Gomba mód szaporodnak a magyar találati oldalon a kerttel és növényekkel foglalkozó olykor erősen spam jellegű oldalak, amelyek növekedése mögött jelentős részben a mesterséges intelligencia áll. Kérdés, hogy felkészültél-e arra a cunamira, ami rád is vár?

Az AI okozta változások csak a végjáték, de érdemes egy kicsit visszamenni az időben és megnézni, hogyan változott ez a szegmens. Megmutatom, hogyan változott a találati lista a témakörben és mi áll mindezek mögött.

Vágjunk is bele!

Vannak olyan témák, amelyek ideálisak a SEO számára: sok kulcsszó, magas keresési mennyiség és nincsenek igazán erős, márkák a piacon, amelyeket lehetetlen lenne megelőzni.

Ilyen téma a kert, virágok, növények témaköre is. Éppen ezért is népszerű a keresőoptimalizálók körében. Legalábbis jó ideig ez volt a helyzet, de az elmúlt egy évben óriásit változott minden a mesterséges intelligencia megjelenése miatt. De ne szaladjunk ennyire előre. Lépjünk vissza kicsit az időben, mert az is fontos tanulságokkal szolgál.

A kertes növények hajnala

A magyar találati listán a kerttel foglalkozó oldalak zöme 2016 táján jelent meg, volt néhány később érkező szereplő, mint a citygreen, vagy a balkonada, amelyek inkább 2018-ban léptek színre, de a többség 2016-ban indult (néhány kivételtől eltekintve).

Hirdetés

hirdetés

Személyes érintettségem is van, mivel van egy saját kertes témájú weboldalam is, amelyet 2015 év végén indítottam.

De nézzük, hogyan alakult ezeknek a weboldalaknak az organikus forgalma!

botanikaland.hu:

hobbikert.hu

citygreen.hu

ankert.hu

edenkert.hu

balintgazda.hu

agraroldal.hu

kertlap.hu

balkonada.hu

A sort lehetne folytatni, de azt gondolom laikus szemmel is látható, hogy ezek az oldalak organikus forgalma folyamatosan növekedett egészen 2022-ig, amikor egy komoly visszaesés volt megfigyelhető, vagy jobb esetben stagnálás következett be.

De miért történt ez a visszaesés szinte minden oldalnál?

Betörnek a webáruházak

Nos, megváltozott a találati lista, pontosabban szólva a Google más típusú oldalakat preferált a korábbi alapvetően információs célú magazinokhoz képest. Nézzünk meg most néhány másik oldalt, amelyek szintén ezzel a témával foglalkoznak, de míg az előbbiek egyértelműen információs célú oldalak voltak, addig a most következő oldalak elsősorban webáruházak.

starkl.hu

megyeriszabolcskerteszete.hu

virag-online.hu

florapont.hu

tulipanshop.hu

novenyfutar.hu

Noha vannak kivételek, de jól látszik ezekből is, hogy 2020 táján erősödni kezdtek ezek az oldalak, majd 2022-ben kilőtt az organikus forgalmuk. Pont akkor, amikor a korábbi szereplők stagnálásba kezdtek, vagy organikus forgalmuk csökkenésnek indult.

2020-ban köszöntött be a COVID-19 és ekkor indult robbanásszerű fejlődésnek az e-kereskedelem. Kellett még egy kis idő, de a Google váltott és az információs cikkeket elkezdték kiszorítani a kereskedelmi célú oldalak.

Ez még közel sem teljes, sőt, az információs célú oldalak még többségben vannak, de a trend egyértelmű. Megváltoztak a felhasználói szándékok, és ehhez igazodik a Google találati listája is.

És van még egy tényező. Az információs oldalak elsődleges bevételi forrása a reklám és a PR cikkes tartalmak közzététele. A reklámok erősen rontják a felhasználói élményt a PR cikkes tartalmak pedig rontják az oldalak relevanciáját. Hosszú távon ez pedig kihat a helyezésekre is.
Magyarországon a legtöbb ilyen oldal Adsense hirdetéseket futatott, amelyek bevétele nem igazán emelkedett jelentős mértékben, ezért az oldalak egyre több hirdetést tettek közzé, ami tovább rontotta a felhasználói élményt.

Ezzel szemben a webáruházakon nincs ilyen hirdetés, megjelenésük sokkal minőségibb lehet ezáltal, ami jobb felhasználói élményt eredményez. Beköszöntött az ő korszakuk, ám ez nem fog sokáig tartani.

Mesterséges intelligencia a találati listán

De ez még közel sem a történet vége, ugyanis 2022 november 30-án megérkezett a ChatGPT és vele a nagy nyelvi modellek hajnala. Ezzel pedig gombamód szaporodni kezdtek a kerttel foglalkozó weboldalak. Ezek minősége ingadozó, vannak vállalható oldalak, vannak egészen spam jellegű oldalak, és vannak, amelyeket a rengeteg reklám tesz olvashatatlanná. Most ezek közül az újgenerációs oldalak közül mutatok néhányat. Nem mondom, hogy mindegyik AI, de egy részük egyértelműen az, kisebb-nagyobb utólagos szerkesztéssel.

A jobb összehasonlíthatóság érdekében ugyan azt az időskálát használom, mint az előzőeknél.

kertvar.hu

kezdokertesz.hu

kerteszkedek.hu

kerteszkedj.hu

kertiviragok.hu

viraginfo.hu

worx.hu

zoldsegakertben.hu

kertnet.hu

Azt hiszem a fenti organikus forgalom-robbanások nem igényelnek túl sok magyarázatot. Egyértelműen a ChatGPT megjelenését követően jelennek meg ezek az oldalak és kezdenek tömeges tartalomgyártásba. Amennyire meg tudom ítélni ezek az oldalak még zömében copy-paste technikával készülnek, azaz a szöveg a ChatGPT felületén íródik, és az kerül átmásolásra, kisebb-nagyobb módosításokat és formázásokat követően.

Íme, egy klasszikus minta, amikor a magyar alcím csupa nagybetűvel kezdődik, ami a ChatGPT sajátossága:

A másik klasszikus jel, az „összességében”, amit a ChatGPT minden cikk végén szeret elkövetni. Íme erre példa egyetlen cikkből:

Sajnos az oldalak döntő többségére igaz, hogy gyenge minőségű (bár nem mind), nincs kirakva az oldal késztőjének neve, tele van rakva az oldal – jobb esetben – Adsense hirdetéssel, és egy WordPress sablon szolgáltatja az alapot, amelyik minimálisan van csak beállítva, a logo a legtöbb esetben árulkodik a belefektetett munkáról.

Íme egy képernyőmentés, ami mutatja néhol milyen reklámok kerülnek kihelyezésre:

Nem akarok képmutató lenne, én is használok AI-t tartalomgyártásra, sőt a SEO Klubban épp most mutatom be, hogy mindez a folyamat hogyan automatizálható. Nem azért mert örülök annak ami zajlik, hanem azért, mert nem tudom megállítani ezt a folyamatot. Vagy kitanulom, vagy eltűnök ebből a szakmából. Úgy látom a legtöbb ember elképzelni sem tudja milyen változások előtt állunk.

Mindazonáltal, meggyőződésem, hogy AI-val lehet jó minőségű oldalak is csinálni, és spam-et is, és sajnos az új oldalak zöme inkább ez utóbbi kategóriába tartozik. Talán idővel az AI generálta oldalak közül is kiemelkednek a jobb minőségűek. De látva a Google találati listáját, egyelőre úgy látom, a Google egyelőre nem képes kezelni a helyzetet.

Kihívás előtt a régi oldalak

Az AI robbanásszerű elterjedése természetesen óriási kihívás elé állítja a régi oldalakat. A régi oldalak szövegei ugyanis gyakran hagyományosan készültek szövegírókkal, vagy egyéni munkával. Sokszor ez befektetés volt a jövőbe, azaz az elkészült cikk, csak 1-2 év múlva hozta be a készítés árát.

Az AI ugyanakkor a régi módszernél 100-szor olcsóbban készít tartalmat. Éppen ezért a hagyományos tartalomgyártás pénzügyi öngyilkossággal ér fel.

Az ábrán jól látható, hogy az új AI oldalak jól rangsorolnak és robbanásszerű növekedéssel indítanak. Magyarán a Google nem törődik azzal ki írja a tartalmat, azokat rangsorolja, és forgalmat hoz nekik. Természetesen az emberi szövegírók által létrehozott tartalmakat ezzel hátrébb sorolva.

De hosszabb távon ez a folyamat minden szereplőnek rossz. A webáruházak konkurenciát kapnak, és előbb-vagy utóbb ebben a szegmensben is megjelennek majd az Adwords hirdetések. Az AI oldalak pedig egyre több másik AI oldallal lesznek kénytelenek versenyezni és idővel a copy-paste technika időigényessége miatt lesz kérdőjeles a megtérülés. De az szinte biztosra vehető, hogy a hagyományos szövegírók által készített tartalmak és az Adsense monetizáció nem lesz fenntartható páros.

Néhány erősebb oldal kiemelkedhet, amelyek valamely nagy tartalomszolgáltatóval karöltve jobb monetizációs technikát tud elérni, de ez a kevés kivétel lesz.

Felmerül a kérdés mi lesz ennek az eredménye hosszabb távon? Mennyire megbízhatóak az AI által gyártott tartalmak? És mi lesz ha az AI elkezd AI által gyártott, és nem feltétlenül helyes információk alapján tanulni?

De a legfőbb kérdés: hogyan lehet minőségi tartalmat készíteni az AI korában, úgy hogy az tartósan stabil organikus forgalmat hozzon és a pár ezer forintból elindítható új kertes oldalak ne szorítsák le ezeket?

Ne legyenek illúzióink. Amit most látunk az csak a kezdet. Egyetlen ember százszámra tudna indítani új kertes oldalakat.

És nincsenek illúzióim, hogy ez a folyamat ne lenne jelen más szegmensekben is. Szerencsénk van, mert a magyar piac szűkössége miatt még nem jelentenek meg tömegesen az indiai vagy más tartalomgyártók által indított magyar nyelvű oldalak.

De nem hitegetem magam. Ahogy pár éve megjelentek az automata fordításokkal generált magyar nyelvű oldalak, úgy idővel megjelennek a külföldiek által generált magyar nyelvű AI oldalak is.

És hogy mit lehet mindez ellen tenni? Bár van néhány öteletem, de ez a cikk most inkább csak problémafelvetés. Az AI-tartalomgenerálás be fog törni a te piacodra is előbb-vagy utóbb. A kérdés, hogy mitévő leszel?

Én jelenleg aktívan kísérletezek. 2023-ban a célom a tömeges tartalomgyártás automatizálásának kitanulása volt, és erre épített SEO kísérletek végrehajtása. 2024-ben azt próbálom kitalálni hogyan lehet az AI-t minőségi weboldalak készítésére használni, ha már ez az elkerülhetetlen irány.

Félre ne érts, nem örülök annak, ami történik, bárcsak ne jött volna el a nyelvi modellek korszaka. De eljött. A szellemet nem lehet visszazárni a palackba. Próbáljuk meg a lehető legjobbat kihozni belőle.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Sajnos nagyon egyet kell értenem veled, az élő példája vagyok. Én filmes oldalban utazom és határozottan nem tudom felvenni a versenyt már azokkal az oldalakkal sem, amelyek különböző francia vagy angol nyelvű oldalak, de magyar lokációval is rendelkeznek. (pl. iHorror, sortiraparis). Az ország 3-4. leglátogatottabb filmes oldala voltam, jelenleg már alig kapok forgalmat a Google-ból, helyette a kulcsszavaimra a fenti oldalak jönnek előre keresési találatként, hírként. Ennél is rosszabb, hogy a Google Kereső még hagyján, de a Google Discover forgalom is vészesen visszaesett. Ehhez ha hozzávesszük azokat a folyamatokat, hogy a Sales House-ok egyre nehezebben tudnak behozni hirdetőt az enyémhez hasonló "szerkesztőségi rendszerektől független" oldalaknak, ott vagyunk, hogy ellehetetlenültem a szó minden értelmében. (Tettem érte én is, meggondolatlan SEO-döntésekkel). 4 éve egy jól fizető, stresszmentes középvezetői munkahelyet hagytam ott, hogy megvalósítsam az álmom és el is indultam ezen az úton, ma kölcsönkértem, hogy ki tudjam fizetni az albérletem. A saját felelősségemen túl mindezt az általad ebben a cikkben felvetett folyamatoknak is köszönhetem leginkább.

    És hogy a témához is szóljak feltűnt, hogy a kezdokerteszen egy hazai SEO-s hirdetése szerepel (nem Google, hanem sima Image hirdetéssel), a két (sőt egy harmadik) oldal dizájnját elnézve pedig erős a gyanúm, hogy az ő oldala. Ami ebben bántó, hogy az elmúlt 10 évben mindent is igyekeztem megtanulni W látogatói élményről, a SEO-ról, az egyedi tartalomgyártásról, miközben ezek az oldalak egy ingyenes wordpress sablonra épülnek a legalapvetőbb funkciókkal és a Google által az évek során belém sulykolt, rám erőltetett tartalomformázási alapokra magasról téve. Abszolút nem azt akarom mondani, hogy "dögöljön meg a szomszéd lova is", hanem hogy ilyenkor még határozottabban csalódottnak érzem magam.

    1. Köszi a hozzászólást. Csak egyetlen tanács, amit megtanultam tíizenvahány év alatt. Nem azt kell csinálni, amit a google mond, hanem azt ami működik. A Google orbitálisakat hazudik (lásd a trösztellenes pert) a rangsorolásról, és sok esetben olyan dolgokat tart irányelvbe ütközőnek, amit nem képes szűrni.

  2. Sajnos engem is negatívan érint a dolog, tavaly nagyon szép eredmények jöttek a Google Discoverből, aztán októberben teljesen elkaszált minden, kikerült minden oldalam, de a keresőből is sokkal kevesebb látogató érkezik.

    Sajnos én elkövettem azt a hibát, hogy linképítést nem végeztem, mert minden nézettséget a Facebookra alapoztam, ami szintén egy éve bedölt, mert rámentek a videós tartalmakra így a cikkeket sokkal kevésbé mutatják meg a követőknek.

    Szorongva tekintek a jövőre.

    1. Hát igen, a Facebook talán még kiszámíthatatlanabb. E-mail címeket kell gyűjteni. Ha októberben esett vissza a forgalmad, akkor az szintén Core frissítés volt, hátha most vissajön.

      1. Nagyon reménykedem benne, mert a tavaly októberig nagyon jó eredményeket hozott.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

február 27, 2024

301MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Gomba mód szaporodnak a magyar találati oldalon

február 8, 2024

301MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elérhetővé vált a Google legfejletteb AI rendszere

december 19, 2023

301MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben megpróbálom bemutatni, hogy milyen

május 11, 2023

301MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A PaLM 2 a Google legújabb és


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!