Kezdőlap » Egyéb » Keresőoptimalizálás trendek 2015: a SEO nem halott!
Egyéb Keresőoptimalizálás

Keresőoptimalizálás trendek 2015: a SEO nem halott!

keresőoptimalizálás 2015-ben

Ritkán teszek ilyet, de most az egyszer ha visszafogottan is, de kidühöngöm maga. Magukat SEO szakértőknek vallók állítják, hogy a SEO halott. Kevés ennél nagyobb tévedés van. Lássuk miért!

Egyesek szerint halott a SEO

Hadd kezdjem a történet elején. Sípos Zoliék jóvoltából részt vehettem a Magyar Marketing Fesztivál II elnevezesű rendezvényen, ahol egyetlen előadás volt SEO témában, ahol 600 kkv marketinges előtt a szakértő kijelentette, hogy a SEO halott. Ő már tavaly is ezt mondta, és jövőre is ezt fogja mondani. Az előadás címe szerint a 2015-ös trendeket ecsetelte volta, de csak arról hallottunk, hogy állítsuk be jól a webmester eszközöket, meg küldjünk be webhelytérképet.

Egy másik ismert online marketing szakértő, szerint: ”2014-re a keresőoptimalizálásnak már leáldozott, 2015-re már nem lehet erre építeni egy online marketing stratégiát.”. Itt legalább egy félmondattal egyet értünk. Erre alapozni egy komplett stratégiát valóban nem lehet, de már 2006-ban sem lehetett volna.

Hozhatnék még példákat, de nem teszem, nem akarok senkit megbántani, ezért nem is nevesítem az előadókat. Két dolog lehetséges:

  1. Az egyik, hogy elbeszélünk egymás mellett. Ők keresőoptimalizálás alatt azt értik, hogy horgonyszöveges katalóguslinkkekel bombázunk egy oldalt. Ha erre gondolunk, akkor ennek valóban leáldozott, de akkor ott tévednek, hogy ez nem SEO, ennek semmi köze a keresőoptimalizáláshoz.
  2. A másik lehetséges értelmezés, hogy akik ezt állítják, azok egyszerűen nem fejlődtek az évek alatt, és nem értik milyen mérhetetlenül komplex tevékenységgé vált a keresőoptimalizálás. Ha ez a helyzet, akkor viszont mérhetetlen károkat okoznak, nem csak az iparágnak, hanem saját ügyfeleiknek is. Én hiszem, és remélem, hogy csak elbeszélünk egymás mellett, de a laikusok előtt ez szerintem nem szerencsés.

Miért nem halott a keresőoptimalizálás 2015-ben?

Hadd kezdjem egy szaktekintéllyel. Ma a világon, ha meg kellene nevezni az első számú keresőoptimalizáló szakembert, akkor, a SEO aranylabdáját jó eséllyel Rand Fishkin, a Moz.com alapítója vinné el. Fishkin nem SEO megszállott, a SEO-t az inbound marketing részeként nézi, és épp a napokban publikált egy cikket, hogy a SEO miért is nem halott.

Ide beszúrom a grafikonjait, ami jól mutatja, hogy a keresőoptimalizálás iránt az érdeklődés továbbra is magas, sőt paradox módon a programozás, vagy a html nyelv iránt jobban csökkent az érdeklődés, mint a SEO iránt. Sőt, mivel a Google trends nem abszolút, hanem relatív számokat mutat, és az internetes keresések száma meredeken nő, ez a diagram valójában azt mutatja, hogy a SEO iránt az érdeklődés meredeken nőtt. (részletek és több kép a cikkben)

hirdetés

A programozás is halott, mint a SEO

 

Persze mondhatnánk, hogy csupán az, hogy valami iránt van érdeklődés nem jelenti azt, hogy az hasznos is. Nos, az alábbiakban megpróbálom alátámasztani, hogy igenis van értelme a keresőoptimalizálásnak 2015-ben is.

Ezért (sem) halott a keresőoptimalizálás

Amikor elkezdtem a SEO-val foglalkozni nem igazán érdekelt. Nem nagyképűségből mondom, csak érzékeltetni akarom a helyzetet: doktori iskolát végeztem, és a keresőoptimalizálás abban az időben nem volt túl összetett munka, nem jelentett túl nagy kihívást. A SEO valóban arról szól, hogy néhány tucat technikai beállításra oda kell figyelni, és persze linket építeni. Nagyjából néhány hónap alatt megtanulható volt a SEO minden szakmai fogása. Egyszerűn unalmas volt.

Az alapok mindig fontosak lesznek!

Nagyon fontos azonban, hogy minden újszülöttel újjászületik a világ, és ez minden kezdő vállalkozóra is igaz, aki ezeket az alapokat nem tudja, vagy a weboldal készítésekor nem állítja be helyesen, az már az elején elbukik. Éppen ezért a keresőoptimalizálás alapjai igenis nagyon lényegesek, és azok is maradnak. Hány olyan weboldalt ismerünk, ahol a főoldalon, csak a cég neve szerepel, de a forgalmazott termékek köre nem. Nem akarom ezt a kérdést túlragozni. A SEO alapismeretek megkerülhetetlenek, ezért sem halott a SEO!

Linképítés

Szép, szép a tartalommarketing, de naív aki azt hiszi, hogy linkek nélkül igazán jó eredményt fog elérni, és naív az is, aki azt gondolja, hogy Magyarországon a linképítés természetes ütemével labdába lehet rúgni a konkurenciával szemben. Sajnos nem, és jó ha tudjuk, hogy a multicégek is építenek linket, csak náluk más a költségvetési keret.

A művészet ma már ebben az, hogy olyan linkeket szerezzünk, ami a későbbiekben sem károsíthatja az ügyfél weboldalát, vagy jó kompromisszumot keresünk számára, mert nem biztos, hogy a drága természetes alapú linkszerzési kampányokat mindenki meg tudja fizetni.

Érdemes átfutni a linképítési tanfolyamunkat, ami nagyon az alapokat pedzegeti csak. Persze az, aki csak a katalógus/cikktáras, és vásárolt linkeket ismeri, annak valóban halott a SEO, aki ezen túllépett és fejlesztette a szakmai tudását, annak a keresőoptimalizálás nem halott, csak komplexebbé vált, amit a hazai piac nemigen tud megfizetni.

Kulcsszókutatás

A SEO alapja a kulcsszókutatás, ami ma is megkerülhetetlen. És itt nem arról van szó, hogy kulcsszavakkal teletömködjük az oldalunkat, hanem hogy megtaláljuk azokat a nicheket, amire érdemes minőségi tartalmat létrehozni. Egy példával hadd éljek. Van egy hobbioldalam. Az elmúlt években egyetlen aloldala több mint fél millió látogatót hozott, egy másik aloldala még egy másik félmilliót. Összesen 2-3 napot dolgoztam ezekkel az oldalakkal. Persze lehet azt mondani, hogy a keresőoptimalizálás halott 2015-ben, de ezzel lemondunk az ilyen lehetőségekről is.

Az algoritmusfrissítések

Az elmúlt egy évben nagyjából 200 weboldal részletes organikus forgalmi adatára volt rálátásom. Ezek egy része büntetett, de a zöme, kb. 90%-a nem. Más-más oldalak, más tulajdonos, múlt, témakör, mégis azt látom, hogy az oldalak 65%-át érintették a Google algoritmusfrissítései. Döbbenetesen magas szám. Persze itt nem csak a bejelentett frissítésekről van szó, hanem azokról is, amiket csak sejtünk, de egy jó elemzéssel kideríthetőek az okok is. És így az oldalt javítva eltüntethető a büntetés, vagy éppen megduplázható a forgalom. Hangsúlyozom ez azokra az oldalakra is érvényes, ahol nincs direkt büntetés, ahol minden technikai SEO beállítás 100%-ig rendben van (legalábbis az automata eszközök szerint). Mi az elmúlt évben 52 algoritmusfrissítést detektáltunk, amelyek mögött az okokat is tudjuk, ebből kb. 10 volt bejelentett. Lehet mondani ismét, hogy a SEO halott, de a valósában csak komplexebbé vált.

Oldalstruktúra

Ha van a keresőoptimalizálásban olyan dolog, amire feltétlenül oda kell figyelni 2015-ben, akkor az az oldalstruktúra. Egy-egy weboldal ma már több millió oldalból is állhat és ember legyen a talpán, aki átlátja a struktúrát, képes megtervezni a belső linkelést, képes a több százezer oldal organikus forgalmi adatait elemezni, és ezek alapján jó keresőoptimalizálási tanácsot adni. És akkor még nem is beszéltünk a landing Pagek optimalizálásról, a „cornerstone contentekről” és mindazokról a strukturális dolgokról, amitől egy weboldal úgy teljesít, ahogy annak teljesíteni kell. Én azt gondolom, ez egy óriási lehetőség a SEO-ban 2015-ben, de rendkívül komplex feladat is egyben.

És az ezer többi apróság

A fenti néhány gondolat csak a jéghegy csúcsának teteje. Ott vannak a strukturális adatok, a felhasználói élmény SEO összefüggései, a mobil rangsorolás, a https, a linkedin, wikipédia-SEO kapcsolat, a márkaemlítés, a citation, a co-citation, a term proximity, a dwell time, a 404-es oldalak optimalizálása, az oldalsebesség, a CTR optimalizálás, a szöveg olvashatóság, és általában a tartalommarketing SEO vonatkozásai. És akkor még nem is említettük a video, képtalálatok optimalizálását, a local SEO-t, amire külföldön már cégek szakosodnak.

A keresőoptimalizálás nem halott, csak túl bonyolult lett

Valójában a keresőoptimalizálás 2015-ben sem halott, sőt virágzik. A problémát az jelenti, hogy a SEO rendkívül összetetté vált. Valójában, míg korábban néhány hónap alatt elsajátíthatóvá vált, ma már ehhez évek kellenek, és ami még nehezebb, a folyamatok napi szintű követése. Ma már a SEO-t nem lehet elintézni néhány linkkel és alapbeállításokal. Fel kellene nőni.

Ma már egész komoly verseny zajlik az első tíz organikus találatért, ami tízmilliárdok sorsáról dönthet. Öt év múlva ez a verseny még véresebb lesz. Minden apróság számítani fog. Aki nem fejlődik, nem csak egyszerűen lemarad, de esély se lesz beszállni a játékba.

Persze lehet azt mondani, hogy a SEO halott, de aki így tesz, az kiszállt a játékból. Az igaz, hogy a régi SPAM jellegű keresőoptimalizálás halott, de ennyi erővel a légi közlekedésről is mondhatnánk, hogy a halott, csak azért mert a Wright-fívéreken túllépett az idő. Igen, a SEO 2015-ben már meghaladta a csecsemőkort, és elkezdett óvodába járni. A csecsemőkornak vége, jön az óvodás kor, és eljön majd az egyetemi szint is a keresőoptimalizálásban.

Aki keresőoptimalizálóként, vagy online marketingesként ezt a folyamatot nem látja, az nem látja az alapvető trendeket, nem volt képes fejlődni, vagy – és legyünk jóhiszeműek – rosszul fogalmazott. Mert a keresőoptimalizálás 2015-ben nem halott, hanem robbanásszerűen fejlődik. Ami halott, az a régi SEO, ahogy a Commodore 64 kora is lejárt, de emiatt nem dobjuk ki az okostelefonjainkat…

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

3 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • A SEO webáruházaim árazásainál mindig egy kritikus probléma, és még ma is sokat azt mondják, hogy nem éri meg SEO-zni. De mikor szépen elmagyarázom nekik, hogy mit és mennyit kap a pénzéért akkor hirtelen csend van a telefon másik végén és szó szerint hallani a tantusz leesését. Szóval aki tudja csinálja, aki nem az tanítja. Csak ne a hülyeséget tanítaná…