Not provided. Egyre többször bukkan fel ez a kifejezés a Google Analytics fiókjainkban, amelynek akarva-akaratlanul az következménye, hogy egyre többen fordulnak a Google Adwords felé. Szándékosan avagy sem, ez lett a keresési adatok elrejtésének eredménye.
Két éve kezdett elsötétedni a Google
2011. októberében, közel két éve született meg a sötét Google. Eddig az időpontig a Google minden adatát megosztotta a webmesterekkel, és egyértelmű volt, hogy milyen keresési kifejezésekre érkeznek az emberek weboldalainkra. Mindezt teljesen ingyenesen. Megtalálható az oldalam arra a kifejezésre, hogy „látogatottságnövelés”, vagy arra, hogy „harmadik trimeszter”? Ezekre a kérdésekre könnyedén válaszolhattunk az Analytics adatai alapján. Eredetileg csak a találatok nagyon kevés százalékánál bukkant fel a not provided kifejezés. Általában a nagyon alacsony forgalmú szavak esetében. Aztán ez a szám szép lassan emelkedni kezdett, és ki tudja egyszer talán elérjük a 100%-ot. A tech témakörben számos weboldal jelezte, hogy a not provided találatok aránya meghaladta az 50%-ot. Jelzem, hogy saját lapjaimnál is tapasztalható ez a tendencia és arány.
Miért jelent meg a not provided?
Eredetileg a Google arra hivatkozott, hogy így próbálja meg a kereső megvédeni felhasználóik privát, esetenként érzékeny adatait. Ezzel általánosságban teljes mértékben egyet is lehet érteni, ám a valóságban ezek az adatok épp úgy kikerülhetnek mint korábban. Ennek több útja is létezik, de ezek közül a legkritikusabb, hogy a hirdetők hozzáférhetnek ezekhez az adatokhoz, azaz a személyes adatokból valójában pénzt csinál a Google – állítja Danny Sullivan.
Elméletileg hasonló eszköz elérhető a Google Webmester Eszközökben, ám ezek jelenleg csak 90 napra visszakereshetőek (bár szó van róla, hogy egy évre kibővítik az időtartamot). Persze az adatok kinyerhetőek, úgy mint korábban, ha regisztrálsz a Google Adwords szolgáltatására.
Cél az Adwordsre terelés?
Akarva-akaratlanul ez azt sugalja, mintha a Google a korábbi ingyenes adatokat most már annak fejében adná, hogy igénybe vesszük az Adwords szolgáltatásait. Bár egyelőre nem kell fizetnünk az Adwordsön, hogy hozzáférhessünk az adatokhoz, a tendencia mindenesetre aggályos.
Danny Sullivan szerint a not-provided bevezetésének eredetileg nem volt célja az Adwords bevételek növelése, ám ez lett a következménye, ami nagyon rossz irányt mutat. Én talán kevésbé vagyok optimista.
És te? Szerinted szándékos volt a not-provided bevezetése? Cél volt az Adwords-felé terelgetés, vagy mindez egy szerencsétlen véletlen?
Meglepne, ha mindez csupán egy véletlen műve lenne és nem precízen megtervezett lépések eredménye. 🙂 Így is meglepően hosszú volt a beetetés időszaka.