek vissza, ha egyes javaslatok sértőek, vagy bántóak.

Több opciót is meg lehet jelölni, például, ha egy javaslat erőszakos, szexista, gyűlöletkeltő, stb.

Ehhez szorosan kapcsolódik, hogy a Google közzétette új irányelveit, hogy mely tartalmakat milyen okokból és szempontok szerint töröl a találati listáról. Korábban a Google soha nem hozta ezeket nyilvánosságra, a mostani változtatások része azonban a nagyobb átláthatóság, és ennek keretében ezek az irányelvek most már elérhetőek.

Egy-egy jelentés természetesen nem jelent azonali törlést, de a Google ígéri ezek gyors feldolgozását, és azok a keresések, amelyekre több észrevétel érkezik előrébb kerül a prioritási sorrendben.

Kiemelt részletek javítása

A fentihez hasonló a Kiemelt részletek, vagy angol nyelven a Featured Snippets javítása. Ezek olyan kiemelt tartalmak, amelyek megjelennek a találati lista tetején egy keresés során és igyekeznek azonnal, gyors választ adni a felhasználó keresésére.

Az utóbbi években ezt is rengeteg kritika érte, mivel ez is automatikusan működik és gyakran olyan válaszokat ad, ami sokakat sért.

Mostantól itt is megjelenik egy visszajelző űrlap, ahol lehetőség van jelenti nem csak azt, hogy az információ nem helytálló, hanem azt is, ha az agresszív, rasszista, erőszakos, stb.

Akárcsak az automatikus kiegészítéseknél, a Google itt is azt közölte, hogy a beérkező észrevételeket az algoritmus módosítására használják fel.

A cél itt is inkább az, hogy a kritikus kérdésekben ne jelenjenek meg ilyen automatikus válaszok, és kevésbé az, hogy egyes válaszokat eltüntessenek a találati listáról.

Mire számíthatunk?

A mostani bejelentés részletei már tavaly decemberben megjelentek, de a Google még ma is küzd ezzel a problémával. Így inkább folyamatos változtatásokra kell felkészülni, nem egyszeri hatásról van szó. A Google rengeteg visszajelzést fog gyűjteni a tegnapi naptól kezdve és ezeket felhasználja majd algoritmusa finomítására.

SEO szempontból természetesen az algoritmus-változtatások a legérdekesebb kérdés. Itt mire számíthatunk.

Gary Illyés a Google szóvivője néhány kérdésre már választ adott.

Az egyik az, hogy az új weboldalak nem fognak ezáltal hátrányba kerülni.

A másik dolog, hogy a Fred-algoritmus nem kötődik a most bejelentett változásokhoz, attól ez független.

A harmadik dolog, pedig az volt, hogy a nagy márkák, és tartalomszolgáltatónak nem kerülnek előnybe a kisebb szerkesztőségekkel szemben.

Ennyi tehát már világos a mostani Bagoly-algoritmussal kapcsolatban, de hogy pontosan hogy működik, az egyelőre nem ismert. Amint több részlet kiderül, természetesen beszámolunk róla.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg véleményed!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.