Meglepő nyilatkozatot tettek a Google szóvivői, mely szerint nem számít a kulcsszavas domainvégződés. Komoly vita alakult ki a bejelentés nyomán.
Aki egy kicsit is foglalkozott keresőoptimalizálással az tudja, hogy ha a domainnévben szerepel a kulcsszó, amire a felhasználó keres jobb eséllyel érünk el jó helyezést a találati listán. Ha pontos-egyező kulcsszavas domainünk van, akkor pedig igen komoly rangsorolási előnyre tehetünk szert. Legalábbis ezidáig így tudtuk. A Google most részben cáfolta ezt az elméletet.
A legnevesebb keresőoptimalizálási magazin a Search Engine Land tett közzé a napokban egy fizetett tartalmat. A cikk lényege, hogy egy városi ügyvéd (Jaksonville) a korábbi nem kulcsszavas domainnevét átállította az új domainvégződések egyikére. A korábbi EricBlockLaw.com domain helyett lett a Jacksonville.attorney domain és az oldal egészét átrakták az új domainre, a megfelelő átirányításokkal együtt.
A kísérlet eredménye, hogy az új oldal a „Jacksonville attorney” kifejezésekre a találati lista tetejére került, míg a korábbi oldal sok lappal hátrébb szerepelt, és más kapcsolódó kifejezésekre is sokkal jobb helyezést ér el az oldal.
Összefoglalva a kulcsszavas domain sokat jelentett a helyezéseket tekintve, és rangsorolási előnyhöz juttatta az oldalt.
John Mueller a bejegyzést közzététele után szinte azonnal közzétett Twittererén egy üzenetet, amely arra emlékeztet, hogy a domainvégződésben lévő kulcsszavaknak sem pozitív, sem negatív hatása nincs a helyezésekre. És meglinkelt egy 2015-ös blogbejegyzést, amit a Google tett közzé az új domainvégződések kapcsán.
Gary Illyés szintén megszólalt az ügyben:
„De az én tanulmányom szerint, ami ezen az egy domainen alapul… Talán a tanulmány gyenge lábakon áll?”
Majd John Mueller a Google Pluson szólalt meg, és arra figyelmeztet, hogy:
„A domain váltás, nem egyszerű, sok munkát nem igényel, én nem javaslom bizonytalan ígéretek miatt”
Vita alakult ki
A Google bejelentése enyhén szólva is megosztotta a SEO társadalmat. Egyrészt nem teljesen világos, hogy a Google mondatai a kulcsszavas domainekre vonatkozott, vagy csak a kulcsszavas TLD-kre (ez magyar weboldalaknál a .hu végződés).
Azt hogy a kulcsszavas domainek előnyt élveznek a rangsorolásnál szinte közhely. Tagadhatja a Google, de kár lenne, hiszen rengeteg tanulmány erősítette ezt meg. A Google 2012-ben indította el Exact Match Domain szűrőjét, amelynek az volt a célja, hogy a pontos, kulcsszavas, de rossz minőségű domaineket kiszűrje a találati listáról. Ez egyfajta beismerése annak, hogy a kulcsszavas domainek igenis számítanak a rangsorolásnál.
Más kérdés, hogy mi a helyzet a kulcsszavas TLD-kel? A Google most nagyon határozottan cáfolta ezek előnyeit, de az esettanulmány elgondolkodtató.
A fórumokon, közösségi médiában és a hozzászólásokban is sok egymással ellenkező vélemény olvasható. Van aki szerint egyértelmű előnnyel járnak a kulcsszavas TLD-k mások szerint nem tapasztalható ilyen előny. Bár nagyon sok vélemény olvasható, a Search Engine Land-en megjelent esettanulmányon kívül konkrét eset nemigen lelhető fel.
Mi lehet akkor az igazság?
A választ mi sem tudjuk, gyakorlati tapasztalatunk nincs az új TLD-k kapcsán. Az biztos, hogy a kulcsszavas domain előnyt jelent, de hogy a kulcsszavas TLD? Ugyanakkor ne vegyük készpénznek azt sem, amit a Google állít, nem egyszer derült már ki, hogy nem bontják ki az igazság minden részletét.