Ebben a cikkben megpróbálom bemutatni, hogy milyen trendek jelennek meg a keresőoptimalizálásban 2024-ben, kifejezetten az AI hatására.

Pár megjegyzés előzetesen.

A hírlevéllistámon is feltettem a kérdést, ki, hogy látja a jövőt. Sokan válaszoltatok, ezt ezúton is köszönöm. Igyekeztem egy-egy észrevételt, meglátást, vagy érdekes mondatot beleilleszteni a cikkbe. Mindenki nem fért be.

Ez a cikk kifejezetten a rövid távú folyamatokra fókuszál, az elkövetkező egy-másfél évre.

Mélyen hiszek abban, hogy az AI most még elképzelhetetlen és radikális változásokat hoz az életünkben, de a cikkben mégis úgy teszek, mintha ezek a változások nem következnének majd be. Ellenkező esetben a SEO-ról sem lenne értelme beszélni. Feltételezem tehát, hogy a AI hozta változások erőteljesek lesznek, de nem mindent felforgatóak. Ezért választottam a rövid időtávot, mivel a jelenlegi trendek 2024-ben még értelmezhetőek.

A hosszabb távú jövő, legyen akár szó 3-5 évről, a ködbe burkolódzik.

Hirdetés

hirdetés

És akkor lássuk az előrejelzéseimet!

Az AI tartalom elképesztő mértékben tör előre, hátraszorítva a humán tartalmakat

2023 tavaszán gondoltam egyet és az OpenAI API-ja segítségével legyártottam 10.000 cikket egyetlen hétvége alatt. A program futott magától péntek délután elindítottam és hétfő reggel mikor odaültem már készen várt az elkészült tartalom. Feltöltöttem az internetre, és a tartalmak kb. 90%-át a mai napig indexeli a Google.

Az összes tartalom legyártása nagyjából 12 dolláromba került, alább láthatod az organikus forgalmam alakulását:

A fenti történetet azért mondtam el, mert az olvasóim többsége nem használ API-kat, hanem egyszerűen a ChatGPT-n keresztül írat szövegeket. Az API, egy teljesen más szintet jelent. Nem azért, mert bonyolult, hanem mert valóban tömegesen lehet vele tartalmakat készíteni.

Hasonló történet a lovethemaldives.com oldal esete is. Jelenleg kb. 6 millió indexelt URL látható a Google-ben. Egy újraregisztrált domainre került ki nyár közepén az AI tartalom, ami aztán meghódította a Google találati listáját is:

Miután tele volt vele a Twitter kapott ősszel egy (vélhetően manuális) büntetést, de ez a lényegen nem változtat. Már most tele van hasonló oldalakkal az internet, köztük sok nem kapott büntetést, ahogy az én AI oldalaim sem.

Az egész folyamatnak még nagyon az elején járunk és nagyon sok a gyenge színvonalú AI oldal, de ha egy-két hét alatt több millió oldalt le lehet generálni, akkor elképzelhetjük, hogy mi vár ránk már 2024-ben.

Nyilván ezek az oldalak most még olyan kulcsszavakra versenyeznek, ahol gyenge a verseny, de idővel a minőségi tartalmak piacára is betör az AI.

Mindennek rengeteg következménye lesz, de ez már egy újabb pont.

Gond lesz a tartalmak indexeltetésével

Ha tömegesség ilyen mértékű lesz, akkor a tartalmak indexelelése gondokba ütközhet majd. Az elmúlt 1-2 évben már tapasztalhattuk, hogyan válik egyre nehézkesebbé az új tartalmak indexeltetése.

Ha bárki, hobbi szinten otthonról több millió oldalnyi tartalmat tud rövid időn belül előállítani, akkor a Google-nek, előbb-vagy utóbb anyagi érdeke lesz az indexeltetés visszafogása.

Gary Illyés 2023. szeptemberében már arról beszélt, hogy az „internet végtelenül nagy, és egyszerűen nincs elég tárhely mindent leindexelni”.

Illúzió azt gondolni, hogy a Google hiba mentesen válogat majd az AI tartalmak és a humán tartalmak között, pláne, hogy az AI tartalmak minősége folyamatosan javul.

Ennek pedig már rövid távon az lesz a következménye, hogy az egyszeri weboldaltulajdonosoknak komoly problémát jelent majd tartalmaik indexeltetése. Olyan tartalmaké, amelyek indexeltetése korábban magától értetődő volt.

2024-ben tehát a tartalmaink indexeltetése szignifikánsan romlik majd.

SGE (azonnali Ai válaszok) a találati listán

Őszintén szólva nem tudom ebből mi lesz. A Google először nagyon impozáns terveket mutatott be, majd egyre csökkentette az AI válaszok méretét a találati listán. Valami lesz, de kérdés mennyire lesz általános és egyáltalán 2024-ben megjelenik-e a magyar találati listán. Egyelőre inkább arra tippelnék, hogy az első félévben nem, és ahol meg is jelenik ott kisebb hatású lesz, mint amit az első tervek alapján sejteni lehetett.

A Google nem igazán érdekelt benne és költséges.

A Google nem tudja szűrni az AI tartalmakat és ez csapdahelyzetet teremt

A Google hivatalos álláspontja szerint nem büntet az AI tartalmakért, a lényeg a minőség, és nem az hogy ki, vagy mi állította elő az adott tartalmat.

A Google nem jószántából döntött így. Aki tagja a SEO Klubomnak, annak már ismerős lehet az alábbi dia, ami a Google trösztellenes perén szivárgott ki:

És persze ez a mondat hozzá: ”Az az őrület, hogy valójában nem értjük a dokumentumokat. Néhány alapvető dolgon túl alig nézzük meg a dokumentumokat”

Ne legyenek illúzióink, a Google a közelmúltig nem igazán értette a tartalmainkat és egyelőre nincs megbízható módszer az AI tartalmak kiszűrésére. Az erre a feladatra épült eszközök pénztermelő játékok csupán.

Ha pedig nincs megbízható módszer, akkor a Google kénytelen elfogadni az új játékszabályokat. Ha lenne is módszere, az ellenőrzés elképesztően erőforrásigényes.

Szintén a Google peréből tudjuk, hogy a rangsoroláshoz használt AI rendszereket, nem a teljes találati listán, hanem egy nagyon erősen előrangsorolt listán alkalmazza azt, mert az erőforrásigényes.

Szóval sem módszer nincs, és anyagilag sem éri meg szűrni az AI tartalmakat. A Google tehát úszik az árral.

De itt jön a csavar a történetben, ami keresőoptimalizálási szempontból fontos.

Minek használjam a Google keresőjét, ha az teli van AI tartalommal, amikor közvetlenül kérdezhetem az AI-t is?

Ez egy egyértelmű csapdahelyzet a Google számára. Az AI tartalmak kiszolgálásában jobbak az AI-k, mint a Google. Viszont a Google nem tudja szűrni az AI tartalmakat. Mi tévő legyen a Google?

A humán tartalmak rangsorolási előnybe helyezése

Erre logikus lépés, hogy a Google nem az AI tartalmak kiszűrésére fókuszál, hanem az egyértelmű humán tartalmakat próbálja rangsorolási előnyhöz juttatni.

Aki követi a Google lépéseit a ChatGPT megjelenése óta, az egyértelműen látja ezt a trendet. 2022. december 15-én a Google Minőségi Útmutatójában megjelent az Experience fogalma, ami a személyes tapasztalat fontosságát hangsúlyozza.

A Google 2023. május 10-én jelentett be egy sor lépést, ami ezen az úton halad tovább. Megjelent a Perspectives, amelynek lényege, hogy a közösségi médiás és fórumos tartalmak külön fület kaptak a Google keresőjében. Bejelentette, hogy a Helpful Content algoritmus előtérbe helyez olyan „rejtett kincseket”, mint egy hasznos fórumbejegyzés, vagy ahol a személyes tapasztalat is megjelenik.

A fórumbejegyzések külön strukturált adattípust kaptak, és a SEO Klubban írtam róla, hogy a héten ismét megjelenik az Author, azaz a szerzőség kötelező elemként több strukturált tartalomtípusban.

A sort lehetne folytatni, de a trend világos. A fórumoldalak elkezdtek szárnyalni, itt például az látható, hogy a reddit fél év alatt megduplázta organikus forgalmát:

A quora.com organikus forgalma pedig több mint háromszorosára emelkedett pár hónap alatt:

Mi ennek az egésznek az értelme?

A Google nem tudja az AI tartalmakat szűrni, de arra képes, hogy az egyértelműen humán tartalmakat azonosítsa, a szerzőséggel, a fórumoldalakkal, a social média tartalmakkal, stb., így elkezdte ezeket rangsorolási előnyhöz juttatni.

Miért? Ennek két oka van. Elsőként az AI felületek, mint a ChatGPT egyre jobbak lesznek az AI válaszok megadásában, sokkal jobb, gyorsabb és személyre-szabottabb információt tudnak adni. fölösleges lesz a Google találati listájához fordulni, ha az tele van AI tartalommal.

Másrészt a Google a humán tartalomra fogad, mivel nem tehet mást. Persze építi a saját AI felületeit, jó példa erre a Gemini, de a találati lista a humán tartalmakra fog koncentrálni. Ennek oka, hogy az emberek alapvetően emberi és személyes, impulzív tartalmakra vágynak. Könnyen lehet, hogy az AI tartalmak elutasítottsága is nőni fog.

A találati listán tehát rangsorolási előnyhöz juttatja azokat az oldalakat, ahol a humán tartalomkészítés, a személyes jelleg bizonyítható.

2024-ben egyértelműen ez lesz a trend és a rangsorolási szignálok is ez irányban mozdulnak majd el. Ez idehaza kevésbé lesz észlelhető, de az angolszász nyelvterületen egyértelmű lesz a trend.

A linképítés felértékelődik

A linkek szerepe fel fog értékelődni a rangsorolásban. Ha a tartalmak terén nehéz megállapítani ki állítja azokat elő, és a tartalomgyártás tömegessé válik az AI-nek köszönhetően, akkor logikus lépés, hogy rangsorolási előnyt kapnak azok az oldalak, amelyekre más, megbízható és emberek által elhelyezett linkek mutatnak.

Ha végiggondolod ezt teljesen logikus lépés, hiszen a tartalom leértékelődik a tömegessége miatt, míg a linképítés kevésbé befolyásolható AI-val.

2024-ben tehát a linképítés szerepe növekedni fog.

Felértékelődik a közösségi média jelenlét szerepe

Ne gondolj túl nagy dologra, de ha a Google számára a humán tartalom fontosabbá válik, akkor az AI tartalmú oldalakkal szemben a humán jelenlét bizonyítékaként szolgálhat egy aktív Facebook, Twitter, Youtube fiók.

Egy érdekes megjegyzés, hogy John Mueller például arról beszélt, hogy a saját oldalunkról linkeljük meg a közösségi médiás felületeinket és ezek a linkek legyenek dofollow linkek.

Gary Illyés pedig egyenesen arról beszélt, hogy egy weboldal népszerűsége és relevanciája kapcsán figyelembe veszi a közösségi médiás szignálokat.

Egy feltételes sejtés, hogy a közösségi médiás, fórumos linkek esetleg ismét szerepet kaphatnak, mégha nem is a hagyományos értelemben, hanem mintegy a humán tartalomra való utalás megerősítéseként.

Nagyon sok lesz az algoritmusfrissítés, hektikusan lesznek a forgalmak

2023 második félévében már ízelítőt kaphattunk abból, mi vár ránk 2024-ben. Nem biztos, hogy sok lesz a bejelentett algoritmusfrissítés, de az biztos, hogy nagyon komoly változások várhatóak a rangsorolási algoritmusokban. Ennek több oka van. Az AI-ban áttörés következett be a szöveges tartalmak értése tekintetében. Ezt a Google előbb vagy utóbb beépíti az algoritmusaiba, mégha ez drága mulatság is. A második tényező a humán tartalmakra való hangsúly áttolódás.

2023-ban már láthattuk, hogy milyen elképesztő hullámvasút alakult ki sok weboldal esetén, a Pingvin korszakhoz hasonló turbulenciával.

2024-ben hasonlót várok nagy és jelentős forgalom-ingadozásokkal és nehezen meghatározható okokkal.

Lassan a felhasználók elkezdenek átszokni az AI felületekre

Nem tudom te, hogy vagy vele, de amióta hozzáférésem van a GPT-4-hez számottevően csökkent a Google kereséseim mennyisége.

És nem csak én vagyok így vele. Alább láthatod a stackoverflow weboldalra történő keresések mennyiségének változását. Ez egy programozási kérdésekben segítséget nyújtó weboldal, amelynek keresési trendje felére esett vissza egy év alatt.

Nyilvánvalóan én, vagy akik programozással foglalkoznak, azok az AI felületek legelső aktív felhasználói közé tartoznak. De olyan ez, mint a mobiltelefon használat: először csak egy szűk kisebbség, majd az egész társadalom használatba veszi ezeket.

Hofmeiszter Dorottya szövegíró írta, hogy: „volt egy olyan kérdés, amire a Google egyszerűen nem talált nekem választ, de a chatGPT igen. Miután megvolt az infó, könnyebb volt tovább keresnem a Google-ben, szóval kiindulásnak tökéletes volt.”

Először a programozók, SEO-sok, szövegírók, majd jönnek a diákok, és így tovább. Egyre többen leszünk így, és ennek hosszabb távú következménye az lesz, hogy a Google keresések száma némileg csökken majd. Nyilván 2024-ben még ennek a folyamatnak csak a legeleje látszik majd, de ez egyértelmű trend lesz.

A szövegírókat drasztikusan érinti az AI

Azt gondolom 2024-ben a SEO szakmát még nem érinti drasztikusan az AI megjelenése. Ugyanakkor sok SEO szakember nyújt szövegíró szolgáltatást, és a szövegírói szakma nagyon közeli kapcsolatban áll velünk.

Azt gondolom sokuk számára már az idei év is drasztikus változásokat hozott, és ez 2024-ben folytatódni fog.

Nun Mónika szövegíró írta, hogy véleménye szerint: ”Az írott tartalmak jelentős részének előállítását képes átvenni a gép. Egyre jobban képes rá, így azzal kell csinálni. Sőt, egy hete már olvasószerkesztésre is tanítom magyarul, meglepően jó eredménnyel.”

Ő írta meg, más szövegírókkal együtt, hogy nyár óta folyamatosan csökkentek a megkeresések, és komoly árcsökkentő hatás is jelentkezett.

Véleménye szerint a szakma teljesen átalakul, ma már azt írja hálás a folyamatnak, mert egy teljesen új szakmát és némileg jobb ügyfeleket kapott és egy csomó érdekes dolgot: ” Ma a ChatGPT 4. a munkám része, promptokat írok, egyedi GPT-ket készítek főleg SEO és marketing céllal. Sőt, ezt tanítjuk is ma már cégek számára.”

Azt gondolom azonban, hogy a kisebbséghez tartozik és sok szövegíró ügynökség komolyan megszenvedi a változásokat. Ha belegondolunk abba, hogy kb. egy éve jelent meg a ChatGPT, nincs okunk azt gondolni, hogy az idei évben nem lesz további fejlődés, ami elsőként a szöveggenerálásban mutatkozik majd meg.

A tartalom egyre olcsóbb és egyre tömegesebb lesz, a szövegírók vagy alkalmazkodnak, vagy a prémium tartalmakra koncentrálnak, vagy eltűnnek. És ez sok más szakmára is igaz lehet.

A Google pozíciója meginog

A Google alaposan ellustálkodta az elmúlt 10 évet” – írta Boóc Péter SEO szakember és sok tekintetben igaza van. A Google abszolút piacvezetőnek tűnt AI terén és az az áttörés, ami most bekövetkezett jelentős részben a Google mérnökeinek 2017-es felfedezésének köszönhető (transzformátor-modell).

Amikor azonban megjelent a ChatGPT, az óriási sokk volt. Miért nem a Google, miért egy kis cég? Aztán jött a Microsoft, aki szinte azonnal integrálta a Bing keresőbe az AI-t. A Google erre a mai napig képtelen volt.

Ha áttörés nem is történt a Google sérthetelenségének mítosza egyértelműen megkérdőjeleződött.

A Bing-re történő keresések száma radikálisan nőtt:

A Perplexity AI alapú keresőmotor 2023 áprilisában indult és rohamosan erősödik. Ma már a világ TOP 1000 oldala között van, ami elképesztő eredmény ennyi idő alatt:

Amikor a Google előjött a Bard-dal az óriási csalódás volt, egy nap alatt 9%-ot esett a részvényindexe. Most decemberben a Gemini bemutatásakor pedig már videót hamisított, és a Gemini számain nem látszik, hogy áttörést ért volna el az OpenaAI-val szemben. Mindez tükröződött a részvényárakban is.

Ráadásul nem pusztán arról van szó, hogy a Google-nak akadt egy vetélytársa. A Bing/Openai mellett a Twitter megjelent a Grok-kal, aztán ott van a Antropic Cloude-ja, a Facebook LLama-ja, nem is beszélve a számos nyílt forráskódú AI-ról.

A képgenerálásban abszolút első MidJourney 2023 elején még 8 munkatárssal működött.

Az AI egy teljesen új piacot jelent és itt a Google kevésbé élhet piaci előnyével. A keresés terén még sokáig megmarad a hegemón helyzete, mert az emberek lassan változtatják szokásaikat, de kérdés hogy hosszabb távon mennyire lesz szükség a keresésre az AI korában?

Jóslatom 2024-re: a Google Gemini jó modell lesz, de a konkurensek AI modellje sem lesz rosszabb, sőt.  Az AI-k térhódításával, valamint a Bing, a Perplexity és a Yahoo visszatérésével a Google keresésben betöltött szerepe is lassú erodálódásnak indul.

A SEO szakma változásai

Aki SEO-val akar foglalkozni, annak bele kell tanulni az AI-ba is, e nélkül nem fog boldogulni. Boóc Péter idézem ismét, aki szerint: „Szerintem amit mi, SEOsok tehetünk, hogy kiismerjük az AIO-t, ami a SEOval egy közös halmaz lesz”

A SEO-ban rengeteg változás jön. Nem elég a tömeges tartalomgyártás, a Google algoritmusok korábbinál is intenzívebb változásai, indexelési problémák, brutális mennyiségű AI konkurencia oldalak megjelenése mellett az AI fejlődésével is lépést kell tartani.

Sokkal több lesz a bizonytalanság. Ahogy Tóth Péter írta, eddig sem volt könnyű egy garancia nélküli szolgáltatást eladni, de ezt követően még több lesz a kiszámíthatatlanság.

Azt gondolom 2024-ben még boldogulni lehet a korábbi tudással és e mellé a ChatGPT valamilyen szintű promptolásával. Ennek egyszerűen az az oka, hogy ügyféloldalról ennél nem magasabb az elvárás. Hosszabb távon azonban az AI sokkal mélyebben átitatja a szakmát.

Ráadásul az ügyfelezés mellett még több időt kell(enne) szánni a tanulásra, és nem csak SEO-ra, hanem AI-ra is, ami új terület, nagyon gyorsan változik és sok időt igényel(ne) az elsajátítása. Nagyon nehéz lesz ezzel lépést tartani.

Szinte biztos megjelennek az első komolyabb AI SEO eszközök, és nem csak tartalomgyártásban, hanem weboldal elemzésben is.

Zárszó

Hadd legyen a zárszó személyes. Egyrészt a mostani változásoknak örülök, mert végre ismét izgalmas lett a SEO, számos új dologgal, tanulnivalóval. Gondolkodom rajta, hogy az ite.hu portál profilt bővít, és megjelennek rajta AI-val kapcsolatos tartalmak is. Ha erre van igény és ha erre lesz energiám.

Másrészt az AI megjelenése egyfajta egzisztenciális válságot okoz. Ebben a cikkben igyekeztem nagyon konkrét lenni, de a jövő rengeteg bizonytalanságot hordoz.

Milyen gyorsan fejlődnek az AI-k? Hány szakmát tesznek fölöslegessé? Mi lesz az értelmiség szerepe a jövőben? Hogyan kezelik a szövegírók, majd designerek, programozók és a sort lehet folytatni a munkahelyük elvesztését?

Mindez milyen társadalmi folyamatokat indít el? Lesznek-e tudományos felfedezések AI segítségével? Mi lesz a helyzet a manipulációval és addikcióval egy AI-val felturbózott világban?

És persze a nagy kérdések. Mentálisan hogyan dolgozza fel az emberiség egy nálánál intelligensebb entitás megjelenését – mégha az nem is tudatos. És mi a helyzet, ha megjelenik a tudat?

Rengeteg kérdés, amire senki nem tudja a választ.  Ha lesz időm akkor íródik majd egy újabb cikk, ami már a SEO-tól elszakadva ezeket a kérdéseket járja majd körbe.

De egyelőre, most koncentrálj a 2024-es évre. A sok bizonytalanság ellenére az még átlátható és konkrét célok tűzhetőek ki, amelyek még meg is valósíthatóak. Bármilyen változás is jön a társadalom sokkal lassabban reagál, így jövő évben még a weboldalak és SEO szakembere jövője biztosnak mondható.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Köszi a terjedelmes előrejelzést, valamint az esettanulmányt is. Amit jelenleg látok, hogy abba az irányba megyünk, hogy nem igazán van értelme minőségi tartalmat készíteni, mert nem honorálja a Google. Ahogy írod, lényegében nem is tud különbséget tenni a tartalmak között.

    Amikor azt tapasztalon, hogy az AI-al generált, igénytelen nyelvezetű, és megkérdőjelezhető tartalmú cikkek tarolnak magyar nyelven is, és előznek olyan írásokat, amelyekhez kutattak, fordítottak, szakirodalmat olvastak, és több nap az elkészítésük, akkor nincs miről beszélni.

    A SEO szakma kapott egy hatékony eszközt, amivel tömegesen tud tartalmat GYÁRTANI, és sütögetni a saját pecsenyéjét. Nyilván a saját megélhetésemet is féltem az ilyen jellegű konkurenciától, de azt gondolom, hogy emellett a tartalomkészítés felelősséggel is jár.

    A saját területeimen szinte naponta találok új magyar oldalakat, amelyek egytől-egyig SEO-sok munkáját "dicsérik". A nyelvezetük vállalhatatlan, kicsit is igényes ember számára olvashatatlanok, a szakmaiság hiányáról árulkodó tartalmi hibákról ne is beszéljünk. Lerí róluk, hogy valamilyen angol forrásból generálta le magyar nyelven a ChatGPT.

    Tényleg ez a jó irány, hogy ilyen minőséggel szolgáljátok ki az embereket és közben szép lassan ledomináljátok a találati listát? Azzal kellene versenyezni, hogy generáltok 10 000 cikket 2 nap alatt?

    Téged személy szerint egy nagyon jó értékrendű, intelligens embernek tartalak, és őszintén szólva csalódás, hogy te is egyre inkább ezt az irányt képviseled.

    Nincs kétségem afelől, hogy az olvasók jelentős részének ez a minőség is megfelel majd, ami szintén elkeserítő. Aki nem akar beállni a sorba, annak a több évnyi munkája fog szépen elsorvadni és törheti a fejét, hogyan tovább, az online világban, vagy azon kívül.

    Olyan szinten kiszámíthatatlan és bizonytalan lett minden, erre szinte lehetetlen tervezni, megtérülést számolni.

    1. Szia!

      Nem képviselem ezt az irányt. Ha rajtam múlna most azonnal leállítanám az AI fejlesztéseket, mert a társadalom nem készült fel rá. Fogalmam sincs, hogyha három év múlva elmegy a lányom egyetemre, akkor mit tanuljon és hogy lesz e még arra amunkára szükség, amit tanult.
      Az emberi kreativitás legyen szó írásról, vagy rajzolásról, programozásról lassan megkérdőjeleződik, ami elborzaszt, mert az emberi lét lényegi elemei kérdőjeleződnek meg.
      Illúzióid ne legyenek, ami ma még magyartalan és pontatlan az 2-3 év múlva jobb lesz, mint amit a most a a legjobb cikked tud, amibe rengeteg időt öltél. Igazából megfelelő promptolással már most jobbat lehet csinálni. És ezt nem azért írom, hogy a munkádat lekicsinyeljem. Ez épp úgy igaz rám is. Azért írtam le, amit írtam, hogy kicsit kinyissam a szemeteket. Látom mi megy külföldön, kipróbáltam én is kicsiben. Lehet rám ezért haragudni, de jobb ha tudtok róla.
      És persze lehet a SEO-sokat támadni, de a tartalmak egy részét nem mi állítjuk elő, hanem külföldiek – már magyar nyelven is. És nem csak a SEO-sok. Ma már a legnagyobb portálokon is van ezerszámra AI tartalom. A SEO-sok ebben a történetben a kis halak, akik csak próbálnak úszni az árral. Pláne a magyar microvállalkozói szektor. És mivel a találati listán a helyek száma nem növekszik, inkább csak csökken, ezért ennek az egésznek nem nyertesei vagyunk, csak próbálunk túlélni, és max pár hónapnyi előnyt szerezni, mire a mi oldalainkat is bedarálják. Az AI oldalaknak is lesznek AI konkurenciái, csak most már nem csak magyar, hanem a világ bármely országából.

      A minőség miatt tehát ne aggódj, az még javulni fog. Az hogy több évnyi munkád megy a kukába: nem csak neked, a SEO-soknak is. A mi jövőnk épp oly bizonytalan mint a tied. De ez igaz a tanárokra, a könyvelőkre, kb minden szellemi munkára. Hogy ez egy év, vagy öt, szerencsés esetben tíz, igazából mindegy.

      És őszintén remélem, hogy nincs igazam, de jelenleg ezt a tendenciát látom. A technológia képes (lesz) rá, már csak az a kérdés, hogy a társadalom behúzza-e a féket. De jelenleg a társadalom nincs is tisztában a kockázatokkal.

      1. Köszönöm, hogy ilyen részletességgel válaszoltál és árnyaltad a cikk tartalmát, valamint behoztál más szempontokat az általam leírtak mellé.

        Semmi esetre sem akartam azt kihozni az egészből, hogy amit én csinálok az a non plus ultrája a tartalomkészítésnek. Kb. 10 éve kezdtem, teljesen más szemlélettel, és nem is igazán tudatosan, inkább ösztönösen. Ami akkor elég volt, most már nem az.

        Nekem is van sok gyenge tartalmam és azt maximálisan el tudom fogadni, ha ezeket a helyükön kezeli a Google. Bár ebben sem látom már sokszor a logikát, de ez inkább az algoritmus frissítések következménye.

        Azzal viszont tényleg nehéz mit kezdeni, ha az elmúlt évek tapasztalatával, kutatással, fordítással készül valami igazán jó, és abból alig profitálok. Akkor miért motiváljon, hogy energiát fektessek ebbe?

        Biztos vagyok benne, hogy rengeteget fognak még fejlődni ezek a megoldások, de azzal kapcsolatban vannak fenntartásaim, hogy jelenleg magyar nyelven promptolással olyan minőségű cikk előállítható, ami stilisztikai és tartalmi szempontból is maximálisan megállja a helyét korrekció nélkül.

        Értem, hogy a SEO-sok részéről van egyfajta előre menekülés, amit én ettől függetlenül továbbra is inkább az eszközből adódó pillanatnyi előnyök kihasználásának érzek, mindenféle felelősségtudat nélkül (húzzunk fel szinte zéró munkával és költséggel portálokat, a minőség mindegy, csak kattintsanak).

        Ha ez az előre menekülés úgy zajlana, hogy tényleg jó tartalmak készülnének, akkor én is elfogadóbb lennék ezzel kapcsolatban, de amilyen cikkekkel találkozom, akár visszadobott PR cikkek, akár organikus találatok formájában, azt nem veszi be a gyomrom.

        Lehet ezt igényesen is csinálni, én is használtam már AI-t cikk készítésre, de vettem a fáradtságot, hogy mondatról mondatra végig menjek rajta és javítottam, amit kell. Ezt viszont nagyon kevesen teszik meg látva a végeredményt.

        Ha nem születik érdemi korlátozás, akkor maguk a felhasználók is tehetnének azért, hogy ne harapóddzon el ennyire ez az egész, mégpedig azzal, hogy mértékkel használják ezt az eszközt.

        Tudom, hogy naiv elképzelés, mert úgy is mindig lesz, aki előnyhöz szeretne jutni, de az sem normális dolog, amit pl. az általad említett külföldi SEO-sok csinálnak.

        Nem tudom, hova fog kifutni ez az egész, egyszerre adja a kényelem illúzióját, hogy mennyi mindent meg lehet majd oldani ezekkel az eszközökkel, ugyanakkor ijesztő is, hogy egy művilágot kreálunk, lélek és kreativitás nélkül.

  2. A kapitalizmus vastörvényei is működésbe lépnek. Kicsiben már most látjuk: játszhatsz ingyenesen 3,5-es ChatGpt-vel de 4-es API-s fizetőssel is.
    A tőkeerősebb vállalkozás, cég felvértezheti magát a legjobb drága eszközökkel, megfizetheti a promptménököt, az API virtuóz programozóját – a klasszikus SEO kisvállalkozás meg csak nézi, hogy megint mennyi mindenhez kellene értenie, mennyi mindenre kellene beruháznia.
    Alapvetően ez így rendben is van, ez az egyenlőtlen fejlődés, ami átszövi a világunkat és a kapitalizmus jellemzője.
    Eljutottunk oda az online marketing terepén, hogy már nem elég a tudás, a tapasztalat, a kreativitás – legyűrhetetlen erőkkel állunk szembe. Eljárt felettünk az idő?

  3. Kedves Attila!

    Nagyon jó összefoglalást írtál, gratulálok. Nekem csak egy kérdésem maradt. Ahogy írod egyre jobb minőségű az AI tartalom. Szerintem meg már ma sem lehet beszélni olyanról, hogy AI tartalom és humán tartalom, mert az AI is a humán tartalmoból szedi össze az összefüggéseket és ha elhárítod az esetleges magyartalan fordulatokat, akkor az humán tartalmom is marad szerintem.

    Persze ha nem nyúlunk hozzá a tartalmomhoz, biztos lehet bennük találni olyan ismétlődő mintákat (hiszen gép ez és program alapján működik) ami elárulja, hogy valószínűleg nem humán tartalom, csak ez is így hiba, mert mi van ha emiatt lassan az emberek is így fognak foglamazni 🙂 !

    Üdvözlettel, Szabolcs

    1. Az anyagi világ néhány tucat elemből épül fel, sőt az elemek neutronokból, protonokból és elektronokból. És van négy alapvető erő a fizikában. Ez a végtelen egyszerű felépítés egy elképzelhetetlen komplexitást eredményez. Az egész számítógép nullákból és egyesekből áll, és látod mi mindenre alkalmas a videójátékok grafikájától kezdve az AI-ig. Kb ugyan ez érvényes az AI esetén. Nem hiszem, hogy a gépies válasz probléma lesz akár csak 1 év múlva is.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

február 27, 2024

250MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Gomba mód szaporodnak a magyar találati oldalon

február 8, 2024

250MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elérhetővé vált a Google legfejletteb AI rendszere

december 19, 2023

250MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben megpróbálom bemutatni, hogy milyen

május 11, 2023

250MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A PaLM 2 a Google legújabb és


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!